סרטים חדשים: ״תיקון״, ״יצורים ליליים״, ״המרגל – סנודן״, ״מצוד לילי״
11 בינואר 2017 מאת אורון שמירבזמן שינואר בארצות הברית מוקדש לחלוקת פרסים והכרזה על מועמדויות למיניהן, על המסכים די משעמם כי הכל כבר הוצג. בישראל, לעומת זאת, החודש הנוכחי וגם הבא ככל הנראה ימשיכו להיות זמן ההשלמות, שבו לפחות פעם בשבוע יגיע לאקרנים סרט נחשב יותר או פחות. מבחינת תפקודו של המדור גם כלוח אירועים, אני מתנצל על הדיווח המאוחר (אבל אולי לא מאוחר מדי) על שניים מהאירועים השווים של השבוע הנוכחי. ראשית, אמש התקיים אירוע גיוס כספים חגיגי לפסטיבל הגאה הבא, כולל בכורה לסרט ״בבה״, חלק מפרויקט ״נעלמות״ של יאיר קדר ואילן פלד. שנית, השבוע החליטו ברשת בתי הקולנוע לב להפוך את שהם לבירת התרבות של ישראל, והם עורכים שם פסטיבלון טרום-בכורות שהתחיל כבר ביום שני אבל יימשך גם היום ומחר. בתוכניה: ״טוני ארדמן״ המדובר של מארן אדה, ״הסוכן״ הגאוני של אסגר פרהאדי, ״נרודה״ המופתי של פבלו לאריין, ״הצב האדום״, ״מעבר להרים ולגבעות״ ו״אחת ויחידה״ (The Chosen Ones). שישה סרטים שמרכיבים יחד תוכניית-על, מהסוג שלא מותיר ברירה אלא להגיע אל קולנוע לב שהם. אבל יש גם מה לראות בבתי הקולנוע בכל רחבי הארץ.
״תיקון״, סרטו של אבישי סיון (״המשוטט״), מגיע כעת להקרנות מסחריות בבתי הקולנוע אחרי שנה וחצי בהן כתבנו עליו לא מעט. בפעם האחרונה זה היה לקראת הקרנת טרום הבכורה שערכנו לו, שהתקיימה מוקדם יותר השבוע (תודה לבאים ולבאות!). בפעם הראשונה היה זה בפסטיבל הקולנוע של ירושלים לשנת 2015, אז זכה במרבית פרסי התחרות הישראלית וכתבנו עליו עופר וגם אני. בפרסי אופיר האחרונים עודדנו אותו, וצהלנו כשזכה שי גולדמן בפרס הצילום על עבודתו. שמחנו גם להמליץ על הסרט לשוחרי ושוחרות אתגרים בשני ימי הקולנוע הישראלי בהם השתתף. בין לבין, הספיק לזכות בפרס בפסטיבל לוקרנו היוקרתי, לצד גיחות אל עולם פסטיבלי הז׳אנר, כולל פנטסטיק פסט ואוטופיה הישראלי (שם גם זכה). זה אולי הדבר הכי בלתי צפוי בהקשר של הסרט הזה, שבהחלט שואב השראה מקולנוע אימה אקספרסיוניסטי, אבל נדמה לי שההשתייכות לקולנוע ז׳אנרי תלויה במידת האמונה של הצופה באל. זאת משום שמתבצע בו נס – אברך צעיר (אהרון טרייטל) הנחשב עילוי מתמוטט ומוכרז כמת על ידי צוות הפרמדיקים שמנסים להחיותו, אבל שב לחיים אחרי שאביו (ח׳ליפה נאטור) מתערב בנעשה. מנקודה זו האב חרד על נסיונו לשנות את רצון הבורא, בעוד הבן ששב לחיים אינו כתמול שלשום, ואולי בעצם השינוי החל הרבה קודם. הסקירה של עופר כבר באוויר.
״יצורים ליליים״ (Nocturnal Animals), סרטו השני של מעצב האופנה בדרך כלל טום פורד (״סינגל מן״), יכול להיות דאבל פיצ׳ר מאוד מוזר במשותף עם ״המפגש״. גם אותו מובילה איימי אדמס, גם הוא מפוצל עלילתית ואפילו חלק מן התמות דומות. אלא שכאן מגלמת אדמס בעלת גלריה אמידה ומשועממת, המקבלת הפתעה שמעוררת אותה לחיים – טיוטה לספר אותו כתב בעלה לשעבר, המוקדשת לה. כשהיא שוקעת בסיפור שבתוך הסיפור המרכזי, הסרט מתפצל בעצמו ומציג את עלילת הספר, המספרת על גבר (ג׳ייק ג׳ילנהול) שנאלץ להתמודד עם בריוני דרכים (בהנהגת אהרון טיילור-ג׳ונסון) בדרום ארצות הברית. העבריינים מתנכלים לאשתו ובתו, ולעזרתו של אב המשפחה נחלץ איש חוק מקומי (מייקל שאנון). אם זה לא מספיק מבלבל, הסרט עצמו מבוסס על ספר, שכתב אוסטין רייט ועובד לתסריט בידי פורד. עופר כתב על הסרט בקצרה בפסטיבל ונציה, שם ערך את בכורתו העולמית, וישלים את המלאכה בסקירה של ממש במהלך הסופש.
״המרגל – סנודן״ (Snowden), מצטרף לתת הז׳אנר המשונה ״סרטים עלילתיים בכיכובו של ג׳וזף גורדון לוויט, המבוססים על סרטים דוקומנטריים זוכי אוסקר״. מי שהחל את הטרנד המאוד ספציפי הזה הוא רוברט זמקיס בסרטו ״על חבל דק״, וכעת מגיע עוד במאי ששיאו מאחוריו כדי להמשיך את התנופה – אוליבר סטון. לפני כשנתיים הציג ״סיטיזנפור״ את סיפורו של אדוארד סנודן, אשף מחשבים וביון אמריקאי שפיתח מצפון והחליט להדליף לעיתונות את העובדה כי הממשל עוקב לא רק אחרי טרוריסטים, אלא שאין יותר פרטיות בעולם המערבי המחובר לרשת. כעת הסיפור זוכה לדרמטיזציה והוליוודיזציה בזכות סטון והתסריטאי השותף קירן פיצג׳רלד (״המסע״). לצידו של גורדון לוויט ניתן למצוא את שיילין וודלי בתור זוגתו, מליסה לאו כדוקומנטריסטית שעושה עליו סרט, זאכרי קווינטו, ריס איפנס, ניקולס קייג׳ ועוד. כתבתי על הסרט בקצרה כשהוצג בפסטיבל חיפה.
״מצוד לילי״ (Sleepless) ממשיך את מוטיב הלילה השבועי (יחד עם ״יצורים ליליים״) והוא למעשה הראשון ברשימה ששייך הלכה למעשה ל-2017 (לאחר התוכנן לצאת באביב דאשתקד ונדחה). ג׳יימי פוקס מגלם שוטר המחובר לחיי הלילה והפשע של לאס-וגאס, שבנו נחטף על-ידי עבריינים הטוענים כי גנב מהם. עוד בקאסט: מישל מונאהן, דרמונט מאלרוני וסקוט מקניירי. מי שביים הוא באראן בו אודר, שוויצרי שפעל עד כה בגרמניה, וזהו הפרוייקט ההוליוודי הראשון שלו. הסרט מבוסס על מותחן האקשן והפשע הבלגי-צרפתי ״לילה לבן״ (Nuit Blanche) מ-2011, שעובד לתסריט בידי אנדראה ברלוף, המועמדת לאוסקר על ״Straight Outta Compton״. היא גם כתבה את ״נמלטת״ שייתכן ועדיין נמצא בבתי הקולנוע בישראל, ואת ״מגדלי התאומים״ שביים…אוליבר סטון! ועם סגירת המעגל המרגשת הזו נסיים את החלק הזה של הפוסט.
יצורים ליליים״ Rocks