• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2016/17: תשיעיית הפיינליסטים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה

16 בדצמבר 2016 מאת אור סיגולי

ממש לפני כמה דקות הוכרזה התשיעייה שתתמודד על חמשת המקומות בקטגורית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה באוסקר הקרוב. מתוך 85 סרטים מרחבי העולם, נבחרו תשעת הסרטים שעולים עכשיו לסיבוב הבא.
למרבה הצער, נציג ישראל, "סופת חול", איננו בין המתמודדים.

באופן מעניין, רק מדינה אחת משחזרת את הישגה משנה שעברה, וחוזרת לתשיעייה שנה שנייה ברציפות. ויש המון המון הפתעות. כאילו, בלי "חולייטה" ו"נרודה"? באמת?
אירופה בולטת במיוחד השנה, עם שישה סרטים מתוך התשיעייה. אמריקה הלטינית נשארה בחוץ לחלוטין.

טאנה - נציג אוסטרליה

טאנה – נציג אוסטרליה

תשיעיית הפיינליסטים בקטגורית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה

אוסטרליה – "טאנה" (Tana)
סיפור האהבה שהוקרן בפסטיבל קולנוע בערבה. במאים: בנטלי דין ומרטין באטלר. אורון כתב עליו בפוסט ההמלצות לפסטיבל המדברי.

אירן – "הסוכן" (The Salesman)
פעם אחרונה שאירן ואסגר פרהאדי הגיעו לאוסקר, זה היה ב-2011 עם "פרידה" שגם זכה. השנה זה בהחלט יכול לקרות שוב. אורון כתב על הסרט מפסטיבל ורוצלאב הפולני.

גרמניה – "טוני ארדמן" (Toni Erdmann)
להיט המבקרים של השנה, זה שסחף כמעט את כל הפרסים עד כה, ממשיך את הסטרייק. אני די בטוח שהוועדה החיצונית היא זו שהכניסה אותו, אבל זוהי רק תיאוריה. סרטה של מארן אדה זכה לאחרונה בפסטיבל הקולנוע האירופאי. גם אותו אורון כבר תפס בקאן.

דנמרק – "מתחת לחול" (Under Sandet)
זה היה ברור מהשנייה הראשונה. אחד הסרטים החזקים של השנה, אותו ביים מרטין זנדוולייט, המספר על קבוצת חיילים גרמנים שבויים בימי מלחמת העולם השנייה שנשלחים לנקות מוקשים מהחופים הדנים. יש!
דנמרק היא גם המדינה היחידה שנמצאת כבר שנתיים רצוף בתשיעייה.

נורבגיה – "בחירת המלך" (The King's Choice)
עוד הימור שאני גאה בו מאוד, בהתחשב בעובדה שאף אחד אחר לא שם אותו על הרדאר (להוציא את אבנר שביט). סרט רב תקציב מאירופה על תקופת מלחמת העולם השנייה. היה ברור שזה בפנים.

קנדה – "זה רק סוף העולם" (It's Only the End of the World)
הפתעה רצינית. אמנם זאווייר דולן הוא שם משמעותי בתחום הקולנוע העולמי, אז הוא כבר פספס את התשיעייה פעמיים בעבר ("רצחתי את אמא שלי", "מאמא"). מה גם שהמבקרים בקאן די נפלו עליו (גם אורון). שוב אנחנו מבינים שהאקדמיה והמבקרים לא ממש רואים עין בעין.

רוסיה – "גן עדן" (Paradiser)
סרטו של אנדרי קונצ'לובסקי, עליו כתבתי מפסטיבל חיפה, הפתיע ונכנס לתשיעייה. דרמת השואה בשחור לבן גם היא הגיעה לכאן די במפתיע. הסרט יוקרן בארץ שוב בקרוב בפסטיבל הקולנוע היהודי.

שבדיה – "אדם ושמו אווה" (A Man Called Owe)
הקומדיה השבדית המבוססת על רב המכר קסמה בכל זאת למצביעי האקדמיה. האנס הולם ביים.

שוויץ – "חיי כקישוא" (My Life as a Zucchini)
לראשונה מאז "וואלס עם באשיר", סרט אנימציה בתשיעייה. סרטו של קלאוד באראס, על קבוצת ילדים בבית יתומים, השתתף בפסטיבל חיפה וקולנוע בערבה.

בולטים בהיעדרם:
צרפת ("היא"), ספרד ("חולייטה"), יוון ("שבאלייה"), צ'ילה ("נרודה"), איטליה ("אש על המים"), פינלנד ("היום הטוב בחייו של אולי מאקי").

איך הלך לי בהימורים, אתם שואלים?
כזכור, בסוף הפוסט שמפרט את כל נציגי המדינות, שוב עשיתי את הטעות של להמר על התשיעייה. הצלחתי בשלוש מתוך התשע (אירן, דנמרק, ונורבגיה – שבעיני אמור לספק לי לפחות שתי נקודות בונוס. אבל אני סתם מנסה לנחם את עצמי), אז מבחינתי פשוט אפשר לשכוח מזה ולהמשיך הלאה להמר על החמישיות.

בהצלחה, דנמרק!

land-of-mine-main

מתחת לחול – דנמרק

תגובות

  1. Spartak הגיב:

    אתה יכול להתנחם בזה שההימור שלך מלפני חודשיים. אצלי זה גם 3 מ9 (אירן, גרמניה, דנמרק), מעכשיו וזה עוד אחרי שראיתי חצי מהסרטים (למרות שמראש ידעתי שלרובם המוחלט אין סיכוי ממשי), אולי פשוט שילבתי את תקוותי כנגד המציאות, כי מאד לא רציתי לראות את "גן עדן", "טאנה", ו"איש ושמו אובה" (את שני האחרונים שנאתי עד עמקי נשמתי).
    היו גם לא מעט הימורים על שילובו של הסרט המצרי (שפספסתי את ההקרנה שלו בירושלים המזרחית),אבל כאמור גם הוא נשאר בחוץ.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.