• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2021/22: הרשימות המקוצרות בקטגוריות הסרט הבינלאומי, סאונד, הסרט התיעודי, האפקטים, האיפור ועיצוב השיער, המוזיקה והשיר המקורי

22 בדצמבר 2021 מאת אור סיגולי

כחודש וחצי לפני הכרזת המועמדים הסופיים בהחלט לאוסקר ה-94, הוציאה האקדמיה את הרשימות המקוצרות בעשר קטגוריות שונות, בהן הסרטים שיתמודדו על חמשת המקומות האחרונים, ומהם ייבחר הזוכה האחד והיחיד.
ישראל, למרבה הצער, לא קיבלה נוכחות בקטגוריות של הסרטים באורך מלא, כלומר לא "ויהי בוקר" בסרט הבינלאומי, ולא "שפאר הולך להוליווד" בתיעודי. עם זאת, יש לפחות נוכחות אחת משלנו באיזור הקצרים, עם "ת"ד 1142: הנאצים הסודיים של אמריקה" שביימו מור לושי ודניאל סיון. אני, ברשותכם, לא אפרט על הקצרים בפוסט הזה כי, ואני לא גאה בזה, די מאוחר לכתוב פוסטים כרגע.

ישנן כמה הפתעות ברשימות, חלקן משמחות, חלקן מאכזבות. אני מתרכז בזה שסרט השנה שלי נמצא במקוצרים של הסרט הבינלאומי. ואיך הצלחתי בהימורים על הרשימה כולה? התשובות ממש פה, והן פחות מביכות ממה שחשבתי.

הרשימות המקוצרות לאוסקר ה-94

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:
אוסטריה – "חופש מוחלט"
איטליה – "יד האלוהים"
איסלנד – "טלה"
אירן – "גיבור"
בוטן – "לונאנה: יש יאק בכיתה"
בלגיה – "מגרש משחקים"
גרמניה – "הגבר המושלם שלך"
דנמרק – "לברוח"
יפן – "הנהגת של מר יוסוקה"
מקסיקו – "ליל הלהבות"
נורבגיה – "האדם הגרוע בעולם"
ספרד – "המנהל הטוב"
פינלנד – "תא מספר 6"
פנמה – "פלאזה קתדרל"
קוסובו – "כוורת"

מאיפה להתחיל? אז כאמור, ישראל ו"ויהי בוקר" לא כאן אבל קשה לומר שזו הפתעה.
ההיעדרות הכי בולטת היא של "טיטאן", אבל מצד שני ידענו שזה לא בדיוק החומר של האקדמיה.
בוטן הצליחה להיכנס עם הסרט ששלחה בשנה שעברה, זה שנשר בגלל עיכובי הקורונה והסתבר שהסיבוב השני דווקא הצליח.
ההפתעה הכי גדולה בעיני היא מטעם פנמה, שהבמאי של אבנר בנאיים מתגורר בארץ, לפי מיטב הבנתי. את זה באמת לא ראיתי בא, אבל זה סרט מלא רגש אז אני יכול להבין איך זה קרה. הנוכחות השנייה הכי מפתיעה היא של "כוורת" המקסים.
ספרד הצליחה להיכנס עם ההימור שלה במקום "אמהות מקבילות" שהולך ומאבד מומנטום באוסקר בקטגוריות המשחק והכתיבה, אבל ראו איזה קטע – הוא יוזכר בהמשך ממש בפוסט הזה.
וגם, שניים מהסרטים שהכי אהבתי השנה, "חופש מוחלט" ו"האדם הגרוע בעולם" פה, וזה הכי נהדר.

בחלק האחרון של סקירת המתמודדים, הימרתי על ה-15 וצדקתי בתשעה. אז אני מניח שאנחנו בסדר.

חופש מוחלט

הסאונד הטוב ביותר:
"אתמול בלילה בסוהו"
"בלפאסט"
"חולית"
"טיק, טיק… בום!"
"כוחו של הכלב"
"לא זמן למות"
"מטריקס: התחייה"
"מקום שקט 2"
"סיפור הפרברים"
"ספיידרמן: אין דרך הביתה"

שניים מהמיוזיקלס הגדולים של השנה כאן, ולכן קצת מפתיע ש"שכונה על הגובה" נותר בחוץ. מאכזב ש"האביר הירוק" לא הצליח למצוא פה מקום ואף אחד מסרטי האנימציה של השנה, וכמוהו "לוקה" ו"משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות".
ההיעדרויות הגדולות ביותר הן "סמטת הסיוטים", "אל תסתכלו למעלה" ושאר סרטי מארוול שאינם הלהיט הגדול ביותר של השנה. אבל חכו, הם יופיעו עוד רגע.

אתמול בלילה בסוהו

הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר:
"באותה הנשימה"
"בילי אייליש: העולם קצת מטושטש"
"ג'וליה"
"הגל הראשון"
"הוולווט אנדרגראונד"
"החילוץ"
"לברוח" – שמופיע כמובן גם באנימציה.
"נשיא"
"Ascension"
"Attica"
"Faya Dayi"
"Procession"
"Simple as Water"
"Summer of Soul"
"Writing with Fire"

לברוח

האפקטים החזותיים הטובים ביותר:
"גודזילה נגד קונג"
"חולית"
"האלמנה השחורה"
"לא זמן למות"
"לשחרר את גאי"
"מטריקס: התחייה"
"מכסחי השדים: החיים שאחרי"
"נצחיים"
"ספיידרמן: אין דרך הביתה"
"שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות"

כל סרטי מארוול מחזור 2021 נוכחים ברשימה המקוצרת, אבל זה לא אומר הרבה. רק פעם אחת דיסני-מארוול הצליחו להכניס יותר מסרט אחד לקטגוריה הזו ("שומרי הגלקסיה" ו"חייל החורף" ב-2014), ואף מסרטי היקום המשותף מעולם לא זכה.
משמח לראות את "מכסחי השדים" פה, בעיקר בגלל השימוש הנרחב באפקטים שאינם ממוחשבים.

שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:
"בית גוצ'י"
"העיניים של תמי פיי"
"חולית"
"יחידת המתאבדים"
"לא זמן למות"
"מגלה את אמריקה 2"
"סמטת הסיוטים"
"סיפור הפרברים"
"סיראנו"
"קרואלה"

אחרי שהסרט הקודם אף זכה, "יחידת המתאבדים" 2021 חוזר לסחוף שוב את הקטגוריה, וכמוהו המתמודדים הצפויים "בית גוצ'י" ו"חולית". אני מאוד מופתע מהנוכחות של "סיפור הפרברים", אבל לא מצליח לחשוב על היעדרויות בולטות מלבד "Being the Ricardos" אולי.

בית גוצ'י

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"אל תסתכלו למעלה"
"אנקאנטו"
"אימהות מקבילות"
"האביר הירוק"
"הדו-קרב האחרון"
"הטרגדיה של מקבת'"
"הכרוניקה הצרפתית"
"חולית"
"כוחו של הכלב"
"לא זמן למות"
"לא זמן למות"
"נקמה מרה"
"ספנסר"
"קנדימן"
"Being the Ricardos"

ג'וני גרינווד ("כוחו של הכלב", "ספנסר") והאנס זימר ("חולית", "לא זמן למות") נמצאים פעמיים ברשימה המקוצרת, ובאופן שאני עדיין מוצא בלתי נתפס – אין אפילו מלחינה אחת בכל ה-15. זה מדהים איך הקטגוריה הזו נשארת גברית כל כך, אפילו אחרי הזכייה של מלחינת "ג'וקר" ב-2019.
"קנדימן" הוא כמובן ההפתעה הגדולה ביותר, מוציא מהרשימה את "סמטת הסיוטים", "לוקה" ו"לעבור את הקו" בין היתר.

חולית

השיר המקורי הטוב ביותר:
"אוון הנסון היקר"
"אל תסתכלו למעלה" – אריאנה גראנדה בדרך למועמדות
"אנט" – שיר הפתיחה של הספארקס
"אנקנטו" – לין-מנואל מיראנדה
"בלפאסט" – ואן מוריסון
"בריאן ווילסון: הדרך הארוכה והמובטחת"
"לא זמן למות" – בילי אייליש ופינייס או'קונל
"לשיר 2" – יו2
"משפחה מנצחת" – ביונסה תנסה השנה…
"נקמה מרה" – …ובעלה ג'יי זי
"סינדרלה" – אינדינה מנזל ולורה וולץ
"ריספקט" – שיר עליו חתומות השחקנית ג'ניפר האדסון וקרול קינג
"צלקות" – H.E.R בסיבוב נוסף אחרי הזכייה המפתיעה בשנה שעברה על "יהודה איש קריות והמשיח השחור"
"CODA" – שון הדר, הבמאית, אחת החתומות על השיר ולכן יכולה להשיג מספר מועמדויות השנה
"Four Good Days" – דיאן וורן, כמובן

כמות אדירה של יוצרים מוכרים מתמודדים. כמו כן, מזכיר ששלוש פעמים בארבע השנים האחרונות מישהי השיגה מועמדות כפולה למשחק ולשיר (ליידי גאגא שזכתה, סינתיה אריבו ומרי ג'יי בלייג'), אז אולי בעצם ג'ניפר האדסון הקפיצה את הסיכויים שלה.

המועמדים יוכרזו ב-8 לפברואר. אנחנו נמשיך לעקוב גם לפני.

אנט

תגובות

Comments are closed.