אוסקר 2019/20: הימורי המועמדים בכל הקטגוריות
11 בינואר 2020 מאת אור סיגוליממש בעוד יומיים יוכרזו המועמדים לפרס האוסקר ה-92, נקודת שיא נוספת באחת העונות הכי מהירות ומרוכזות שהיו לנו אי פעם. המתח בשיאו, נגיד, והרבה דברים עדיין עומדים בסימן שאלה.
כתמיד, עופר ואני (אור. היי) בזבזנו יום שלם עם עצמנו כדי להמר על כל המועמדים בכל הקטגוריות, והתוצאות לפניכם. כל אחד הרכיב את הרשימה שלו לבדו עם מחשבותיו, כאשר לעיתים יצאה לנו רשימה זהה ולעיתים הסכמנו רק על שניים או שלושה. מנסיון העבר ארמוז, למקרה שאתם רוצים להסתמך עלינו לטוטו המשרדי שלכם מסיבה שאיננה ברורה לנו, שעופר תמיד מצטיין יותר בקטגוריות הראשיות ואני איכשהו קולע טוב יחסית בקטגוריות הטכניות-אומנויות.
בשנה שעברה, מתוך 121 נקודות אפשריות, אני קלעתי 89 ועופר 87, ואם אינני טועה זה פחות או יותר המאזן בכל שנות הימורנו.
כמו תמיד, נציין שאין פה שום קשר להעדפותנו האישיות, מי אנחנו רוצים שיועמד ומי אנחנו רוצים שיזכה, אלא מחשבה רציונלית – עד כמה שניתן – לראות איך האקדמיה תגיב לסרטים ולעונה. אז שיהיה בהצלחה לכולם.
ההימורים שלנו למועמדי האוסקר ה-92
הסרט הטוב ביותר
אור | עופר |
1917 | 1917 |
ג'וג'ו ראביט | ג'וג'ו ראביט |
ג'וקר | ג'וקר |
האירי | האירי |
היו זמנים בהוליווד | היו זמנים בהוליווד |
נשים קטנות | נשים קטנות |
סיפור נישואים | סיפור נישואים |
פורד נגד פרארי | פורד נגד פרארי |
פרזיטים | פרזיטים |
מאז הרחבת הקטגוריה הזו מחמישה מועמדים לעשרה, ואז מאיפשהו-בין-חמישה-לעשרה, כל הקונספט של להמר עליה הוא מעט משונה. פשוט זורקים פנימה את כל בעלי הסרטים המדוברים. וכפי שראיתם, עופר ואני מאמינים שהשנה יהיו תשעה מועמדים, ואנחנו מאמינים באותם סרטים.
כל המוזכרים פה קיבלו מועמדות לאיגוד המפיקים ואיגוד הבמאים, אבל יש כמה שאולי עוד יפתיעו: "האפיפיורים", "הפרידה", "פצצה", "רוקטמן" או אולי "רצח כתוב היטב".
הבימוי הטוב ביותר
אור | עופר |
ג'ון-הו – פרזיטים | ג'ון-הו – פרזיטים |
גרוויג – נשים קטנות | גרוויג – נשים קטנות |
מנדז – 1917 | מנדז – 1917 |
סקורסזה – האירי | סקורסזה – האירי |
טרנטינו – היו זמנים בהוליווד | טרנטינו – היו זמנים בהוליווד |
סימן השאלה הכי גדול, לדעתי, באוסקר הקרוב הוא מעמדו של "נשים קטנות". הסרט התחיל את העונה רע מאוד, אבל הלך וצבר התעניינות שהגיעה לשיא עם מועמדות לאיגוד המפיקים. גם עופר וגם אני חשבנו שזה יספיק להכניס את גרוויג לקטגורית הבימוי – ובכך להפוך אותה לאישה היחידה בהיסטוריה עם שתי מועמדויות בקטגוריה הזו (אחרי "ליידי בירד"), ושהיא תעשה זאת על חשבון הבמאים של "ג'וקר", "סיפור נישואים" (ובן זוגה של גרוויג, על הדרך), "ג'וג'ו ראביט" או "פורד נגד פרארי".
השחקן הראשי הטוב ביותר
אור | עופר |
אג'רטון – רוקטמן | אג'רטון – רוקטמן |
בייל – פורד נגד פרארי | בנדרס – כאב ותהילה |
דיקפריו – היו זמנים בהוליווד | דה נירו – האירי |
דרייבר – סיפור נישואים | דרייבר – סיפור נישואים |
פניקס – ג'וקר | פניקס – ג'וקר |
ייתכן וזו הקטגוריה הצפופה ביותר של הטקס הקרוב, ועדות לכך אפשר לראות שעופר ואני הימרנו במשותף רק על שלושה מתוך החמישה. נשמע כאילו זה באמת מרוץ בין דרייבר ופניקס, כאשר דיקפריו ואג'רטון הם המקום השלישי – אבל אל תפקפקו בחשיבות המקום השלישי או שנשלח אתכם לשיחה עם אדריאן ברודי.
אני ממש מקווה שעופר צודק ודה נירו ייכנס, כי זה יהיה לי יום מאוד עצוב אם לא. שחקנים אחרים שיכולים לעקוף הם אדי מרפי, ג'ונתן פרייס, אדם סנדלר ואולי אפילו ג'ורג' מקיי.
השחקנית הראשית הטובה ביותר
אור | עופר |
אריבו – הארייט: הדרך אל החופש | אקוופינה – הפרידה |
ג'והנסון – סיפור נישואים | ג'והנסון – סיפור נישואים |
זלווגר – ג'ודי – מעבר לקשת | זלווגר – ג'ודי – מעבר לקשת |
רונן – נשים קטנות | רונן – נשים קטנות |
ת'רון – פצצה | ת'רון – פצצה |
שלוש שחקניות נראה שמקומן, על פניו, מובטח: ת'רון (שצריכה להיות מועמדת על "מה הסיכוי" אבל אני לא נכנס לזה עכשיו), זלווגר וג'והנסון. עופר ואני גם מאמינים שרונן בת ה-25 תרוויח את מועמדותה הרביעית לאוסקר. במשבצת ה"גיוון" אני הלכתי על סינתיה אריבו ועופר על זוכת גלובוס הזהב אקוופינה.
השאלה האמיתית היא לגבי השחקנית ששנינו השמטנו בלב כבד, לופיטה ניונגו של "אנחנו". הרבה אנשים חושבים שהיא תהיה מועמדת (ולמען הסר ספק, מגיעה לה מועמדות ומגיעה לה זכייה) על תקדים "תברח" ו"ברבור שחור" שהכניסו את דניאל קאלויה ונטלי פורטמן. בעיני זה לא המקרה, כי בשונה מ"אנחנו", שני הסרטים הנ"ל היו שחקנים מרכזיים באוסקר וגם מועמדי הסרט. לצערי ההקבלה שלי היא בין לופיטה וטוני קולט של "תורשתי" וכולנו זוכרים איך זה נגמר. חלום שלי שאני טועה.
שחקן המשנה הטוב ביותר
אור | עופר |
הנקס – יום נפלא בשכונה | הנקס – יום נפלא בשכונה |
פאצ'ינו – האירי | פאצ'ינו – האירי |
פיט – היו זמנים בהוליווד | פיט – היו זמנים בהוליווד |
פשי – האירי | פשי – האירי |
קאנג-הו – פרזיטים | קאנג-הו – פרזיטים |
חזרנו למתכונת 5/5, ושנינו עם אותם שמות. קאנג-הו הוא כנראה ההימור הפרוע כי הוא לא ממש הופיע באף אחד מהפרסים המקדימים, אבל אנחנו יודעים של"פרזיטים" יש לובי חזק ועדיין זוכרים את מריה דה טריוויירה בשנה שעברה. עוד מתמודדים שיכולים להכנס הם אנתוני הופקינס, ג'יימי פוקס ו-ווילם דפו. כמו כן, אגב זיכרונות מרים משנה שעברה, אולי אפילו סם רוקוול יוכל להשתחל פנימה על "ריצ'רד ג'ול" או "ג'וג'ו ראביט".
שחקנית המשנה הטובה ביותר
אור | עופר |
ג'והנסון – ג'וג'ו ראביט | ג'והנסון – ג'וג'ו ראביט |
דרן – סיפור נישואים | דרן – סיפור נישואים |
לופז – נוכלות בלי חשבון | לופז – נוכלות בלי חשבון |
פיו – נשים קטנות | פיו – נשים קטנות |
רובי – פצצה | רובי – פצצה |
גם פה אנו תמימי דעים, למרות שפלורנס פיו נעדרה מרוב הטקסים השנה, אבל השבחים לה היא זכתה יכולים להכניס אותה למקום החמישי שעדיין די פתוח ויכול להתאכלס בה, בקאת'י בייטס ("ריצ'רד ג'ול") או שוזן זהאו ("הפרידה"). רובי, נזכיר, יכולה להכנס על "היו זמנים בהוליווד" במקום "פצצה", אך לא פעמיים מכיוון שתקנון האקדמיה לא מאפשר את זה.
התסריט המקורי הטוב ביותר
אור | עופר |
היו זמנים בהוליווד | היו זמנים בהוליווד |
הפרידה | הפרידה |
סיפור נישואים | סיפור נישואים |
פרזיטים | פרזיטים |
רצח כתוב היטב | רצח כתוב היטב |
אישית, לא הייתה לי דילמה קשה יותר בהימורי האוסקר שלי השנה מאשר קטגורית התסריט המקורי. עשר פעמים החלפתי בין "1917" ל"רצח כתוב היטב" וחוזר חלילה. העניין הוא כזה – להשמיט את "1917" מקטגוריית התסריט והמשחק, אומר שסיכויי הזכייה שלו לפרס הסרט צנחו פלאים ואני לא בטוח אם אני יכול לעמוד מאחורי העמדה הזו כרגע. מצד שני, קשה לי לראות את ענף התסריטאים של האקדמיה תומך בסרט הזה על פני ריאן ג'ונסון. בכל מקרה, בעיני זה צמוד מאוד מאוד.
גם פה יש עוד מספר סרטים שיכולים איכשהו להיכנס כמו "כאב ותהילה" שאני עוד אצטער שלא שמתי, "יהלום לא מלוטש", "אנחנו", "פורד נגד פרארי", "חורשות את הלילה" ואולי אפילו "דיוקן של נערה עולה באש".
התסריט המעובד הטוב ביותר
אור | עופר |
ג'וג'ו ראביט | ג'וג'ו ראביט |
האירי | ג'וקר |
האפיפיורים | האירי |
יום נפלא בשכונה | יום נפלא בשכונה |
נשים קטנות | נשים קטנות |
בשונה מהתסריט המקורי, ההיצע של המעובד דל השנה באופן שקשה להיזכר כדוגמתו בשנים עברו. אמנם עופר ואני מסכימים רק על ארבעה, אבל באמת שחוץ מאלו אין הרבה אופציות אחרות. כדי לחשוב על מקום שביעי צריך להגיע על "נוכלות בלי חשבון" ו"Just Mercy", מה שנשמע די רחוק כרגע. אבל אף פעם אי אפשר לדעת.
הסרט הטוב ביותר בשפה זרה
אור | עופר |
דרום קוריאה – פרזיטים | דרום קוריאה – פרזיטים |
סנגל – אטלנטיקה | סנגל – אטלנטיקה |
ספרד – כאב ותהילה | ספרד – כאב ותהילה |
פולין – גופו של הצלוב | רוסיה – ג'ירפה |
צרפת – עלובי החיים | צרפת – עלובי החיים |
לקטגוריה הזו יש מועמד אחד ועוד ארבעה שהופיעו כדי למלא מקום. ברור לכל באופן חד משמעי שזה בכיס של "פרזיטים" ועכשיו נראה מי בה ללוות אותו בדרך מהשוליים. הקטגוריה הזו מאוד קשה לחיזוי ולכן זה משחק די פתוח. מתמודדים נוספים הם הונגריה ("אלו שנשארו"), צפון מקדוניה ("ארץ הדבש"), אסטוניה ("אמת וצדק") וצ'כיה ("הציפור הצבועה").
הצילום הטוב ביותר
אור | עופר |
1917 | 1917 |
ג'וקר | ג'וקר |
האירי | דיוקן של נערה עולה באש |
היו זמנים בהוליווד | היו זמנים בהוליווד |
פרזיטים | פרזיטים |
גם פה נדמה שבסופו של דבר יש רק מועמד אחד, רוג'ר דיקינס של "1917", אבל התחרות לשאר המקומות היא אחת הצפופות. שנינו מהמרים שהסטייה המרכזית מאיגוד הצלמים הוא השמטת פדון פאפאמייקל של "פורד נגד פרארי" (כמה פ', אלוהים אדירים). עם זאת, עופר מאמין שהאוסקר יביא סוף סוף אישה שנייה לקטגוריה (אחרי רייצ'ל מוריסון של "פרחים בבוץ") עם מת'יסון של "דיוקן של נערה עולה באש" ואילו אני מאמין ברודריגו פרייטו של "האירי". אבל אל נא תחשבו שזה מסתכם רק באלו. "חיים נסתרים", "המגדלור", "ג'וג'ו ראביט", "אד אסטרה" ו"רוקטמן" אם לזרוק כמה.
העריכה הטובה ביותר
אור | עופר |
האירי | ג'וקר |
היו זמנים בהוליווד | האירי |
סיפור נישואים | היו זמנים בהוליווד |
פורד נגד פרארי | פורד נגד פרארי |
פרזיטים | פרזיטים |
השאלה הכי מעניינת כאן, ממש כמו בפרס התסריט, היא לגבי "1917". כפי ששמתם לב, עופר ואני השמטנו את אחד הסרטים הפופולריים של המרוץ מאחת הקטגוריות החשובות של האוסקר. מה שאני חושב זה ש-"1917" ייחשב כסרט שאין בו אתגרי עריכה מספיקים (שטות מוחלטת, כמובן, אבל ייתכן והאקדמיה תראה זאת כך) והבסיס להאמין כך היא בגלל השמטת זוכה האוסקר "בירדמן" מהקטגוריה הזו ב-2014.
עופר מאמין בחוזקו של "ג'וקר" ואני חושב שהאינטנסיביות של "סיפור נישואים" תעזור לו כאן.
העיצוב האומנותי הטוב ביותר
אור | עופר |
1917 | 1917 |
האירי | ג'וג'ו ראביט |
היו זמנים בהוליווד | האירי |
נשים קטנות | היו זמנים בהוליווד |
פרזיטים | פרזיטים |
עופר ואני חלוקים לגבי "נשים קטנות" ו"ג'וג'ו ראביט", אבל מסכימים על השאר. גם "ג'וקר" יכול להיות כאן, "אחוזת דאונטון – הסרט" ואולי אפילו "רצח כתוב היטב".
עיצוב התלבושות הטוב ביותר
אור | עופר |
אחוזת דאונטון – הסרט | אחוזת דאונטון – הסרט |
היו זמנים בהוליווד | היו זמנים בהוליווד |
נשים קטנות | נשים קטנות |
קוראים לי דולמייט | קוראים לי דולמייט |
רוקטמן | רוקטמן |
הקטגוריה הזו מכונה לעיתים בצחוק "פרס הסרט המולבש ביותר" וכנראה זאת הסיבה שעשינו טעות אלקטורלית והסרנו את העבודה של מכונת האוסקרים סנדי פאוול על "האירי".
האפקטים החזותיים הטובים ביותר
אור | עופר |
1917 | 1917 |
האירי | אליטה: מלאך הקרב |
הנוקמים: סוף משחק | האירי |
מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייוואקר | הנוקמים: סוף משחק |
מלך האריות | מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייוואקר |
זה רק אני או שנדמה שהמתמודדים השנה בקטגוריה הזו די מבאסים? כלומר, ברור שיש פה עבודות מדהימות, אבל זה איכשהו מרגיש קצת… חיוור. אוטומטי. לא יודע מה המילה.
אמנם שנינו מהמרים על "האירי" אבל לדעתי זו תהיה מוזר נורא לתת לו מועמדות אוסקר על אפקטים. מצד שני, מה האלטרנטיבות? "שליחות קטלנית: גורל אפל"? "קאטס"?
האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר
אור | עופר |
1917 | ג'ודי – מעבר לקשת |
ג'ודי – מעבר לקשת | ג'וקר |
ג'וקר | פצצה |
מליפיסנט: אדונית הרוע | קוראים לי דולמייט |
פצצה | רוקטמן |
ממלכת הכאוס הרשמית של האוסקר הורחבה משלושה מועמדים לחמישה, כך שהסיכוי לטרלול חסר הבנה גדול יותר. לצערנו השנה אין שום סרט שבדי שיכול להיות מועמד, אז ההימור שלכם טוב כשלי. בהצלחה לכולם.
מיקס הסאונד הטוב ביותר
אור | עופר |
1917 | 1917 |
האירי | הנוקמים: סוף משחק |
היו זמנים בהוליווד | מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייוואקר |
פורד נגד פרארי | פורד נגד פרארי |
רוקטמן | רוקטמן |
על אף שמשום מה "1917" לא הגיע למועמדות באיגוד אנשי הסאונד, קשה לחשוב על מועמד בטוח ממנו. סרטי מלחמה עושים פה חיל (הא!) ממש כמו סרטים מוזיקלים. שלושה שיכולתי להמר עליהם באותה קלות הם "ג'ודי – מעבר לקשת", "ג'וקר" ו"פרזיטים".
עופר מאמין שהאירוע הקולנועי של מארוול יצליח להיכנס לקטגוריה, מה שרק "הפנתר השחור" שלהם עשה לפניו, ואילו אני חושב שעולם הסאונד של טרנטינו יתעלה.
עריכת הסאונד הטובה ביותר
אור | עופר |
1917 | 1917 |
ג'וקר | היו זמנים בהוליווד |
היו זמנים בהוליווד | הנוקמים: סוף משחק |
מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייוואקר | מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייוואקר |
פורד נגד פרארי | פורד נגד פרארי |
על פי מקורות חיצוניים יודעי דבר, זוהי כנראה השנה האחרונה בה קטגורית הסאונד מחולקת לשתיים, ובהחלט הגיע הזמן. הדרך הכי טובה להבדיל ביניהן היא שהמיקס מתייחס לכלל בניית העולם של הסרט, והעריכה מתייחסת לדברים ספציפיים כמו אפקטים.
המוזיקה המקורית הטובה ביותר
אור | עופר |
1917 | 1917 |
ג'וקר | ג'וקר |
מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייוואקר | הנוקמים: סוף משחק |
נשים קטנות | נשים קטנות |
סיפור נישואים | סיפור נישואים |
כמה מגדולי המלחינים של הוליווד מתמודדים השנה לאוסקר, מה שהופך את הקטגוריה לצפופה להפליא. אני מאמין שג'ון וויליאמס יקבל מועמדותו המי-סופר על תרומתו הכנראה-אחרונה לעולם של "מלחמת הכוכבים" ועופר חושב שהאקדמיה תנטה לכיוונו של אלן סילבסרטי על הפינאלה של מארוול. אנחנו גם חושבים שיהיה השנה מאבק משפחתי בין בני הדודים תומס ורנדי ניומן – הראשון כבר הפסיד 14 פעמים ולא זכה מעולם, והשני הפסיד 18 פעמים אבל זכה פעמיים על השירים ל"מפלצות בע"מ" ו"צעצוע של סיפור 3".
גם "כאב ותהילה", "ג'וג'ו ראביט", "פורד נגד פרארי", "עיר יתומה" ו"לשבור את הקרח 2" מאיימים.
השיר המקורי הטוב ביותר
אור | עופר |
אלאדין | הארייט: הדרך אל החופש |
הארייט: הדרך אל החופש | לשבור את הקרח 2 |
השיר של רוז | מלך האריות (ספיריטס) |
לשבור את הקרח 2 | פרזיטים |
רוקטמן | רוקטמן |
למי אכפת?
הסרט התיעודי הטוב ביותר באורך מלא
אור | עופר |
אומת הילד האחד | אומת הילד האחד |
אפולו 11 | אפולו 11 |
ארץ הדבש | ארץ הדבש |
למען סאמה | למען סאמה |
מפעל אמריקאי | מפעל אמריקאי |
עופר ואני חולקים את אותם הימורים, וזה יהיה הלם די מוחלט אם נהיה צודקים בכולם. הקטגוריה הזו כמעט תמיד מפתיעה עם איזה מועמד שכולם בטוחים שטוען לכתר אבל בסופו של דבר נעלם כמו "ג'יין", "האם תהיה שכני?" או "שלושה זרים זהים". אף אחד איננו בטוח.
נזכיר שפה עוד נוכל לראות נציגות ישראלית – "לאה צמל, עורכת דין" של ריצ'ל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש נמצא גם הוא ברשימה המקוצרת. בהצלחה מלא!
סרט האנימציה הטוב ביותר באורך מלא
אור | עופר |
בונואל במבוך הצבים | הדרקון הראשון שלי 3 |
יד אבודה | יד אבודה |
לשבור את הקרח 2 | לשבור את הקרח 2 |
מיסטר לינק | מיסטר לינק |
צעצוע של סיפור 4 | צעצוע של סיפור 4 |
איכשהו מסתבר שההימור שלי על "בונואל במבוך הצבים" (סרט שעצרתי באמצע מרוב חוסר נעימות) נראה לפתע מסוכן כי הוא לא ממש מככב ברשימות ההימורים, אז בוא נראה עד כמה חזק אפול. פשוט קשה לי לחשוב על קטגוריה שמורכבת משלושה סרטי המשך – משהו שלא קרה מעולם. מצד שני, ככה הקולנוע המסחרי שלנו נראה כיום אז זה כנראה משהו שבהחלט יכול לקרות.
הסרט הקצר הטוב ביותר
אור | עופר |
אחווה | אחווה |
אחות | אחות |
חלון השכנים | ידיים קטנות |
ידיים קטנות | מועדון הכדורגל של נפטה |
מילר ובנו | פליט |
סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר
אור | עופר |
אחות | אחות |
בת | בת |
הפיזיקה של הצער | הוא לא יכול לחיות בלי קוסמוס |
קיטבול | קיטבול |
שיער אהבה | שיער אהבה |
לא התבלבלנו, בשתי הקטגוריות יש סרט שקוראים לו "אחות".
הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר
אור | עופר |
אחרי מריה | אש בגן עדן |
אש בגן עדן | הישאר קרוב |
הישאר קרוב | הרוח של שוגר-לנד |
לך רוץ צ'ה צ'ה | לך רוץ צ'ה צ'ה |
ללמוד לגלוש באיזור מלחמה | ללמוד לגלוש באיזור מלחמה |
ועכשיו נותר לחכות ולראות מה יביא יום. בהצלחה, "האירי"!
ומה לגבי דאוני גוניור בנוקמים. בושה שאף אחד לא מדבר על ההופעה הכי עמוקה מהפנטת מלאת רבדים מרגשת ומופלאה של השנה
דרמת השואה ההונגרית ״אלו שנשארו״ נשמעת סולידית וממש בול סוג הסרטים הזרים שמקבלים מועמדות אוטומטית לקטגוריית הסרט הזר באוסקרים. אהיה מופתע אם לא תהיה מועמדת.
כמו כן, לגבי שחקן ראשי שיכול לעקוף בקלות את ולהגיע לחמישייה – השחקן הראשי של ג׳וג׳ו ראביט.