• פסטיבל סולידריות 2022: המלצות
  • סרטים שיותר מתמיד צריכים להיכנס לתוכנית הלימודים
  • על סקר 100 הסרטים הגדולים של ״סייט אנד סאונד״
  • פארחה
  • בידיים ריקות
  • סרטים חדשים: סנטה קלאוס וגייז הם האופציה ההגיונית היחידה בסופ
  • ספיישל נטפליקריסמס 2022
  • מסע אל הקולנוע הנורדי 2022: מדריך והמלצות
  • ״הפייבלמנים״, סקירה לסרטו של סטיבן ספילברג
  • רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית
  • הפלא
  • ״פיפ״א: חשיפה״, סקירת נטפליקס
  • ״מילה שלה״, סקירה
  • התפריט
  • ״הדרקון של אבא״, סקירת נטפליקס
  • המירוץ לאוסקר הסרט הבינלאומי: חלק 6 וכנראה אחרון

המועמדים לפרס האוסקר 2012/13

10 בינואר 2013 מאת אור סיגולי

אז הנה. הם כאן. המועמדים הסופיים לפרס האוסקר ה-85.

הסקופים, אני מניח, הם העובדה ששני סרטים ישראלים (!) מועמדים בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר; היעדרותם של בן אפלק וקת'רין ביגאלו מקטגוריית הבימוי; ההתעלמות המוחלטת מ"עלייתו של האביר האפל"; היעדרות "מחוברים לחיים" מקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה (הידד!);  וההצלחה הגדולה של "חיות הדרום הפראי" ו"אהבה".
"אופטימיות היא שם המשחק" הצליח מעל לצפוי כאשר התברג – בנוסף לסרט, בימוי, תסריט, שחקן משנה, שחקנית ראשית ושחקן ראשי – גם לקטגוריית העריכה ושחקנית המשנה. אם חישבתי נכון זו הפעם הראשונה שסרט מועמד לכל ארבעת קטגוריות המשחק מאז "אדומים" בשנת 1981. הישג עצום.
על פניו כרגע הפייט בקטגוריית הסרט הוא של שלושה: "לינקולן" שמוביל את הרשימה עם 12 מועמדויות; "חיי פיי" אחריו עם 11 (אך בלי שום מועמדות למשחק וגם, כזכור, בלי מועמדות מאיגוד השחקנים) ו"אופטימיות היא שם המשחק".

למטה תמצאו את רשימת המועמדים המלאה בכל הקטגוריות והכי חשוב – בסוף הפוסט תמצאו סיכום של מי ניחש נכונה יותר, עופר או אני.

המועמדים הם:

הסרט הטוב ביותר:
"אופטימיות היא שם המשחק"
"אהבה"
"ארגו"
"ג'אנגו ללא מעצורים"
"חיות הדרום הפראי"
"חיי פיי"
"כוננות עם שחר"
"לינקולן"
"עלובי החיים"

קשה להגיד שיש הפתעה מטלטלת בקטגוריה הזו. "חיות הדרום הפראי" בכל זאת היה מועמד לפרס איגוד המפיקים, והיו לא מעט שהימרו על "אהבה" בכל זאת.
אחד מהם, למשל, הוא עופר, שהימר נכונה על שמונה מתוך תשע (הוא שיבץ את "ממלכת אור הירח" במקום "חיות"). אני קלעתי נכונה 7 מתוך תשע כאשר האמנתי יותר מדי ב"סקייפול" ו"ממלכת אור הירח".
בנקודה זו ראיתי חמישה מתוך התשעה ואני חייב להודות שאני רחוק מלהיות בעד מישהו מהם. נעדכן כאשר אשלים את השאר בשבוע הבא.

הבמאי הטוב ביותר:
מיכאל האנקה – "אהבה"
בן זייטלין – "חיות הדרום הפראי"
אנג לי – "חיי פיי"
דיויד או. ראסל – "אופטימיות היא שם המשחק"
סטיבן ספילברג – "לינקולן"

זוהי כנראה רשימת המועמדים הכי מפתיעה מאז שאני התחלתי להתעניין באוסקרים. היעדרותם של ביגאלו ואפלק – שסרטיהם זכו ברוב פרסי המבקרים השנה – היא מעבר למטלטלת ורבות עוד ידובר על כך. ראסל הצליח להכניס את עצמו שוב לקטגוריה הזו כבר סרט שני ברציפות (אחרי "פייטר" ב-2010) וזה מראה כמה חברי האקדמיה בעדו.
גם עופר וגם אני קלענו רק לשניים מתוך החמש, הכי מעט שאי פעם קלעתי לקטגוריה הזו. הייתי מתפדח אם לא הייתי יודע שכל מנבאי האוסקר בהלם ממש כמוני.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
יו ג'קמן – "עלובי החיים"
דניאל דיי-לואיס – "לינקולן"
דנזל וושינגטון – "הטיסה"
חואקין פניקס – "המאסטר"
בראדלי קופר – "אופטימיות היא שם המשחק"

ג'קמן הצליח להשתחל בכל זאת ולהדוף החוצה את ג'ון הוקס על "מפגשים". להזכירכם, עד לא מזמן הוקס נחשב לאיום המרכזי על על דיי-לואיס. כרגע זה נראה כאילו לדיי-לואיס אין מתחרים אבל מעניין אם האקדמיה תיתן לו אוסקר שלישי בקטגוריה הראשית ותהפוך אותו לשחקן היחיד בהיסטוריה עם התואר הזה.
משמח ומרגיע לדעת שפניקס נכנס גם הוא אחרי ההתעלמות באיגוד השחקנים. משמחת גם מועמדותו של קופר, שעל אף שאני לא מת על הסרט בכיכובו, ממש אהבתי את התפקיד שלו שם.
גם עופר וגם אני קלענו לארבע מתוך החמש.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
קוונז'ניי וואליס – "חיות הדרום הפראי"
נעמי ווטס – "הבלתי אפשרי"
ג'ניפר לורנס – "אופטימיות היא שם המשחק"
ג'סיקה צ'סטיין – "כוננות עם שחר"
עמנואל ריבה – "אהבה"

מעט מאוד הפתעות ועם זאת קטגוריה מרתקת. וואליס היא השחקנית הצעירה ביותר בהיסטוריה של האוסקר המועמדת לפרס הזה, וריבה היא המבוגרת ביותר. הפייט עדיין נדמה שבין צ'סטיין ולורנס, אבל האקדמיה באופן מובהק אוהבת את "אהבה" ו"אופטימיות" יותר מ"כוננות" אז נראה לאן זה יילך.
עופר ניחש נכונה ארבע מתוך החמש ואני שלוש, כאשר נתתי את קולי להלן מירן ולמאריון קוטיאר. עופר חשב שקוטיאר תכנס במקום ריבה.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
אלן ארקין – "ארגו"
טומי לי ג'ונס – "לינקולן"
רוברט דה נירו – "אופטימיות היא שם המשחק"
פיליפ סימור הופמן – "המאסטר"
כריסטוף וולץ – "ג'אנגו ללא מעצורים"

עופר נתן בראש עם חמישה מתוך חמישה כאשר הימר נכונה על וולץ במקום חאוויר בארדם כמוני. כל חמשת המועמדים הם שחקנים שכבר זכו בעבר וכרגיל הקטגוריה הזו מורכבת מגברים מבוגרים בלבד. ארקין הוא בעיני בזבוז של מקום, כפי שכבר ציינתי בעבר, וקשה להמר כרגע על הזוכה. משמח מאוד לראות את דה נירו חוזר לאוסקר אחרי 21 שנים.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
איימי אדמס – "המאסטר"
הלן האנט – "מפגשים"
אן הת'וואי – "עלובי החיים"
ג'קי וויבר – "אופטימיות היא שם המשחק"
סאלי פילד – "לינקולן"

עופר עושה את זה שוב (באמת שאין לי מושג איך) כאשר כנגד כל הגיון הכניס פנימה את וויבר האהובה להימורים שלו. אני קלעתי נכון לארבע מתוך החמש. הרשימה הזו מורכבת כולה משחקניות שהיו מועמדות בעבר, כאשר רק פילד והאנט גם זכו.

התסריט המקורי הטוב ביותר:
"אהבה"
"ג'אנגו ללא מעצורים"
"הטיסה"
"כוננות עם שחר"
"ממלכת אור הירח"

כואב הלב על "לופר" ו"המאסטר", שניים מהתסריטים הכי מרשימים של השנה בקולנוע. עופר ניחש נכונה ארבעה מתוך החמישייה ואני שלושה.

התסריט המעובד הטוב ביותר:
"אופטימיות היא שם המשחק"
"ארגו"
"חיות הדרום הפראי"
"חיי פיי"
"לינקולן"

עוד קטגוריה מעט צפויה, בה גם עופר וגם אני הצלחנו לקלוע ארבע פעמים, אך בדרכים שונות. אני שיבצתי את "כמה טוב להיות פרח קיר" במקום "חיות הדרום", ועופר את "This Is 40" של אפאטו במקום אותו הסרט.
פשוט מדהים איך בעשר מועמדים על תסריט יש רק תסריטאית אחת ואפילו היא חולקת את מועמדותה עם מישהו (לוסי אליבר של "חיות הדרום הפראי")

הצילום הטוב ביותר:
"אנה קארנינה"
"ג'אנגו ללא מעצורים"
"חיי פיי"
"לינקולן"
"סקייפול"

אותי "אנה קארנינה" הפתיע אך שימח פה מאוד. גם הפעם קשה להאמין שעבודה מדהימה כמו ב"המאסטר" נשארה בחוץ.
עופר ואני הימרנו נכון על שלוש מתוך חמש.

העריכה הטובה ביותר:
"אופטימיות היא שם המשחק"
"ארגו"
"חיי פיי"
"כוננות עם שחר"
"לינקולן"

על פי הסטטיסטיקה היבשה, אלו הם חמשת הסרטים היחידים שיכולים לזכות בפרס הסרט. למרות שעם השנה הזו כבר אי אפשר לדעת כלום.
גם הפעם עופר ואני קלענו ארבע מתוך חמש אבל בשינויים קלים זה מזה.

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"אנה קארנינה"
"לינקולן"
"מראה מראה"
"עלובי החיים"
"שלגיה והצייד"

לא חשבתי ששני סרטי השלגייה יכנסו, אבל הנה זה קרה. אני הימרתי רק על אחד ולכן צדקתי ארבע פעמים מתוך החמש. עופר רק שלוש (איזה לוזר).

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"אנה קארנינה"
"ההוביט: מסע בלתי צפוי"
"חיי פיי"
"לינקולן"
"עלובי החיים"

ההפתעה האמיתית שלי פה היא "ההוביט" כי לא חשבתי שהאקדמיה תיפול בשחזור הסטים של טרילוגיית שר הטבעות. רק מראה לכם כמה אני מבין. בקטגוריה הזו קלעתי שוב ארבע מתוך החמש, ועופר – שכנראה חיבתו העזה ל"ענן אטלס" עיוורה את דרכו – קלע רק בשניים.

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:
"ההוביט: מסע בלתי צפוי"
"היצ'קוק"
"עלובי החיים"

לתומי חשבתי אף פעם לא להמר נגד ריק בייקר, ועם זאת הוא ו"גברים בשחור 3" לא נכנסו. זה השאיר אותי עם הימור אחד נכון ל"ההוביט" ואת עופר עם שניים. העדרותו של "לינקולן" הפתיעה את שנינו.

האפקטים הויזואליים הטובים ביותר:
"ההוביט: מסע בלתי צפוי"
"הנוקמים"
"חיי פיי"
"פרומתיאוס"
"שלגייה והצייד"

"שלגייה והצייד" זה סוג של הפתעה, אני מניח. בטח בהתחשב ב"סקייפול", "ענן אטלס" ו"עלייתו של האביר האפל" שלא נכנסו. זו גם הטעות היחידה שלי בהימור (הימרתי על "ענן אטלס" במקומו). עופר הימר נכונה על  2.

הסאונד מיקסינג הטוב ביותר:
"ארגו"
"חיי פיי"
"לינקולן"
"סקייפול"
"עלובי החיים"

משום מה חשבתי ש"כוננות עם שחר" הוא בטוח פה. אני הצלחתי ארבע מתוך החמש ("כוננות" במקום "פיי"). עופר ניחש נכונה רק את "עלובי החיים" ואת "סקייפול"

עריכת הסאונד הטובה ביותר:
"ארגו"
"ג'אנגו ללא מעצורים"
"חיי פיי"
"כוננות עם שחר"
"סקייפול"

עוד נפילה על האף. עופר ואני הצלחנו כל אחד 2 מתוך החמישייה.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"אנה קארנינה"
"ארגו"
"חיי פיי"
"לינקולן"
"סקייפול"

ארבע מתוך חמש לי ("כוננות עם שחר" במקום "סקייפול") ושלוש לעופר. אני מאוד מרוצה על המועמדות של "ארגו" ו"אנה קארנינה", למרות שאני לא חושב שמישהו מהם הולך לזכות.

השיר המקורי הטוב ביותר:
Chasing Ice
"חיי פיי"
"טד"
"סקייפול"
"עלובי החיים"

מזה "צ'ייסינג אייס"? מאיפה הסרט הזה הגיע? אפשר במקום זה לשמוח על המועמדות של השיר הנפלא מ"טד" שאני נורא אוהב. היעדרותם של "אמיצה" ו"ההוביט" מעט מפתיעים.
אני צדקתי שלוש מתוך החמש, ועופר שניים. מצד שני, אתם לא מבינים כמה קשה היה לי לשכנע אותו להמר בקטגוריה המגוחכת הזו. מבחינתי זה לא בפרוטוקול השיט הזה.

הסרט הטוב ביותר בשפה זרה:
"אהבה" – אוסטריה
"מכשפת מלחמה" – קנדה
"לא" – צ'ילה
"סיפור מלכותי" – דנמרק
"קון טיקי" – נורבגיה

טוב, אז פה כולנו הופתענו, אבל איזו הפתעה נפלאה. הסרט המעצבן ביותר של השנה "מחוברים לחיים" סיים את דרכו בדברי ימי הקולנוע. מעתה אין צורך להזכיר אותו. אני ראיתי שלושה מהמועמדים ואני לגמרי חייב להגיד שאני בעד "לא", שאותו טרם ראיתי.
אני קלעתי נכונה ארבע פעמים, עופר שלוש.

הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר:
"איך לשרוד מגיפה"
"חמש מצלמות שבורות"
"מחפשים את שוגר מן"
"מלחמה בלתי נראית"
"שומרי הסף"

ושוב, כבוד לבמאים הישראלים שהצליחו להביא את עצמם עד לאוסקר. את "חמש מצלמות שבורות" טרם ראיתי ועל "שומרי הסף" עדיף שלא תשאלו אותי, אז בואו רק נשאיר את זה ברמת ההצדעה.
אני צדקתי ארבע פעמים ועופר שלוש. אף אחד מאתנו לא הימר על "חמש מצלמות שבורות". ואנחנו מתביישים בזה.

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
Inocente
Kings Point
Mondays at Racine
Open Heart
Redemption

הסרט הקצר הטוב ביותר:
Asad
Buzkashi Boys
Curfew
Death of a Shadow (Dood van een Schaduw)
Henry

סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר:
"אמיצה"
"הפיראטים"
"פארנורמן"
"פרנקנוויני"
"ראלף ההורס"

"הפיראטים" הפתיע את כולנו, אין מה לומר. עם זאת, ארבעת המובילים בהחלט נכנסו. עופר ואני קלענו ארבע מתוך חמש.

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:
Adam And Dog
Fresh Guacamole
Head over Heels
Maggie Simpson in "The Longest Daycare"
Paperman

אז איך הלכנו לנו בהימורים אתם שואלים? שאלה ראויה.
עופר צדק 73 פעמים ואני צדקתי 76. א בזמן שאני ידעתי יותר איך להתנהל בתחומים ה"טכניים", עופר יצא רב-מלכים בהצלחותיו עם שחקנים ועם התסריטים. בואו נסכם ששנינו סבבה בזה, אוקי?

תגובות

  1. אופיר הגיב:

    דה נירו חוזר לאוסקרים אחרי 21 שנים, לא 11. המועמדות האחרונה שלו הייתה על פסגת הפחד באוסקרים של 1992.

  2. איריס הגיב:

    העובדה שאפלק וביגאלו לא מועמדים למרות כל ההימורים והבאז לסרטים שלהם מוכיחה את זה שאף אחד לא יודע כלום, עד שלא מתפרסמות המועמדויות. יכול להיות שחברי האקדמיה רוצים שכל פרסי המבקרים יפסיקו לנבא את האוסקר, אז הם עשו בכוונה…

    1. אור סיגולי הגיב:

      לא.

  3. איפה הגיב:

    איפה באטמן??????????

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.