• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סיכום 2014: סיכום הסיכומים והזמנה לחגיגה

31 בדצמבר 2014 מאת מערכת סריטה

כבכל שנה, הגיע הרגע להפוך את כל מה שקשור לקולנוע ב-2014 לקפסולת זמן בצורת פוסט. מטרתו של הטקסט השנתי שמכונה אצלנו ״סיכום הסיכומים״ (כך זה נראה בעבר – 2011, 2012, 2013) הוא לנקז ולרכז אליו את כל הלינקים לחגיגת סיכום השנה המתפרצת והמתפרשת של סריטה. כי לכתוב את התוכן של כל הפוסטים כולם בפוסט אחד כנראה היה שובר את האינטרנט, ומישהו אמר לנו שהוא כבר נשבר השנה לפחות פעמיים. אחת הסיבות לכך שסיכום שנה אצלנו הוא סאגה מרובת חלקים לפחות כמו היקום קולנועי של מארוול, קשורה לרצון שלנו לא לוותר על מסורות קודמות, כמעט, אלא רק להוסיף עוד ועוד חדשות, בקצב של אחת בכל שנה. הפעם היה לנו חידוש משמח במיוחד בדמות תמונות הכותרת המעוצבות להפליא שברא עבורנו אביחי ברס, שלא רק קישטו את הבלוג כולו אלא עזרו להבדיל בין פוסט ופוסט ולהבליט את הייחוד של כל אחד מהם. לפני הסיכומים שלנו ושל אחרים, וגם חדשות טובות ורעות בסיום, הנה גרסת אמ;לק לסיכום השנה כולו – 2014 נגמרה, תודה לכל מי שלקח או לקחה בה חלק.

למקרה שהרגע התעוררתם או התעוררתן מתרדמת של שבועיים, הנה כל הסיכומים שלנו:

סיכום מחצית – הפוסט השנתי של אור שמרים להנחתה את סיכומי השנה כבר בקיץ.
סיכום תשע״ד – סיכום השנה העברי, שמיועד אצלנו לקולנוע ישראלי בלבד.
סיכום אימה – מהדורת הספיישל של ״אימת החודש״, המוקדשת לקולנוע אימה.
רגעי השנה – הסיכום האישי של אור, עם 20 הרגעים שעשו לו את 2014.
ניצחונות והפסדים – הסיכום האישי של אורון, המחלק את השנה לקטגוריות.
מגמות ומשמעותן – הסיכום האישי של עופר, בו הוא עומד על הטרנדים השנתיים.
הסרטים הגרועים – נדבך חדש לסאגת הסיכומים, בוא אנחנו מתחפשים לטוקבקיסטים.
הסרטים הטובים – העשיריות של שלושתנו, עם הסרטים הכי הכי, שהופצו מסחרית בקולנוע וגם שלא.
האנשים והנשים – השמות שניקח איתנו אל הנצח מ-2014 שאינם של סרטים.

מצעד המצעדים, לאלה שאין להם או להן כח או זמן לקרוא הכל הכל:

בשנה שעברה הורכבה בפוסט מסוג זה עשיריית השנה של הבלוג, בהסתמך על חישוב מתמטי פשוט וקר – סכום סך כל המקומות בהם דורגו שלל הסרטים בכל אחת מהבחירות האישיות של שלושתנו. זה קצת כאילו מחשב היה מנסה להרכיב עשיריה מנצחת, אז רק נזכיר שלו היינו צריכים לבחור בעצמנו את הרשימה האולטימטיבית ודאי היו כל מיני הצבעות וטו ושיקולים נוספים. בפוסט של סרטי השנה אפשר למצוא מגוון סטטיסטיקות מעניינות על התפלגות ההצבעות שלנו, אז אנחנו כאן בשביל השורה התחתונה. את החוקים ביתר פירוט אפשר למצוא במקבילה דאשתקד. אלה עשרת הסרטים שדורגו הכי גבוה, בממוצע (הכתוב בסוגריים), אצל שני בלוגרים או יותר, מבין כל אלה שהוזכרו ברשימות סיכומי השנה למיניהן:

10. ״גט: המשפט של ויויאן אמסלם״ (6) ו״הכומר״ (5.5) – לא באמת תיקו אבל זו לא 2014 בלי ״גט״.
9. ״היא״ (5) ו״רובר״ (5) – הפכים משלימים.
8. ״האל הלבן״ (4.5) – הפתעת ההפתעות.
7. ״שנת חורף״ (4) – האירוע הסינפילי של השנה.
6. ״התבגרות״ (3.5) – האירוע הקולנועי של השנה.
5. ״אפס ביחסי אנוש״ (2.5) – מה עוד נותר לומר?
4. ״תחנות הצלב״ (2) ו״לוויתן״ (2) – סרטו של אנדריי זבייגינצב יהיה פה גם בשנה הבאה.
3. ״מתחת לעור״ (1.5) – עד כאן סרטים המשותפים לשני בלוגרים בלבד, ומכאן לשני הקונצנזוסים שלנו.
2. ״יפה לנצח״ (7.3) – פאולו סורנטינו יודע לחגוג.
1. ״בתוך לואין דייויס״ (3) – האחים כהן, אנחנו אוהבים אתכם. ואת לואין. ואת החתול.

inside-llewyn-davis-9

מה זה אומר עלינו ועל השנה, ששני הסרטים היחידים המופיעים אצל שלושתנו הם למעשה ספיחי 2013 שהצטרפו לשנה זו כיוון שתאריכי ההקרנה שלהם בישראל אפשרו זאת? אולי הרבה ואולי לא כלום. מבט על הסרטים שהם מודל 2014 באופן מובהק בהמשך הרשימה חושף שלפחות חצי מהן יצירות פאר, בלי להזכיר שמות כי לכל אחד ואחת ודאי יש את הפייבוריטים שלו או שלה, וכך גם לנו. מה שדי מעניין הוא שהמגוון של ארצות וסגנונות קולנועיים נשמר גם בזיקוק המכני הזה של עשיריית הבלוג (טוב, 13 סרטים, מודים). אבל מספיק לדבר עלינו.

סיכומים של אחרים, בארץ ובעולם:

עכבר העיר – האתר שמעסיק את אור ואורון עם בחירות הגולשים לשנת 2014. ״אפס ביחסי אנוש״ ו״נעלמת״ הם הסרט הישראלי והבינלאומי הנבחרים.
הארץ
– אורי קליין, אחד מאנשי השנה שלנו, מסכם שנה בלי דירוגים וכימותים, אם כי ניתן להרכיב עשיריה (ואף יותר) מכל מה שכתב. הרשימה שלו כוללת כמה וכמה הפתעות לצד החשודים המיידיים שגם אנחנו לא יכולנו בלעדיהם.
עיניים גדולות
– טור הקולנוע המשובח של אבנר שביט חוגג את 2014 כאילו אין לה מחר, עם תחנות משמעותיות בדרך והעשיריה הפרטית שלו, שכוללת לא מעט חפיפות עם יושבי הבלוג ומיקום מפתיע ל״וויפלאש״ (כל דבר שהוא לא מקום ראשון אצל אבנר היה מפתיע אותנו, למען האמת).
סינמסקופ – יאיר רוה הוא אמנם איש אחד, שמקליד באצבע אחת, אבל כמות סיכומי השנה שלו שווה בערך לשלנו. החל מסרטי השנה שלו, המשך בסיכום השנה בקופות ישראל שתמיד מועיל, וכלה בתוכנית סיכום שנה ברדיו הקצה, שהפך ב-2014 לביתו המוזיקלי של סינמסקופ ושימח אותנו מאוד בעשותו כך.
עין הדג – דורון פישלר מסכם שנה, כהרגלו בקודש בשיתוף קהילת הגולשים והגולשות הענפה של האתר. טופס ההצבעה שבו אפשר לראות בבירור כמה סרטים ראינו השנה ומה חשבנו על כל אחד מהם בקצרה היה ונותר מועיל כשם הוא קסום. שחקו גם, וסעו להרצליה בחמישי בערב לפגוש את הדג האדום.
ניימן 3.0 – הבלוג של ניימן, מפעיל אוגדן הבלוגים העבריים ״גנזך הרשת״, פירגן לנו בסוג-של-סיכום שלו (ובעצם מאז שאנחנו קיימים) אז אנחנו מפרגנים חזרה.
בעיניים פקוחות – בלוג הקולנוע של רוג׳ר קוזה, מבקר, אוצר ואורח פסטיבל קולנוע דרום האחרון, הזמין את אורון לסיכום השנה הקבוע שלו. מדובר בסיכום מפלצתי בגודלו, המאגד יחדיו עשרות הצבעות של אנשי ונשות קולנוע מכל רחבי תבל ומכל תפקיד אפשרי. לכל אחד יש חמישיה משלו והצבעה על סרט ביכורים, התוצאות מעניינות.

את סיכומי השנה שלכם ושלכן אפשר ורצוי להדביק בתגובות, השנה יצא ופשוט לא קראנו הכל הכל כמו בדרך כלל. עניין של זמן, ולא העניין היחידי.

רגע, מה? אין פודקאסט?
לא בדיוק. כלומר, עיניכם הרואות שאין פה חלון לפודקאסט סיכום השנה של סריטה, וזה לא שהוא מסתתר בפוסטים קודמים. הסיבה לכך כפולה, ויש בה גם מקום לאופטימיות. ראשית, עבדנו קשה מתמיד על סיכומי השנה שלנו ופנאי או מרץ בקושי נותרו. אבל מכיוון ששנה מסיימים באווירה מחוייכת, החלטנו להעביר את המסורת הפודקאסטית לגרסת הופעה חיה. במילים אחרות, אם אתם אוהבים ואתן אוהבות לשמוע אותנו מדברים על קולנוע בכלל ועל זה של 2014 בפרט כשאנחנו מבושמים מאלכוהול (ע״ע אשתקד), הודעה תצא בקרוב על מועד ומיקום אירוע, כולל תוכנית אמנותית שבכלל עדיף לשמור בסוד כרגע, אבל אפשר להתחיל להתכונן נפשית לקראת האירוע. נכון, התאריך בוודאות לא יהיה שייך יותר ל-2014, אלא לינואר 2015, אבל היי, ככה עושים את זה גם באוסקרים – אז אנחנו מצפים שגם תתלבשו בהתאם. עד אז, מוזמנים ומוזמנות להגיד לנו היי באירוע הקרוב של הבלוג, הקרנת ״העמק האפל״ במסגרת ״סרטים מחוץ לזרם״ של קולנוע לב ושלנו במועד המתאים לסיכום שנה – יום שישי ה-2.1.2015.

שתהיה שנה אזרחית טובה למי שחוגג או חוגגת, אנחנו מכירים אחד שבטוח עושה זאת.

LaGrandeGIF

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.