אוסקר 2022/23: הימורים על המועמדים בכל הקטגוריות
21 בינואר 2023 מאת אור סיגוליביום שלישי הקרוב, ה-24 לינואר, יוכרזו המועמדים של טקס האוסקר ה-95 במספר, שחוגג את סרטי 2022. כמו תמיד, עופר ואני (אור סיגולי) שברנו את הראש במשך כמה ימים, בוחנים רשימות ומחשבים סיכויים, כדי לנסות ולהמר מי יצליחו להגיע לקו הגמר. בשנים האחרונות אנחנו מצליחים באיזור ה-70% פחות או יותר, ונקווה לזה גם השנה כשבתוך תוכנו אנחנו גם מייחלים לכמה שיותר הפתעות וריגושים כאשר תחשף הרשימה המלאה.
עופר ואני מילאנו את נבואותינו לאוסקר הקרוב בכל הקטגוריות המוענקות בו, לעיתים נצמדים למוכר והבטוח, ולא מעט פעמים מנסים לזהות משהו שיגיע מהנקודה העיוורת. זה חלק מהכיף. כמובן שלא צריך לציין אבל אעשה זאת בכל מקרה, שהרוב פה חישובים רציונליים, לא חיבתנו האישית לסרט או הופעה כזו או אחרת.
בטעמי נוחות אישיים שלי, הסרטים רשומים על פי האל"ף-בי"ת הלועזי שלהם, והשחקנים לפני האות הראשונה בשם המשפחה האנגלי שלהם. זה יהיה קצת מבלבל, אני יודע, אבל זרמו איתי.
בואו נראה מה עשינו פה.
הימורים למועמדי האוסקר ה-95
הסרט הטוב ביותר
אור | עופר |
במערב אין כל חדש | במערב אין כל חדש |
אווטאר: דרכם של המים | אווטאר: דרכם של המים |
בבילון | בבילון |
רוחות אינישרין | רוחות אינישרין |
אלביס | אלביס |
הכול בכל מקום בבת אחת | הכול בכל מקום בבת אחת |
הפייבלמנים | הפייבלמנים |
טאר המנצחת | טאר המנצחת |
אהבה בשחקים: מאווריק | אהבה בשחקים: מאווריק |
נשים מדברות | הלוויתן |
עופר ואני מסכימים על תשעה מתוך העשירייה, כאשר השינויים שלנו התנקזו ממש לתחתית. עופר מאמין במועמד מטעם איגוד המפיקים, "הלוויתן", כשאני עוד חושב שסרט אחד של במאית עוד יצליח להיכנס, למרות ש"נשים מדברות" איבד מומנטום במהירות מסחררת. הייתה תקופה בהתחלה שחשבנו שהוא עוד עלול לזכות.
שנינו סבורים שהנוכחות הבינלאומית, אם תהיה, היא מטעם נציג גרמניה לאוסקר, בזמן שאף אחד מאתנו לא הימר על "משולש העצבות" או "המרד הגדול". עוד סרטים שאולי נגלה בעשירייה הם "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית", אולי אפילו "אחרי השמש", או בכלל איזושהי הפתעה שלא חשבנו עליה.
הבימוי הטוב ביותר:
אור | עופר |
קמרון – אווטאר: דרכם של המים | ברגר – במערב אין כל חדש |
מקדונה – רוחות אינישרין | מקדונה – רוחות אינישרין |
הדניאלים- הכול בכל מקום בבת אחת | הדניאלים – הכול בכל מקום בבת אחת |
ספילברג – הפייבלמנים | ספיבלרג – הפייבלמנים |
פילד – טאר המנצחת | פילד – טאר המנצחת |
אחרי שנתיים של זוכות, עופר ואני חושבים שרשימת הבימוי תהיה מורכבת מגברים בלבד. עם זאת, אנחנו לא תמימי דעים. אני אומר שג'יימס קמרון יקבל את ההכרה שלו על החזון הבלתי מתפשר (מדי) שלו, ועופר חושב שהמומנטום המרשים של "במערב אין כל חדש" יביא את אדוארד ברגר אל הרשימה. שנינו השמטנו את באז לורמן, שרה פולי, רובן אוסלנד, פארק צ'אן-ווק, דיימיאן שאזל ועוד כאלה שאורבים בפינה.
השחקנית הראשית הטובה ביותר:
אור | עופר |
בלאנשט – טאר המנצחת | בלאנשט – טאר המנצחת |
דייויס – לוחמת | דייויס – לוחמת |
דה ארמס – בלונדינית | דה ארמס – בלונדינית |
רייזברו – לזלי היקרה | דדוויילר – סיפורו של אמט טיל |
יו – הכול בכל מקום בבת אחת | יו – הכול בכל מקום בבת אחת |
תסבוכת רצינית הקטגוריה הזו. אני נסחף אחרי הנסיקה של אנדרה רייזברו, כאשר עופר בוחר במועמדת של איגוד השחקנים, דדוויילר. ועושה בשכל. שנינו גם הסרנו את מישל וויליאמס, אבל אל תדאגו, עופר לא באמת חושב שהיא תשאר בחוץ. חכו, זה יתברר עוד רגע.
השחקן הראשי הטוב ביותר:
אור | עופר |
באטלר – אלביס | באטלר – אלביס |
פארל – רוחות אינישרין | פארל – רוחות אינישרין |
פרייז'ר – הלוויתן | פרייז'ר – הלוויתן |
מסקל – אחרי השמש | מסקל – אחרי השמש |
נייהי – לחיות | נייהי – לחיות |
השנה יש רק שתי קטגוריות בהן עופר ואני מהמרים זהה, הראשונה היא של השחקן הראשי. עדות למרוץ עצמו, כנראה. נדמה שיש ארבעה חבר'ה בטוחים (באטלר, פארל, פרייז'ר, נייהי) ועוד משבצת שפתוחה למדי. זה יכול להיות מסקל, כמו שאנחנו חושבים, או אולי אדם סנדלר, יו ג'קמן, טום קרוז בשם כל מה שקדוש, או הפתעה מוחלטת.
שחקנית המשנה הטובה ביותר:
אור | עופר |
באסט – הפנתר השחור: וואקנדה לנצח | באסט – הפנתר השחור: וואקנדה לנצח |
קונדון – רוחות אינישרין | קונדון – רוחות אינישרין |
לי קרטיס – הכול בכל מקום בבת אחת | לי קרטיס – הכול בכל מקום בבת אחת |
מאליגן – מילה שלה | שו – הכול בכל מקום בבת אחת |
שו – הכול בכל מקום בבת אחת | וויליאמס – הפייבלמנים |
אז הנה, עופר עושה מהלך מפתיע ומאמין שהאקדמיה תעמוד איתן מול ההחלטה של "הפייבלמנים", ותניח את וויליאמס בפרס שחקנית המשנה. ולא רק שזה אפשרי טכנית, זה בהחלט משהו שצריך להתכונן אליו. אם זה יקרה, כנראה שבורסת ההימורים תצטרך להתאפס לקראת הטקס.
אני חייב להודות שהיה לי מאוד מסובך למצוא שחקנית חמישית, והייתי ממש קרוב ללכת על דולי דה לאון של "משולש העצבות", אך ברגע האחרון התחרטתי. מקווה שזה לא יבוא להתנקם בי. עוד מתמודדות הן הונג צ'או, נשות "נשים מדברות", נינה הוס וג'אנל מוניי.
שחקן המשנה הטוב ביותר:
אור | עופר |
דאנו – הפייבלמנים | דאנו – הפייבלמנים |
גליסן – רוחות אינישרין | גליסן – רוחות אינישרין |
קיגן – רוחות אינישרין | הירש – הפייבלמנים |
קוואן – הכול בכל מקום בבת אחת | קיגן – רוחות אינישרין |
טיירי הנרי – Causway | קוואן – הכול בכל מקום בבת אחת |
עופר הולך עם דאבל-דאבל של "רוחות אינישרין" ו"הפייבלמנים". האמת היא שהעניין הזה בסרטו של ספילברג מזכיר לי קצת מה שהלך עם "קרא לי בשמך" כשמחנות ההימורים התפצלו בין ארמי האמר למייקל סטולברג, ובסוף שניהם לא נכנסו. לי לא הייתה הברקה רצינית יותר, אז הלכתי על דאנו. מעניין מה יקרה בסוף.
התסריט המעובד הטוב ביותר:
אור | עופר |
אחרי יאנג | אהבה בשחקים: מאווריק |
רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית | רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית |
מילה שלה | לחיות |
נשים מדברות | נשים מדברות |
הלוויתן | הלוויתן |
הרשתי לעצמי התפרעות מגוחכת בשני פרסי הכתיבה, וכך שיבצתי את "אחרי יאנג" למרות שאף אחד לא מדבר עליו. אני פשוט לא מצליח לראות את "במערב אין כל חדש" נכנס גם לכאן. עופר, מצדו, חושב – גם אם בציניות, אם יורשה לי לדבר בשמו – ש"אהבה בשחקים: מאווריק" התחבב מספיק אפילו על התסריטאים. הכל באמת יכול לקרות עם הסרט הזה.
התסריט המקורי הטוב ביותר:
אור | עופר |
רוחות אינישרין | אחרי השמש |
הכול בכל מקום בבת אחת | רוחות אינישרין |
הפייבלמנים | הכול בכל מקום בבת אחת |
התפריט | הפייבלמנים |
טאר המנצחת | טאר המנצחת |
ההתפרעות השנייה שלי היא עם "התפריט", שטות מוחלטת של הימור אם אתם שואלים אותי, בטח במקום "משולש העצבות". אני בעיקר מקווה שעופר צודק ושרלוט וולס תהיה מועמדת על "אחרי השמש" (גם אם אני לא בטוח שהתסריט הוא דווקא החלק הכי חזק בסרט הנפלא הזה).
הצילום הטוב ביותר:
אור | עופר |
במערב אין כל חדש | במערב אין כל חדש |
בארדו | אווטאר: דרכם של המים |
אימפריית האור | באטמן |
הפייבלמנים | אימפריית האור |
אהבה בשחקים: מאווריק | אהבה בשחקים: מאווריק |
כל כך הרבה אופציות יש השנה, שלא בכדי עופר ואני חולקים רק שלושה סרטים מתוך החמישייה. כאב ראש הקטגוריה הזו, בין הסרטים שהימרנו עליהם יחד עם "בבילון", "טאר המנצחת", "אלביס", "מלך הצפון", "רוחות אינישרין", "המרד הגדול" ו"החלטה לעזוב". זה יכול ללכת לעשרות כיוונים שונים.
עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
אור | עופר |
בבילון | בבילון |
הפנתר השחור: וואקנדה לנצח | הפנתר השחור: וואקנדה לנצח |
אלביס | קורסאז' |
גברת האריס נוסעת לפריז | אלביס |
לוחמת | גברת האריס נוסעת לפריז |
תמיד כדאי קודם לסמן סרטים שעוסקים בבגדים, וכך סרט שאיש לא הגה בו שנייה לאחר שיצא כמו "גברת האריס" לפתע בהימורים לאוסקר. עופר חושב שעוד סרט שמשחק על ציפיות ההלבשה שלנו, "קורסאז'" האוסטרי ייכנס, וזו בהחלט אופציה ריאלית. אני בחרתי בדאבל האפריקניות הלוחמות.
העריכה הטובה ביותר:
אור | עופר |
במערב אין כל חדש | אווטאר: דרכם של המים |
אווטאר: דרכם של המים | בבילון |
אלביס | אלביס |
הכול בכל מקום בבת אחת | הכול בכל מקום בבת אחת |
אהבה בשחקים: מאווריק | אהבה בשחקים: מאווריק |
"בבילון" ו"במערב אין כל חדש" הם הסרטים שמונעים מהרשימה של עופר ושלי להיות זהה. קשה מאוד להחליט כי שניהם סרטים שהעריכה מאוד מאוד (מאוד) נוכחת בהם. באופן שאני מוצא מפתיע, שנינו השמטנו את מובילי המרוץ לסרט "הפייבלמנים", "טאר המנצחת" ו"רוחות אינישרין".
האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:
אור | עופר |
בבילון | באטמן |
באטמן | הפנתר השחור: וואקנדה לנצח |
בלונדינית | בלונדינית |
אלביס | אלביס |
הלוויתן | הלוויתן |
קטגוריה שהיא תמיד כאוס מוחלט. ענף המאפרים באוסקר פועל על חוקים משלו, ולכן כל אופציה הגיונית, אפילו "אמסטרדם".
העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
אור | עופר |
במערב אין כל חדש | במערב אין כל חדש |
אווטאר: דרכם של המים | אווטאר: דרכם של המים |
בבילון | בבילון |
הפנתר השחור: וואקנדה לנצח | הפנתר השחור: וואקנדה לנצח |
אלביס | אלביס |
זאת הקטגוריה השנייה והאחרונה בה עופר ואני מהמרים באופן זהה. אי לכך ובהתאם בזאת, אמנה אופציות נוספות: "הפייבלמנים", "אל תדאגי יקירתי", "הכול בכל מקום בבת אחת", "באטמן", "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" ועוד.
המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
אור | עופר |
במערב אין כל חדש | בבילון |
בבילון | רוחות אינישרין |
רוחות אינישרין | הפייבלמנים |
הפייבלמנים | פינוקיו |
נשים מדברות | נשים מדברות |
זאת קטגוריה שיכולתי להמשיך לחשוב עליה שבוע, אבל בסופו של דבר עצרתי את עצמי בידיעה שאין לי סיכוי. כמה קשה היה לי להשמיט את "פינוקיו" על אף דספלה (עופר הימר עליו), את הפסקול הנהדר של "מילה שלה" מאת ניקולס בריטל, או את "אווטאר" ו"הפנתר השחור". יהיה מה שיהיה, כמה מפסי הקול הטובים של השנה יישארו מחוץ לאוסקר הפעם.
השיר המקורי הטוב ביותר:
אור | עופר |
הפנתר השחור: וואקנדה לנצח | פינוקיו |
פינוקיו | המרד הגדול |
המרד הגדול | ספרי זאת כמו אישה |
ספרי זאת כמו אישה | הסיפור של טיל |
אהבה בשחקים: מאווריק | אהבה בשחקים: מאווריק |
מכל כוכבות הפופ הגדולות שעומדות בתור למועמדות, אני מאמין בשתיים: ריהאנא וליידי גאגא. שזה באופן כללי קו מנחה בחיי. עופר, לעומתי, סבור שריהאנא תשאר בטריטוריות גלובוס הזהב. שנינו חושבים שהאקדמיה שוב תפנה את גבה לטיילור סוופיט ("שירת סרטני הנהר") לטובת סרטים חשובים הרבה יותר, כאלו שהשפיעו רבות על המהלך התרבותי של 2022, למשל "ספרי זאת כמו אישה".
הסאונד הטוב ביותר:
אור | עופר |
במערב אין כל חדש | אווטאר: דרכם של המים |
אווטאר: דרכם של המים | בבילון |
אלביס | אלביס |
הכול בכל מקום בבת אחת | הכול בכל מקום בבת אחת |
אהבה בשחקים: מאווריק | אהבה בשחקים: מאווריק |
כמו בפרס העריכה, גם הפעם עופר ואני מפוצלים בגלל "במערב אין כל חדש" ו"בבילון". ייתכן והם דאבל פיצ'ר מושלם.
האפקטים החזותיים הטובים ביותר:
אור | עופר |
במערב אין כל חדש | במערב אין כל חדש |
אווטאר: דרכם של המים | אווטאר: דרכם של המים |
הפנתר השחור: וואקנדה לנצח | באטמן |
דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף | אין מצב |
אהבה בשחקים: מאווריק | אהבה בשחקים: מאווריק |
סטטיסטית אני מסתכן, כי מארוול לא מאוד חזקה בקטגורית האפקטים, ולמעשה הייתה רק שנה אחת בה ה-MCU הכניס שני סרטים. מצד שני, זה היה בשנה של "דוקטור סטריינג'" אז בואו נבדוק אם ההיסטוריה חוזרת על עצמה. אולי בכלל זה יהיה "עולם היורה: עולם חדש". מישהו זוכר שהסרט הזה אי פעם היה?
סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר:
אור | עופר |
מרסל הקונכייה עם הנעליים | מרסל הקונכייה עם הנעליים |
אוינק | הדרקון של אבא |
פינוקיו | פינוקיו |
החתול של שרק 2 | החתול של שרק 2 |
אדומה אש | אדומה אש |
התפרעות נוספת שלי מגיעה בקטגוריה הזו, עם "אוינק". לכן אל תקשיבו לי. תקשיבו לעופר.
הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר:
אור | עופר |
כל מה שנושם | כל מה שנושם |
כל היופי ושפיכות הדמים | כל היופי ושפיכות הדמים |
יורשים/הספינה האחרונה | יורשים/הספינה האחרונה |
אש האהבה | נבלני |
נבלני | הטריטוריה |
חוק ידוע בקטגורית הסרט התיעודי הוא שאחד המובילים לא יצליח להגיע לקו הסיום. קורה כל שנה. השאלה היא איזה סרט. עופר מאמין שהקורבן של קללת הפייבוריט פה תהיה "אש האהבה", וזה בהחלט ייתכן. אני בכל זאת הלכתי על ההימורים הבטוחים יחסית, כי הייתי צריך להדביק נשימה לפני הקטגוריה הבאה.
הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:
אור | עופר |
במערב אין כל חדש | במערב אין כל חדש |
ארגנטינה 1985 | ארגנטינה 1985 |
קירבה | בארדו |
החלטה לעזוב | אי-אה |
חזרה לסיאול | החלטה לעזוב |
יאללה, בואו נעשה את זה… עופר ואני עם שלושה סרטים משותפים: נציג ארגנטינה, נציג גרמניה ונציג דרום קוריאה. מכאן, כל אחד תפס כיוון אחר. מה שבכל זאת מאוד מעניין, זה שבקטגוריה שלרוב נשלטת באופן כמעט מוחלט על ידי קולנוע אירופאי, שנינו מאמינים שהיבשת תהיה רק עם שתי מועמדויות.
הקטגוריה הזו היא תמיד מקור לכאב לב, סרטים שחשבנו שהם בלתי מנוצחים נעלמים ללא זכר, וגם השנה זה כנראה יקרה. עופר חושב שזה יהיה "קירבה" שלא יצליח, ואני כל כך רוצה להאמין שכן, שאפילו הקרבתי בשבילו את "בארדו", שזו שטות מטופשת. מה שבוודאות אפשר לומר, זה שאף אחד מהמתמודדים איננו בטוח.
סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:
אור | עופר |
מגלשה שחורה | מגלשה שחורה |
הילד, החפרפרת, השועל והסוס | הילד, החפרפרת, השועל והסוס |
המלח המעופף | איש הזבל |
ירח חדש | סוחרי הקרח |
יותר ממה שארצה לזכור | שנת השמוקים שלי |
קצת אנרגיה חיובית למתמודד הישראלי "מגלשה שחורה" של אורי לוטן. למה לא.
סרט התעודה הקצר הטוב ביותר:
אור | עופר |
38 בגארדן | הכי מהר שהם יכולים לרוץ |
תופרות הדגלים | תופרות הדגלים |
להחזיק את מוזס | להחזיק את מוזס |
איך מודדים שנה | הלוחש לפילים |
הלוחש לפילים | זר בשער |
במקום שאמשיך ללהג פה, אני מפנה אתכם לסקירה מצוינת שכתב עופר על כמה מהסרטים המתמודדים.
הסרט הקצר הטוב ביותר:
אור | עופר |
פרידה אירית | איוואלו |
התלמידות | רוצח הפלסטיק |
נקם | התלמידות |
המזוודה האדומה | המזוודה האדומה |
ורשה | ורשה |
אה… בהצלחה להם, אני מניח.
נתראה פה ב-24 לחודש, לראות כמה לא בכיוון היינו. הצטרפו אלינו.
תגובות אחרונות