• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2021/22: המועמדים לאיגודי המפיקים, הבמאים, הצלמים והעורכים

28 בינואר 2022 מאת אור סיגולי

ההצבעה לפרס האוסקר ה-94 החלה השבוע, מכניסה אותנו לשלב חדש במשחק. אולי שמתם לב לזה עם מאמצי היח"צ האחרונים שצצו בחדשות התעשייה והבידור – מרטין סקורסזה יוצא לפתע עם תמיכה פומבית ב"סמטת הסיוטים", פיטר דינקלייג' נופל על דיסני כחלק מניסיון להזכיר שהוא מתמודד עם "סיראנו", ברדלי קופר פתאום נזכר שיש מרוץ ושהוא צריך להתראיין למקומות, ועוד כאלה. הכל חלק מהשמן של המכונה.
בתוך זה כמה מחלקי הפאזל הכי חשובים של העונה נפלו למקומם, עם הכרזות המועמדים של האיגודים השונים. אלו סטטיסטית האינדיקציות הטובות ביותר לאוסקר עצמו, מכיוון שהחפיפה בין חברי האיגודים ומצביעי האקדמיה גדולה יחסית.
על פרסי איגוד השחקנים הרחבתי בפוסט בפני עצמו, וכעת הגיע הזמן להתרכז בארבעה חשובים אחרים: המפיקים, הבמאים, הצלמים והעורכים.

האמת היא שההכרזות השונות שצצו ממש כמו פטריות אחרי (או במהלך) הגשם, היו רחוקות מלטלטל את הסירה או לספר לנו משהו שלא ידענו. אין פה הפתעות גדולות מדי, רק הצדקה לתחזיות שכבר כמה חודשים מובילות את המרוץ.
הסרטים שיצאו עם ידם על העליונה מהכרזות האיגודים הם שלושה: "כוחו של הכלב", "חולית" ו"בלפסט", שנכחו בכל מקום. אם מדברים על צבירת נקודות, אפשר לומר ש"בפלסט" הוא המוביל מהם, מכיוון שהוא היחיד שקיבל מועמדות לפרס הצוות הטוב ביותר באיגוד השחקנים. זאת בזמן ש"כוחו של הכלב" הופיע "רק" בפרסי המשחק האינדיבידואלים, ו"חולית" רק בפרס הפעלולנים. על פי הנתונים היבשים, זוכה האוסקר לסרט הטוב ביותר 2021/22 הוא אחד משלושתם.

את החמישייה הפותחת משלימים שני סרטים שהיו קרובים לנוכחות מלאה בגילדות, אך מעדו באיזשהו שלב קטן בדרך. גם פה אין באמת הפתעות. אלו הם "סיפור הפרברים" שלא הופיע באיגוד הצלמים והעורכים, ו"ליקריץ פיצה" שנשמט מאיגוד הצלמים. כרגע נראה ששום דבר לא יעצור אותם בדרך למספר רב של מועמדויות, כולל הסרט, אבל מבחינת זכייה הם סובלים מנחיתות קלה.

הסרטים שעבר עליהם שבוע פחות מרנין הם "סמטת הסיוטים" שבאמת נראה שאיבד מומנטום לגמרי, ו"בית גוצ'י", שאחרי ההצלחה עם איגוד השחקנים נדחק לפינה בלי נוכחות אצל שאר האיגודים המרכזיים. גם "ספיידרמן: אין דרך הביתה" חזר למקומו הטבעי והמארוולי להדהים, כסרט שניצח אצל הקהל אבל לא בהכרח זכה לחיבת התעשייה במידה שווה.

איגוד נוסף שהכריז על מועמדיו ממש לאחרונה הוא זה של התסריטאים. עם זאת, בגלל שזה האיגוד הכי קפדן, שמאפשר מועמדויות רק לחבריו, הוא איננו משקף את העונה או השנה כמו שהיא (את "כוחו של הכלב" לא תמצאו שם), אני, ברשותכם, אתעלם ממנו.
זה יעביר אותנו לפירוט מועמדי הגילדות, עם המפיקים תחילה.

חולית

המועמדים לפרס איגוד המפיקים:
"אל תסתכלו למעלה"
"בלפסט"
"הזוג ריקרדו"
"חולית"
"טיק, טיק… בום!"
"כוחו של הכלב"
"ליקריץ פיצה"
"משפחה מנצחת"
"סיפור הפרברים"
"קודה"

סרט אנימציה:
"אנקאנטו"
"לוקה"
"לשיר 2"
"משפחת מיטשל נגד המכונות"
"ראיה והדרקון האחרון"

מחוץ ללולאת האוסקר, אני חייב לומר שהיעדרות "ספיידרמן" פה די מפתיעה. כפי שכתבתי לפני כמה שבועות, מעולם לא האמנתי שיש לו סיכוי אמיתי להגיע לאוסקר ("חולית" הוא הבלוקבאסטר היוקרתי של השנה), אבל איגוד המפיקים אוהב מאוד לתת מקום של כבוד לסרט הכי ריווחי של השנה, זה שמכר כרטיסים במיליונים (או במיליארדים, במקרה הזה). באמת מוזר מדוע הם לא עמדו מאחורי הלהיט הגדול ביותר של השנים האחרונות.
סרטים נוספים שנכוו מהמפיקים הם "סמטת הסיוטים", "בית גוצ'י" (הדרמה למבוגרים המצליחה ביותר של 2021), "לא זמן למות" ו"הטרגדיה של מקבת'" של אפל. לא נורא, רשת הסטרימינג תתנחם במועמדות של "קודה", שהתחיל את דרכו בדיוק לפני שנה בסאנדנס וכנראה יגיע גם לעשיריית האוסקר.

מי שכן יכולים לפתוח שמפניות הם אמזון, שאחרי המועמדות המפתיעה של חאוויר בארדם באיגוד השחקנים עם "הזוג ריקרדו", נראה שאכן לסרט בכיכובו יש את הכוח להגיע לפרס הסרט הטוב ביותר באוסקר. נטפליקס הצליחו להכניס פנימה לא רק את השחקנים המרכזיים שלהם, "כוחו של הכלב" ו"אל תסתכלו למעלה", אלא גם את ההצלחה הפחות מובנת מאליה שלה, "טיק, טיק… בום!".

בגלל שיטת שינוי ההצבעה השנה באוסקר, קשה לומר האם כל עשרת מועמדי איגוד המפיקים יגיעו גם לקו הסיום, וצריך לזכור שישנם סרטים בינלאומיים שיכולים להפתיע, בעיקר בזכות המצביעים מחוץ להוליווד. כך ש"הנהגת של מר יוסוקה", לצורך העניין, עדיין יכול להשתחל פנימה. השאלה היא את מי הוא ידחק.

כוחו של הכלב

המועמדים לפרס איגוד הבמאים:
פול תומס אנדרסון – "ליקריץ פיצה"
קנת בראנה – "בלפסט"
דני וילנוב – "חולית"
סטיבן ספילברג – "סיפור הפרברים"
ג'יין קמפיון – "כוחו של הכלב"

קשה לחשוב על רשימה פחות צפויה מאיגוד הבמאים. אלו ללא ספק חמשת הסרטים הבולטים ביותר של המרוץ, והבמאים החזקים ביותר בסביבה. על פניו, אלו גם יהיו חמשת המועמדים הבלתי מעורערים לאוסקר, אבל כאן שוב נכנס לדיון עניין המצביעים החוץ-הוליוודיים. בשנים האחרונות איגוד הבמאים והאוסקר הסכימו ביחס של 4:5, כאשר בשנה שעברה ארון סורקין של האיגוד החולף בתומס וינטרברג של האוסקר.
בהחלט יש סיכוי שריוסוקה המאגוצ'י, אסגר פרהאדי או אפילו ז'וליה דוקרנו יצוצו באוסקר, מחליפים כל אחד שאיננו ג'יין קמפיון. קטן, אבל קיים.

שווה רגע להתעכב גם על רשימת המועמדים לסרט ביכורים:
מגי ג'ילנהאל – "הבת האפלה"
טטיאנה הואזו – "ליל הלהבות"
לין-מנואל מירנדה – "טיק, טיק… בום!"
אמה סליגמן – "שבעה בייבי"
מייקל סרונסקי – "פיג"

לא רק שלוש במאיות מופיעות כאן, ולא רק של נציגות מפרס הסרט הבינלאומי (אם כי ספציפית אחד הפחות אהובים עלי) אלא גם נוכחות משמחת של "פיג" ועוד דחיפה ל"טיק, טיק… בום!".

המועמדים לפרס איגוד הצלמים:
"בלפסט" – האריס זמברלוקוס
"הטרגדיה של מקבת'" – ברונו דלבונל
"חולית" – גרג פרייז'ר
"כוחו של הכלב" – ארי ווגנר
"סמטת הסיוטים" – דן לאוסטסן

"סיפור הפרברים", "האביר הירוק", "ספנסר" ו"ליקריץ פיצה" הם ההיעדרויות הבולטות. פה דווקא "סמטת הסיוטים" כן הצליח, כך שהוא עדיין במשחק, אבל בעיקר בפרסים האומנותיים-טכניים (ובצדק רב. איזה סרט מרהיב הוא). "כוחו של הכלב" גם מסמן נוכחות של צלמת, שזה בטח לא מאוד שכיח.
שני סרטים בשחור-לבן הצליחו להשתחל פנימה, "בלפסט" ו"מקבת'", מהדהדים את הזכייה הקודמת, שהייתה משותפת גם לאיגוד וגם לאוסקר – "מאנק".

הטרגדיה של מקבת'

המועמדים לפרס איגוד העורכים – דרמה:
"בלפסט" – אונה ני נוהייל (אין לי שמץ של מושג איך מעברתים את זה. רצף אותיות אקראי להפליא)
"חולית" – ג'ו ווקר
"כוחו של הכלב" – פיטר סיבראס
"לא זמן למות" – טום קרוס
"משפחה מנצחת" – פמלה מרטין

המועמדים לפרס איגוד העורכים – קומדיה:
"אל תסתכלו למעלה" – האנק קורווין
"הכרוניקה הצרפתית" – אנדרו וויסלבום
"טיק, טיק… בום!" – מיירו קרסטין ואנדרו וויסלבום
"ליקריץ פיצה" – אנדי יורגנסון
"קרואלה" – טטיאנה ס. ריגל

המועמדים לפרס איגוד העורכים – אנימציה:
"אנקאנטו" – ג'רמי מילטון
"לוקה" – קת'רין אפל
"לשיר 2" – גרגורי פרלר
"משפחת מיטשל נגד המכונות" – גרג לוויטן
"ראיה והדרקון האחרון" – פביאן רולי

גם פה, אין ספק שזו סטירה ל"סיפור הפרברים", שאפילו עם פיצול לז'אנרים לא הצליח להיכנס ונדחק על ידי ג'יימס בונד. עם זאת, אני מניח שבאוסקר זה יהיה קצת אחרת.
האמת היא שכאן ציפיתי דווקא למצוא סרט שטרם דיברנו עליו, "אתמול בלילה בסוהו", אבל זה לא צלח. מכיוון שהוא פיינליסט של האקדמיה בקטגוריית הסאונד, אני מאמין שעוד יש לי סיכוי. ברכות גם לאנדרו וויסבלום על מועמדותו הכפולה, לשתי עבודות מרשימות במיוחד. מחזיק אצבעות שמשהו מהם יתגשם לכדי נוכחות באוסקר אבל אני סקפטי.

המועמדים הסופיים לאוסקר ה-94 יוכרזו ב-8 בפברואר. אנחנו ממשיכים לעקוב.