אוסקר 2019/20: כל המתמודדים בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר – חלק אחרון
9 באוקטובר 2019 מאת אור סיגולישבוע אחרי הדד-ליין להגשת נציגי המדינות השונות לקטגורית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, ורגע לפני כניסת יום כיפור, פירסמה האקדמיה האמריקאית את הרשימה הסופית ואיתה שיא חדש – 93 ארצות הגישו השנה סרט מטעמן (לחלק מהסרטים קשר תקציבי בלבד למדינה אותם הם מייצגים).
מאז אוגוסט אני עוקב אחרי ההכרזות השונות, ובארבעת החלקים שהתפרסמו עד עכשיו הופיעו במצטבר 81 נציגים, כלומר עוד 13 סרטים הצטרפו בשבוע האחרון. אם המתמטיקה לא מסתדרת לכם, זה מכיוון שסרט אחד נמשך בסופו של דבר – נציג אפגניסטן "חווה, מרים ואיישה".
החלק האחרון בסדרת הפוסטים יהיה קצת שונה מאלו שקדמו אליו. פה תוכלו למצוא את כל 93 הסרטים שיחכו לראות מי יעלו לעשיריית האמצע, מתוכה תבחר החמישייה הסופית. לכל הסרטים שכבר הופיעו יהיה לינק – או לפוסט בו כתבתי עליהם במסגרת הסדרה, או לסקירה שלנו אם יש. הסרטים שהתווספו בשבוע האחרון יקבלו פסקה משל עצמם, כדי לא להפלות אף אחד חלילה.מבטיח לכם שזה פחות מסובך ממה שזה נשמע.
בנוסף, בונוס בסוף: הימורים שלי על העשירייה, למרות שזה תמיד מוציא אותי די רע.
כל המתמודדים בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר באוסקר ה-92:
אוזבקיסטן – "חם מהתנור" (חלק ד)
אוסטריה – "ג'וי" (חלק ב)
אוסטרליה – "בויאנסי" (חלק ד)
אוקראינה – "הביתה" (חלק א)
אורוגוואי – "חלפן הכספים" (חלק ב)
איטליה – "הבוגד" (חלק ד)
אינדונזיה – "זיכרונות של גופי" (חלק ג)
איסלנד – "יום לבן, לבן" (המלצות לפסטיבל חיפה)
אירלנד – "עזה" (Gaza)
כמו הלוקסמבורגים, גם האירים בחרו להבליט את הסכסוך הישראלי-פלשתיני בניצוגתם, ועשו זאת בזכות הסרט התיעודי של גארי קיאן ואנדרו מקונל, שעשה את בכורתו בפסטיבל סאנדנס ואתם תוכלו לראות בעצמכם בפסטיבל חיפה הקרוב. זאת תהיה הנציגות השישית של אירלנד, עד כה ללא מועמדות, והראשונה שלהם בשפה הערבית.
אירן – "למצוא את פארידה" (חלק א)
אלבניה – "המשלחת" (חלק ג)
אלג'יר – "פאפיצ'ה" (חלק א)
אסטוניה – "אמת וצדק" (חלק א)
אקוודור – "הלילה הארוך ביותר" (חלק א)
ארגנטינה – "לוזרים הירואיים" (חלק ד)
ארמניה – "לילה ארוך" (חלק ד)
אתיופיה – "רצים נגד הרוח" (חלק ג)
בנגלדש – "אלפא" (חלק ד)
בולגריה – "אגה" (המלצות פסטיבל ירושלים)
בוליביה – "אני מתגעגע אליך" (חלק ב)
בוסניה והרצגובינה – "הבן" (חלק ב)
בלארוס – "בכורה" (חלק ד)
בלגיה – "האמהות שלנו" (המלצות פסטיבל ירושלים)
ברזיל – "החיים השקופים של אאורדיסיה גוז'אמו" (המלצות פסטיבל ירושלים)
בריטניה – "הנער שרתם את הרוח" (The Boy who Harnessed the Wind)
הבריטים משחקים מלוכלך השנה. אני אמנם לא יודע כמה אופציות עמדו לרשותם מבחינת הקטגוריה הספציפית הזו, אבל קשה להאמין שזהו הסרט הטוב ביותר שהיה להם. אז אמנם לא ראיתי אותו, אבל אני לא צריך – הסרט הזה זכה לאפס יחס בשנה האחרונה. כלום. הוא אפילו לא היה מספיק רע כדי שידבר עליו בהקשר הזה. וזה מוזר, כי בכל זאת מדובר בהפקה יוקרתית של נטפליקס, אותה ביים השחקן המוערך והמועמד לאוסקר צ'ואטל אג'יופור ("12 שנים של עבדות").
אז למה הוא הנציג הבריטי, אתם שואלים? ובכן, בגלל שיש לו את הגב של נטפליקס וביים אותו השחקן המוערך והמועמד לאוסקר צ'ואטל אג'יופור.
זה ללא ספק יעזור לו לקבל את תשומת הלב הראויה, השאלה היא האם חברי האקדמיה יזרמו עם זה, וכך הפכה הנציגות הבריטית לאחד הדברים המעניינים ביותר במירוץ השנה. בוא נגיד את זה ככה – לאנג'לינה ג'ולי ו"בתחילה הרגו את אבי" זה לא עבד.
בריטניה הייתה מועמדת בקטגוריה הזו פעמיים בעברה.
גאנה – "גורל" (חלק ג)
גיאורגיה – "שינדיסי" (חלק א)
גרמניה – "מחוץ למערכת" (סקירה מפסטיבל ירושלים)
דנמרק – "מלכת הלבבות" (חלק ד)
דרום אפריקה – "נאקל סיטי" (חלק ג)
דרום קוריאה – "פרזיטים" (סקירה מפסטיבל ירושלים)
הודו – "ילד אשפתות" (חלק ד)
הולנד – "אינסטינקט" (חלק ב)
הונג קונג – "הסערה הלבנה 2: ברון סמים" (חלק ד)
הונגריה – "אלו שנותרו" (חלק ב)
הונדורס – "דם, תשוקה וקפה" (Blood, Passion and Coffee)
ההגשה השנייה בתולדות הונדורס היא סרטו של קרלוס ממברנו, המבוססת על סיפור אמיתי של משפחה העוסקת בגידול קפה והקשיים, התככים והדרמות המלוות את חייה.
הפיליפינים – "גזר דין" (חלק ג)
הרפבוליקה הדומיניקנית – "המקרין" (חלק ב)
ויטנאם – "פיורי" (חלק ד)
ונצואלה – "בלתי אפשרית שכמותי" (חלק ג)
טורקיה – "התחייבות" (חלק א)
טיוואן – "אקס יקר" (חלק ג)
יוון – "קונצרט לעגבניות" (חלק ג)
יפן – "להתמזג אתך" (חלק א)
ישראל – "ימים נוראים" (סקירה של עופר)
לבנון – "1982" (חלק ד)
לוקסמבורג – "תל אביב על האש" (סקירה של אורון)
לטביה – "המוביל" (חלק ג)
ליטא – "גשרי הזמן" (חלק ג)
מונגוליה – "הסייח" (The Steed)
"סוס מלחמה" גרסת אסיה – ילד קטן והסוס האהוב עליו מופרדים בעקבות המהפכה הרוסית בתחילת המאה ה-20, ומנסים למצוא זה את זה. למרבה הצער, כנראה שלא יהיה פה מירוץ סוסים בין דוקטור סטריינג' ללוקי, כפי שספילברג דאג שיהיה אז. זהו הניסיון החמישי של מונגוליה, עד כה ללא תוצאות.
מונטנגרו – "העבר שלא נגמר" (חלק ג)
מלזיה – "מ' בשביל מלזיה" (M for Malaysia)
הניסיון השישי בתולדות מלזיה הוא עם סרט תיעודי המתחקה אחר הבחירות הכלליות במדינה בשנת 2018. ביימו אותו דיאן לי (שייצגה, או ייצג, אני לא לגמרי בטוח, את המדינה גם ב-2012) ואינזה רוסיל.
מצרים – "ורדים רעילים" (חלק ב)
מקדוניה הצפונית – "ארץ הדבש" (המלצות לפסטיבל דוקאביב)
מקסיקו – "החדרנית" (המלצות לפסטיבל ירושלים)
מרוקו – "אדם" (חלק ב)
נורבגיה – "יוצאים לגנוב סוסים" (חלק ב)
ניגריה – "ליונהארט" (Lionheart)
ניגריה מצטרפת לגאנה ואוזבקיסטן כמדינות שמגישות לראשונה בתולדותיהן. מה שאני לא מצליח להבין זה איך הסרט הזה כשיר בהתחשב בעובדה שהוא כמעט כולו באנגלית. ג'נביב נאג'י מביימת ומככבת בדרמה הקומית הזו, העוסקת באישה הרוצה לרשת את העסק המצליח לתחבורה ציבורית של אביה החולה, אבל מעמד האישה וזה. את הסרט הזה תוכלו לראות ממש עכשיו אם יש לכם מנוי לנטפילקס.
נפאל – "בולבול" (חלק ב)
סין – "לידתו של ילד השד נה זא" (Ne Zah)
סרט אנימציית התלת מימד של הבמאי והאנימטור יו יאנג (המכונה בפי כל ג'ייאוזי, כלומר "דמפלינג") כבר הפך לסרט השני המכניס ביותר בתולדות סין, ועכשיו ינסה את מזלו באוסקר, מקום שעד כה קיבל רק שני סרטים מסין: "ג'ודו" ו"גיבור", שניהם הפסידו. מבוסס על מיתולוגיה סינית, הסרט מספר על ילדון עם כוחות מיוחדים שנלחם ברשע. משעשע שגם הסינים וגם היפנים בחרו בסרט אנימציה השנה.
סינגפור – "ארץ מדומיינת" (חלק ד)
סלובניה – "ההיסטוריה של האהבה" (חלק ב)
סלובקיה – "ויהי אור" (חלק ג)
סנגל – "אטלנטיקס" (Atlantics)
ברגע האחרון הגיעה סנגל להרעיד קצת את הקטגוריה, עם הסרט "אטלנטיקס" שהיה אחד המתמודדים לייצג את צרפת לפני שזו בחרה ב"עלובי החיים". הסרט הזה עשה היסטוריה בקאן, כאשר היה לסרט הראשון שבוים על ידי במאית שחורה בתחרות הראשית, ואפילו סיים עם הגרנד פרי לבמאית מאטי דיופ. מקורות יודעי דבר אומרים לי שהסרט הזה במסלול בטוח להיכנס לעשירייה, ואפילו לחמישייה הסופית. זוהי הנציגות השנייה בתולדות סנגל.
ספרד – "כאב והתהילה" (סקירה מפסטיבל ירושלים)
סרביה – "המלך פיטר הראשון (חלק ג)
ערב הסעודית – "המועמדת המושלמת" (The Perfect Candidate)
סרטה החדש של היוצרת הסעודית פורצת הדרך האייפה אל מנסור (שנשלחה לאוסקר בעבר עם הסרט הבלתי נסבל ההוא על הילדה שרוצה אופניים) השתתף בפסטיבל ונציה האחרון, ועליו תוכלו לקרוא מסקירתו של אורון. זהו סיפורה של אישה המטלטלת את הפטריארכיה כאשר היא מנסה להתמודד על ראשות העיר. זהו הניסיון השלישי של ערב הסעודית באוסקר.
פולין – "גופו של ישו" (חלק ג)
פורטוגל – "מורשת" (סקירה מפסטיבל ונציה)
פינלנד – "לב צעיר ומשוגע" (חלק ב)
פלסטין – "זה חייב להיות גן עדן" (חלק א)
פנמה – "כולם משתנים" (חלק א)
פקיסטן – "לא'אל קאבוטר" (חלק ג)
פרו – "רוטאבלו" (המלצות לפסטיבל חיפה)
צ'ילה – "עכביש" (חלק ג)
צ'כיה – "הציפור הצבועה" (סקירה מפסטיבל ונציה)
צרפת – "עלובי החיים" (סקירה מסטיבל ירושלים)
קובה – "מתרגם" (חלק ב)
קולומביה – "קופים" (חלק א)
קוסובו – "זאנה" (חלק ג)
קוסטרה ריקה – "יקיצת הנמלים" (חלק ג)
קזחסטן – "כס הזהב" (Kazakh Khanate – Golden Throne)
לקזחים, מסתבר, יש מין פרויקט קולנועי-טלוויזיוני עצום שמביא את ההיסטוריה של האומה במלוא הדרה. "כס הזהב" של רוסטם אבדרשב הוא החלק הקולנועי השני אחרי "חרב היהלום" לפני שנתיים והוא מתרחש במאה ה-15 והוא כולו תככי שלטון וקרבות ענק. קזחסטן הייתה מועמדת פעם אחת בעברה עם "מונגול".
קירגיסטן – "אורורה" (חלק ג)
קמבודיה – "בחיי המוזיקה" (חלק א)
קנדה – "אנטיגונה" (חלק ג)
קניה – "סובירה" (חלק ג)
קרואטיה – "מאלי" (חלק ב)
רומניה – "השורקים" (סקירה מפסטיבל ירושלים)
רוסיה – "ג'ירפה" (חלק ד)
שוודיה – "ואז רקדנו" (חלק ב)
שוויץ – "מסעו המופלא של וונקלברוך לזרועותיה של שיקסע" (חלק א)
תאילנד – "נשיקה לא אנושית" (חלק ד)
תוניסיה – "בן יקר" (חלק ב)
הימורים לעשירייה:
דרום קוריאה – "פרזיטים"
הונגריה – "אלו שנותרו"
מקסיקו – "החדרנית"
נורבגיה – "יוצאים לגנוב סוסים"
סנגל – "אטלנטיקס"
ספרד – "כאב והתהילה"
קולומביה – "קופים"
צ'כיה – "הציפור הצבועה"
צרפת – "עלובי החיים"
רוסיה – "ג'ירפה"
בהצלחה לכולם.
תגובות אחרונות