• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2023/24: הימורים על המועמדים בכל הקטגוריות

20 בינואר 2024 מאת אור סיגולי

בצהרי יום שלישי ה-23 לינואר, יוכרזו המועמדים לפרס האוסקר ה-96, זה שמתקיים ב-2024 אבל מציין את הסרטים של 2023. אלו הרבה מספרים, אבל זה בסדר אתם לא צריכים לזכור הכול, בשביל זה אנחנו פה. וכמו בכל שנה, עופר ליברגל ואני מהמרים על המועמדויות בכל הקטגוריות.
ואגב מספרים, השנה נוצרה סיטואציה מוזרה על פיה יש לא פחות מארבעה סרטים שמסוגלים די בקלות להגיע למספר מועמדויות דו ספרתי: "אופנהיימר", "ברבי", "רוצחי פרח הירח" ו"מסכנים שכאלה". אתם תראו אותם צצים המון בהימורים שלנו, ואם אנחנו באמת בכיוון, זה כנראה אומר שהשנה יהיו פחות סרטים מועמדים מבדרך כלל, כי הרביעייה הזו תחנוק את החדר. על אף שארבעתם סרטים מעולים, דווקא השנה זה מצער כי היו המון יציאות משובחות וראויות למועמדות. אבל האקדמיה מדרדסת הפתעות לפעמים אז נצטרך לחכות במתח.

בשנה שעברה עופר ואני הצלחנו לא רע עם ההימורים שלנו. מתוך 120 מועמדים עופר קלע נכונה ב-84 ואני ב-87. השנה, אם יהיה בינינו פער, הוא כנראה יהיה מצומצם אפילו יותר כי על אף שכל אחד מאתנו הכין את הרשימה שלו בנפרד, יצא שאנחנו מאוד מסונכרנים. כלומר, לא לקחנו סיכונים גדולים מדי רוב הזמן. הרשימות, אגב, מסודרות לפני שם הסרט באנגלית, ובמקרה של פרסי המשחק שם המשפחה של השחקן או השחקנית.
לפני שנתחיל, בואו נתרכז במה שחשוב באמת – בהצלחה ענקית לטל קנטור המתמודדת על סרט האנימציה הקצר עם "מכתב לחזיר". היא נמצאת גבוה מאוד בכל טבלאות ההימורים ובאופן כללי זה מרגיש כאילו לראשונה מאז 15 שנה סרט ישראלי מאוד קרוב לזכות באוסקר.

ההימורים למועמדי האוסקר ה-96

הסרט הטוב ביותר

אור עופר
אמריקן פיקשן אמריקן פיקשן
אנטומיה של נפילה אנטומיה של נפילה
ברבי ברבי
נשארים לחג נשארים לחג
רוצחי פרח הירח רוצחי פרח הירח
המאסטרו המאסטרו
אופנהיימר אופנהיימר
חיים שלמים חיים שלמים
מסכנים שכאלה מסכנים שכאלה
אזור העניין אזור העניין

כבר על ההתחלה עופר ואני הולכים על אותה עשירייה, זו שגם די במרכז הקונצנזוס, עם שני סרטים שאינם דוברי אנגלית. השאלה האמיתית היא מה קורה עם "הצבע ארגמן", סרט שמועמד לאיגוד השחקנים ועל פניו חומר מושלם לקטגוריה הזו, אבל נראה שלא הצליח להרשים אף אחד יותר מדי, וגם כנראה שהמצביעים הלא-אמריקאים פחות יתרשמו.

הבימוי הטוב ביותר

אור עופר
גרוויג – ברבי טריה – אנטומיה של נפילה
סקורסזה – רוצחי פרח הירח סקורסזה – רוצחי פרח הירח
נולן – אופנהיימר נולן – אופנהיימר
לנטימוס – מסכנים שכאלה לנטימוס – מסכנים שכאלה
גלייזר – אזור העניין גלייזר – אזור העניין

עופר מגלם את אחת החרדות הגדולות שלי לקראת יום שלישי – היעדרות גרטה גרוויג מפרס הבימוי. זו לגמרי אפשרות, לא אכחיש.
שנינו השמטנו את מועמד פרס איגוד הבמאים אלכסנדר פיין ("נשארים לחג") לטובת זוכי קאן הגדולים של השנה. אופציות נוספות שיכולות להגיע הן סלין סונג ("חיים שלמים"), קורד ג'פרסון ("אמריקן פיקשן") או אולי אפילו טוד היינס ("מאי דצמבר").

השחקן הראשי הטוב ביותר

אור עופר
קופר – המאסטרו קופר – המאסטרו
ג'יאמטי – נשארים לחג ג'יאמטי – נשארים לחג
מרפי – אופנהיימר מרפי – אופנהיימר
סקוט – כולנו זרים סקוט – כולנו זרים
רייט – אמריקן פיקשן רייט – אמריקן פיקשן

על פי כל דבר שקרה עד עכשיו, באמת שאין סיבה להמר על אנדרו סקוט. אמנם מאיגוד השחקנים אין מה לצפות יותר מדי, אבל ההשמטה המרתיחה שלו מהבאפט"א (לא כעסתי ככה כל העונה) היא תמרור אזהרה. מכיוון שסקוט נתן את ההופעה האהובה עלי השנה, פשוט לא יכולתי לוותר עליו, אבל מה שבאמת הפתיע אותי הוא שעופר חשב כמוני וגם הוא מתעקש עליו. כך יצא שהימרנו על אותה חמישייה, מעלימים עין מהמועמד לאיגוד השחקנים קולמן דומינגו ("רסטין") ומכוכב "רוצחי פרח הירח" לאונרדו דיקפריו.

בהתחשב בזה שאנחנו לוקחים את המועמדות של קופר כמשהו ודאי, האקדמיה סוג של "חייבת" גם להכניס פנימה את דומינגו ו/או סקוט, אחרת היא יוצאת ממש רע. נוכחות של סקוט או דומינגו תסמן את הפעם היחידה בתולדות האוסקר  96 שנות אוסקר, ששחקן ראשי שהוא גיי מוצהר מועמד על גילום דמות של גיי, להוציא את איאן מקלן ב-1998. אם שני אלו נופלים, אבל קופר הסטרייט בתפקיד ברנסטיין הביסקסואל נכנס, זה לא יהיה נוח.

השחקנית הראשית הטובה ביותר

אור עופר
גלדסטון – רוצחי פרח הירח גלדסטון – רוצחי פרח הירח
הולר – אנטומיה של נפילה הולר – אנטומיה של נפילה
מאליגן – המאסטרו מאליגן – המאסטרו
רובי – ברבי רובי – ברבי
סטון – מסכנים שכאלה סטון – מסכנים שכאלה

שוב שנינו בוחרים באותה חמישייה, שנינו משמיטים את מועמדת האיגוד אנט בנינג ("ניאד") לטובת סנדרה הולר. השנה יש באמת המון אופציות יחסית, כולל גרטה לי ("חיים שלמים"), פנטייז'ה בארינו ("הצבע ארגמן") ואולי אפילו נטלי פורטמן ("מאי דצמבר"). בעיני השחקנית שנמצאת בסיכון הכי גדול היא מרגו רובי, ואני חושש מזה מאוד.

שחקן המשנה הטוב ביותר

אור עופר
דה נירו – רוצחי פרח הירח דפו – מסכנים שכאלה
דאוני ג'וניור – אופנהיימר דה נירו – רוצחי פרח הירח
גוסלינג – ברבי דאוני ג'וניור – אופנהיימר
מלטון – מאי דצמבר גוסלינג – ברבי
ססה – נשארים לחג מלטון – מאי דצמבר

השאלה הכי גדולה ובלתי נתנת למענה בתחום שחקני המשנה היא מה הולך לקרות עם "מסכנים שכאלה". לסרט יש שני מתמודדים מרכזיים, מארק ראפלו ו-ווילם דפו. במשך רוב העונה נראה שראפלו פותח פער, אבל היעדרות מאיגוד השחקנים והבאפט"א לטובת דפו הפכה את היוצרות. גם צריך לזכור שהאקדמיה שבורה על דפו, ולאחרונה נותנת לו מועמדות אפילו על סרטים שלא קיבלו תמיכה ממקומות אחרים ("פרויקט פלורידה", "ואן גוך: בשערי הנצח"). אני החלטתי שנמאס לי מהסיפור הזה, ובקלות דעת שתעלה לי בניקוד, הורדתי את שניהם לטובת ססה הנפלא מ"נשארים לחג", למרות שלא צבר יותר מדי מועמדויות במהלך העונה.

שחקנית המשנה הטובה ביותר

אור עופר
בלאנט – אופנהיימר בלאנט – אופנהיימר
ברוקס – הצבע ארגמן ברוקס – הצבע ארגמן
פוסטר – ניאד קרוז – פרארי
מור – מאי דצמבר מור – מאי דצמבר
רנדולף – נשארים לחג רנדולף – נשארים לחג

אולי הקטגוריה עם הזוכה הכי ודאית של השנה (רנדולף), כך שכל הארבע בעיקר ישמחו להיות מועמדות. עופר ואני חלוקים לגבי העזר כנגד גיבורי הסרט שלהן, דיאנה ניאד ואנזו פרארי, שתיהן מועמדות לאיגוד השחקנים. אבל גם פה יש המון אופציות נוספות: אמריקה פררה ("ברבי"), טרג'י פ. הנסון ("הצבע ארגמן"), ז'ולייט בינוש ("הקדירה"), סנדרה הולר ("אזור העניין"), קלייר פוי ("כולנו זרים"), רוזמונד פייק ("סולטברן") שהסרתי בשנייה האחרונה, כמו גם נשות "אמריקן פיקשן" או "אלוהים אתה שם? זאת אני מרגרט".
אני מריח הפתעה גדולה בדרך אלינו, פשוט לא יודע מאיזה כיוון.

התסריט המעובד הטוב ביותר

אור עופר
אמריקן פיקשן אמריקן פיקשן
ברבי ברבי
רוצחי פרח הירח רוצחי פרח הירח
אופנהיימר אופנהיימר
מסכנים שכאלה מסכנים שכאלה

החמישייה הכי מיידית ובטוחה מופיעה אצל שנינו. עדיין אפשר לקוות להפתעה מכיוון "אזור העניין", "אחוות השלג", "כולנו זרים" או "אלוהים אתה שם? זאת אני, מרגרט". אמשיך לחלום עד הרגע האחרון.

התסריט המקורי הטוב ביותר

אור עופר
אייר אנטומיה של נפילה
אנטומיה של נפילה נשארים לחג
נשארים לחג המאסטרו
חיים שלמים חיים שלמים
מאי דצמבר מאי דצמבר

"המאסטרו" נראה כפופולרי באופן כללי והתסריט שלו עולה במספר הימורים, כך שעופר בהחלט יודע מה הוא עושה. אני גם הייתי מהמר עליו אילולא חשבתי שזה פשוט תסריט קטסטרופלי. עם זאת, ענף התסריטאים כן העמיד בשנה שעברה את "אהבה בשחקים: מאווריק" אז לא כדאי לצפות מהם ליותר מדי, מה גם שאין באמת מתמודדים בטוחים. אולי גם פה נראה איזה משהו שמגיע משום מקום כמו איזה "האיש מהחלומות" או משהו.

הצילום הטוב ביותר

אור עופר
הרוזן הרוזן
רוצחי פרח הירח רוצחי פרח הירח
המאסטרו אופנהיימר
אופנהיימר מסכנים שכאלה
מסכנים שכאלה אזור העניין

כדי לא להסתבך יותר מדי הלכתי עם חמישיית איגוד הצלמים. עופר החליף את "המאסטרו" ב"אזור העניין". הכול די הגיוני, בגדול.

העריכה הטובה ביותר

אור עופר
ברבי אנטומיה של נפילה
רוצחי פרח הירח רוצחי פרח הירח
המאסטרו המאסטרו
אופנהיימר אופנהיימר
מסכנים שכאלה מסכנים שכאלה

כמו עם פרס הבימוי, עופר חושב ש"אנטומיה של נפילה" יעפיל על הפייבוריט "ברבי" וזה בהחלט אפשרי. זאת קטגוריה קשה יחסית כי באמת האפשרויות רבות. אם דובקים במתמודדי הסרט, שלרוב מרכיבים את הקטגוריה הזו באופן מוחלט מאז המעבר לעשירייה, בהחלט נוכל לראות פה את "נשארים לחג", "אמריקן פיקשן", "חיים שלמים" ו"אזור העניין".

עיצוב התלבושות הטוב ביותר

אור עופר
ברבי ברבי
רוצחי פרח הירח הצבע ארגמן
אופנהיימר רוצחי פרח הירח
מסכנים שכאלה אופנהיימר
וונקה מסכנים שכאלה

ההימור על "אופנהיימר" הוא יחסית לא יציב, בעיקר כי יש הרבה סרטי שמלות השנה, והחליפות האפרוריות (אך מרהיבות) של "אופנהיימר" לא בדיוק מהסוג שמגיע לקטגוריה הזו. ועדיין, הפופולריות של הסרט, כמו גם העבודה המרשימה של אלן מירוז'ניק, לגמרי יכולה להביא אותו פנימה במקום "פריסילה", "נפוליאון" או "המאסטרו".

העיצוב האומנותי הטוב ביותר

אור עופר
ברבי ברבי
רוצחי פרח הירח רוצחי פרח הירח
נפוליאון וונקה
אופנהיימר אופנהיימר
מסכנים שכאלה מסכנים שכאלה

הפעם עופר בוטח ב"וונקה" אבל אני החלפתי אותו ב"נפוליאון". כל מתמודדי התלבושות יכולים לצוץ גם כאן, יחד עם "אסטרואיד סיטי", "אחוות השלג", "המאסטרו", "סולטברן" ו"הצבע ארגמן".

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר

אור עופר
גולדה גולדה
המאסטרו המאסטרו
אופנהיימר אופנהיימר
מסכנים שכאלה רוצחי פרח הירח
אחוות השלג אחוות השלג

הקטגוריה הכי בלתי נתנת לחיזוי היא זו של ענף המאפרים, כי הם באמת עושים מה שבראש שלהם. למשל, לא להעלות שלב את "שומרי הגלקסיה 3" לטובת "דרקולה: המסע האחרון". ככזה, הכול יכול לקרות, בין אם חמשת הסרטים שאנחנו הימרנו עליהם, או הפיינליסטים הנוספים "בו מפחד", "פרארי", "רוצחי פרח הירח" או "נפוליאון".

המוזיקה המקורית הטובה ביותר

אור עופר
אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל הילד והאנפה
רוצחי פרח הירח רוצחי פרח הירח
אופנהיימר אופנהיימר
מסכנים שכאלה מסכנים שכאלה
ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש אזור העניין

אני לא מתכוון להמר נגד ג'ון וויליאמס, אז תוך כדי גלגול עיניים רשמתי את "אינדיאנה ג'ונס" כחלק מהחמישייה. יחד עם הפיצול של עופר ושלי לגבי סרט האנימציה הפוטנציאלי, יצא שיש לנו רק שלושה סרטים זהים, כולם מליין הסרט הטוב ביותר. סרט אנימציה נוסף שיכול להשתחל הוא "אלמנטלי", וכמוהו גם "אחוות השלג", "הצבע ארגמן", "ברבי" או הסרט התיעודי "סימפוניה אמריקאית".

השיר המקורי הטוב ביותר

אור עופר
סימפוניה אמריקאית סימפוניה אמריקאית
ברבי ברבי
ברבי ברבי
חריף אש חריף אש
רסטין רסטין

שלושה שירים מ"ברבי" מתמודדים על שני המקומות (המספר הכי גבוה שמותר לסרט להכניס לקטגוריה הזו). בשביל הפרוטוקול, אנחנו מהמרים על "אני רק קן" ו"בשביל מה נוצרתי" על חשבון "רוקדת את הלילה" של דואה ליפה. גם ל"הצבע ארגמן" ו"פלורה אנד סאן" יש שני שירים מתמודדים.
אם אתם תוהים מה "חריף אש" עושה אצלנו בהימורים, נאמר שאנחנו פה מספיק זמן כדי לדעת לא ללכת נגד שיר שכתבה דיאן וורן, לא משנה מאיזה סרט מונפץ. האישה מועמדת כבר שש שנים רצוף, רוב הפעמים על סרטים שאיש לא ראה.

עיצוב הסאונד הטוב ביותר

אור עופר
פרארי פרארי
רוצחי פרח הירח רוצחי פרח הירח
המאסטרו המאסטרו
אופנהיימר אופנהיימר
אזור העניין אזור העניין

על אף שעופר ואני תמימי דעים, הכול יכול לקרות פה עם שאר הפיינליסטים "ברבי", "נפוליאון", "הרוצח", "משימה בלתי אפשרית" או "היוצר".

האפקטים החזותיים הטובים ביותר

אור עופר
היוצר היוצר
גודזילה מינוס אחת גודזילה מינוס אחת
שומרי הגלקסיה 3 שומרי הגלקסיה 3
אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל מסכנים שכאלה
ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש

כאילו שלא היה מטומטם מצדי להמר על "אינדיאנה ג'ונס" בפרס המוזיקה, הנה אני עושה זאת שוב בתחום האפקטים. לא הייתי מקשיב לעצמי. עופר בוחר במתמודד היחיד מהליין אפ של פרס הסרט, "מסכנים שכאלה", אבל "נפוליאון" ו"אחוות השלג" בהחלט יכולים לעקוף.

סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר

אור עופר
הילד והאנפה הילד והאנפה
אלמנטלי מרד התרנגולים 2
נימונה אלמנטלי
ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש
צבי הנינג'ה צבי הנינג'ה

עופר ואני חלוקים לגבי נציגות נטפליקס בקטגוריה. הוא בוחר בסרט ההמשך ל"מרד התרנגולים" ואני בשיאן המועמדויות לפרסי האנימציה (ANNIES), "נימונה". לי שום דבר לא משנה כל עוד "צבי הנינג'ה" בפנים.

הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר

אור עופר
סימפוניה אמריקאית סימפוניה אמריקאית
מעבר לאוטופיה מעבר לאוטופיה
ארבע אחיות הזיכרון הנצחי
עדיין עדיין
עשרים ימים במריופול עשרים ימים במריופול

בכל שנה יש סרט אחד שכולם מהמרים עליו אבל נופל. השנה "עדיין" על מייקל ג'יי פוקס, "עשרים ימים במריופול" שמתמודד גם בפרס הסרט הבינלאומי, ו"סימפוניה אמריקאית" הנטפליקסי הם המובילים, ולכן החרב תלויה מעל כל אחד מהם. איש אינו בטוח!

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר

אור עופר
דנמרק – הארץ המובטחת יפן – ימים מושלמים
ספרד – אחוות השלג ספרד – אחוות השלג
צרפת – הקדירה צרפת – הקדירה
מקסיקו – טוטם גרמניה – חדר המורים
אנגליה – אזור העניין אנגליה – אזור העניין

בטח שמתם לב שעד כה לא התפרעתי יותר מדי. אז הנה, זה השלב שבו אני הולך נגד הזרם ומהמר על מקסיקו ודנמרק, למרות שלא נראה שהם בולטים במיוחד אם לשפוט לפי העונה. הקונצנזוס הוא על ספרד, אנגליה, צרפת, פינלנד וגרמניה, אבל אני זוכר שלפעמים דברים מאוד משונים קורים פה.
יותר מהכול, חייבים לציין שרשימת 15 הפיינליסטים השנה מורכבת ברובה מסרטים מעולים. למשל, שניים מהסרטים הכי טובים שראיתי בחיי מתמודדים, "ימים מושלמים" ו"ארץ האלוהים", והיה לי ממש כואב להשמיט אותם מההימורים. אמן שאני טועה, ואמן אחד מהם יזכה. האמת היא שכל זוכה מלבד צרפת יהיה בסדר מבחינתי.

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר

אור עופר
מכתב לחזיר Boom
Once upon a Studio Eeva
Our Uniform מכתב לחזיר
Pete Once upon a Studio
War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko

יאללה, קנטור!

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר

אור עופר
The ABCs of Book Banning The ABCs of Book Banning
מחנה קיץ לאמיצות Bear
Deciding Vote מחנה קיץ לאמיצות
The Last Repair Shop The Last Repair Shop
Last Song from Kabul Last Song from Kabul

הסרט הקצר הטוב ביותר

אור עופר
The After The Anne Frank Gift Shop
The Anne Frank Gift Shop Red, White and Blue
Good Boy דרך מוזרה לחיות
הסיפור המופלא של הנרי שוגר הסיפור המופלא של הנרי שוגר
Yellow Yellow

עופר מאמין שהקטגוריה הזו תכלול שניים מהאוטרים הגדולים ביותר של תקופתנו, ווס אנדרסון ופדרו אלמודובר. זה בהחלט ייתכן, אבל בגלל שלא שמעתי מילה טובה אחת על "דרך מוזרה לחיות" אני מאמין שזה ייפול בדרך. אגב, עוד שם גדול שמתמודד השנה הוא הבמאי הבריטי איאן סופטלי ("כנפי היונה", "קיי-פקס") עם "הרועה".

ביום שלישי נתכנס פה שוב ונראה מהן תוצאות האמת. בהצלחה לכולם.