• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2019/20: מה לעשות עד הטקס?

9 בפברואר 2020 מאת אורון שמיר

אפשר לומר שזו הייתה עונת בזק בכל הקשור לאוסקרים. אנחנו רק בתחילת פברואר וכבר מגיע תורו של טקס הפרסים ה-92 של האקדמיה האמריקאית לקולנוע, אחרי כחודשיים ולא הרבה יותר של פרסים מקדימים מאז ראשית דצמבר. הדחיסות הזו גרמה לנו לצופף את הסיקור, רובו ככולו של אור סיגולי, ובשבועות האחרונים עסקנו לא מעט בספקולציות ואז בניתוח רשימת המועמדים. בין אם האדישות שלכם ושלכן לנושא לא יכולה להיות גבוהה יותר ובין אם זו תקופה מסעירה של השנה הקולנועית עבורכם ועבורכן, החדשות הטובות והרעות כאחד הן שהלילה זה נגמר.

בשעה 3:00 לפנות בוקר שעון ישראל יחל הטקס בתיאטרון דולבי אשר בלוס אנג׳לס, ובשעתיים שקדמו לכך יהיה אפשר להצטרף אל השטיח האדום. להבנתי, המשדר יהיה זמין בישראל רק ללקוחות yes, שיוכלו לחזות בשידור החי בערוץ yes1 או STINGTV ואפשר גם להמתין למחרת עת יעלה המשדר המלא ל-VOD. הגרסה הערוכה והמתורגמת של הטקס תשודר ב-yes1 ביום שלישי, 11/2 בשעה 21:30, למקרה שלהישאר ערים כל הלילה זו לא אופציה או רצון עז במיוחד. קצת לפני הטקס יצוץ כאן פוסט מתעדכן של אור, שילווה את הטקס בזמן אמת או יחכה לכם ולכן למחרת בבוקר עם רשימת הזוכים והזוכות וכמה תובנות מהירות. אם כי יש לי הרגשה ששום נאום זכייה לא ישתווה לזה של אדם סנדלר שלקח הלילה את פרס השחקן הטוב ביותר בפרסי הקולנוע העצמאי (למי שרוצים חימום להערב, הקדישו חמש דקות למי שנשדדה ממנו מועמדות). בהתאם לרוח הזכיות, ייתכן עוד פוסט תגובה אחד ביום העוקב כפי שאנחנו נוהגים לעשות, אבל החל מאמצע השבוע כולנו נהיה חופשיים יותר לעסוק בהיבטים של הקולנוע שאינם חלוקת פרסים מטעם האקדמיה ונציגיה, שנוטים אל השמרני והשנה יעמדו למבחן כפול. או כפי שאור שב ומנסח זאת, או שלפנינו הטקס הצפוי ביותר או המפתיע ביותר.

כמה דברים שכבר ידועים הם ההחלטה לחזור על מה שהצליח יפה מאוד בשנה שעברה, ולקיים את הערב ללא מנחה. מונולוג או נאמבר פתיחה ודאי שיהיו, אבל התוכניה מספיק עמוסה גם ככה ובאמת שאפשר להסתדר בלי מנחה יחיד. מספיקים קטעי הקישור לפני כל אחת מ-24 הקטגוריות שיחלקו פרסים, לצד הופעות חיות שכבר נקבעו. חמשת השירים המועמדים בקטגוריה הייעודית יזכו לביצועים חיים, מה שלרוב מפיח חיים או מהווה הפסקת שירותים הכרחית, תלוי בביצוע. השנה יעלו על הבמה סר אלטון ג׳ון (״רוקטמן״), רנדי ניומן (״צעצוע של סיפור 4״), סינתיה אריבו (״הארייט: הדרך לחופש״), אידינה מנזל (״לשבור את הקרח 2״), וכריסי מץ (״ Breakthrough״). בנוסף, הזמרת הצעירה בילי אייליש מתוכננת ל״הופעה מיוחדת״ במהלך הטקס, ובהתחשב בכך שלא מזמן נודע שהיא תכתוב ותשיר את שיר הנושא של הסרט החדש בסדרת ג׳יימס בונד, ״לא זמן למות״, ייתכן מאוד שנשמע אותו לראשונה הלילה. זמרת נוספת שהוכרז כי תיקח חלק בטקס תחת הכותרת של ״הופעה מיוחדת״ היא ז׳אנל מונה, לא יודע אם להמר שהיא תשיר על רקע הסגמנט המכבד את מי שהלכו לעולמם.

מבין מגישי הפרסים שכבר נודע עליהם, אפשר לציין את זוכי השנה שעברה אוליביה קולמן ורמי מאליק, לצד מועמדים השנה כמו טאיקה וואיטיטי וטום הנקס, ועוד פרצופים שיהיה נחמד להיתקל בהם בשעות הקטנות: זאזי ביטס, טימותי שאלמה, פנלופה קרוז, וויל פארל, אוסקר אייזק, דיאן קיטון, שאיה להבף, סטיב מרטין, לין מנואל מירנדה, מארק רפאלו, סיגורני וויבר, רבל ווילסון, קיאנו ריבס ועוד. בניגוד לשנה שעברה, ישראלים לא יזכו כי אין לנו מועמדים להתגאות בהם, אבל גל גדות בהחלט תעלה על הבמה להגיש פרס אף היא. אולי זה אפילו יהיה לישראלי של כבוד, קוונטין טרנטינו, אולי לקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר. כי גם אם האוסקר השנה יהיה צפוי, לפחות הוא ייזכר כזה שבו נפרדנו לשלום מ״הסרט הזר״ או יותר נכון ״הסרט הטוב ביותר בשפה זרה״. הפרסים הכי צפויים של הערב, שלמעשה כבר חולקו, הם פרסי מפעל החיים. הם הוענקו השנה לבמאי דייויד לינץ׳, לבמאית לינה ורטמולר, לשחקן ווס סטודי ולשחקנית והפעילה החברתית ג'ינה דיוויס. עופר כתב על הבחירה הבלתי מובנית מאליה בוורמולר עוד בקיץ, במה שהוא בעצם הפוסט הראשון שלנו על האוסקר של עונת 2019/20.

את שאר הזוכים והזוכות יהיה צריך לנחש בשלב זה, כפי שעשו אור ועופר בפוסט ההימורים השנתי שלנו. למרות שנאלצתי לוותר על כך השנה בעצמי, להמר לכל הפחות על הקטגוריות המרכזיות מוסיף עניין למשדר ואפשר בהחלט לעשות זאת, בשביל הספורט. אבל עצם העובדה ששני המנבאים אצלנו לא מסכימים על זהות הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר, מעידה לדעתי שהערב אולי יהיה פחות צפוי ממה שנדמה. רק כדי להזכיר, "ג'וקר" מוביל בכמות המועמדויות עם 11 פרסים אפשריים, ואחריו דולקים "1917", "האירי" ו"היו זמנים בהוליווד" עם מועמדויות כל אחד. "ג'וג'ו ראביט", "נשים קטנות", "סיפור נישואים" ו"פרזיטים" השיגו 6 מועמדויות על אחד, אבל אל תפסלו אף אחד מהם, במיוחד לא את האחרון. על כולם אפשר לקרוא בלינקים המצורפים ולמי שצריך רענון מרוכז לעונה, הנה עוד חומר קריאה עד הטקס.

סיכום עונת האוסקר של סריטה

המירוץ אל חמישיית הסרט הבינלאומי – בסוף אוגוסט החל אור בפרויקט השנתי שלו של השגת מידע על כל נציג של כל מדינה ששלחה סרט לאוסקר. זה התפרש על פני חמישה חלקים המכילים תמונה מקיפה של מצב הקולנוע העולמי כפי שכל מדינה שואפת להציג. כנספח מאוחר, הוסיף אור סקירה משולשת על מועמדים שהיו זמינים לצפייה ביתית. בדצמבר הצטמקה הרשימה העצומה לעשייריה ובינואר הוכרזו המועמדים.

רגע לפני תחילת העונה הרשמית, אור נזכר בטקס הקודם וניסה להסיק ממנו מסקנות.

הפרסים המקדימים – כאמור, מאז תחילת דצמבר חזאי ומסקרי האוסקר בודקים את כיוון הרוח בעזרת שאר האירועים והגביעים שמעניקים לתקופה הזו בשנה את הכינוי ״עונת הפרסים״ ולא רק עונת האוסקר. זה התחיל עם פרסי הביקורת, נמשך עם איגוד השחקנים, הצלמים, הבמאים והמפיקים. לצד זאת, היו לנו גם את הבאפטא שלעתים עוזר להתכוונן ואפילו גלובוס הזהב זכה להתייחסות נדירה בסריטה.

חשיפת המועמדים – אחרי שאור ועופר ניסו את כוחם בניחוש בפעם הראשונה העונה, נחתה עלינו סוף סוף רשימת המועמדים והמועמדות באמצע ינואר. בשלב הזה הספקולציות אמנם מתגברות, אבל לפחות מספר הסרטים שקיימים בשיחה פוחת משמעותית. ומרגע זה, לא נותר אלא להעביר את הזמן בחן בזמן שהמועמדים מתקוטטים על תשומת לב בעלי זכות ההצבעה.

אור בחר לעשות זאת בשתי דרכים: ראשית עם הברקה של השוואת האוסקר הנוכחי לזה של 1994, ובהמשך עם דירוג כל הסרטים המועמדים שהוא ראה, מן האהוב עליו להכי פחות. אם תרצו רשימת צפייה להשלמות אחרונות בהחלט, אולי זה יכול לעזור. אני תרמתי תרומה צנועה כשהשלמתי את שני הסרטים התיעודיים שלא ממש זמינים לצפייה בישראל, על קורבנות סוריה.

נדמה לי שזה די והותר מה לקרוא מעכשיו ועד אמצע הלילה, אפשר גם דרך התגית ״אוסקר 2019/20״ בסוף הפוסט. שלא לדבר על הדעות והסקירות שלנו לסרטים המועמדים שאפשר למצוא בכל אחד מן העמודים ששיתפתי כאן. ואתם ואתן, שתפו אותנו אם יש מסיבת צפייה שווה במיוחד שלא שמענו עליה, וכמובן הצטרפו אלינו כאן או ברשתות החברתיות כדי לארח חברה וירטואלית במהלך הלילה הגדול של הוליווד.

/// התמונות של הפסלון הן באדיבות yes וכל הזכויות שמורות לאקדמיה האמריקאית לקולנוע Oscar Statuette: ©A.M.P.A.S.®

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.