• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2017/18: המועמדים

23 בינואר 2018 מאת אורון שמיר

עונת האוסקר ה-90 במספר הגיעה היום לאחד משיאיה – הכרזת המועמדים והמועמדות לטקס שיתקיים ב-4 במרץ 2018 ויחגוג את יבול סרטי 2017. במסדרונות סריטה השמחה הייתה רבה ולצד גלגולי עיניים על כמה האקדמיה צפויה יש בהחלט כמה וכמה הפתעות. ״צורת המים״, סרטו זוכה פסטיבל ונציה של גיירמו דל טורו שגם סחף את פרסי גילדת המפיקים מוקדם יותר השבוע, צבר לזכותו 13 מועמדויות והוא מוביל לפחות מן הבחינה הזו. מי שנחשב לפייבוריט הנוסף, ״שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי״ האהוד על גילדת השחקנים וזכה שם בפרס האנסמבל, ספג חבטה קלה בכנף עם היעדרות של מרטין מקדונה מפרס הבימוי, אבל 7 המועמדויות שלו בקטגוריות האחרות משאירות אותו בצמרת. מי שמקדים אותו בפרס אחד הוא ״דנקרק״ של כריסטופר נולאן, שדווקא כן הצליח להשיג לעצמו מועמדות על בימוי (לראשונה בקריירה) ויש לו 8 מועמדויות המציבות אותו שני ל״צורת המים״. עוד שמות שמלווים אותנו מתחילת העונה שבו לגודלם הטבעי והצנוע – ״ליידי בירד״ (5 מועמדויות) של גרטה גרוויג ו״תברח״ (4) של ג׳ורדן פיל, צמד בכורות הבימוי שחולקים מועמדויות לפרס הסרט, הבימוי והמשחק.

המפתיעים מבחינת כמות האהבה לה זכו הם ״שעה אפלה״ של ג׳ו רייט (6) ו״חוטים נסתרים״ של פול תומאס אנדרסון (6), ולצידם ״קרא לי בשמך״ (4) של לוקה גואדנינו ופרחים בבוץ (4) של די ריס, שאמנם לא מועמד לפרס הראשי אבל לקח את נטפליקס צעד ענק קדימה מבחינת הכרה אצל האקדמיה. לעומתם, ״העיתון״ של סטיבן ספילברג הצטמק לגמרי עם שתי מועמדויות בלבד, ועוד סרטים ששווה לציין גם אם אינם חלק מן הקרב על הפרס הגדול הם ״בלייד ראנר 2049ֿ״ (5), ״מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי״ (4), ״אני טוניה״ (3), ו״בייבי דרייבר״ (3). כרגיל, אנחנו כאן בסריטה מלווים את העונה עוד מראשיתה, מפרסי הספיריטס דרך הגילדות או פרסי הביניים, וכלה בשעשוע של הימורים על זהות המועמדים, אז גם נעקוב כיצד הלך לאור ולעופר בהימורים, ובעיקר נעכל את מה שקרה כאן היום ונשוב מחר עם פוסט הפרשנויות המסורתי של אור. בינתיים, מוזמנים ומוזמנות להתחיל לשנן את הרשימה ולהיעזר בתובנות הבזק שלי או להוסיף את שלכם ושלכן בתגובות.

גל גדות פתחה את ההכרזה, בסרטון המציג את המועמדים בקטגוריית העיצוב האמנותי

נשיא האקדמיה, ג׳ון ביילי, פתח את המשדר החגיגי והציג את שני המנחים – השחקנית טיפאני האדיש והשחקן/במאי אנדי סרקיס. ראוי לציין שכל העבודה שמוטלת עליהם הייתה להקריא את שמות המועמדים והמועמדות, רצוי נכונה, ככה שאני ממש לא מבין למה לקחו דווקא את האדיש שפישלה כמעט בכל קטגוריה. היא אמנם יצאה מזה בחן, שמרה על הומור עצמי וניסתה להקליל את האווירה, אבל בתור מישהו שרק הגיע כדי לקבל רשימה שמית הנוכחות שלה הייתה אסון מתמשך עבורי. לטובה אפשר לציין את המנהג החדש, שוודאי מוכר לצופי וצופות טקסי אוסקר, של קליפ קצר המציג כל קטגוריה. נדמה לי שזו פעם ראשונה שאני רואה את הטריק הזה גם במשדר ההכרזה על המועמדים, דרך נחמדה להבהיר לקהל מה בעצם עושים כל בעלי המקצוע המוזרים האלה בסדרה של סרטוני תדמית. הראשון היה לעיצוב האמנותי וכיכבה בו גל גדות, הכי קרוב שישראל תגיע לאוסקר הנוכחי לצערי הרב. בסרטון השני כבר הבנתי שיהיו מעתה והלאה רק נשים בקליפים הייעודיים הללו, מחווה נחמדה של האקדמיה. או אולי גם סוג של הדרה, המשתמשת בשחקניות אהובות כדי לקשט קטגוריות לא סקסיות (החלק השני של המשדר, עם המועמדים המפורסמים יותר, לא נעזר בסרטונים). מאוד מבלבל כל הפוליטיקלי קורקט הזה, אולי הגיע הזמן להפסיק איתו – ובדיוק בשביל זה אתייחס למועמדים ולמועמדות.

הסרט הטוב ביותר:
קרא לי בשמך
שעה אפלה
דנקרק
תברח
ליידי בירד
חוטים נסתרים
העיתון
צורת המים
שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי

תשעה ענקים חדשים נולדו היום. המפתיע באופן יחסי הוא ״חוטים נסתרים״ (Phantom Thread) של פול תומאס אנדרסון, שקיבל הרבה אהבה גם בהמשך כפי שאפשר לראות. שני הפייבוריטים, לפחות עד ההכרזה, ״צורת המים״ של גיירמו דל טורו ו״שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי״ של מרטין מקדונה, כמובן כאן. גם השלישייה הפוליטית ״דנקרק״, ״שעה אפלה״ ו״העיתון״, ועוד שלושה שבארצות הברית מנסים להכניס למסגרות בתור נציגי קהילות ומגזרים – ״תברח״, ״ליידי בירד״ ו״קרא לי בשמך״. אישית, התוויות האלה מגמדות את הסרטים שיש להם יותר מה להציע.
אור ועופר ניחשו נכונה 7 סרטים, שניהם לא מהמרים על ״חוטים נסתרים״ המפתיע וכל אחד מהם תיעדף אחרת את ״שעה אפלה״ ו״קרא לי בשמך״. מה הסרט ששניהם היו בטוחים בו ונעדר? ״חולי אהבה״, חפשו אותו בהמשך.

הבימוי הטוב ביותר:
כריסטופר נולאן, ״דנקרק״
ג׳ורדן פיל, ״תברח״
גרטה גרוויג, ״ליידי בירד״
פול תומאס אנדרסון, ״חוטים נסתרים״
גיירמו דל טורו, ״צורת המים״

פול תומאס אנדרסון מפתיע גם כאן, וצווחת הניצחון שלי ודאי העירה את השכונה כולה. הוא מותיר בחוץ את מקדונה שהסרט שלו היה פייבוריט עד לפני רגע, וגם את לוקה גואדנינו של ״קרא לי בשמך״, עליהם הימרו אור ועופר. גם ספילברג וג׳ו רייט נותרו בחוץ, עם ״העיתון״ ו״שעה אפלה״ בהתאם. מאוד משמח לראות פה את גרוויג ופיל, שניים שהתפרסמו על משחק וכתיבה ובכורת הבימוי שלהם הגיעה עד האוסקר. מי עוד חוגג מועמדות ראשונה אי פעם כבמאי? כריסטופר נולאן, תאמינו או לא. גלגלי האקדמיה עובדים לאט, אבל עובדים.
אור ועופר קלעו שניהם לארבעה מתוך החמישה בהימורים שלהם, אבל לא מקדונה ולא גואדנינו כאן – אלא פול תומאס אנדרסון.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
טימותי שאלמה, ״קרא לי בשמך״
דניאל דיי לואיס, ״חוטים נסתרים״
דניאל קאלויה, ״תברח״
גארי אולדמן, ״שעה אפלה״
דנזל וושינגטון, ״רומן ג׳יי ישראל עו״ד״

קטגוריה שבה אין התכתשות בין ״צורת המים״ ל״שלושה שלטים״ היא מקום שבו כל השאר יכולים לחגוג. ספציפית, שני הצעירים שאלמה וקאלויה המועמדים לראשונה, לצד הוותיקים אולדמן, דיי לואיס וגם וושינגטון, שהופך לאט לאט למריל סטריפ ונכנס שנה אחרי שנה.
שוב ארבעה ניחושים נכונים לאור ועופר, כאשר וושינגטון הוא הג׳וקר של הקטגוריה שהפיל את שניהם (אם כי אור כן הזהיר מפניו).

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
סאלי הוקינס, ״צורת המים״
פרנסס מקדורמנד, ״שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי״
מרגו רובי, ״אני, טוניה״
סירשה רונן, ״ליידי בירד״
מריל סטריפ, ״העיתון״

גם בקטגוריה הנשית הראשית מגוון של ותק וגילים, כולל זו שכבר אסור להמר נגדה – מריל סטריפ. רק תראו כמה מעט אהבה קיבל ״העיתון״ של ספילברג בשאר הקטגוריות כדי להבין עד כמה ההצבעה היא יותר לשחקנית מאשר לתפקיד שלה. מקדורמנד והוקינס מבססות את הקרב בין ״שלושה שלטים״ ו״צורת המים״, בעוד רונן ורובי הצעירות ינסו להפתיע בתפקידים אדג׳יים מן הרגיל אצלן.
חמש מחמש לאור וגם לעופר.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
ווילם דפו, ״פרויקט פלורידה״
וודי הרלסון, ״שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי״
ריצ׳רד ג׳נקינס, ״צורת המים״
כריסטופר פלאמר, ״כל הכסף שבעולם״
סם רוקוול, ״שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי״

מועמדות כפולה לסרט של מקדונה, וגם מוצדקת אם יורשה לי. ג׳נקינס דואג שסרטו של דל טורו לא יפגר מאחור, בעוד דפו הוא הנציגות הבודדת לסרט שהיה לכאורה אמור להיות הקטן והמפתיע, אך נעדר מלבד כאן (וטוב שכך, אם תשאלו אותי). מעל המועמדות של פלאמר, זקן המועמדים בקטגוריות המשחק בגיל 88, מרחף סימן השאלה לגבי טיב ההצבעה – האם הוא באמת היה פנומנלי בסרטו של סקוט, או שקיבל נקודות גם על ההחלפה ברגע האחרון של קווין ספייסי ששמו עלה בלהבות בהוליווד קצת לפני שהסרט יצא לאקרנים?
אור ועופר הצליחו שוב לקלוע ל-4 מתוך המועמדים, כל אחד מהם פספס וצדק היכן שחברו עשה ההיפך ממנו. שניהם ציפו לנציגות של ״קרא לי בשמך״, שלא הגיעה.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
מארי ג׳יי בלייג׳, ״פרחים בבוץ״
אליסון ג׳ני, ״אני, טוניה״
לזלי מנוויל, ״חוטים נסתרים״
לורי מטקלף, ״ליידי בירד״
אוקטביה ספנסר, ״צורת המים״

ארבע מתוך חמש המועמדות מגלמות אמהות או דמויות אמהיות (החמישית והאחרונה מגלמת את אחותה של הגיבור שהיא גם סמכות עבורו, למקרה שחששתם או חששתן), ומלבד אחת כולן גם מצטרפות לנציג או נציגה אחרים מאותו סרט בקטגוריות המשחק הנוספות. היוצאת מן הכלל מן הבחינה הזו, שמרוויחה לסרט שלה מועמדות ראשונה לטקס, היא בלייג׳ של ״פרחים בבוץ״, סרטה של די ריס ששובר עוד תקרת זכוכית בדרך של נטפליקס להיות מועמדת יום אחד גם לפרס הגדול. וזה ממש לא המועמדות או השיא האחרונים של הסרט הזה הערב.
עופר ואור שוב עם 4 מ-5, הפעם שניהם פספסו את מנוויל של ״חוטים נסתרים״ והימרו על הולי האנטר של ״חולי אהבה״.

התסריט המקורי הטוב ביותר:
חולי אהבה
תברח
ליידי בירד
צורת המים
שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי

הקטגוריה החביבה ביותר לא מאכזבת גם הפעם. בדרך כלל היא מהווה מקום מנחם לסרטים העצמאיים או הקטנים יותר שנמעכים בידי האולפנים הגדולים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, אבל השנה השליטה של אותם סרטים גם בקטגוריה הראשית הופכת את פרס התסריט לכזה שרבים עליו ארבעה מתוך תשעת המועמדים המובילים. היחיד שעונה על ההגדרה הוותיקה יותר הוא ״חולי אהבה״ של קומיל נאנג׳יאני ואמילי וי. גורדון, שגם מסמל עד כמה הקטגוריה הזו קומית השנה – לפחות שלושה מועמדים נוספים יכולים להיות מוגדרים כבעלי מאפיינים קומיים.
שוב תיקו 4 בין המהמרים שלנו, שחשבו שאולי ״חוטים נסתרים״ ו״אני טוניה״ יתפסו פה מקום.

התסריט המעובד הטוב ביותר:
קרא לי בשמך
חי בסרט
לוגאן – וולברין
המשחק הגדול
פרחים בבוץ

כאן מתקוטטים בדרך כלל הסרטים הגדולים יותר מבחינת האולפן שמאחוריהם, אבל לא השנה. ״פרחים בבוץ״ משיג מועמדות לנטפליקס בקטגוריה המשמעותית הזו, ו״לוגאן״ הוא סרט הקומיקס גיבורי העל הראשון אי פעם שמועמד לאוסקר על כתיבה. ״חי בסרט״ הוא על תקן הקומדיה של הקטגוריה הזו, וסרטיהם של גואדנינו וסורקין הם שחקנים פחות מרכזיים ממה שהיה נדמה בתחילת העונה (במיוחד האחרון). ״קרא לי בשמך״ גם מספק עוד נתון הקשור לוותק, כשהתסריטאי ג׳יימס אייבורי בן ה-89 הופך למבוגר ביותר המועמד לפרס זה (או לכל פרס אחר) השנה.
בטח הימרתם מה קרה בהימורים שוב – ארבע תשובות נכונות לכל מהמר אצלנו, שניהם הופתעו מ״לוגאן״ וניחשו ש״פלא״ יהיה כאן.

הצילום הטוב ביותר:
בלייד ראנר 2049
שעה אפלה
דנקרק
פרחים בבוץ
צורת המים

היסטוריה באוסקר! צלמת מועמדת ראשונה אחרי 90 שנה – רייצ׳ל מוריסון של ״פרחים בבוץ״. אבל השנה אמורה להתרחש היסטוריה נוספת אם וכאשר יזכה רוג׳ר דיקינס סוף כל סוף באוסקר הראשון שלו, עבור עוד עבודה מרהיבה, הפעם ב״בלייד ראנר 2049״. עם מתחרים בומבסטיים לא פחות כמו הצמד הבריטי ״דנקרק״ ו״שעה אפלה״ ועם עולם הפנטזיה העשיר של ״צורת המים״, לא בטוח שזה בכיס שלו.
היסטוריה גם אצלנו בהימורים! אור קלע לכל החמישה בעוד עופר העדיף את ״קרא לי בשמך״ על פני שעה אפלה ויש לו רק ארבעה הפעם. התוצאה כרגע היא 43-42 לטובת אור והמשחק ממשיך.

העריכה הטובה ביותר:
בייבי דרייבר
דנקרק
אני, טוניה
צורת המים
שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי

מועמדות ראשונה לסרט המושמץ שלא בצדק של אדגר רייט, ונדמה לי שגם שונאי ושונאות ״בייבי דרייבר״ יסכימו שהוא ערוך למופת (נחשו מה תהיה הקטגוריה הבאה והמשלימה בה הוא מועמד). מלבדו אפשר למצוא כאן שני סרטים שהם כל-כולם עריכה, ״טוניה״ ו״דנקרק״ ואת הצמד חמד המוביל לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר, שלרוב עובר דרך מועמדות על עריכה.
אור ועופר חוזרים להימורים מפוצלים שיחד מרכיבים את הקטגוריה נכונה – ״בייבי דרייבר״ ו״אני טוניה״ היו נקודות מחלוקת, שניהם כאן וזה 4-4.

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
היפה והחיה
בלייד ראנר 2049
דנקרק
שעה אפלה
צורת המים

דיסני מרימים ראש ומרגישים בבית בזוג הקטגוריות של עיצוב ותלבושות (כפי שאפשר לראות בהמשך), עם העיבוד העכשווי של ״היפה והחיה״ שלעיתים נדמה יותר מונפש מן המקור. אפשר גם לראות בו סרט פנטסטי ותקופתי, תמיד יתרון – תשאלו את ״צורת המים״ שהוא גם וגם. ״דנקרק״ ו״שעה אפלה״ צועדים יד ביד גם כאן עם שחזור של אותה שנה בסטים שונים לגמרי, ו״בלייד ראנר 2049״ גם הוא תקופתי – אבל מהצד של העתיד.
בהימורים שלנו, עופר קלע לכל החמישה בעוד אור הלך על ״רצח באוריינט אקספרס״ במקום ״היפה והחיה״ ופספס אחד. עופר משווה 51-51

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
היפה והחיה
שעה אפלה
חוטים נסתרים
צורת המים
להעיר את המלכה

די כרגיל, חפיפה עם הקטגוריה הקודמת עם שלוש התאמות מתוך חמש. המדים של ״דנקרק״ והסייבר-פאנק של ״בלייד ראנר״ מפנים את מקומם לטובת שמלות הענק של ״חוטים נסתרים״ ו״להעיר את המלכה״. במקרה של הראשון מביניהם, מדובר גם בסרט העוסק בבית אופנה ובאמת מכיל יותר בד מאשר שאר המועמדים גם יחד, אז הוא כאן בזכות הכמות כמו גם האיכות.
שוב ארבעה ניחושים נכונים לאור ולעופר, המצב נשאר כשהיה.

סלמה הייק בקליפ שמקבל את פני המועמדים לעיצוב התלבושות הטוב ביותר

האפקטים החזותיים הטובים ביותר:
בלייד ראנר 2049
שומרי הגלקסיה: חלק 2
קונג: אי הגולגולת
מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי
כוכב הקופים: המלחמה

שליטה מוחלטת של המדע-הבדיוני בקטגוריה, עם מאבק עיקש בין קופים שולטים לספינות בין-כוכביות. כל חמשת הסרטים הם סרטי המשך למותגים מובילים של השנים האחרונות או בכלל, אבל לפחות בגזרת האפקטים הם כנראה חידשו מספיק בשביל האקדמיה. ״שומרי הגלקסיה״ מייצג את סרטי הקומיקס (סליחה ״וונדר וומן״) ו״קונג״ מוכיח שאסור להמר נגד הקוף הענקי שתמיד מתברג לחמישיה.
גם אור וגם עופר ציפו למצוא פה את ״צורת המים״ ואת ״דנקרק״, כך שהם יסתפקו בשלושה ניחושים נכונים כל אחד – הכי נמוך עד כה.

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:
שעה אפלה
להעיר את המלכה
פלא

היעדרות לא לגמרי שגרתית של סרטי מדע בדיוני ופנטזיה, עם העדפות לטרנספורציות קיצוניות של שחקנים (גארי אולדמן בתור ווינסטון צ׳רצ׳יל וג׳ייקוב טרמבלי כילד שפניו מעוותות) ולסרטים תקופתיים כמובן (״שעה אפלה״ ו״להעיר את המלכה״).
אצל אור ועופר הניחושים לגבי הסרט שיצטרף אל ״פלא״ ו״שעה אפלה״ לא צלחו, ושניהם עם שני ניחושים נכונים כאן ותוצאה של 60-60.

מיקס הסאונד הטוב ביותר:
בייבי דרייבר
בלייד ראנר 2049
דנקרק
צורת המים
מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי

חוזרים אל ״בייבי דרייבר״ וממשיכים עם ״מלחמת הכוכבים״. ״צורת המים״ ו״דנקרק״ פותחים כאן מבערים כדי לחלוף על פני חבריהם לקטגוריות המרכזיות, ״בלייד ראנר 2049״ מוסיף עוד קטגוריה טכנית לשמו כמצופה ממנו.
שוב ארבעה ניחושים נכונים לכל אחד, כאשר יחד הם כן קלעו לכל החמישה. ההימורים על מחזות הזמר לא השתלמו השנה.

עריכת הסאונד הטובה ביותר:
בייבי דרייבר
בלייד ראנר 2049
דנקרק
צורת המים
מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי

אין כאן טעות, הרשימה זהה לקטגוריה הקודמת. רק אנשי המקצוע שונים.
לעומת זאת, בהימורים אור ועופר התפצלו לשתי מלחמות שונות – הכוכבים והקופים. אז רק לאור יש הפעם 5 מ-5 והוא חוזר להוביל.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
דנקרק
חוטים נסתרים
צורת המים
מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי
שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי

איזו חמישיה של ענקים! תשכחו רגע משמות הסרטים והאזינו לצלילים הבאים: האנס זימר, ג׳וני גרינווד, אלכסנדר דספלה, ג׳ון וויליאמס, קרטר בורוול. כולם מגדולי המלחינים הקולנועיים שעובדים היום, ולפחות חצי מהם אגדות חיות. בנימה אישית, מדובר גם בעבודות הכי טובות של רובם המכריע בתקופה האחרונה או אפילו בקריירה.
אחרי הפער הזעום של אור מקודם, עופר מיד משווה ועכשיו 77-77. הוא צדק בארבעה לעומת השלושה של אור – שניהם הימרו על ג׳ון וויליאמס, אבל על הסרט הלא נכון! ״העיתון״ מאוד לא אהוב היום, כבר אמרנו.

השיר המקורי הטוב ביותר:
״Mighty River״, מארי ג׳יי בלייג׳ – פרחים בבוץ
״Mystery Of Love״, סופיאן סטיבנס – קרא לי בשמך
״Remember Me״, קריסטן אנדרסון-לופז ורוברט לופז – קוקו
״Stand Up For Something״, דיאן וורן – מרשל
״This Is Me״, בנג׳ פייסיק וג׳סטין פול- האמן הגדול מכולם

לא הקטגוריה החשובה בטקס, אני הראשון להודות, אבל נחמד לראות פה את הצמדים שזכו על ״לשבור את הקרח״ ו״לה לה לנד״ ולא פחות מכך מוזיקאים בסדר הגודל של סטיבנס ובלייג׳ (המועמדת גם על משחק, בל נשכח).
בהימורים אור שוב פותח פער עם 5 ניחושים נכונים, בעוד עופר מצליח לקלוע רק ל-3 הפעם. המצב הוא 82-80 למקרה שמישהו עוד עוקב.

הסרט הטוב ביותר בשפה זרה:
״אישה פנטסטית״, צ׳ילה
״העלבון״, לבנון
״אהבה חסרה״, רוסיה
״על גוף ונפש״, הונגריה
״הריבוע״, שבדיה

ישראל, כפי שכולנו רואים ורואות, נעדרת הפעם מן הקטגוריה. גם שתי האפריקאיות ומי שנחשבה לבעלת סיכוי טוב, גרמניה, לא עברו מן התשיעייה לחמישייה. תמיד לא צפוי בקטגוריה הזו, אבל עם הזוכים של קאן (״הריבוע״, ״אהבה חסרה״), ברלין (״על גוף ונפש״) וגם ונציה (״העלבון״ שקטף את פרס השחקן) לפחות נחמד פה. לכל מי שבטעות שמחים לאידו של ״פוקסטרוט״ על שלא נכנס בגלל שנאת ישראל – קודם כל, הגיע הזמן לסיים את הוויכוח הטיפשי הזה ולצד האוהד, ושנית, כנראה שלא ראיתם את הנציג שהכניס לראשונה את לבנון לאוסקר. בואו נגיד שהוא לא בדיוק מלא באהבת ישראל, אם להיות עדין.
גם בגזרת ההימורים המצב היה די לא יציב, שימו לב לאחוזים הנמוכים – עופר עם שלושה ניחושים, אור עם שניים בלבד. הלוקאל-פטריוטיות לא השתלמה הפעם, וגם לא הימור על הפייבוריט הגרמני שנותר בחוץ יחד עם ישראל.

הסרט התיעודי הטוב ביותר באורך מלא:
אבקוס: קטן מדי לכלא
אנשים ומקומות
איקרוס
הגברים האחרונים בחאלב
סטרונג איילנד

אנייס ורדה הבלתי נגמרת ואחת מנשות השנה של סריטה, משיגה מועמדות לאוסקר בגיל 89, המבוגרת מבין המועמדים כולם (אייבורי בקטגוריית התסריט בגילה, אבל חשבתי שיהיה נחמד לתת לשניהם לנצח בתחרות הוותק). על סרטה ״אנשים ומקומות״, שכיכב ברשימת סרטי השנה של סריטה, אפשר לקרוא כאן כמו גם על ״איקרוס״ שעליו כתב עופר ממש אתמול. את השאר נצטרך להשלים כדי לעמוד על טיבם.
בגזרת ההימורים, אור קלע לארבעה ועופר לשלושה. שניהם היו בטוחים ש״ג׳יין״ יהיה פה (וקשה להאשים אותם) ועופר בחר בסרט אחר מזה שנכנס אודות המלחמה בסוריה (״עיר של רוחות״ הוא נקרא).

רבל ווילסון עם פרסי האנימציה

סרט האנימציה הטוב ביותר באורך מלא:
בייבי בוס
המפרנסת
קוקו
פרדיננד
לאהוב את וינסנט

לראשונה השנה, כל חברי וחברות האקדמיה היו רשאים ורשאיות להצביע בקטגוריה המונפשת – והנה התוצאות. ״בייבי בוס״ מועמד לאוסקר, שככה יהיה לי טוב. אבל כך גם ״קוקו״ ו״פרדיננד״ החביבים עלינו, לצד שני סרטים לא הוליוודיים – ״המפרנסת״ ו״לאהוב את וינסנט״.
אור ועופר הלכו על ״לגו באטמן״ ופספסו, אבל אור פספס גם את ״פרדיננד״ ולכן עופר שוב מצמק. 91-90 היא התוצאה.

הסרט הקצר הטוב ביותר:

DeKalb Elementary
The Eleven O'Clock
My Nephew Emmett
The Silent Child
Watu Wote/All of Us

כמובן שלא צפינו באף אחד מן הסרטים, אבל אני מבטיח להשלים אותם לפני הטקס כפי שהיה אשתקד. בכל מקרה שווה לא לזלזל בקטגוריה הזו, שהקנתה למרטין מקדונה את האוסקר הראשון שלו. השנה הוא יקווה לעוד כמה בזכות ״שלושה שלטים״.
השלב שבו ההימורים הם ממש על עיוור, מוציא 3 ניחושים נכונים מאור וגם מעופר. המצב הוא 94-93 לטובת אור, ונותרו שתי קטגוריות.

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:
Dear Basketball
Garden Party
Lou
Negative Space
Revolting Rhymes

החדשות המעניינות של הקטגוריה – הכדורסלן קובי בראיינט הוא מהיום מועמד לאוסקר. נחשו על איזה סרט.
שוב 3-3 בקטגוריה הזאת לשני המהמרים, נצטרך את הקטגוריה הבאה כדי לדעת מי אלוף הימורי האוסקר של סריטה לשנה זו.

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
Edith+Eddie
Heaven Is a Traffic Jam on the 405
Heroin(e)
Knife Skills
Traffic Stop

ברכות.
וברכות גם לאור שניחש כאן שלוש פעמים נכונה, ולמעשה הגדיל את הפער מעופר שהצליח רק פעמיים. זה נגמר 91-93, תוצאת כדורסל ממש.

מניין המועמדויות לכל סרט וקישורים לטקסטים שלנו:
צורת המים – 13
דנקרק – 8
שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי – 7
חוטים נסתרים – 6
שעה אפלה – 6
בלייד ראנר 2049 – 5
ליידי בירד – 5
תברח – 4
פרחים בבוץ – 4
קרא לי בשמך – 4
מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי – 4
אני, טוניה – 3
בייבי דרייבר – 3
העיתון – 2
היפה והחיה – 2
להעיר את המלכה – 2
כל הכסף שבעולם – 1
לוגאן – וולברין – 1
חי בסרט – 1
המשחק הגדול – 1
חולי אהבה – 1
פלא – 1
פרויקט פלורידה – 1
רומן ג׳יי ישראל ע״וד – 1
שומרי הגלקסיה חלק 2 – 1
קונג: אי הגולגולת – 1
כוכב הקופים: המלחמה – 1

/// קרדיט לתמונות פסלון האוסקר: Copyright Oscar Statuette: ©A.M.P.A.S.®

תגובות

  1. newprince הגיב:

    לגבי קטגוריית התיעודי:
    קודם כל תיקון קטנטן – האיש האחרון בחאלב צ"ל "הגברים/האנשים", ואם רוצים להיות ממש דקדקנים, אפשר גם לתרגם את אבאקוס כ"חשבונייה", למרות שזה גורם לסרט להישמע מצחיק.

    מבין חמשת המועמדים, אף אחד לא מעפיל על "אנשים ומקומות". הבאים אחריו הם באמת "הגברים האחרונים בחאלב" שהוא חווית צפייה קשה (כפי שאפשר לצפות מסרט על סוריה) ו"אבאקוס" (שמציג מקרה מעניין בצורה מעניינת). מ"איקרוס" פחות התלהבתי – הוא הרגיש לי לא פעם יותר כמו כתבת תחקיר מאשר סרט, והשימוש לפתע בשיחזורי אנימציה בא משום מקום ופגע בטון של הסרט קצת. ו"סטרונג איילנד" היה לטעמי, עם כמה שכואב להגיד את זה בכל הנוגע לסרט שמדבר על האח המת של הבמאי, סתמי.

    בנוגע לסטרונג איילנד, אגב – מדובר במועמדות הראשונה של גבר טרנס באוסקר (היו שתי מועמדויות טרנסיות לפניו).

    1. אורון שמיר הגיב:

      בדיוק תיקנתי בעצמי מישהו שתירגם את שם המחזה של מרטין מקדונה ״התליין״ למרות שזה ״Hangmen״ והנה נפלתי בעצמי באותו פח.
      איזה כיף שאתה פה, תודה על התיקון.
      הייתי מציע את השם העברי ״מלחמת האזרחים: אחרוני החאלב״ אבל דברים שלא צוחקים עליהם.

  2. גולן הגיב:

    רק סרטי האוסקר הזר עניינו אותי השנה

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.