• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2019/20: המועמדים לאיגודי המפיקים והבמאים (וקצת על הבאפט"א)

7 בינואר 2020 מאת אור סיגולי

היום, ערב ה-7 לינואר, קיבלנו את כל האינפורמציה שאנחנו משתוקקים לה לפני הכרזת המועמדים לאוסקר ה-92. עם הכרזת המועמדים של איגודי המפיקים והבמאים, כמו גם רשימת המועמדויות הארוכה (והלבנה, כמו תמיד) של הבאפט"א, הסתיים כל שלב הפרה-מועמדויות ומעתה כל אחד יכול לעשות את המחשבות והחשבונאות שלו ללא מפריע. כך נעשה גם אנחנו לפני שנפרסם פה את ההימורים שלנו בתחילת שבוע הבא. אבל בואו לא נקדים את עצמנו.

איגודי המפיקים והבמאים נחשבים לאינדיקציות הטובות ביותר לאוסקר, אבל השנה קרה משהו שקצת שינה את זה, עליו כבר חפרתי בעבר. בגדול, האיגודים האלו מכריזים את מועמדיהם לרוב לפני תחילת הצבעות האקדמיה ובזאת לא רק משמשים כשבשבת אמינה למדי, אלא גם משפיעים על המצביעים שטובעים בסקרינרים ולא בטוחים כיצד לתעדף אותם. סרט המקבל איזכור ברשימות האלו קופץ לראש סדר העדיפויות וזוכה להמון תשומת לב. השנה, ההצבעה לאוסקר נפתחה הרבה לפני, ואם להאמין לאן תומפסון מאינדיווייר, אחוז מאוד גדול של האקדמיה מצביע בהתחלה ולא מחכה לרגע האחרון. כמו פרסי האופיר, רק בדיוק ההפך. זה אומר שהשנה הדיסוננס בין האיגודים לאוסקר יכול להיות גדול יותר מהרגיל. או שלא. נגלה ביום שלישי.

בפוסט הנוכחי לא אתייחס בפירוט לבאפט"א (האקדמיה הבריטית לקולנוע וטלוויזיה) כי הרשימה באמת ארוכה מאוד. הנה לינק לכל המועמדויות למי שמתעניין. בסיכום הדברים, "ג'וקר" קיבל בוסט מדהים עם 11 מועמדויות (יותר מכל סרט אחר) ונוכחות בכל הקטגוריות החשובות. אחריו עם 10, זוכה גלובוס הזהב הטרי "1917" ומפסיד גלובוס הזהב הטרי "האירי".
המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר של הבאפט"א הם: "1917" (שגם מועמד לפרס הסרט הבריטי הטוב ביותר), "האירי", "ג'וקר", "היו זמנים בהוליווד" ו"פרזיטים". אלו גם חמשת הסרטים המועמדים לפרס הבימוי. כלומר, מלבד "סיפור נישואים" הכל די כרגיל.
בפרס השחקנית נמצאות שלוש המועמדות הקבועות (ת'רון, ג'והנסון, זלווגר) כאשר את השחקניות השחורות של המירוץ (ניונגו, אריבו) החליפו בריטיות לבנבנות (ג'סי באקלי – "השיר של רוז", סירשה רונן – "נשים קטנות").
פרס השחקן ייצב שוב את החשודים המיידים דרייבר, דיקפריו, פניקס ואגרטון, כאשר ג'ונתן פרייס ("האפיפיורים") נכנס במקומם של מאה אלף שחקנים אחרים שמצטופפים למקום החמישי (אני צריך להתחיל להתמודד עם העובדה שדה נירו לא מועמד השנה. תנו לי עוד יום-יומיים).
בפרס שחקנית המשנה מרגו רובי עשתה דאבל נדיר עם שני הסרטים בהשתתפותה, פלורנס פיו של "נשים קטנות" סוף סוף זכתה לקצת נחת, ואליה הצטרפו ג'והנסון שוב, ולורה דרן שנדמה שרק שואה אטומית תעצור אותה מלקחת אוסקר השנה.
פרס שחקן המשנה חיזק את מעמדם של הנקס, פאצ'ינו, פשי ופיט, כאשר החמישי הוא אנתוני הופקינס – המתנדנד מכולם.

ג'וקר

פרס איגוד המפיקים

המפיקים מוציאים בכל שנה רשימה של עשרה מועמדים, שנבחרים בשיטת הבחירה האלקטורלית ממש כמו האוסקר ולכן כדאי לשים לב אליהם. ב-2019 וב-2017 כל המועמדים לסרט הטוב ביותר היו חלק מאיגודי המפיקים. בשנה שבאמצע, 2018, מועמדי האוסקר "שעה אפלה" ו"חוטים נסתרים" היו היחידים שלא הוזכרו כחלק ממועמדי האיגוד. זאת סטטיסטיקה די קיצונית.
יותר מכך, בכל אחת משלוש השנים האחרונות, כל מועמדי המפיקים הצליחו להיות מועמדים באיזושהי קטגוריה אחת לפחות באוסקר, מלבד סרט אחד בודד פר שנה – 2017: "דדפול". 2018: "וונדר וומן". 2019: "עשיר בהפתעה". זה אומר שכמעט בטוח שכל אחד מהמועמדים השנה יצוץ איפשהו.

המועמדים הם:
"1917"
"ג'וג'ו ראביט"
"ג'וקר"
"האירי"
"היו זמנים בהוליווד"
"נשים קטנות"
"סיפור נישואים"
"פורד נגד פרארי"
"פרזיטים"
"רצח כתוב היטב"

מכל העשיריה הזו, היחיד שיכול להתעורר בבוקר האוסקר בלי אף מועמדות הוא, למרבה הצער, "רצח כתוב היטב" אבל זה רק אם נדבקים לסטטיסטיקה באופן דוגמתי וזה אף פעם לא רעיון טוב. אפשר לומר סיכויו להגיע לפרס הסרט הטוב ביותר קלושים בשלב זה, אבל מועמדות לפרס התסריט המקורי לגמרי אפשרית.
מכיוון שאנחנו לא יודעים כמה מועמדים יהיו השנה באוסקר הסרט הטוב ביותר (בין חמישה לעשרה), סביר להניח שלפחות שבעה כבר נמצאים פה, ושניים נוספים שיכולים להפתיע בסופו של דבר הם "פצצה" ו"רוקטמן". ואולי אולי "הפרידה".
כל סרט אחר שיגיע עד לפרס הגדול באוסקר יחשב בגדר תדהמה לדורות.

איגוד המפיקים לא שינה את המפה. הסרטים החזקים ביותר במירוץ הם עדיין "1917", "היו זמנים בהוליווד" ו"פרזיטים" ואלא אם כן אני ממש לא בכיוון, אחד מהם יהיה הזוכה הגדול – כנראה מישהו מהשניים הראשונים. את "האירי" אני שם בצד על סעיף נטפליקס, אבל זכייה בבימוי, תסריט ו/או עריכה עדיין יכולה לקרות.

ההקלה הגדולה ביותר מגיעה מכיוון "נשים קטנות" שהיה צריך את האיזכור הזה כמו אוויר לנשימה. הוא עדיין במירוץ.

ג'וג'ו ראביט

פרס איגוד הבמאים

הפעם האחרונה שסרט הועמד לפרס איגוד הבמאים ולא הגיע עד לפרס הסרט הטוב ביותר באוסקר, התרחשה ב-2011 עם "נערה עם קעקוע דרקון" ולפני זה ב-2008 עם "האביר האפל" (לפני שקטגורית הסרט הורחבה). כלומר, זה תקדימי אבל סופר נדיר. אלו חדשות טובות מאוד לחמשת המועמדים השנה, וקצת מבאס לאלו שלא – כי זה אומר, על פניו, שאת האוסקר הם כבר לא ייקחו.

המועמדים הם:
בונג ג'ון-הו – "פרזיטים"
טאייקה וואייטיטי – "ג'וג'ו ראביט"
קוונטין טרנטינו – "היו זמנים בהוליווד"
סם מנדז – "1917"
מרטין סקורסזה – "האירי"

אתם שומעים את חריקת הבלמים הזאת? זה "ג'וקר" בדרך לאוסקר. הוא כמובן יהיה מועמד לפרס הסרט, יהיה קשה למצוא מישהו שיטען אחרת, אבל סיכויי הזכייה שלו, על פניו אזכיר שוב ושוב, נעלמו ברגע זה. ולכן, אם עושים אלמיניציה ל"ג'וג'ו ראביט" כי הוא קומדיה, ל"האירי" כי הוא נטפליקס ו"פרזיטים" כי הוא אינו דובר אנגלית – זה משאיר אותנו עם "1917" ו"היו זמנים בהוליווד". תדהמה.
כמו שאני רואה את זה, אלו שני הטוענים לכתר. אבל כל סטטיסטיקה סופה להישבר, ועוד יגיע היום בו סרט זר או סרט סטרימינג יזכו באוסקר. האם זה יקרה השנה? בואו נחכה ונראה.

מבחינת קטגורית הבימוי, הממוצע של האיגוד/אוסקר עומד על 4 מתוך 5. ושוב, אם לא יהיו הפתעות, זה אומר שוואייטיטי יפנה את מקומו לטובת טוד פיליפס של "ג'וקר" או גרטה גרוויג של "נשים קטנות", ומכיוון שאלו שני סרטים שמייצגים את הדברים ההפוכים ביותר בעולם (עולם גברי לבן שרוצה את זכויותיו מחדש לעומת עולם רוויזיונסיטי נשי שדורש נוכחות) מרתק לראות מה יהיו התוצאות בקו הסיום.

אז נכון, גם אצל איגוד הבמאים הנשים הודחו מקטגוריית הסרט, אבל תראו מה קורה עם מועמדי פרס בימוי הביכורים: מאטי דיופ – "אטלנטיקה", עלמה הראל – "האני בוי" ("ילד דבש" אם אתם בפסטיבל חיפה), מלינה מטוסקאס – "קווין וסלים", טיילר נילסון ומייקל שוורץ – "עיט חמאת הבוטנים" ("חיים אחרים" אם אתם בפסטיבל חיפה, או בקרוב על מסכי הקולנוע בארץ), וג'ו טאלבוט – "השחור האחרון בסן פרנסיסקו".
מתוך חמשת הסרטים, שלושה מהם בוימו על ידי נשים. מכיוון שאני לא יודע כיצד מתבצעת ההצבעה, אין לי מושג אם זה תוצאה אורגנית או ניסיון לכפר על החמישייה הראשית של הגברים.

וזהו. מעכשיו זה הכל עלינו, ולא נותר אלא לחכות לתוצאות האמת.