• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2013/14: הקטגוריות הפתוחות

17 בפברואר 2014 מאת אור סיגולי

עוד שבועיים לפרס האוסקר ה-86 והעניינים החלו להתפזר. יכול להיות שזה בגלל שהעונה הזו סובלת מחוסר מרץ שכבר אי אפשר להציל, יכול להיות שאנחנו נואשים לקצת עניין, אבל בשלב הזה נדמה שהסימונים בטבלת ההימורים הופכים להיות יותר ויותר מבלבלים.

יש כמה דברים שאנחנו יודעים לבטח, או לפחות לבטח מספיק, רובם קשורים ל"כח משיכה". קטגוריות הצילום, האפקטים וכנראה גם המוזיקה, נמצאים בכיסו של מותחן החלל המופלא של אלפונסו קוארון. גם פרס הבימוי סביר שייפול לחיקו. מה שהופך אותו ל"חיי פיי" של השנה, רק בלא משעמם.
עוד דברים שאפשר לסמן כבר עכשיו הם נצחונות הגברים של "מועדון הלקוחות של דאלאס" בקטגוריות השחקן הראשי ושחקן המשנה. זה נכון שנדמה שלאונרדו דיקפריו ("הזאב מוול סטריט") מנסה לאיים על מת'יו מקונוהי, ונכון שבכל היקר לי אני לא מצליח לעצב לעצמי תמונה מנטלית של ג'ארד לטו מחזיק אוסקר ביד, אבל על פי רצף הזכיות של שניהם במהלך העונה, הפסד של מישהו מהם יהיה בחזקת הפתעה עצומה.

הימורים סבירים – אך רחוקים מבטוחים – הם של "גטסבי הגדול" בפרס התלבושות, "12 שנים של עבדות" בפרס התסריט המעובד, "קפטן פיליפס" בפרס העריכה, "כח משיכה" בקטגוריות הסאונד, ו"מועדון הלקוחות של דאלאס" בתחום האיפור והשיער.
את ההימורים הרשמיים שלנו עוד נפרסם בימים שלפני הטקס עצמו (ה-2 למרץ), אז קחו הכל בערבון מוגבל עד אז.
בינתיים נרשה לעצמו לקחת רגע להביט בקטגוריות הפחות ברורות של האוסקר ה-86.

הסרט הטוב ביותר בשפה זרה
המועמדים: "יפה לנצח" (איטליה), "התמונה החסרה" (קמבודיה), "ניצוד" (דנמרק), "עומאר" (פלשתין), "המעגל השבור" (בלגיה)
התחרות האמיתית: "יפה לנצח" נגד "ניצוד" נגד "המעגל השבור"

סרטו המופלא של סורנטינו זכה בפרס גלובוס הזהב ופרסי הקולנוע האירופאיים. זה לא באמת אומר כלום, מעבר לכך ששמו של "יפה לנצח" נישא באוויר. "המעגל השבור" הוא הסרט הכי רגשני ו"אמריקאי" מכולם. "ניצוד" מסתובב כבר די הרבה זמן בסביבה, מספיק בשביל שכמה חברי אקדמיה יצביעו בעדו אוטומטית, והשחקן הראשי שלו מככב בסדרת טלוויזיה מוכרת ("חניבעל"). בשלב זה, כל אחד מהם יכול לזכות, וכל הימור יהיה הגיוני.

התסריט המקורי הטוב ביותר
המועמדים: "היא", "חלום אמריקאי", "יסמין הכחולה", "מועדון הלקוחות של דאלאס", "נברסקה"
התחרות האמיתית: "היא" נגד "חלום אמריקאי"

נגיד שאנחנו מוציאים מהמשוואה את וודי אלן הפעם (לא שהוא היה איום גדול מלכתחילה), ונגיד שאנחנו יודעים שההופעה של "מועדון הלקוחות" פה היא מקרית לחלוטין, זה משאיר אותנו עם שלושה טוענים לכתר. השניים החזקים באמת הם "היא" ו"חלום אמריקאי".
דרמת המד"ב הרומנטית העדינה "היא", היא בדיוק הסרטים שהקטגוריה הזו אוהבת – מיוחדים, עצמאיים ואהובי הביקורת. לעומת זאת, הקטגוריה הזו היא גם פחות או יותר הקטגוריה היחידה בה "חלום אמריקאי" אמור לשלוט. זה יכול להיות פרס הניחומים של דיויד או. ראסל לתשעה הפסדים אחרים. מצד שני, לאוסקר אין הרבה סנטימנטים בהקשר הזה, ואחרי ההפסד המוחץ של "אומץ אמיתי" (גם 10 מועמדויות) בשנת 2010, ו"תלוי באוויר" ב-2009, ראסל לא באמת יכול לסמוך על פרורים.

her-amy-adams-joaquin-phoenix

אדמס (וחואקין) "היא"

שחקנית המשנה הטובה ביותר
המועמדות: סאלי הוקינס ("יסמין הכחולה"), ג'ניפר לורנס ("חלום אמריקאי"), לופיטה ניונגו ("12 שנים של עבדות"), ג'ון סקוויב ("נברסקה"), ג'וליה רוברטס ("אוגוסט: מחוז אוסייג'")
התחרות האמיתית: ג'ניפר לורנס נגד לופיטה ניונגו

על פניו לא אמורה להיות פה שאלה. לורנס זכתה בשנה שעברה ותפקידה הסמי-קומי ב"חלום אמריקאי" רחוק מלהיות קונצנזוס, כאשר לעומתה ניונגו היא תגלית מפוארת, שייכת למיעוט, ומשתתפת בתפקיד דרמטי מאוד ונטול זוהר בסרט "חשוב". אבל לורנס היא כח טבע. היא צברה לעצמה המון פרסים במהלך העונה ונדמה שעדיין לא נמאס ממנה. האקדמיה יכולה לחגוג אותה שנה נוספת ולהעניק לה כבוד יוצא דופן. אני עדיין מהמר על ניונגו, שזכתה בפרס איגוד השחקנים (לורנס זכתה שם כחלק מפרס הצוות), אבל אני לא עושה את זה בלב שלם.

השחקנית הראשית הטובה ביותר
המועמדות: איימי אדמס ("חלום אמריקאי"), סנדרה בולוק ("כח משיכה"), קייט בלאנשט ("יסמין הכחולה"), ג'ודי דנץ' ("פילומינה"), מריל סטריפ ("אוגוסט: מחוז אוסייג'")
התחרות האמיתית: איימי אדמס נגד קייט בלאנשט

האם יכול להיות שהקטגוריה הכי צפויה הפכה לפתע לקרקע לא יציבה? האם באמת הפרובוקציה המטרידה הקשורה לשמו של וודי אלן עלולה להעיב על זכייתה הכמעט בטוחה של קייט בלאנשט? האם יכול להיות שעל אף הכל, ברגע שאדמס נכנסה למשחק, האוסקר בכלל לא מובטח לשחקנית האוסטרלית המופלאה?
עוד בשלב בו לכולם היה ברור שבלאנשט תקח – ומסיבה מוצדקת, חייבים לציין – תמיד הייתה לי הרגשה שאדמס עוד לא אמרה את המילה האחרונה. ככל שהעונה התקדמה בלאנשט פתחה פער ואדמס נשארה בצל של ג'ניפר לורנס. עם זאת, המועמדות המפתיעה (בערך) של אדמס, שהפכה את הסרט ליחיד השנה שמועמד לכל פרסי המשחק, הבהירה שהסיכויים קצת זזו.
המעורבות של האיש מאחורי "יסמין הכחולה" בכנראה פשע מין מהסוג המחריד ביותר בטוח לא עוזרת לבלאנשט, אבל האם בכל מקרה האקדמיה לא הייתה שמחה לתת לאדמס אוסקר סוף סוף אחרי חמש מועמדויות בתשע שנים? האם האוסקר שכבר יש לבלאנשט בבית יכול להזיק לה?
שאלות מצויינות שלא נדע עליהם את התשובה עד הרגע האחרון. יהיה מתח.

אדמס ב"חלום אמריקאי"

אדמס (ומחשוף) ב"חלום אמריקאי"

הסרט הטוב ביותר
המועמדים: "12 שנים של עבדות", "היא", "הזאב מוול סטריט", "חלום אמריקאי", "כח משיכה", "מועדון הלקוחות של דאלאס", "נברסקה", "פילומינה", "קפטן פיליפס"
התחרות האמיתית: "12 שנים של עבדות" נגד "כח משיכה"

יש לי הרגשה נטולת כל בסיס ש"12 שנים של עבדות" מאבד כח, אבל זו בהחלט יכולה להיות תוצאה של העצלות בה העונה הזו מתקדמת. או שבכלל האוסקר ילך כמו "גלובוס הזהב" והבאפט"א – יתעלם מהסרט במהלך כל הערב, רק בשביל לתת לו פרס אחד – הסרט הטוב ביותר (בבאפט"א הוא גם זכה בפרס השחקן הראשי, בעיקר כי מקונוהי לא היה מועמד).
סרטו של סטיב מקווין קיבל סטטוס של אחד הסרטים החשובים של הזמן האחרון, והצבעה לו היא גם הצבעה פוליטית. אני לא מפקפק לרגע בעובדה שלסרט מעריצים רבים, אבל מעריצים יש גם ל"הזאב מוול סטריט". "12 שנים" הוא הרבה יותר מסרט, הוא מסמך.
גם "כח משיכה" הוא יותר מסרט בשלב הזה. גם הצלחה קופתית מרהיבה וגם אהוד הביקורת. זה לא הולך ברגל. השאלה היא האם מצביעי האקדמיה צפו בו בקולנוע או בסקרינר, והאם השפעתו ממשיכה להדהד גם עכשיו בשלב ההצבעות. המרוץ הזה צמוד ומותח, הרבה יותר ממה שחשבנו בהתחלה. לי, לצורך העניין, אין מושג ירוק בשלב הזה, אם כי אני עדיין נוטה ל"12 שנים של עבדות". אבל זה משתנה לפי שעה.

אני מזכיר שוב שאנחנו נפרסם את הימורינו בשבוע הבא, אחרי שנשקיע עוד הרבה יותר מחשבה ממה שתחרות פופולריות אמריקאית מצריכה, ונקווה לא ליפול על האף. הרי בסופו של דבר, הדבר היחיד שחשוב השנה, הוא שמייקל פאסבינדר יגיע לטקס.
קצת נחת, מה ביקשנו כבר?

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.