אוסקר 2013/14: הימורי זוכים
25 בפברואר 2014 מאת אור סיגוליושוב אנחנו מגיעים אל הרגע הסכיזופרני הזה של השנה, בו אנו שוטחים בפניכם את הימורינו לזוכי פרס האוסקר השנתיים, מקווים שאנחנו צודקים בכמה שיותר קטגוריות אך גם בסתר מאחלים שנטעה בגדול כדי שהטקס יהיה מעניין ומלא אנרגיה.
העונה, שנראתה צפויה מאוד בהתחלה, הלכה והתפתלה ככל שהמשיכה, ונדמה שיש אי אילו קטגוריות מרכזיות שיספקו לנו מתח עד הרגע האחרון. או זה, או שאנחנו מחפשים מתח בכח. גם דבר שדי מאפיין אותנו.
לא בטוח אם זה בגלל הסרטים, בגלל השנה המוזרה הזו, או סתם בגלל שאנחנו מסתובבים יותר מדי זמן ביחד, אבל נדמה שהפעם – יותר מתמיד – הלכנו על אותם ההימורים, וגם בחירותינו האישיות לא תמיד מאוד שונות זו מזו. אני מניח שזו העייפות שהשתלטה על המירוץ, והעובדה שהמועמדים השנה סבבה לגמרי, הם אלה שגרמו לנו ליישר קו.
ועם זאת, עדיין נספק לכם אי אילו קטגוריות בהן תאלצו לבחור צד, או לחילופין ללכת על כיוון אחר לגמרי. בשנה שעברה, רק נזכיר, שנראתה כמו קשה לחיזוי אך בסופו של דבר לא הייתה כזו מאתגרת, הצלחנו לא רע. מתוך 21 הקטגוריות בהן הימרנו (כל הקטגוריות מלבד אלו של הסרטים הקצרים) אורון היה זה שהצליח יותר משלושתינו, אך לא בהפרש ניכר. 16 הימורים נכונים היו לו, כאשר עופר ואני קלענו כל אחד בדרכו 15 פעמים.
אתם מוזמנים לפתוח את רשימת המועמדים המלאה בחלון נפרד, להתרעננות מהירה.
אלו ההימורים שלנו לטקס האוסקר ה-86, זה של סרטי 2013, אשר מתרחש בתחילת 2014:
הסרט הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | 12 שנים של עבדות | כח משיכה | בתוך לואין דייויס |
עופר | 12 שנים של עבדות | היא | לפני חצות |
אורון | 12 שנים של עבדות | נברסקה | בתוך לואין דייויס |
האחידות מתחילה כבר עם הקטגוריה הראשית, זו של הסרט הטוב ביותר. שלושתינו מאמינים שסרט העבדות יגבור על סרט החלל, כל אחד מסיבותיו שלו. לעומת זאת, כאשר נאלצנו לבחור את הזוכה האישי שלנו, כל אחד הלך לדרכו שלו.
אני חייב להודות שכל תשעת הסרטים הם מועמדים טובים מבחינתי, כאשר "12 שנים של עבדות" הוא הפחות חביב עלי, אבל לא ברמת "נאום המלך" או משהו. מה שבטוח הוא שהמתח של הטקס ימשיך ממש עד הרגע האחרון.
הבימוי הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | כח משיכה | כח משיכה | בתוך לואין דייויס |
עופר | כח משיכה | חלום אמריקאי | בתוך לואין דייויס |
אורון | כח משיכה | חלום אמריקאי | בתוך לואין דייויס |
לאחרונה ראיתי שמסתובבת ברשתות החברתיות ובבלוגים איזושהי תאוריה מטופשת שאי אפשר לחזות פיצול בקטגורית הבימוי והסרט, כי אז זה אף פעם לא קורה. באמת, ראיתי את זה צץ אצל לא מעט אנשים ועם זאת הלוגיקה לא קרסה לתוך עצמה. לא בטוח מי התחיל עם זה, אבל הנה לכם: חזינו פיצול בשנת 2000 ("טראפיק"/"גלדיאטור") וחזינו פיצול בשנה שעברה ("חיי פיי"/"ארגו"). אז לא כל כך ברורה לי התאוריה הזו.
מה שכן, ישנה בהחלט סבירות ש"כח משיכה" יקח את שני הפרסים, כמו גם ש"12 שנים של עבדות" יעשה זאת. האם סטיב מקווין יהיה הבמאי השחור הראשון שזוכה אי פעם? האם אלפונסו קוארון יהיה הבמאי הלטיני הראשון שזוכה אי פעם? נדע בקרוב.
השחקן הראשי הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | מקונוהיי – מועדון הלקוחות של דאלאס | מקונוהיי – מועדון הלקוחות של דאלאס | פניקס – היא |
עופר | דיקפריו – הזאב מוול סטריט | דרן – נברסקה | פניקס – היא |
אורון | מקונוהיי – מועדון הלקוחות של דאלאס | בייל – חלום אמריקאי | פורטה – נברסקה |
עופר מפתיע עם הימור נועז כנגד הזרם עם לאונרדו דיקפריו. הכוכב של "הזאב מוול סטריט" אכן עבד קשה במהלך העונה וצבר לעצמו מומנטום, כך שזכייה איננה בלתי נתפסת. אורון ואני הלכנו על הבטוח, עם מי שלקח את רוב פרסי העונה, מת'יו מקונוהיי שכרגע מזכיר לבוחרים כל שבוע כמה הוא מעולה בסדרה "בלש אמיתי".
גם הפעם בשלב הבחירה האישית נרשם פיצול משולש.
השחקנית הראשית הטובה ביותר:
הימור | בחירה אישית | הייתה צריכה להיות כאן | |
אור | בלאנשט – יסמין הכחולה | בלאנשט – יסמין הכחולה | לארסון – שורט טרם 12 |
עופר | בלאנשט – יסמין הכחולה | בלאנשט – יסמין הכחולה | דלפי – לפני חצות |
אורון | אדמס – חלום אמריקאי | אדמס – חלום אמריקאי | תומפסון – להציל את מר בנקס |
ותודה לדילן פארו שהפכה לפתע את הקטגוריה הזו למעניינת. אורון יוצא מהתלם ושם את כספו על איימי אדמס. הלוואי שהיה לי את האומץ.
כן, ישנו סיכוי סביר שבלאנשט תסבול מהשערוריה בה מעורב במאי הסרט וודי אלן, ויכול להיות שהיא בכלל לא הייתה מובילה ברגע שאדמס נכנס למרוץ. אדמס היא היחידה מכל חמשת המועמדות שטרם זכתה בעבר, וללא ספק הגיע זמנה, מה גם שהיא נותנת בקמפיין חזק במיוחד (אם כי שחרור הסרטון הויראלי בו היא מתייפחת על פיליפ סימור הופמן שתקף את הרשת ביום בו התחילה ההצבעה עצבנה אותי באופן אישי, והפכה את האירוע לציני ומרגיז). אני חייב להודות שכל אחת מחמש הזוכות תשמח אותי במיוחד, כי כולן עושות תפקיד מצויין. אולי מריל סטריפ קצת מוגזמת, אבל מבחינתי שתיקח כל שנה.
שחקן המשנה הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | לטו – מועדון הלקוחות של דאלאס | פאסבנדר – 12 שנים של עבדות | סטנפילד – שורט טרם 12 |
עופר | לטו – מועדון הלקוחות של דאלאס | היל – הזאב מוול סטריט | פרוסט – סוף העולם |
אורון | לטו – מועדון הלקוחות של דאלאס | היל – הזאב מוול סטריט | קוגן – פילומינה |
ושוב אנחנו מאוחדים סביב זהות הזוכה – ג'ארד לטו. הוא ולא אחר.
האמת שחשבתי שחברי לבלוג גם הם תומכים נלהבים של פאסבנדר, לכן תארו לכם את תדהמתי כאשר הפנו לי את גבם ובחרו בג'ונה היל כמועמד החביב עליהם. אי אפשר לסמוך על אף אחד יותר.
באופן אישי, לטו הוא בעיני המועמד הכי פחות ראוי מכל החמישה, ואני ממש מקווה שמישהו אחר יזכה. כל אחד אחר. מעבדי ועד פאסי, כל אחד אחר.
שחקנית המשנה הטובה ביותר:
הימור | בחירה אישית | הייתה צריכה להיות כאן | |
אור | לורנס – חלום אמריקאי | סקוויב – נברסקה | סקוט תומס – רק אלוהים סולח |
עופר | לורנס – חלום אמריקאי | לורנס – חלום אמריקאי | אדמס – היא |
אורון | ניונגו – 12 שנים של עבדות | הוקינס – יסמין הכחולה | אדמס – היא |
אחת מארבעת הקטגוריות המותחות ביותר בטקס. לורנס וניונגו רצות כל כך ראש בראש שהן עלולות להדביק זו את זו בכינים. אני כבר לא מסוגל לנסות להכריע ולכן אלך על לורנס. כך גם עופר. אורון שוב מתנגד לנו ושם את כספו על לופיטה המקסימה.
גם זו קטגוריה חזקה בעיני השנה, ואריע לכל אחת שתזכה בה מחמש המופלאות המועמדות.
התסריט המקורי הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | היא | נברסקה | סוף העולם |
עופר | חלום אמריקאי | היא | סוף העולם |
אורון | נברסקה | נברסקה | פרנסס הא |
פיצול משולש.
עוד קטגוריה בה אין שום דרך לדעת מי יזכה: "היא" או "חלום אמריקאי" (במקרה של אורון התשובה היא, השלישי זוכה – "נברסקה").
התסריט המעובד הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | 12 שנים של עבדות | פילומינה | שורט טרם 12 |
עופר | 12 שנים של עבדות | לפני חצות | לשבור את הקרח |
אורון | 12 שנים של עבדות | לפני חצות | לשבור את הקרח |
טוב, אם הימרנו על "12 שנים של עבדות" בפרס הסרט, אנחנו חייבים להמר עליו בעוד מקום, לא? קטגוריית התסריט המעובד כבר איננה כשהייתה מאז ההפסד המפתיע של "תלוי באוויר" ל"פרשס" בשנת 2009, כך שהדברים יכולים להתהפך.
אני חייב להודות שבעיני אף אחד מהתסריטים שאינם "פילומינה" איננו ראוי לזכייה, אבל אל תגידו לעופר שאמרתי את זה.
הצילום הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | כח משיכה | כח משיכה | רק אלוהים סולח |
עופר | כח משיכה | הגראנדמאסטר | 12 שנים של עבדות |
אורון | כח משיכה | אסירים | היא |
אם "12 שנים של עבדות" היה פה, הייתי אומר שיש פה תחרות. אבל אין. עמנואל לובצקי המופלא סוף סוף יקח אוסקר. קצת חבל שזה על סרט אפקטים ממוחשבים ולא על אחת מעבודותיו המופלאות כמו "הילדים של מחר", "עץ החיים" או "אל הפלא", אבל מה הטעם בלהתקטנן עכשיו.
העריכה הטובה ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | קפטן פיליפס | קפטן פיליפס | Rush |
עופר | קפטן פיליפס | כח משיכה | בתוך לואין דייויס |
אורון | קפטן פיליפס | מועדון הלקוחות של דאלאס | בתוך לואין דייויס |
מבלי שנתאם זאת מראש, כולנו בחרנו ב"קפטן פיליפס" על אף שיש לו תחרות ראויה מצד מועמדי סרט חזקים יותר כגון "כח משיכה", "12 שנים של עבדות" ו"חלום אמריקאי". אבל אנחנו יודעים שהסרט הכי ערוך הוא סרט שזוכה, שהבמאי פול גרינגראס כבר סידר לעורכיו זכיות ("זהות אבודה") ופרס העריכה נוטה להיות פרס ניחומים מדי פעם כמו במקרי "זהות אבודה", "נערה עם קעקוע דרקון" ו"הרשת החברתית".
האם זה יכול להיות כל אחד משלושת הסרטים האחרים שהוזכרו? בהחלט כן.
המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | כח משיכה | היא | רק אלוהים סולח |
עופר | כח משיכה | היא | ההוביט: מפלתו של סמאוג |
אורון | כח משיכה | פילומינה | לשבור את הקרח |
קטגוריה מבאסת שבמבאסות. "כח משיכה" הוא הזוכה הכי סביר פה, למרות שכולנו, מסתבר, מעדיפים מועמד אחר ממנו.
העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | 12 שנים של עבדות | גטסבי הגדול | ההוביט: מפלתו של סמאוג |
עופר | כח משיכה | כח משיכה | ההוביט: מפלתו של סמאוג |
אורון | חלום אמריקאי | היא | אסירים |
ושוב פיצול משולש. כמה מתח, אין דברים כאלה.
בשנה שעברה אורון ניחש נכונה שהזוכה יהיה "לינקולן" שהפתיע את רובינו, אז קחו את זה בחשבון. אני חושב שזה יהיה "12 שנים" על בסיס ה"חייבים לתת לו עוד משהו חוץ מסרט ותסריט", אבל כמובן שזה רק נכון למקרה שהוא אכן זוכה בסרט. אחרת כל התיאורה הזו הולכת לכלבים.
עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | גטסבי הגדול | גטסבי הגדול | סטוקר |
עופר | חלום אמריקאי | הגראנדמאסטר | הזאב מוול סטרייט |
אורון | 12 שנים של עבדות | חלום אמריקאי | היא |
ושוב, כולנו הלכנו למקומות שונים. אני מהמר על זוכת האוסקר קת'רין מרטין ("מולין רוז'!") שתחזור כמנצחת, בידיעה שהאוסקרים אוהבים סרטים עם מלא תלבושות, ולא בהכרח סרטים שגם אהובים על ידי האקדמיה באופן גורף (כגון "אנה קארנינה", "אליס בארץ הפלאות", "הדוכסית", "ויקטוריה הצעירה", "מארי אנטואנט", "אליזבת': תור הזהב" ו"זכרונותיה של גיישה"). אורון, אם יורשה לי, כנראה הימר על "12 שנים" על בסיס התיאוריה הרעועה שלי בקטגוריית העיצוב האומנותי, ועופר כנראה חושב שמחשוף זה המחוך החדש.
הסרט הטוב ביותר בשפה זרה:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | יפה לנצח | יפה לנצח | אוסטריה – הקיר |
עופר | יפה לנצח | יפה לנצח | צרפת – כחול הוא הצבע החם ביותר |
אורון | ניצוד | יפה לנצח | רומניה – בן יחיד |
עוד מקור בלתי נדלה של מתח, לכל מי שאיננו תושב ארצות הברית, זאת אומרת. שלושה מתמודדים חזקים יש השנה: בלגיה ("המעגל השבור"), איטליה ("יפה לנצח") ודנמרק ("ניצוד"). בזמן שאיש מאתנו לא באמת הימר על הבלגים, עופר ואני הלכנו על הסרט הכי חם, ואורון על הסרט הכי ותיק. זה ברמת הטלת המטבע בשלב הזה.
עריכת הסאונד הטובה ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | כח משיכה | כח משיכה | Rush |
עופר | קפטן פיליפס | כח משיכה | פסיפיק רים |
אורון | קפטן פיליפס | ההוביט: מפלתו של סמאוג | Rush |
עריכת הסאונד היא בניית עולם הסאונד של הסרט בתוך חדר המיקס. כלומר, הוספת האלמנטים של הסאונד שהם חלק מהעולם של הסרט, אך לא הוקלטו על הסט. אני במיעוט כאשר אני בונה על סאונד שעושות מעבורות החלל, ועל רדיוס השמיעה של ראיין סטון, כאשר אורון ועופר חושבים שקולות הספינה העצומה שבים, הזרנוקים והנשקים יכריעו לטובת "קפטן פיליפס". האמת, יש להם קייס לא רע בכלל.
מיקס הסאונד הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | כח משיכה | כח משיכה | רק אלוהים סולח |
עופר | כח משיכה | כח משיכה | היא |
אורון | קפטן פיליפס | בתוך לואין דייויס |
הפרס למיקס הולך לצוות עורכי הסאונד שנאלצו לקחת את כל האלמנטים שהגיעו אליהם: רעשים ואווירות שהוקלטו במיוחד (ע"ע הקטגוריה הקודמת), הדיאלוגים והמוזיקה, ולבנות מהכל ערוץ אחד שישמע טוב ויתאר נאמנה את התחושות והחזון של הסרט. אורון חושב שסרטו החדש של גרינגראס ישחזר במדויק את מה שהרוויח "זהות אבודה" ב-2007 (שלושה אוסקרים בקטגוריות הסאונד, העריכה, ועריכת הסאונד), כאשר עופר ואני מחזקים את מותחן החלל.
השיר המקורי הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | לשבור את הקרח | לשבור את הקרח | שורט טרם 12 |
עופר | לשבור את הקרח | לשבור את הקרח | לשבור את הקרח (רוצה לבנות איש שלג?) |
אורון | לשבור את הקרח | לשבור את הקרח | לשבור את הקרח (כל שיר לבחירתכם) |
זה נכון שכולנו שמנו את כספנו על סרט הדיסני האהוב, אבל שתכירו של"מנדלה" ול"גנוב על המיניונים" אכן יש סיכוי בכל זאת להפתיע. אבל אנחנו הולכים עם ליבינו וגאוותנו.
האפקטים הויזואלים הטובים ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | כח משיכה | כח משיכה | פסיפיק רים |
עופר | כח משיכה | כח משיכה | פסיפיק רים |
אורון | כח משיכה | ההוביט: מפלתו של סמאוג | פסיפיק רים |
אפשר להמשיך הלאה, נכון?
האיפור/עיצוב שיער הטובים ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | מועדון הלקוחות של דאלאס | מועדון הלקוחות של דאלאס | ההוביט: מפלתו של סמאוג |
עופר | מועדון הלקוחות של דאלאס | מועדון הלקוחות של דאלאס | גטסבי הגדול |
אורון | מועדון הלקוחות של דאלאס | חרא סבא | חלום אמריקאי |
הסרט היחידי שאיננו שק חבטות של הביקורת, הוא ההימור של שלושתינו. אף פעם אי אפשר לדעת עם הקטגוריה הזו. האם "מועדון הלקוחות של דאלאס" יסיים את הטקס עם שלושה פרסים ויהיה "עלובי החיים" של השנה? כלומר, חוץ מהקטע של הגרוע…
סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | לשבור את הקרח | לשבור את הקרח | בית ספר למפלצות |
עופר | לשבור את הקרח | לשבור את הקרח | בית ספר למפלצות |
אורון | לשבור את הקרח | לשבור את הקרח | בית ספר למפלצות |
כזאת אחידות לא נראתה אצלנו מעולם. או לפחות ככה נדמה. לא היה לי כח לבדוק. דיסני יקחו את הפרס, כך נראה. לנו אין בעיה עם זה.
הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר:
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | במרחק נגיעה מהתהילה | מלחמות מלוכלכות | סיפורים שאנו מספרים |
עופר | מעשה בהרג | התמונה החסרה | |
אורון | מעשה בהרג |
הטעות שלי הייתה לראות את כל חמשת המועמדים בקטגוריה, מה שבטח שיבש לי את היכולת לחשוב בהיגיון, אבל אני עומד מאחורי בחירתי. הייתי אומר שיהיה מתח, אבל פשוט אף אחד לא טרח לראות את הסרטים…
וזהו. עשינו את זה. מעתה אין דרך חזרה.
הצטרפו אלינו ביום ראשון ה-2 למרץ כאשר בלילה נעדכן בלייב את הזוכים, ואז בשני בבוקר כאשר טרוטי עיניים והמומים מכך ש"היא" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, וקייט בלאנשט התוודתה שהיא בעצם הייתה צחי גראד כל הזמן הזה ועבדה על כולנו.
בהצלחה לכל הנוגעים בדבר.
גם אני הולך על דיקפריו. ואגב היעדרות "בית ספר למפלצות" מקטגוריית הסרט המצויר מוצדקת לגמרי
איימי אדמס הייתה מדהימה בHer. אהבתי אותה שם הרבה יותר מאשר בחלום אמריקאי.
אחלה הימורים. שנה שעברה אלו היו פיקסאר שזכו, לא דיסני, וגם לא בצדק, לדעתי. או שאולי התייחסתם לזכיה של "פייפרמן"?
אני לנצח אתבלבל ואחשוב ש"אמיצה" הוא של דיסני. מנגנון הדחקה כנראה.
תודה על התיקון.
חלום אמריקאי הוא מבין הסרטים הגרועים ביותר שראיתי בחיים שלי. אני חושבת שדיוויד או ראסל הוא אחד הבמאים היותר אוברייטד שקיימים, ואם לשפוט על פי הדמויות הנשיות בסרטיו- גם מיזוגן לא קטן. באופן אישי, תיעבתי את הסרט הזה ולא הצלחתי למצוא בו אף לא דבר אחד טוב. גם נברסקה המלוקק והאובר מתחנף לקהל עלה לי על העצבים, כך שמבחינתי לואין דייויס אול דה ווי. מודה שברגע שהוכרזו המועמדים וחואקין לא היה שם, איבדתי כל עניין בטקס ממילא.
ההימורים שלי בשלוש הקטגוריות הנותרות (הקצרות), לטובת מיזמים בהם הימרתי על כל 24 הקטגוריות:
דוקו קצר – "Facing Fear". ולהמר נגד סרט על ניצולת שואה פסנתרנית בת 109 זה די אמיץ, תודו.
אנימציה קצר – "Possessions". זה פשוט יפהפה מכדי להפסיד. ובבקשה שדיסני לא יזכו.
קצר קצר – "The Voorman Problem". היחיד שלא נראה כמו סוחט דמעות, וכבונוס כולל את מרטין פרימן. בקיצור, הימור טיפשי נוסף שלי.
יאללה, שיתחיל כבר הטקס.