• פסטיבל דוקאביב 2019: המלצות ואזהרות
  • דוקאביב 2019: דיווח ראשון של עופר
  • ״משפטו של טד בנדי״ ו״הקלטות של טד בנדי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״אלאדין״ גרסת 2019
  • לפני 60 שנה: פריצת הגל הצרפתי החדש בפסטיבל קאן
  • ״מלחמה פרטית״, סקירה
  • ״טיול לנאפה״, סקירת נטפליקס
  • ג'ון וויק 3
  • הכהנים הגדולים: ״לקרוא ולשרוף״
  • ״הדרך שלהן לקונגרס״, סקירה לדוקו של נטפליקס
  • ״החסד של לוצ׳יה״, סקירה
  • פוקימון: הבלש פיקאצ'ו
  • ״מה הסיכוי?״, סקירה
  • ואן גוך: בשערי הנצח
  • הנוקמים: סוף המשחק
  • המלצות סינמטקים - מהודרת מאי 2019
  • פרסי אופיר 2019: רשימת המתמודדים נחשפה

אוסקר 2018/19: מה לעשות עד הטקס?

24 בפברואר 2019 מאת אורון שמיר

ברוכים הבאים וברוכות הבאות אל טקס האוסקר ה-91 שיתקיים הלילה בלוס אנג׳לס! לפנינו ערב מלא הפתעות בהנחיית קווין הארט, שבין היתר יציג קטגוריה חדשה לסרט הפופולרי הטוב ביותר, אבל ידלג על ארבע קטגוריות ותיקות שיחלקו פרסים בזמן הפרסומות. זאת אומרת, כך היה אמור להתחיל הדיווח מן הערב של הוליווד, אבל למזלנו האקדמיה האמריקאית לקולנוע התקפלה מכל אחת משלוש ההחלטות האומללות עליהן הכריזה במהלך העונה. ראשית, כל 24 הקטגוריות ישודרו במהלך האירוע כסדרן, אנחת רווחה לצופי ומסקרי האוסקר מישראל שכן אחת הנפגעות הייתה אמורה להיות קטגוריית ״הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר״, בו מתמודד סרט אמריקאי עם יוצרים ישראליים – ״סקין״ (Skin) של הבמאי גיא נתיב, אותו כתב במשותף עם שרון מימון. שנית, קטגוריית ״הסרט הפופולרי״ בעצם משתקפת היטב בקטגוריה המרכזית של הסרט הטוב ביותר ללא הגבלות ז׳אנר או אבק כוכבים – רוב הרשימה, חמישה מתוך שמונה סרטים, הם שוברי קופות או הצלחות כלכליות נאות ובעיקר שמות שהקהל הרחב שמע עליהם. לגבי ההחלטה להסתדר בלי מנחה, נצטרך לחכות לשידור עצמו כדי לגלות איך זה עובד, אבל שווה להזכיר שאנחנו בעצם מציינים 30 שנים לפעם הקודמת שזה קרה, בטקס של 1989 (לסרטי 1988).

את הכל נגלה ממש בקרוב בשידור הישיר בלילה שבין ראשון לשני, 24-25 בפברואר, בשעה 03:00 לפנות בוקר (שעון ישראל) בערוץ yes1. השידור החי יכלול גם את סיקור "השטיח האדום" החל מהשעה 01:30, והטקס יהיה זמין למחרת בחינם ב-VOD של yes ו-STINGTV, בעוד הגרסה הערוכה והמתורגמת תשודר אף היא ב-yes1 ביום שלישי ה-26.2 בשעה 21:30. למיטב ידיעתי זו הדרך היחידה לצפות בטקס בישראל, למרות דיבור על סטרימינג באתר האקדמיה עליו לא הייתי בונה מניסיוני האישי דאשתקד. בכל מקרה, אור יהיה כאן לאורך כל הלילה עם עדכון מיידי של הזוכים והזוכות לצד הגיגי בזק מן הטקס, מה שקרוי לייב בלוגינג. אפשר לארח לו לחברה באופן וירטואלי ולרפרש את הפוסט הייעודי שיעלה לאוויר סמוך לתחילת הטקס כדי להיות מעודכנים בזמן אמת, או לשוב אל הבלוג באיזור השעה 7:00 בבוקר אז בדרך כלל מסתיימים טקסי האוסקר וכל הרשימה המלאה כבר ערוכה ומוכנה. עד שזה יקרה, הנה כל מה שעברנו העונה וקצת מידע על איפה משלימים את הסרטים כל עוד יש פנאי.

סיכום עונה: הסיקור המלא של סריטה שלב אחרי שלב

הספתח היה המגה-פרוייקט השנתי של אור – היכרות עם כל נציגי המדינות לקטגוריות הסרט הטוב ביותר בשפה זרה. מפאת האורך התפצל הפעם הפוסט לחמישה חלקים, הראשון כבר בתחילת ספטמבר והחמישי והאחרון בראשית אוקטובר.

בנובמבר הכריזו פרסי האינדי ספיריטס על מועמדיהם ופתחו את העונה רשמית יחד עם פרסי הביקורת השונים. בדצמבר היה אפשר להתחיל להתרגל למועמדים של איגוד השחקנים, הגדול והאינדיקטיבי בדרך כלל מבין הגילדות ההוליוודיות, ולאחר מכן הוכרזו גם הרשימות המקוצרות בשלל קטגוריות. אור אחראי לכל הסיקורים הללו ואף ניסה לעשות סדר מרוכז בבלאגן בפוסט מצב המירוץ טרם הכרזת המועמדים.

אמצע ינואר – יומיים לפני הכרזת המועמדים ניסו אור ועופר את כוחם בהימורים ראשונים ולא אחרונים לעונה, ולאחר מכן הגיעו גם תוצאות האמת. בין לבין עופר המליץ על צפייה בכמה סרטים תיעודיים קצרים שזמינים לצפייה ברשת כחלק מהקמפיין, רובם אף הפכו למועמדים.

בסוף ינואר אור ניסה להבין לאן העונה הזו הולך בעזרת זוכי הסא״ג, ודירג את שמיניית הסרט הטוב ביותר לפי חיבתו האישית.

פברואר החלה הספירה לאחור אל הטקס עצמו וזה היה הזמן שלנו להתייחס לקטגוריות הראשיות והזוטרות: אור בחן היטב את המועמדים ואת המועמדות לפרסי המשחק, בעוד אני התייחסתי בהרחבה אל הדוקומנטריים ואל הקצרים.

ולבסוף, הגיע תורן של התחזיות לזכייה בכל הקטגוריות, משחק בו לקחו חלק אור, עופר ולירון (אני לא הייתי ממש במצב רוח מתאים ופספסתי את ההזדמנות השנתית להתבזות בפומבי). עוד לא מאוחר להצטרף אליהם ולהפוך כל רגע בטקס למותח ומלא עניין, כפי שבהחלט יש זמן להשלים לפחות עוד סרט או שניים. לכבוד כך, הנה האופציות לצפייה להעברת הזמן עד בוא הטקס.

סרטי האוסקר והיכן למצוא אותם

באופן תקדימי בסריטה, יש לנו טקסט כתוב באורך כלשהו על כל אחד ואחד מן הסרטים המועמדים השנה, בכל הקטגוריות. מדובר בכ-50 סרטים באורכים שונים, מ-7 דקות ועד כשלוש שעות, שנצפו ונסקרו על ידי אחד או יותר מארבעתנו לאורך השנה כולה – בין אם הרבה לפני שהיו אפילו תחזיות אוסקר לכיוון שלהם או בעקבות הפיכתם למועמדים. אמנם אין אף פעם זמן טוב להשוויץ אבל אני בהחלט גאה בהספק שלנו, ולכן גם אצרף הוכחות בלינקים לצד כל סרט. את דעותינו על הסרטים אפשר לקרוא כאמור בכל לינק, לא דרך רעה להעביר את הזמן עד בוא הטקס, וכשירות נוסף לציבור ניסיתי למצוא היכן אפשר לצפות בסרטים (אם בכלל) לטובת מי שלא ראו. אנסה גם לרמוז האם בכלל כדאי להשלים, אבל זו תהיה רק דעתי וכמובן שבעצמי לא ראיתי הכל, רחוק מזה. למעשה, אני מעט אדיש לעונה הזו ולדעתי אם חסרות מן הקטגוריה הראשית שתי יצירות הפאר האמריקאיות הבודדות של השנה שעברה, ״סיפורו של רחוב ביל״ ו״הכנסייה החדשה״ – האוסקר הזה בכל מקרה לא בשבילי הפעם. אם טעיתי באופן הזמינות של סרט זה או אחר אשמח לתקן.

עכשיו באולמות

רומא – סרטו של קוארון זמין גם בנטפליקס וגם בקולנוע לב, אז אין תירוצים בשלב זה.
המועדפת – הנגיש מבין סרטיו של יורגוס לנתימוס שאולי יקסום גם למי שלא מתחברים אליו.
סגן הנשיא – עדיף לראות שעתיים של SNL במקום. ואני לא אוהב את SNL בכלל.
הספר הירוק – הסרט החמוד ומשום מה גם החבוט של השנה, לדעתי שלא בצדק.
רפסודיה בוהמית – הלהיט המוגזם של השנה וכנראה גם זוכה באוסקר או שניים.
מרי פופינס חוזרת – האומנת המפורסמת שבה לקולנוע ותסתפק כנראה במועמדויות.
האם אי פעם תסלחי לי? – עזבו אוסקר שמוסקר, צפו בסרט הקטן והמצויין הזה.
אהבה בימים קרים – התאהבתי בסרט הזה בקאן, וגם לירון אהבה. כולנו, בעצם.
יצירה ללא מחבר – עופר צפה בנציג גרמניה לאוסקר עוד לפני שהיה לו שם עברי.
ספיידרמן: ממד העכביש – אם זה לא זוכה באנימציה אאלץ להחריב את הוליווד.
מרי מלכת הסקוטים – עדיין בדמדומיו בבתי הקולנוע וקצת בסינמטקים.
סולו חופשי – חפשו את התקף החרדה הזה בסינמטקים ואולי תודו לי אחר-כך.

צפייה ביתית

כוכב נולד – בכורת הבימוי של ברדלי קופר הגיעה בדיוק בזמן לשירותי ה-VOD
הפנתר השחור – התופעה התרבותית המופרזת ביותר של 2018 זמינה מזמן מזמן.
שחור על לבן – ספייק לי חולם על אוסקר, אם תרצו להבין למה אז בהחלט אפשר.
הבלדה על באסטר סקראגס – האנתולוגיה של האחים כהן זמינה לה בנטפליקס.
אי הכלבים – מכאן ואילך כל כותר זמין ב-VOD למיניהם, למשל המונפש של ווס אנדרסון.
האישה – הסרט שיביא לגלן קלוז את האוסקר שאף אחד לא ראה למרות שאפשר.
הכנסייה החדשה – אם פול שרדר לא זוכה בפרס התסריט אמלכד את עצמי בתיל.
מקום שקט – סרט האימה של השנה לא יהיה השנה בטקס, נסתפק במה שיש.
הנוקמים: מלחמת האינסוף – גם הסרט היותר מצליח ואייקוני של מארוול משתתף.
סולו: סיפור מלחמת הכוכבים – מועמד לאוסקר, אבל לורד ומילר גם יזכו.
כריסטופר רובין – צחוקים השנה בקטגוריית האפקטים, הא? שיהיה.
שחקן מספר אחת – הפיאסקו של ספילברג, ראוי לצפייה על המסך הקטן ביותר.
משפחת סופר על 2 – שיעזרו לי האלים, אני נגד פיקסאר הערב. בעצם, בעד שיקחו בקטגוריה הקצרה.
RBG: רות ביידר גינסבורג – הסרט שאולי יזכה בקטגוריה הדוקומנטרית זמין אצל יס דוקו וב-VOD כך מעדכנים בתגובות. הגרסה העלילתית מגיעה בחודש הבא לקולנוע, אגב.
על חמשת הדוקומנטריים הקצרים אפשר לקרוא חלקית בפוסט המקדים של עופר וחלקית בפוסט התיעודיים שלי. אותם אפשר לראות אונליין באופן חוקי בעזרת קצת גוגל.
על הקצרים הנוספים, חמשת העלילתיים וחמישיית האנימציה, אפשר לקרוא במרוכז בפוסט הייעודי שלי. מתוכם זמין לצפייה ״סקין״, שכבר קיים ב-VOD של חברת yes שגם תשדר אותו בערוץ yes1 לפני הטקס, בשעה המאוד ספציפית 23:06.

התחום האפור

האדם הראשון – סרטו של דמיאן שאזל מגיע עוד רגע ל-VOD, מאחר כפי שעשה כל העונה.
המשפחה שלי – גם זוכה קאן של הירוקאזו קורה-אדה מתקרב לשם אבל עדיין בלימבו.
ראלף שובר את האינטרנט – והדבר נכון גם להמשכון המונפש של דיסני, שיסתפק במועמדות.

גבול – הסרט השבדי שכבש אותי בקאן והתחבב על שאר הסרוטים בהמשך נראה לאחרונה בפסטיבל אוטופיה.
מיראי – יצירת אנימציה נוספת שכנראה הפרס שלה יהיה להיות חלק מהטקס, הבהבה לרגע בפסטיבל ירושלים.

סיפורו של רחוב ביל – אולי אחרי האוסקר של רג׳ינה קינג יתאפסו על עצמם מפיצי ישראל ויביאו את יצירת הפאר של בארי ג׳נקינס לקולנוע. עד אז הוא הסרט שהכי מכעיס אותי שאינו זמין לקהל הישראלי, והסרט הכי טוב בטקס גם בקטגוריות בהן אינו מועמד.
בשערי הנצח – יגיע בקרוב אל בתי הקולנוע יחד עם התותב ״ואן גוך״ בכותרת, בכל מקרה לא אמור להיות פקטור משמועתי בטקס.
כפר נחום – נציג לבנון לאוסקר אינו זמין לצפייה בישראל, מסיבות ברורות. לא הפסד גדול אם תשאלו אותי, אבל אני במיעוט שקט יחסית.
על עוד שלושה תיעודיים – ״מחוז הייל הבוקר, הערב״, ״על אבות ובנים״ ו״לשים לב לפער״ – כתבתי יחד באותו פוסט. ככל הידוע לי, הם לא זמינים לצפייה בישראל.

זהו זה, אלה הסרטים כולם ואלו כל המילים שכתבנו לאורך העונה כולה. לא נותר דבר מלבד לצפות, הצטרפו אלינו לסיקור במקביל לשידור החי ושיהיה לכולנו חג אוסקר שמח!

תגובות

  1. יובל אדר הגיב:

    RBG קיים לצפייה ביס דוקו ובVOD של יס

    1. אורון שמיר הגיב:

      תודה, מתקן!

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.