• כחום הגוף
  • אוסקר 2023/24: הטקס בסיקור חי
  • אוסקר 2023/24: מהמרים על הזוכים
  • מאהבת, מטרידנית, רוצחת
  • אוסקר 2023/24: דירוג כל הסרטים המועמדים
  • אוסקר 2023/24: איך הלך עם ההימורים המוקדמים
  • אוסקר 2023/24: רשימת המועמדים המלאה

יום הולדת 8 לסריטה!

20 בספטמבר 2018 מאת אורון שמיר

זו הפעם הראשונה מאז שאנחנו חוגגים יום הולדת לסריטה שאני מיישם את ההצעה של עצמי מחגיגות השנה הראשונה ומפרסם את פוסט ההולדת ב-20 בפסטמבר. בתאריך עצמו לא קרה דבר, שכן הפוסט הראשון של סריטה הגיח לאוויר העולם הווירטואלי ב-21 בספטמבר 2010, בעוד את הדומיין srita.net רכשתי יומיים לפני כן (דוט קום היה תפוס על ידי אתר הודי, והסיומת שנראתה כמו פשרה הפכה בדיעבד למאוחדת עם שם הבלוג). ה-20 בחודש הוא בעצם הממוצע, היום שבין האקט הראשוני לבין היישום והחשיפה לעיני כל, לכן ביני לבין עצמי זהו התאריך האמיתי של סריטה. עם זאת, מבט לאחור אל שבעת ימי ההולדת הקודמים מגלה כי זה הכי מוקדם שאי פעם חגגנו, כאשר בדרך כלל האילוצים לדחות נבעו מכל מיני חגים ומועדים. בכל מקרה, מסתבר שזו השנה השמינית למניין סריטה, עובדה שאני כרגיל מתקשה לתפוס. זה גם אומר שאנחנו מתקרבים לנקודה בה העיצוב הנוכחי והקודם של סריטה יתחלקו שווה בשווה בין מניין שנות הבלוג, מה שאומר שאפשר כבר להתחיל לפנטז על שינויים ושיפוצים לכבוד השנה התשיעית והעשירית.

ארשה לעצמי הפעם את הביטחון שבהסתכלות קדימה עם כמה שפחות חשש, כי אני מקווה שסריטה כאן כדי להישאר. זאת למרות שהשנה ויתרתי מראש על כל ניסיון לגייס מענקים או תרומות כמו בשנים האחרונות, ונסמכתי בלעדית על כוח הרצון שלי ושל שותפיי וחבריי לעשייה. אפשר לספור השנה 370 פוסטים חדשים (ממוצע שאני תמיד שמח בו), 2,000 מילים בממוצע לכל פוסט ופוסט, ועוד ועוד מדורים חדשים – עד שאני כבר לא יכול לכמת את זה בשעות עבודה ורמת השקעה. לכן זו תמיד התקופה בשנה בה חשוב לי להבהיר את העבודה הפשוט מופלאה שנעשית מאחורי הקלעים כדי שיהיה לכם ולכן מה לקרוא כל יום. עבודה שנעשית כבר שנים ולרוב בהתנדבות מוחלטת על ידי אור סיגולי ועופר ליברגל, ולאחרונה וביציבות הולכת וגדלה על ידי לירון סיני שהצטרפה לפני שנתיים. אני תמיד אסיר תודה מצד אחד וחסר יכולת לנסח את גודל, עומק ורוחב התודה שלי במילים אז אפנה את המיקרופון לקהל – כבר שמונה שנים שבזכותם השריטה שלנו היא הסריטה שלכם ושלכן.

כיוון שזמן ולא כסף הוא המשאב היחידי שלנו השנה, אשיב את המיקרופון ואנצל את הבמה להודיע שיהיו לנו ככל הנראה אפס (או קרוב לזה) כתבות אורחות השנה, כפי שבעצם היה אשתקד. אני בהחלט חושב שעוד נקודות מבט מלבד אלה של ארבעת הכותבים העיקריים הן ראויות, פשוט באמת שאין לי פנאי או יכולת לעבור עליהן ולסייע בעיצוב ובשיפוץ של הטקסט והפוסט העתידי. אז סליחה בפני כל מי ששלחו לנו בקשות והצעות להיות חלק מהצוות של סריטה – כרגע זה מעבר ליכולת שלנו להתרחב. לשלוח תמיד אפשר, אבל בהתחשב בכך שאפילו לא הספקתי לקרוא חלק מההצעות שהגיעו אלינו לפני חודשים רבים, אני לא מבטיח דבר בשלב זה.

מה שאני כן מציע הוא לעשות בדיוק את מה שאני, אור ועופר עשינו לפני שמונה שנים (ובאופן אינדבידואלי גם למעלה מכך) – לפתוח בלוג משלכם או משלכן. אני גם מאוד ממליץ על איחוד של כמה כותבים כדי להגיע לתדירות מספקת ולשמור על מגוון דעות, לנו זה עובד נהדר. ואם בסיכום השנה העברית מוקדם יותר החודש התמרמרתי על סגירה של בלוג כזה בדיוק, השבוע התבשרתי על לידתו עוד אחד – ״אוף סקרין – כתב עת לקולנוע״. תאריך ההשקה שנבחר על ידם הוא ה-20.9 שהוא, כאמור, גם יום ההולדת גם של סריטה. צירוף מקרים? אצטנע ואומר שכן, ואאחל להם שנה ראשונה מוצלחת בתקווה לעוד ימי הולדת רבים יחד. מכירים או מכירות עוד בלוגים ואתרים על קולנוע ששווים המלצה? ספרו לי, אני תמיד מוכן לקרוא ולא מאמין בתחרות בענף הזה – הנישה אמנם קטנה אבל היא גדולה יותר ממה שהיא נראית מבחוץ.

אם כבר פרגונים, הפוסט השנתי הזה הוא זמן להודות גם לכל האתרים שהפנו אל סריטה מן התעבורה שלהם. ביניהם אציין את הרשימה החוזרת של גנזך הרשתעין הדגויקיפדיההאוזן השלישיתאידיבידוקאביב וסינמסקופ, שזו ההזדמנות להחזיר להם אהבה וגם קליקים. אליהם הצטרפו השנה גם הפניות מהאתרים: ספר הקולנוע הישראלי, אוניברסיטת תל אביב, הארץ, וגם מאקו – אז תודות רבות למי שגרמו לזה לקרות. תודה ענקית ומקרקעית הלב גם לכל מי שהגיעו הנה, בהתמדה יומיומית או במקרה ובאופן חד פעמי, ועזרו לנו להפוך את השנה הזו לאחת שמתקדמת בקצב של שבירת שיאי טראפיק פרטיים עד שיבוא דצמבר.

להיות אתר עם מאות אלפי גולשים וגולשות בשנה זו לא רק אחריות אלא גם תענוג כשיש פידבק והמאמרים זוכים לעיניים נוספות מאלה שכתבו או ערכו אותם, וזה כמובן הודות לכם ולכן. שמחתי לראות שכיבוש העולם שלנו נמשך ומלבד ישראל ומשהו שוורדפרס קורא לו ״האיחוד האירופי״, עשר המדינות שהביאו הכי הרבה טראפיק לסריטה הן ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, גרמניה, צרפת, קנדה, הולנד, שוודיה, שוויץ, פינלנד, איטליה וספרד. האם אפשר ללמוד מכך על מקומות הגירה מועדפים על ישראלים וישראליות? אולי. שלום גם לקוראים הבודדים שלנו ממדינות שהרגע גיליתי כמו קלדוניה החדשה וסנט קיטס ונוויס, שהן אמיתיות יותר מווקאנדה או סוקוביה ללא ספק ואני מקווה שהם מצאו אצלנו את מה שחיפשו. אני גם חייב לציין שאיזור התגובות קצת נרגע מבחינת כמות הזוהמה השנתית, אז החלטתי לא לסגור אותו לגמרי גם השנה. חלק מהפוסטים עדיין יישארו נעולים לטוקבקים, אבל הרבה פעמים אפשר יהיה להגיב כמו כאן למשל. הנה עוד קצת סטטיסטיקות, בשביל הכיף:

זה הסרט שהכי חיפשתם וחיפשתן השנה. כן, גם אנחנו די מופתעים

עשר הרשומות הכי נקראות:
סיכום 2017 – כתמיד, רשימת הסרטים הכי-הכי שנוחתת בדצמבר מובילה ובפער.
סיכום 2016 – גם רשימת הסרטים הטובים של השנה הקודמת-קודמת לא פראיירית.
המלצות פסטיבל חיפה 2017 – הפסטיבל הפופולרי ביותר על פי קוראי וקוראות סריטה.
סיכום 2015 – אוקיי, הבנו, עוד רשימות ״הסרטים הטובים״ זה המסר.
טקס אופיר 2017 – האירוע שלכאורה לא מעניין אף אחד, תמיד מעניין אתכם ואתכן.
מתמודדי אופיר 2018 – והנה הוכחה נוספת לעקביות של העניין הנ״ל.
סרטים חדשים 6.7.17 – ההסבר היחידי שלי הוא האזכור של ״ג׳סטה״ בכותרת.
דירוג סרטי היצ׳קוק – אם כבר מצעדים, אז של קלאסיקות מאת במאי שרלוונטי תמיד.
דירוג ה-50 של סייט אנד סאונד – האינטרנט לא מוכן להניח לרשימה העתיקה הזו.
המועמדים לאופיר 2018 – הפרס שמעניין ועוד איך סוגר את העשיריה שלנו.

עשרת הסרטים הכי מחופשים:
47 מטר – אור ואנוכי עמדנו משתהים מול הפופולריות של אימת הכרישים הזו.
אמא! – מפצל הקהל של ארונופסקי, שקיבל ממני פוסט מורחב עם הקרנתו בחיפה.
העולם שאחרי: הכחדה – ההפגזה הראשונה של נטפליקס ב-2018, הסקירה שלי.
חוטים נסתרים – יצירת הפאר הראשונה של 2018 בכל מסגרת, גם עליה כתבתי.
על גוף ונפש – סרט השנה שעברה של עופר זכה להרחבה עם הגעתו לאקרנים.
הנוקמים: מלחמת האינסוף – הטקסט עם הספוילרים היה נקרא מהסקירה. מעניין.
פלא – אחד משוברי הקופות הגדולים בישראל דאשתקד זורח גם אצלנו.
כוכבים חיים לנצח – אוקיי, את זה לא ממש ראיתי בא, חשבתי שהסרט מינורי.
סיפור רפאים – עוד יצירה מופתית שכמעט ולא הוקרנה בארץ, מעכשיו ב-yesVOD
פרדוקס קלוברפילד – הערה לעצמי: לכתוב יותר על נטפליקס, גם אם זה זבל.

בפינת הבונוס של חיפושי גוגל הזויים אני שב ומתנצל שהליקוט השנתי שלי הוא פחות מאחוז החיפושים שהגיעו אל סריטה, בשל הגדרות פרטיות של גוגל ודומיו. בכל זאת, אני חייב לשאול האם מאות החיפושים שהקישו ״amazon״ והגיעו דווקא הנה לא מודעים לאחד התאגידים הגדולים בתבל, שאני די בטוח שהכתובת שלי היא פשוט אמזון.קום, או שמא יש פה איזה אמזון אחר שאני מפספס. חיבתי לחיפושים מאוד ספציפיים הביאו את עיני לצוד את ״היפה והחיה היא אחת האגדות המפורסמות ביותר בעולם״ (מה שנכון נכון) ואת ״המייסד האמיתי של שס נדחק החוצה״ (מה שהוביל אל הסרט ״הבלתי רשמיים״ יש להניח). החיפושים הכלליים, אלא מהצד השני של הסקאלה, כוללים הפעם את ״סרט בחורה מתאפרת״ (אני מקווה שזו לא קטגוריה בפורנו או משהו) ואת ״הסרט הוקרן לראשונה בתחילת יוני גורם אכזבה קלה״ (כבר שנים שהקיץ ההוליוודי מאכזב, כל הכיף באביב ובסתיו-חורף).

במסגרת התהיות הקיומיות יותר ופחות שהביאו הנה מחפשים ומחפשות אפשר לציין את ״מה יהיה בנוקמים״ (אני די בטוח שהם ינצחו, לא?), ״ילדים שצופים בסרטי אימה״ (לא קורה להם כלום, זה חלק טבעי מההתבגרות וזה רק סרטים), ״אך להפוך את סיפור חייך לסרט״ (דבר ראשון, תהיה מעניין) ומשום מה גם את ״איזה נבל של באטמן אתה״ (תמיד חשבתי שהייתי יכול להיות אחלה מיסטר פריז, אבל פה זה לא באזפיד). החיפוש הכי תמוה שהוביל הנה הוא ללא כל תחרות ״מימרח פילפלים מתכון״ (שלי הוא לקלות את הפלפלים, לקלף ולרסק עם שום, לימון/חומץ, שמן זית, מלח ופלפל שחור). מילת השנה היא כנראה ״סרטטיב״, בעיקר כי ניתן לפרש אותה במספר דרכים (סרט טיב, שילוב של סרט ונראטיב, סר ורפטטיב ועוד). היו לנו השנה גם יותר חיפושי שואה מבדרך כלל, אבל את אלה שהוסיפו את המילה ״לסביות״ לא הבנתי. ואם כבר פורנוגרפיה, אני משתדל לשמור לעצמי את הזוועות שנחשפתי אליהם (טפלו בעצמכם אנשים, באמת) אבל שניים הצחיקו באופן בלתי מזיק. אז למי שחיפשו ״סקס בציע״ אפשר לשאול מה זה בעצם סקס בלתי-בציע? לגבי ״סידור בבקשה סקס כתבתי״ – מילת הקסם לא תעזור לך הפעם.

נדמה לי שזהו זה, יש לנו פסטיבל חיפה להתכונן אליו וכמה וכמה סקירות ושאר עניינים להאכיל בהם את הבלוג במהלך הסופש. אבל אם הגעתם או הגעתן עד כאן זה אומר מבחינתי אהבת אמת, אז קבלו מתנות. כן, כמו הוביטים מהפלך, גם סריטה מחלקת מתנות ביום ההולדת שלה במקום לקבל אותן, למרות שאנחנו לא מתנגדים אם תרצו בכל זאת לתת. מה שקרה הוא שהתקמבנתי על 8 זוגות כרטיסים לשימוש בסינמטק תל אביב, שעבורי היו כמו סימן שצריך להעביר הלאה לכבוד 8 שנות סריטה. הם יכולים להיות שלכם ושלכן אם רק תתנו סימן גם, בכל דרך שתבחרו, כאן בתגובות בכל ניסוח או במייל ישיר. זוג כרטיסים בלבד יעבור בדרכים עקלקלות ושמיניות באוויר לכל מגיב או מגיבה, עד שייגמר המלאי. המתנה תהיה תקפה לשנה מהיום הרכישה ומקנה כניסה לכל סרטי הסינמטק, מלבד סרטים המוקרנים במסגרת ימי עיון, סדרות ופסטיבלים. את הפרוצדורה של ההזמנה מראש אסגור מול הזוכים והזוכות, אבל היא כנראה תהיה כרוכה בטלפון פשוט לסינמטק תל אביב. מי רוצה?

גם ״ג׳סטה״ הלך חזק בחיפושים, למרות שלא כתבנו עליו בכלל. מבחינתי הם עשו לנו ג׳סטה.

תגובות

  1. לי ברוכין הגיב:

    תודה רבה אורון!
    תמיד כיף לקרוא אותך ואת כולכם, ואצלנו כבר נהייתה מסורת בבית שלפני שהולכים לראות סרט, קודם בודקים כמובן מה אמרו עליו בסריטה.
    ולפעמים חוזרים לקרוא שנית אחרי שרואים את הסרט 🙂
    וברור שנשמח לזוג כרטיסים לסינמטק!

  2. חרות הגיב:

    איזה כיף שאתם פה כבר כל כך הרבה זמן! 8 הוא גיל מכובד בהחלט. תענוג לקרוא את הפוסטים שלכם. בהצלחה בהמשך 🙂

    (ואם נשארו לך כרטיסים לסינמטק תל אביב, אשמח להיות מברי המזל).

  3. יערה הגיב:

    מזל טוב אלופים!

  4. ה הגיב:

    מצטרפת לתודות! אני מגיעה מטוויטר, תמיד תענוג

  5. אורלי הגיב:

    הגעתי לסריטה במקרה (בלי שביקשתי, גוגל הציע לי לקרוא את הסקירה של כל סרטי קינג) – ונשארתי.
    קיפ אפ דה גוד וורק!

  6. אהרל'ה הגיב:

    מזל טוב על ליום ההולדת. תענוג לקרוא פה.

    (אשנח לזוג כרטיסים אם יש!)

  7. יובל נוימן הגיב:

    תמיד מעניין לקרוא. תודה!

  8. ורד הגיב:

    אני אשמח לזוג כרטיסים ותודה על הפוסטים הנפלאים וכמובן מזל טוב

  9. איתי הגיב:

    מזל טוב על 8 שנים מרתקות ואינספור שעות של קריאה אובססיבית שלי ושל עוד מאות מעריצים כמוני, אני בטוח.

    אשמח לזוג הכרטיסים אם יש עדיין במלאי 🙂

  10. חיים הגיב:

    תודה רבה לכם על כל העבודה! !
    מוצא את עצמי משוטט שעות באתר…

  11. hilabar הגיב:

    אני רוצה כרטיסים!
    וגם הקרנה לקוראי הבלוג מתישהו זה יהיה כיף!

  12. אור הגיב:

    אשמח לכרטיסים 🙂 מזל טוב!!

  13. אור הגיב:

    מזל טוב! שמונה שנים זה בהחלט לא עניין של מה בכך, שאפו על הפעילות השוטפת והאיכותית, ובמיוחד על התשוקה המדבקת לנושא שאתם כותבים עליו. הלוואי שזה מתגמל מהצד שלכם כמו שזה לקוראים.

    אשמח לזוג כרטיסים!

  14. יאיר הגיב:

    מזל טוב ותודה על כל העשייה, שמונה שנים לא הולכות ברגל
    יישר כוח!

    אשמח כמובן לכרטיסים

  15. אין עליכם בעולם,ממש כיף לי לקרוא כאן.למדתי ממכם המון.אשמח לכרטיסים

  16. יניב הגיב:

    מזל טוב ותודה ענקית לכם

  17. Amit הגיב:

    קורא כבר כמה שנים וטרם הגבתי. זו הזדמנות טובה להודות לכם. בעיניי זה בלוג הקולנוע הטוב בישראל בפער. עומד ברמה עם כל בלוג שקראתי בחו"ל, והמקום היחיד בו נתקלתי בניתוחי עומק של סרטים בעברית (איזה כיף) מלבד יאיר רווה ולא רק ביקורות (עוד בבקשה!!). זה של "המאסטר" אהוב עליי במיוחד. כל סרט שאני רואה ואהבתי, הדבר הראשון שאני עושה זה כותב בגוגל את שמו+סריטה. תודה תודה תודה

  18. אורון שמיר הגיב:

    תודה לכולן ולכולם על התגובות מחממות הלב!
    לקח לי שבוע להתאושש ממפגן האהבה הזה וגם לנסות להתגבר על תקלות טכניות שפקדו אותנו.
    אז עליהן סליחה ולכן ולכם שוב תודה.

    אבלה את סוף השבוע בשליחת הודעות לזוכי וזוכות הכרטיסים והסדרת העניין מול הסינמטק, צפו למיילים.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.