אוסקר 2016/17: המועמדים בכל הקטגוריות
24 בינואר 2017 מאת אור סיגוליאז הנה זה קרה, המועמדים לפרסי האוסקר ה-89, של סרטי 2016. לא היו המון הפתעות, אבל בהחלט כמה. למשל זה שנצטרך להגיד את המשפט "המועמד לשני אוסקרים "הנוסעים". ולמעריצי "דדפול" – ברוכים הבאים למציאות של עולם האוסקר. אפילו מועמדות לאיפור הוא לא הצליח להשיג.
אכזבה נוספת בגזרה הישראלית. תמר קיי וסרטה "בית האילמת" לא הצליחו להתברג לחמישיית הסרטים התיעודיים הקצרים. עוד דברים מהירים לפני שצוללים: לראשונה שלוש שחקניות שחורות בקטגוריה אחת (משנה), לראשונה כל קטגוריות המשחק מכילים שחקנים ושחקניות שחורים, "לה לה לנד" ניצב יחד עם "הכל אודות חווה״ ו"טיטניק" כשיאן מועמדויות – 14 גאדמיט.
לרשימה המלאה, התובנות, ואיך הלך לנו בהימורים, המשיכו לקרוא.
המועמדים לפרס האוסקר ה-89
הסרט הטוב ביותר:
"אור ירח"
"באש ובמים"
"גדרות"
"המפגש"
"הסרבן"
"לה לה לנד"
"מאחורי המספרים"
"מנצ'סטר ליד הים"
"סארו – הדרך הביתה"
החשודים המיידים. בפרס הסרט אין שום דבר שאפילו מתקרב להפתעה. אני נורא רוצה לכתוב עוד בדיחה על חשבון מעריצי "דדפול", אבל אשלוט בעצמי.
עופר ואני הצלחנו פה תשעה מתוך תשעה.
הבימוי הטוב ביותר:
מל גיבסון – "הסרבן"
בארי ג'נקינס – "אור ירח"
דני וילנוב – "המפגש"
קנת' לונרגן – "מנצ'סטר ליד הים"
דיימיאן שאזל – "לה לה לנד"
גם פה אין הפתעות קיצוניות. המועמדות של גיבסון (היחיד מהחמישייה שהיה מועמד בקטגוריה הזו בעבר) הפכה את קטגורית הבימוי לשנייה ברציפות בה עופר מצליח להמר ללא טעות אחת. אני הצלחתי עם ארבעה.
השחקן הראשי הטוב ביותר:
קייסי אפלק – "מנצ'סטר ליד הים"
אנדרו גארפילד – "הסרבן"
ריאן גוסלינג – "לה לה לנד"
ויגו מורטנסן – "קפטן פנטסטיק"
דנזל וושינגטון – "גדרות"
הרשימה שאפשר היה לדקלם תוך כדי שינה. עופר ואני קלענו לכל החמישיה, וכך גם כל מהמרי האוסקר בעולם. זוהי מועמדות שנייה לאפלק, גוסלינג ומורטנסן. גארפילד הוא היחיד שזו לו מועמדות ראשונה. וושינגטון הוא היחיד מהרשימה שכבר זכה בעבר (פעמיים, למעשה).
השחקנית הראשית הטובה ביותר:
איזבל הופר – "היא"
רות נגה – "לאבינג"
אמה סטון – "לה לה לנד"
מריל סטריפ – "פלורנס פוסטר ג'נקינס"
נטלי פורטמן – "ג'קי"
ההלם הראשון ברשימה. איימי אדמס לא מועמדת כאן. זה מאוד מפתיע בהתחשב בחיבה שזכתה לה במהלך העונה, כמו גם האהבה שלה זכה "המפגש" ביום ההכרזה.
סטריפ מועמדת בפעם ה-20, פורטמן בפעם השלישית, סטון בפעם השנייה, ונגה והופר לראשונה.
אני קלעתי נכון עם ארבע, ועופר עם שלוש.
שחקן המשנה הטוב ביותר:
מהרשלה עלי – "אור ירח"
ג'ף ברדיג'ס – "באש ובמים"
לוקס הדג'ס – "מנצ'סטר ליד הים"
דב פאטל – "סארו – הדרך הביתה"
מייקל שאנון – "יצורים ליליים"
משאלתי שרהודס מ"אור ירח" ישתחל איכשהו לא התמלאה, אבל הקטגוריה הזו היא מוזרה שבמוזרות. העדרותו של יו גרנט די מפתיעה, וכך גם החילוף בין שני שחקני "יצורים ליליים" – זוכה גלובוס הזהב והמועמד לבאפט"א ארון טיילור-ג'ונסון לא ברשימה, ובמקומו מייקל שאנון, שכבר היה מועמד בעבר ("חלון פנורמי"). שאנון וברידג'ס הם היחידים שהיו מועמדים בעבר.
עופר הימר נכונה על ארבעה, ואני על שלושה.
שחקנית המשנה הטובה ביותר:
ויולה דייויס – "גדרות"
נעמי האריס – "אור ירח"
מישל וויליאמס – "מנצ'סטר ליד הים"
אוקטביה ספנסר – "מאחורי המספרים"
ניקול קידמן – "סארו – הדרך הביתה"
עוד רשימה שהייתה ברורה מאליה. עופר ואני צדקנו בכל החמישייה. זו הקטגוריה עם הכי הרבה שחקניות שחורות עור אי-פעם, ו-ויולה דייויס דקה מלהיות בצוות ה-EGOT. נעמי האריס היא היחידה מהחבורה שלה זו מועמדות ראשונה.
התסריט המקורי הטוב ביותר:
"באש ובמים" – טיילור שרידן
"הלובסטר" – יורגוס לנתימוס ואפתימיס פיליפו
"לה לה לנד" – דיימיאן שאזל
"מנצ'סטר ליד הים" – קנת' לונרגן
"נשות המאה ה-20" – מייק מילס
כולנו ידענו שאותם ארבעה סרטים יהיו מועמדים פה, והשאלה הייתה מי יקח את המקום החמישי. אני אמרתי "טוני ארדמן", עופר אמר "זוטרופוליס", ושנינו נפלנו. ארבע מתוך חמש.
התסריט המעובד הטוב ביותר:
"אור ירח" – בארי ג'נקינס וטארל אלווין מקראני
"גדרות" – אוגוסט ווילסון
"המפגש" – אריק הייזרר
"מאחורי המספרים" – אליסון שרודר ותאודור מלפי
"סארו – הדרך הביתה" – לוק דייויס
לראשונה – שלושה מועמדים שחורים בקטגורית התסריט.
מכיוון ששנינו הימרנו על אותה חמישייה, ושנינו הרגשנו בטוחים עם "יצורים ליליים", כאן צדקנו בארבע מתוך חמש, אבל לא עם אותם סרטים. "אור ירח", "גדרות" ו"המפגש" היו משותפים לשנינו, אבל עופר הימר נכונה על "מאחורי המספרים", ואני נכונה על "סארו".
הסרט הטוב ביותר בשפה זרה:
אוסטרליה – "טאנה"
אירן – "הסוכן"
גרמניה – "טוני ארדמן"
דנמרק – "מתחת לחול"
שבדיה – "איש ושמו אובה"
על אף החששות המקדימים, "טוני ארדמן" בפנים. אני הצלחתי לקלוע לארבעה (הימרתי על רוסיה במקום אוסטרליה), ועופר הצליח עם שלושה.
הצילום הטוב ביותר:
"אור ירח" – ג'יימס לקסטון
"המפגש" – בראדפורד יאנג
"לה לה לנד" – ליינוס סאנדגרן
"סארו – הדרך הביתה" – גרג פרייז'ר
"שתיקה" – רודריגו פרייטו
ושוב, עופר נותן בראש עם חמש מתוך חמש. אני האמנתי ב"ג'קי" על חשבון "אור ירח", אז מגיע לי. זו הקטגוריה היחידה בה מופיע חביב הבלוג, "שתיקה" של סקורסזה.
העריכה הטובה ביותר:
"אור ירח" – נט סנדרס וג'וי מקמילון
"באש ובמים" – ג'ייק רוברטס
"המפגש" – ג'ו ווקר
"הסרבן" – ג'ון גילברט
"לה לה לנד" – טום קרוס
חמשת המועמדים פה מופיעים גם בסרט הטוב ביותר. וגם פה אין הפתעות כלל להוציא את העדרות "מנצ'סטר ליד הים" לטובת "באש ובמים". עופר ואני קלענו ארבע מתוך ארבע.
העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"המפגש" – פטריק וורמט ופול הוט
"הנוסעים" – גאי הנדריקס דיאס וג'ין סרדינה
"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" – סטוארט קרייג ואנה פינוק
"יחי הקיסר!" – ג'ס גונשור וננסי היי
"לה לה לנד" – דיויד ווסקו וסאלי ריינולד-ווסקו
פה כבר מתחיל להתחמם. אחת הקטגוריות היותר קשות לחיזוי השנה. "הנוסעים"? באמת?
גם עופר וגם אני הימרנו כאן נכון בשלושה מתוך החמישה. אני חושב שלראשונה מופיעים בקטגוריה הזו שלושה סרטי פנטזיה, אבל אני צריך לבדוק את זה.
עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"בעלי ברית" – ג'ואנה ג'ונסטון
"ג'קי" – מדלן פונטיין
"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" – קולין אטווד
"לה לה לנד" – מארי זופרס
"פלורנס פוסטר ג'נקינס" – קונסולטה בויל
"בעלי ברית" המושמץ גם הוא עכשיו מועמד לאוסקר, בקטגוריה שהיא לגמרי על טהרת המעצבות. עופר ואני קלענו פה בשלוש מתוך חמש.
האפקטים החזותיים הטובים ביותר:
"אסון בלב ים"
"דוקטור סטריינג'"
"ספר הג'ונגל"
"קובו – אגדה של סמוראי"
"רוג אחת"
אין ספק שהסיפור הגדול של הקטגוריה הוא המועמדות של סרט האנימציה מבית לייקה, "קובו". איזה כיף. אני הרגשתי עמוק בתוכי ש"המפגש" לא יהיה כאן, ואכן צדקתי. עופר קלע נכון בשלושה, ואני בארבעה.
האיפור/עיצוב שיער הטוב ביותר:
"איש ושמו אובה" – איווה פון באהר ולאב לארסון
"יחידת המתאבדים" – אלסנדרו ברטולאצי, ג'יורג'יו גרגוריני וכריסטופר נלסון
"סטאטרק: אל האינסוף" – ג'ואל הארלו וריצ'רד אלונזו
לנצח הקטגוריה המטורללת ביותר. כבר שנה שנייה ברציפות שסרט שבדי נכנס לכאן (אחרי "הזקן בן ה-100 שיצא מהחלון ונעלם"). אני הימרתי נכון רק על "סטארטרק" ועופר הימר נכון רק על "איש ושמו אובה".
מיקס הסאונד הטוב ביותר:
"13 שעות"
"המפגש"
"הסרבן"
"לה לה לנד"
"רוג אחת"
לעולם לא להמר נגד סרט של מייקל ביי, הנה הלקח שלנו. "13 שעות", שנחשב לאחד הסרטים הגרועים אפילו ביחס לביי, גם הוא מועמד לאוסקר. אני נפלתי כי הימרתי על סרטיו של פיטר ברג, ולכן קלעתי נכונה בשלושה. עופר הצליח בארבעה.
עריכת הסאונד הטובה ביותר:
"אסון בלב ים"
"המפגש"
"הסרבן"
"לה לה לנד"
"סאלי – נס על ההאדסון"
כאן העניינים התהפכו. אני חשתי ש"סאלי" יופיע ואכן כך היה. זה נתן לי ארבעה הימורים נכונים. עופר עם שלושה.
המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"אור ירח" – ניקולס בריטל
"ג'קי" – מיקה לוי
"הנוסעים" – תומס ניומן
"לה לה לנד" – ג'סטין הורוויץ
"סארו – הדרך הביתה" – דסטין או'האלורן והאושקה
ג'ון וויליאמס ו"העי"ג" אינם במועמדים הסופיים, אבל "הנוסעים" כן עם מועמדות שנייה. אף אחד לא ראה את זה בא.
אני קלעתי נכונה עם שלושה, ועופר, שנתן יתרון משמח למיקה לוי (שהייתה צריכה לזכות על "מתחת לעור") הצליח עם ארבעה.
השיר המקורי הטוב ביותר:
"ג'ים: סיפורו של ג'יימס פולי"
"טרולים"
"לה לה לנד"
"לה לה לנד"
"מואנה"
כמו בכל שנה, מגיע איזה סרט לא מוכר שאיש לא חשב עליו. הפעם זה "ג'ים", ונקווה שזו לא תהיה פאדיחה כלשהי בסגנון "לבד אבל לא לבד" שבסופו של דבר נפסל. "לה לה לנד" מוכיח עליונות עם שתי מועמדויות אבל עזבו אתכם שטויות – ג'סטין טימברלייק מועמד לאוסקר. מה יכול להיות יותר טוב?
עופר הצליח עם ארבעה, ואני עם שלושה.
הסרט התיעודי הטוב ביותר באורך מלא:
"13"
"או.ג'יי: תוצרת אמריקה"
"אש על המים"
"אני לא הכושי שלך"
"החיים סרט מצויר"
אז כן, "או.ג'י" בפנים על אף שהוא למעשה סדרת טלוויזיה, ואיזו בחירה אצילית מטעם האקדמיה. הלוואי שיזכה. "ווינר" הוא כנראה ההיעדרות הבולטת ביותר, ו"אש על המים" האיטלקי הוא המפתיע ביותר.
אני קלעתי נכונה עם ארבעה, ועופר עם שלושה.
סרט האנימציה הטוב ביותר באורך מלא:
"הצב האדום"
"חיי כקישוא"
"מואנה"
"קובו – אגדה של סמוראי"
"זוטרופוליס"
פיקסאר נשמטו מהרשימה עם "מוצאים את דורי" (ויש שיגידו בצדק). "חיי כקישוא" אולי נעדר מהסרט הזר, אבל מתנחם בקטגוריה הזו. עופר ואני קלענו נכונה עם ארבעה.
הסרט הקצר הטוב ביותר:
Ennemis Interieurs
La Femme et le TGV
Silent Nights
Sing
Timecode
הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
Four Point One Miles
Extremis
Joe’s Violin
Watani: My Homeland
The White Helmets
סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:
Blind Vaysha
Borrowed Time
Pear Cider and Cigarettes
Pearl
Piper
לפי ספירת ההימורים שלי, עופר ואני שברנו את השיאים האישיים שלנו. אני קלעתי נכונה ב-81 מועמדויות, ועופר ניצח אותי בנקודה אחת – 82.
כמות המועמדויות לכל סרט:
"לה לה לנד" – 14
"אור ירח" – 8
"המפגש" – 8
"הסרבן" – 6
"מנצ'סטר ליד הים" – 6
"סארו – הדרך הביתה" – 6
"באש ובמים" – 4
"גדרות" – 4
"ג'קי" – 3
"מאחורי המספרים" – 3
"איש ושמו אובה" – 2
"אסון בלב ים" – 2
"הנוסעים" – 2
"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" – 2
"מואנה" – 2
"פלורנס פוסטר ג'נקינס" – 2
"קובו – אגדה של סמוראי" – 2
"רוג אחת" – 2
"13" – 1
"13 שעות" – 1
"או.ג'י: תוצרת אמריקה" – 1
"אני לא הכושי שלך" – 1
"אש על המים" – 1
"בעלי ברית" – 1
"ג'ים: סיפורו של ג'יימס פולי" – 1
"דוקטור סטריינג'" – 1
"החיים סרט מצויר" – 1
"היא" – 1
"הלובסטר" – 1
"הסוכן" – 1
"הצב האדום" – 1
"זוטרופוליס" – 1
"חיי כקישוא" – 1
"טאנה" – 1
"טוני ארדמן" – 1
"טרולים" – 1
"יחי הקיסר!" – 1
"יחידת המתאבדים" – 1
"יצורים ליליים" – 1
"לאבינג" – 1
"מתחת לחול" 1
"נשות המאה ה-20" – 1
"סאלי – נס על ההאדסון" – 1
"סטארטרק: אל האינסוף" – 1
"ספר הג'ונגל" – 1
"קפטן פנטסטיק" – 1
"שתיקה" – 1
הכל אודות חוה, ולא בן-חור, הוא שיאן המועמדויות המשותף
הטעות הקבועה שלי. תוקן, תודה.
אני באמת רוצה לדעת מה יש לאקדמיה נגד איימי אדמס!!!
בהתחשב בכך שהיא הייתה מועמדת חמש פעמים בעבר, כנראה שהשנה זה מקרה נקודתי. אולי בגלל שהיא. פיצלה את הקולות שלה על שני סרטים שונים
אם יש משהו שאנחנו יודעים לבטח, זה שהאקדמיה מאוד אוהבת את איימי אדמס. בשונה מעופר, אני לא חושב ש"יצורים ליליים" היה משמעותי מדי בשביל פיצול קולות, אז אם הייתי צריך להמר, הייתי אומר שפשוט אופי התפקיד שלה ב"המפגש" (וגם ב"יצורים ליליים", לצורך העניין) אינם אוסקרי במהותו, הוא לא נכנס למשבצת הרגשית שרוב המועמדים משתייכים לה.
כך או כך, בהתחשב בעונה שהובילה לרגע הזה, זו בהחלט אחת ההפתעות הגדולות של מעמד ההכרזה.
זה לא מה שיש לה נגד איימי אדמס, כמו זה שהם הרגישו צורך להכניס בכוח שחקנית שחורה לרשימה כדי למנוע את ההתבכיינות משנה שעברה. הסיפור המרכזי הוא שהאוסקרים כרגע מעמידים את התקינות הפוליטית לפני האמנות. איימי אדמס היא רק הקורבן פה.
ההצבעה לאוסקר היא אישית ופרטית, וקשה לי להאמין שמישהו שנורא אהב את איימי אדמס ידרג אותה נמוך יותר בגלל תקינות פוליטית שלא קשורה אליו ישירות. יכול להיות שזה היה המצב עם הצבעות בודדות, אבל לא מספיק בשביל להטות את הכף בצורה הזו. האוסקרים לא מעמידים שום תקינות פוליטית לפני אומנות, הם פשוט מייצגים את מה שקורה בחוץ. השנה היו יותר סרטים בעלי פרופיל אוסקר שעוסקים בשחורים, לראשונה מזה כמה שנים, ולכן זאת תמונת המצב שהתקבלה.
"השנה היו יותר סרטים בעלי פרופיל אוסקר שעוסקים בשחורים". לי זה מרגיש כאילו הם חיפשו בכוח סרטים כאלה השנה אחרי מה שהלך שנה שעברה. בכל מקרה, Loving, שאני אפילו לא יודע את שמו בעברית, הוא לא סרט בעל פרופיל אוסקרי. אף אחד לא שמע עליו והוא לא קיבל שום התייחסות מלבד השחקנית. אין לי מושג מה טיב הסרט או התפקיד שרות נגה עושה שם, אבל ברור לי שאם היא היתה לבנה היא לא היתה מקבלת מועמדות.
על מה אתה מדבר? "לאבינג" (זה שמו בעברית) היה לאחד הסרטים המדוברים של פסטיבל קאן האחרון (הוא השתתף בתחרות הרשמית). זה סרט של במאי מדובר שכל סרט שלו זוכה ליותר ויותר מקום בשיח.
לא ראיתי יצורים ליליים אבל אדאמס באמת לא עשתה משהו כל כך מיוחד בהמפגש. אבל מריל סטריפ? שוב? זה כבר בדיחה לא משנה מה היא תשחק וכמה יתעלמו מהסרט שבו היא משחקת בכל שאר האספקטים, היא תהיה מועמדת, מאכזב שיש שחקנים שמועמדים אוטומטית וכאלה שמתעלמים מהם באופן קבוע כמו ג'ון גודמן.
האוסקר הוא כבר מזמן לא מדד לאיכות אלא תחרות פופולאריות. אני יודעת.
עם כל אהבתי למריל סטריפ זה באמת כבר מגוחך. ולמה נטלי-יש לי רק שתי הבעות -פורטמן נחשבת לשחקנית בכלל, לא אצליח להבין. בשנים האחרונות יש לאקדמיה בחירות כל כך משונות שכמות גלגולי העיניים שלי יגרמו להן ליפול מתוך הגולגולת… 🙂
בכל מקרה אני והאקדמיה סיימנו את יחסינו ברגע שהם לא נתנו לרייף פיינס את אוסקר המשנה על רשימת שינדלר אי שם בתחילת שנות התשעים.