• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״סיקאריו: הנקמה״, ״נסחפים״, ״אשה צועדת קדימה״, ״על חוף צ'סיל״, ״להיות מספר אחת״, ״עולמם הסודי של גמדי הגינה״

27 ביוני 2018 מאת אורון שמיר

חודש יוני מסתיים בסוף השבוע, יחד עם שלב הבתים של מונדיאל 2018, כך שלפחות אחד מששת הסרטים החדשים שיעלו לאקרנים יתמודד על תשומת הלב שלכם ושלכן בערב הפנוי או בכלל. לפני שנגיע אליהם, הודעות ותזכורות, תחילה הודעת מערכת: סוף החודש גם חייב אותנו להעביר את הבלוג לפרוטוקול המאובטח https ומשום מה זכור לי שזה יישמח מגיב או מגיבה. זאת משום שהחל מחודש יולי 2017 הדפדפן הפופולרי של גוגל כרום יתחיל לעשות בעיות לאתרים שאינם מוצגים בפורמט זה, כך שאני מקווה שהמעבר עבר באופן בלתי מורגש. ספרו על תקלות אם יש. עוד עניין גורלי לסוף החודש – הקרנה מלאה ואחרונה של "השעון" במשך 24 שעות ברצף במוזיאון תל אביב, תערך ב-28 ביוני במסגרת אירועי לילה לבן. שבת ה-30.6 תהיה ההזדמנות האחרונה לראות בסינמטק התל-אביבי את סרט החודש של קולנוע דוקאביב, ״קוסמה – אינסוף״ אודות האמנית היפנית יאיוי קוסמה, שלא התייחסנו אליו עד כה אז זו הזדמנות לפחות להפנות את תשומת הלב. עוד אירועים לסופש – בסוף הפוסט.

״סיקאריו: הנקמה״ (Sicario: Day of the Soldado) הוא המשכון מהסוג הלא לגמרי צפוי, שכן ״סיקאריו״ מודל 2015 לא ממש תיכנן להפוך לשובר קופות ויש שיקטלגו אותו בגבול הנדיר למדי שבין ארטהאוס ומותחן פעולה. אבל עם הצלחה כלכלית בהוליווד לא מתווכחים ואף מיד מוציאים לדרך המשכון. הדמות הראשית מהסרט הקודם, בגילומה של אמילי בלאנט, כבר לא איתנו ומשאירה את הבמה לשני הגברים הקשוחים שגילמו ג׳וש ברוליו ובניסיו דל טורו. העלילה שוב מתרחשת על גבול ארה״ב ומקסיקו ומסלימה הפעם למלחמה של ממש בין הרשויות האמריקאיות וקרטלי הסמים, שמלבד חומרים אסורים מבריחים עכשיו גם טרוריסטים. טיילור שרידן (״באש ובמים״, ״רוחות קרות״) כתב את התסריט גם הפעם והשינוי הוא בעמדת הבמאי – דני וילנב נעשה שם גדול מדי להמשכונים ועדיף לתת לו להתרכז בעיבוד המצופה ל״חולית״. במקומו הובא סטפנו סולימה, איטלקי שעבד בעיקר בטלוויזיה (למשל בסדרה ״גומורה״) והסרט היחיד שלו שאני מכיר הוא ״A.C.A.B.״. צפו לאקשן, וגם לסקירה.

״נסחפים״ (Adrift) מתחיל רצף של סרטים עם מוטיבים דומים, כפי שתראו מיד. באשר לסרט עצמו, מדובר על סיפור הישרדות בלב ים, בו שני צעירים מאוהבים (שיילין וודלי וביל האול) מתבקשים להשיט יאכטה של זוג מבוגר ושמחים על ההרפתקה הימית. לרוע מזלם הם פוגשים בהוריקן דרגה 5 בשם ריימונד, מהסופות המפחידות של המאה עד כה, ומסתבר כי לשרוד את הסערה בחיים היה החלק הקל במסע ההישרדות שלהם. זהו ספרה וגם סיפורה האמיתי של תמי אולדהאם אשקראפט, אותו עיבדו לתסריט אהרון וג׳ורדן קנדל (״מואנה״) יחד עם דייויד ברנסון סמית׳ (״אינגריד נוסעת מערבה״). הבמאי הוא בלתזר קורמאקור האיסלנדי, המומחה הן באסונות ימיים (״מצולות״) והן בהתעלות הרוח האנושית ברגעי מצוקה (״אוורסט״). תיתכן סקירה.

״אשה צועדת קדימה״ (Woman Walks Ahead), עליו כתבתי בימי פסטיבל טרייבקה עוד לפני שהיה לו שם עברי רשמי, משיב את ג׳סיקה צ׳סטיין אל שלהי המאה ה-19. השחקנית המחוננת מגלמת את קתרין וולדון, אלמנה מניו יורק שיוצאת למסע אל שמורה אינדיאנית במדינת דקוטה על מנת לצייר את הצ׳יף המפורסם סיטינג בול (מייקל גרייאייס). בדרך היא תיתקל בגזענות כלפי האינדיאנים וסקסיזם כלפיה, בעיקר מצד אותה דמות המגלם סם רוקוול, בתפקיד שמזכיר על הנייר את זה שעבורו זכה באוסקר לא מזמן. אך נדמה כי דבר לא יעצור את הגיבורה הנחושה במשימתה או ימנע ממנה לפתח מערכת יחסים עם מושא הציור שלה. כיאה לסרט על ציירת, הצילום מרהיב ועושה שימוש יפה בנופים כפי שאפשר לראות חלקית בתמונות המקשטות את המדור. על הבימוי אחראית סוזנה ווייט (הסדרה ״דור מזויין״) ואת התסריט כתב סטיבן נייט (״לוק״, ״סימנים של כבוד״).

״על חוף צ'סיל״ (On Chesil Beach) הוא השלישי ברצף שהבטחתי קודם, ואולי גם לא האחרון. מדובר בעיבוד לספרו של איאן מקיואן (״כפרה״), שכתב בעצמו את התסריט, ובו מככבים סירשה רונאן ובילי האול כזוג אוהבים צעיר. הם מצליחים להתגבר על מכשולים רבים בדרך לחופה, באנגליה השמרנית של אמצע המאה שעברה, אבל ליל הכלולות שלהם הופך ללילה של חשבון נפש סביב נושא מיני לא פתור. הבמאי הוא דומיניק קוק, שהרזומה שלו מכיל תיאטרון וטלוויזיה אבל זהו סרטו הראשון, ובקאסט אפשר גם למצוא את אמילי ווטסון, אן-מארי דאף וסמואל ווסט בין היתר. לירון, שגם קראה את הספר, תבדוק את החשש שלה מפני העיבוד הזה בסקירתה המתקרבת.

״להיות מספר אחת״ (Numero Une) הוא הסרט דובר הצרפתית לשבוע זה, אלא שבניגוד לבדרך כלל לא מדובר בקומדיה עם תקציר שכאילו נכתב בידי מחולל סיטקומים מהניינטיז. אם להאמין לתקצירים ולסיווגים, זוהי דרמת מתח על עולם התאגידים, בדגש על טיפוסה לצמרת של אישה במקום גברי. עמנואל דבוס מגלמת את הדמות הראשית, מנהלת שמחכה שנים להזדמנות שמגיעה לפתחה סוף סוף – לרשת את המנכ״ל הפורש של חברת המים הצרפתית הממשלתית. אלא שהפרישה סודית ובהתחלה מבלי לדעת היא נכנסת למאבק ירושה עם מי שמחשיב עצמו למחליף הראוי (רישאר ברי) ועד מהרה העניינים הופכים למכוערים. עוד מככבים סוזן קלמן, סמי פריי ובנז׳מן ביולה, בסרטה של טוני מרשל הוותיקה (״ונוס ביוטי״, ״הכי קרוב לגן עדן״), שגם כתבה יחד עם רפאל באקה ומריון דוסו.

״עולמם הסודי של גמדי הגינה״ (Sherlock Gnomes) מוביל אותנו לא רק אל ארץ השמות המוזרים, אלא גם אל מחוזות האנימציה לילדים. הייתי רוצה שלא לכתוב כך את הסיווג ולהסתפק בכך שמדובר בסרט מונפש, אבל כיוון שהוא מוקרן בישראל בדיבוב לעברית בלבד – ידי כבולות. לשם ההגינות, ההבהרה הרגילה שלי – אין לי דבר נגד דיבובים לעברית, למעשה ספק איפה הייתי בלעדיהם בגיל חד-ספרתי. אבל הפצה של סרט כלשהו בשיטה הזו מרמזת בדיוק על זה, ומונעת מן הקהל חובב ההנפשה לבחור לצפות בגרסה המקורית (עם המון מדבבים מפורסמים שחבל לפרט). בכל מקרה, וכפי שקצת קשה להבין מהשם העברי, זהו המשכון לסרט ״נומיאו ויוליה״ מ-2011 שאגב אין לו קשר לסרט ״משחקי גמדים״. גיבורי הסרט ההוא עוברים ללונדון ושוכרים את שירותיו של הבלש המדופלם שרלוק נומס, אחרי שמספר מחבריהם לגינה נעלמים באורח מסתורי. הבמאי הוא ג'ון סטיבנסון (״קונג פו פנדה״) ועל התסריט חתומים יותר מדי אנשים לעניות דעתי.

וגם:

פסטיבל לבי במזרח – הפסטיבל לתרבות ואמנות המזרח בישראל, מתקיים בימים אלה ברחבי תל אביב ובעל תוכניה המתפרשת על פני תחומי תרבות רבים. אנחנו כאן בשביל הקולנוע וממש היום אפשר יהיה לתפוס בסינמטק התל אביבי את ההיצע השנתי של הפסטיבל בערב אחד, שיהיה שחזור של דוקאביב – בשעה 18:00 יוקרן ״סרט בורקס״ של אורית אופיר רונאל אודות מותג המאפים היפואי סמי בורקס, ובשעה 19:45 יהיה זה תורו של ״אישה של בית״, סרטה התיעודי-אישי של ג׳יין ביבי שגם זיכה בפרס באותו דוקאביב. כרטיסים בסינמטק, פרטים נוספים אצל לבי במזרח.

לילה לבן – אירוע החוצות של אחרי חצות בתל אביב, יחל השנה בלילה של מחר, יום חמישי ה-28.6. בסינמטק תל אביב מצטרפים לחגיגות עם לילה של קומדיות בריטיות במחירים מוזלים ומפגש של מועדון הסרט המופרע בהנחיית אלון גור אריה, הפעם על הומור בריטי. זה יקרה בשעה 21:30 כאשר ברחבת הסינמטק יקיים המוזיקאי רם אוריון מופע מוזיקלי על רקע הקרנת ״האיש עם מצלמת הקולנוע״ של דז׳גה ורטוב, בעוד הסרט שיפתח את הערב יהיה ״סטאלין מת!״ של ארמנדו איאנוצ׳י. קצת יותר קרוב לחצות תוכלו לבחור בין ארבע הקרנות שונות שיתקיימו במקביל באולמות השונים – ״בסוד העניינים״ (In the Loop) של אותו איאנוצ׳י שיכול להיות יופי של דאבל-פיצ׳ר, ״מונטי פייתון חוגגים בהוליווד״ שהוא גרסת הסרט להופעה האיקונית של מלכי ההומור הבריטי, ״מר בין״ שהיה הסרט הראשון של רואן אטקינסון כדמות הטלוויזיונית המפורסמת, וגם ״סוף העולם״ מאת השילוש הקדוש אדגר רייט, סיימון פג וניק פרוסט. זהו לא רק הפייבוריט האישי שלי אלא גם סרט השנה (הלא מופץ) של סריטה לשנת 2013, אז קחו בחשבון ומצאו לכם או לכן מקומות ישיבה באתר סינמטק תל אביב וחפשו פעילות שאינה בהכרח קולנוע ברשימת האירועים המלאה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.