• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2019/20: הימורים על הזוכים בכל הקטגוריות

7 בפברואר 2020 מאת אור סיגולי

בין יום ראשון לשני הקרובים, כשרובכם תשנו במיטותיכם הנעימות, יערך טקס האוסקר ה-92 ושוב אנחנו נשאר ערים כל הלילה לצפות בחגיגה המשונה הזו (בליווי לייב-בלוגינג כמובן, אבל על זה נדבר בהזדמנות אחרת).
אל האוסקר של סרטי 2019 אנחנו נכנסים, כמו די הרבה פעמים בשנים האחרונות, בלי באמת לדעת מה יקרה. כרגע זה מתקדם לכיוון האוסקר הצפוי ביותר בעולם, או כזה שישבור את כל מה שאנחנו יודעים וחושבים על הפרס.

אנחנו רואים את זה משתנה כל הזמן. לפני עשר שנים המחשבה שסרט שעוסק בחוויה להט"בית-שחורה ינצח את הסרט שלקח לפניו את פרסי איגוד הבמאים והמפיקים נשמע מופרך לחלוטין. גם סרט פנטזיה על איש דג לא בדיוק הסתדר לנו עם הקו הכללי של האקדמיה, ותראו מה קרה. לכן ההימורים שלנו הם ניסיון לגשש באפילה, נתפסים על כל פיסת אינפורמציה שנתקלים בה בדרך, כאשר לעיתים רק בדיעבד אנחנו מבינים שהבטנו למקום הלא נכון.
בגלל זה אנחנו כל כך נהנים מזה.

השנה יש המון קטגוריות בהן הזוכה לא ברור, והמתח אכן קיים. למעשה, הקטגוריה היחידה שאפשר ללכת לנמנם בה היא פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, ואפילו פה אני נזהר. "פרזיטים" הוא בכלל המערער הרשמי של העונה, כי המומנטום שלו מרגיש מטורף כרגע והוא בעצם טוען לזכייה בכל אחת מהקטגוריות שלו, אבל עדיין למדנו לא לצפות יותר מדי מהאקדמיה.

השנה רק עופר ואני (אור) מצאנו את הזמן לתכנן הימורים, כאשר אורון ולירון בחרו לשבת על הספסל. שנינו הימרנו על כל הקטגוריות (את רשימת המועמדים המלאה תוכלו למצוא כאן), וסתם כדי שיהיה מעניין הוספנו כהרגלנו את הבחירה האישית שלנו ואת ההשמטה שהכי הכאיבה לנו. בואו נראה מה יקרה בעוד יומיים.

ההימורים שלנו לזוכי האוסקר ה-92

הסרט הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור 1917 האירי הפרידה
עופר פרזיטים האירי דיוקן של נערה עולה באש

תשעה מועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר השנה, והדיבור הוא ששלושה מהם צברו תנופה שיכולה להביא אותם לזכייה: "1917" זוכה פרס איגוד המפיקים והבמאים, "פרזיטים" זוכה פרס איגוד השחקנים ו"ג'וג'ו ראביט". כן, באמת. יש כזה דיבור.
עופר מאמין שהאקדמיה תעשה היסטוריה ותתן לסרט הנפלא הזה את תואר "זוכה הסרט הטוב ביותר הראשון אי פעם שאיננו דובר אנגלית". הוא בהחלט לא היחיד. אני עדיין סקפטי לגבי הפתיחות של האקדמיה, ולכן מאמין שהזוכה יהיה סרט המלחמה המרשים-טכנית-ולא-יותר-מזה, שלא תאיים על הסדר הקיים. אמנם גם הוא לא סרט אמריקאי, אבל יש בו מספיק אנשי צוות הוליוודיים כדי שמעמדה של תעשיית הסרטים האמריקאית לא תתערער.
ששת המועמדים הנוספים הם "היו זמנים בהוליווד", "האירי", "נשים קטנות", "ג'וקר", "פורד נגד פרארי" ו"סיפור נישואים".

אגב, אם "1917" מנצח, זה יהפוך את סם מנדז לבמאי ה-11 שביים יותר מזוכה אוסקר אחד, אחרי "אמריקן ביוטי" לפני בדיוק 20 שנה. האחרון שהצטרף לרשימה הזו היה קלינט איסטווד אחרי ניצחון "מיליון דולר בייבי". אם אתם רוצים לדעת על שאר הבמאים שעשו זאת, אתם מוזמנים לקרוא את הפרק על זוכה 2004 בפרויקט כל זוכי האוסקר שלי.

הבימוי הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית הייתה צריך להיות כאן
אור מנדז – 1917 סקורסזה – האירי גרוויג – נשים קטנות
עופר מנדז – 1917 סקורסזה – האירי גרוויג – נשים קטנות

פה אנחנו כבר מסכימים שהסרט המבויים ביותר מבין חמשת המועמדים גם יזכה. מנדז זכה בכל מה שצריך בדרך לאוסקר, אך בונג ג'ון-הו וקוונטין טרנטינו נדמה שנושפים בעורפו.
קטגורית הבימוי אוחזת בסטטיטיקה מאוד משונה – מאז 2008, כלומר 11 שנים, רק במאי אמריקאי אחד לקח את הפרס הזה: דמייאן שאזאל על "לה לה לנד". כל שאר הזוכים מאז היו בריטים, נשים (כלומר, אישה) ומקסיקנים. כך שאלא אם כן טרנטינו, סקורסזה או פיליפס זוכים – הסטטיסטיקה לא תשבר.

1917

השחקן הראשי הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור פניקס – ג'וקר דרייבר – סיפור נישואים דה נירו – האירי
עופר פניקס – ג'וקר בנדרס – כאב ותהילה דה נירו – האירי

השחקנית הראשית הטובה ביותר:

הימור בחירה אישית הייתה צריך להיות כאן
אור זלווגר – ג'ודי – מעבר לקשת רונן – נשים קטנות ניונגו – אנחנו
עופר זלווגר – ג'ודי – מעבר לקשת רונן – נשים קטנות אקוופינה – הפרידה

שחקן המשנה הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור פיט – היו זמנים בהוליווד פשי – האירי דפו – המגדלור
עופר פיט – היו זמנים בהוליווד פשי – האירי אלדה – סיפור נישואים

שחקנית המשנה הטובה ביותר:

הימור בחירה אישית הייתה צריך להיות כאן
אור דרן – סיפור נישואים פיו – נשים קטנות לופז – נוכלות בלי חשבון
עופר דרן – סיפור נישואים פיו – נשים קטנות מנזל – יהלום לא מלוטש

בדרך כלל בפוסט ההימורים שלנו אני מקדיש פסקה קצרה לכל אחת מקטגוריות המשחק, אבל השנה קרה משהו די קיצוני – לא סופר נדיר, אבל בכל זאת משונה – ובו נדמה שלזוכים העתידיים בקטגוריות המשחק אין בכלל תחרות. אפילו לא משהו קרוב.
כמובן שזה יכול להתברר כאשליה בלבד, כולנו זוכרים את הניצחונות האחרונים של קולמן, סטריפ, ריילנס, וולץ ועוד כמה, אבל במקרים האלו נדמה שהיה איזשהו סוג של מרוץ. השנה ארבעת ההימורים שלנו פשוט סחפו לחלוטין את העונה והשאירו אבק לשאר. אך האם העניין באמת עד כדי כך צפוי?

בגזרת השחקניות:
זלווגר זללה כל פרס שנקרה בדרכה, אבל העובדה שכבר יש לה אוסקר, שהיא לא הרהיבה בנאומי הזכייה שלה, ושהסרט עליו היא מועמדת לא נמצא בקטגוריית הסרט הטוב ביותר יכולה לעבוד לרעתה.
דרן נדמה שלוקחת את האוסקר הזה תוך כדי שינה כי היא מעולם לא זכתה והיא אחד האנשים האהובים ביותר בהוליווד. מצד שני נדמה שכולם מסכימים שהופעתה ב"סיפור נישואים" בהחלט טובה אבל לא משהו יוצא דופן בשבילה או באופן כללי, וזה עומד להיות פרס "מגיע לך כבר". עם זאת, באוסקר זה לא תמיד תופס (תשאלו את רובי די, גלוריה סטוארט, לורן באקול או… כמובן… גלן קלוז) ולכן אולי ג'והנסון או פיו תעשנה מהפך.

בגזרת השחקנים:
פיט באמת נראה שכבר עניין סגור וגמור, בעיקר כי הוא היחיד בקטגוריה שלו בלי פרס על משחק (הוא זכה כמפיק על "12 שנים של עבדות") וזאת תהיה ההזדמנות שלו לנאום באוסקר, ולהצטרף לחבורה מכובדת שכוללת את מייקל דאגלס וג'ורג' קלוני שעוטרו באוסקרים הן על משחק והן על הפקה. פיט היה מהמם כהרגלו במהלך העונה וירצו לתת לאחד מהכוכבים האחרונים של הוליווד את הרגע שלו.
זה גם פחות או יותר המצב עם פניקס, שאפשר להתווכח האם "ג'וקר" הוא הטוב שבתפקידיו או לא (אפשר גם להמנע מזה. בואו פשוט נמנע מזה) אבל הוא אחד השחקנים הגדולים בעולם, עדיין אין לו אוסקר, והוא מועמד על סרט פופולרי מאוד שכאן עלולה להיות הזכייה היחידה שלו בערב הזה.

סיפור נישואים

התסריט המקורי הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור פרזיטים פרזיטים הפרידה
עופר פרזיטים סיפור נישואים הפרידה

אחת הקטגוריות הקשות ביותר לחיזוי, אם אתם שואלים אותי. בין "פרזיטים" ו"היו זמנים בהוליווד" באמת שקשה לדעת מה יקרה. אמנם ג'ון-הו ניצח בפרס איגוד התסריטאים, אבל טרנטינו לא היה מועמד (הוא איננו חבר איגוד) ולכן זו לא אינדיקציה. הבמאי האמריקאי כבר ניצח פעמיים בקטגוריה הזו ("ספרות זולה", "ג'אנגו ללא מעצורים") אז קשה לומר שהוא מקופח, והתסריט ללהיט הדרום-קוריאני בולט באיכויותיו, אבל זה ממש יכול להיות כל אחד מהם. וגם, במקרה של שניים רבים והשלישי זוכה, "סיפור נישואים" יכול להפתיע.
"רצח כתוב היטב" ו"1917" כנראה ישארו לשבת.

התסריט המעובד הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור ג'וג'ו ראביט נשים קטנות
עופר ג'וג'ו ראביט נשים קטנות הנוקמים: סוף המשחק

תקופה ארוכה הייתי בטוח ש"נשים קטנות" יכול לעשות את זה – ויש בי משהו שאומר שזה עדיין לא סגור – אבל אחרי הזכייה בפרס איגוד התסריטאים והחיבה העצומה שהסרט הזה מקבל, טאייקה וואייטיטי מקבל את המקום בראש טבלת ההימורים. גם המחשבה שזה יהיה פרס פיצוי לגרוויג על ההשמטה בקטגורית הבימוי לא ממש מחזיקה, כשנזכרים שבסופו של דבר, חברי האקדמיה עושים רק מה שהם רוצים ומהומות טוויטר לא מאוד מעניינות אותם.
לרוב הקטגוריה הזו צפוייה להדהים ("סלינג בלייד" ו"פרשס" הם ההפתעות היחידות משלושים השנים האחרונות), אבל דווקא הפעם אני נשאר זהיר.

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור פרזיטים פרזיטים
עופר פרזיטים ארץ הדבש ג'ירפה

נגיד את זה ככה – אם משהו אחר שאיננו "פרזיטים" לוקח כאן, זאת תהיה רשמית ההפתעה הגדולה ביותר בתולדות האוסקר.

הצילום הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור 1917 1917 פרזיטים
עופר 1917 1917 דיוקן של נערה עולה באש

שנים רבות ראה הצלם רוג'ר דיקינס איך האוסקר נלקח ממנו, ואחרי 13 הפסדים זכה סוף סוף על "בלייד ראנר 2049". כנראה שכמו עם חברו עמנואל לובצקי, שהפסיד מלא עד שזכה פתאום בשלושה רצופים, הסכר נפתח ועכשיו דיקינס בדרכו לאוסקר השני שלו. אשליית השוט הרציף של הסרט (שכזכור העניקה ללובצקי את האוסקר השני עם "בירדמן") היא משהו שקשה להתחרות בו. אם "פרזיטים" היה מועמד כאן הייתי אולי חושש קצת, אבל זה לא המצב.

העריכה הטובה ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור פרזיטים האירי אנחנו
עופר פרזיטים האירי סיפור נישואים

הפרס הזה לרוב לא הולך לסרט שערוך הכי טוב, אלא לסרט שערוך הכי הרבה. זה נותן ייתרון ל"פורד נגד פרארי" וזה בהחלט יכול לקרות, אבל כנראה שהמבנה והמתח של "פרזיטים" שכנעו את עופר ואותי שהדרום-קוריאני ינצח גם כאן. לדעתי זה יכול להיות כל אחד משניהם, כשכמובן אסור בתכלית האיסור לבטל את אחת מהעורכות הגדולות ביותר בכל הזמנים – תלמה שכונמייקר – המועמדת השנה עם "האירי". יכול להיות שהעבודה המונומנטלית שלה פה תהיה הזכייה היחידה של המאסטרפיס הסקורסזאי.

פרזיטים

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור נשים קטנות נשים קטנות קוראים לי דולמייט
עופר נשים קטנות נשים קטנות קוראים לי דולומייט

יש משהו עצוב למדי בכך שהיחיד מכל מועמדי הסרט הטוב ביותר שעוסק בחווייה של נשים יזכה רק בפרס על תלבושות, אבל עופר ואני הולכים לכיוון הזה כנראה על בסיס "הסרט עם הכי הרבה תלבושות". זה גם בהחלט יכול להיות "ג'וג'ו ראביט" או "היו זמנים בהוליווד".

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור היו זמנים בהוליווד 1917 נשים קטנות
עופר היו זמנים בהוליווד פרזיטים נשים קטנות

עוד קטגוריה צפופה, מותחת ומלאה בכל טוב: "היו זמנים בהוליווד" על השחזור של הוליווד בשנות השבעים, "פרזיטים" על בניית הבית המודרני הכי מרתק-קולנועית של האלף החדש, "1917" על שדה הקטל עוצר הנשימה, "ג'וג'ו ראביט" על השילוב בין ההיסטוריה הטראגית ונקודת המבט האופטימית של ילד, ו"האירי" על… אה… השולחנות?
בכל מקרה, מישהו ינצח בטוח.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור 1917 ג'וקר הנוקמים: סוף משחק
עופר ג'וקר נשים קטנות כאב ותהילה

אוי, כמה הולך להישבר לי הלב כשתומס ניומן יפסיד את האוסקר בפעם ה-15. אני אמנם מהמר עליו, כי באמת, די עם זה כבר, אבל אני מבין איך עופר בחר ב"ג'וקר". בואו נגיד את זה ככה, ההיסטוריה לצדו בבחירה הזו.
אם עופר צודק, הילדור גונאדוטיר תהיה בסך הכל המלחינה השנייה אי פעם שזוכה בקטגוריה הזו, והראשונה שעושה זאת כשהקטגוריה לא מחולקת (הקדימו אותה רייצ'ל פורטמן על "אמה" ואן דאדלי על "ללכת עד הסוף" בניינטיז כשהפרס פוצל בין הלחנה לדרמה לבין הלחנה לקומדיה/מחזמר).

השיר המקורי הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור רוקטמן לשבור את הקרח 2- אבוד ביער
עופר רוקטמן לשבור את הקרח פרזיטים

פשוט לא מצליח להיות לי אכפת מהקטגוריה הזו.

מיקס הסאונד הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור 1917 1917 יהלום לא מלוטש
עופר פורד נגד פרארי 1917

עריכת הסאונד הטובה ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור פורד נגד פרארי 1917 מלך האריות
עופר 1917 1917

הנה קטע מאוד מצחיק – עופר ואני אמנם מאמינים שקטגוריות הסאונד יפצלו זוכים, אבל אנחנו חושבים בדיוק הפוך. מחכה לראות מה יקרה.

פורד נגד פרארי

האפקטים הוויזואלים הטובים ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור 1917 הנוקמים: סוף משחק אד אסטרה
עופר 1917 1917

קטגוריה ששברתי עליה את הראש שעות. מצד אחד, ההימור הנכון באפקטים הוא תמיד – תמיד! – לבחור בסרט שמועמד גם לפרס הסרט הטוב ביותר, אלא אם כן יש יותר מאחד והם מבטלים זה את זה.
השנה זה קרה ושניים ממועמדי הסרט נכנסו לקטגוריה הזו: "1917" ו"האירי", אך את זה השני אפשר לפסול כי באמת אין לי מושג מה הוא עושה מלכתחילה. זה אומר ש"1917" אמור להיות בקלות הזוכה, אבל סרטי מלחמה לא ממש מנצחים פה (סרט המלחמה האחרון שזכה היה "טורה! טורה! טורה!" ב-1970, ולצורך העניין "דנקרק" אפילו לא היה מועמד) ובאמת יש סיכוי שירצו להעניק אוסקר אחרון לסאגת "הנוקמים". מצד שני, הוליווד גם יודעת היטב ש"סוף משחק" הוא לא הסוף של שום דבר.
נלך עם "1917".

סרט האנימציה הטוב ביותר באורך מלא:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור צעצוע של סיפור 4 יד אבודה
עופר צעצוע של סיפור 4 מיסטר לינק לשבור את הקרח 2

באמת יהיה מטופש להמר פה נגד דיסני, במיוחד כש"לשבור את הקרח 2" לא מועמד ולכן הם יכולים לרכז את כל המאמצים והכסף שלהם על מטרה אחת. "צעצוע של סיפור 4" הוא ללא ספק המוכר והנצפה ביותר מבין כל המועמדים, וגם אם ענף האנימטורים באקדמיה מעדיף עשיית הנפשה מסורתית יותר, הבחירה היא של כלל החברים ולכן קשה לראות את מישהו אחר זוכה.

הסרט התיעודי הטוב ביותר באורך מלא:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור למען סאמה
עופר מפעל אמריקאי ארץ הדבש אקווארלה

בהיעדר "אפולו 11" נותרנו עם מירוץ פתוח למדי, כאשר אני מאמין שהסרט המוחץ-רגשית ביותר ינצח ועופר מאמין בחיבה לברק ומישל אובמה שעומדים מאחורי הסרט כמפיצים.

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור פצצה מליפיסנט: אדונית הרשע הנוקמים: סוף משחק
עופר פצצה פצצה קוראים לי דולומייט

"פצצה" הוא ללא ספק הסרט עם האיפור הבולט ביותר מבין המועמדים (לראשונה אי פעם, חמישה במקום שלושה), אבל יש לו פייט קשוח מ"ג'וקר", "ג'ודי – מעבר לקשת" ו"1917". המועמד החמישי הוא "מליפיסנט: אדונית הרשע" שלגמרי מגיע לו לזכות אם שואלים אותי.

הסרט הקצר הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור חלון השכנים
עופר אחווה

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור ללמוד לגלוש באיזור מלחמה
עופר ללמוד לגלוש באיזור מלחמה שבויים של החיים הישאר קרוב

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אהבת שיער
עופר אהבת שיער אהבת שיער

ועכשיו נחכה לתוצאות האמת…

נשים קטנות