אוסקר 2014/15: הימורי זוכים
17 בפברואר 2015 מאת אור סיגוליאת זה לא ראינו מגיע. אחרי שבשנה שעברה קיבלנו את האוסקר הצפוי ביותר מזה שנים, השנה כל המהמרים וכל הכתבים עומדים חוורי פנים ולא מוסרים תשובה. אני יכול להגיד לכם באמת ובתמים שאם השנה אקלע נכון ביותר מעשר קטגוריות זה ייחשב מבחינתי כהצלחה. בדרך כלל אנחנו קולעים בסביבות ה-15-18.
מאירועי הפרקים הקודמים: העונה התחילה עם דחיפה ביקורתית מאסיבית לכיוון "התבגרות", ובשנה שלא היה מתמודד אחד מרכזי בשלב המוקדמות הכל היה פתוח, כאשר ברירת המחדל הייתה "משחק החיקוי". בתחומי המשחק נרשמו אותם מובילים לאורך כל הדרך: מייקל קיטון, ג'וליאן מור, פטרישיה ארקט וג'יי.קיי סימונס. ככל שהעונה התקדמה, "מלון גרנד בודפשט" צבר עוד ועוד אהדה, "סלמה" נראה כמו משהו שאסור להתעלם ממנו, "חיית הלילה" ו"נעלמת" ישבו במקום טוב ו"משחק החיקוי" איבד עוד ועוד פרסים עד שאיש לא זכר אותו. לאט לאט "בירדמן" פתח חזית ו"צלף אמריקאי" התפוצץ על המסכים. "התבגרות" שמר על מומנטום חכם על אש קטנה. ואז הגיעו האיגודים, ולהם היה רק דבר אחד להגיד: "בירדמן". לפתע סרטו של אלחנדרו גונזלס איניאריטו הפך להיות הטוען לכתר, כשבאופן אירוני דווקא החוליה חזקה שלו מבחינת הפרסים, מייקל קיטון, נעקף על ידי אדי רדמיין ו"התיאוריה של הכל".
המועמדויות עצמן הפתיעו גם. "חיית הלילה", "נעלמת" ו"סלמה" כולם חטפו מכה על האף (בלי להזכיר את ההתעלמות מ"סרט לגו" ו"כוח עליון" בקטגוריות הפרינג'), כש"בירדמן" ו"מלון גרנד בודפשט" יצאו מנצחים. "משחק החיקוי" ו"התבגרות" שמרו על קרקע יחסית יציבה. ועכשיו אנחנו לא יודעים כלום.
היה רגע שחשבתי אולי עדיף לוותר על להמר השנה כי זה באמת קשה במיוחד. אבל אנחנו עושים את זה שוב, כולנו יחד, גם בגלל שמה יש לנו להפסיד, ובעיקר בגלל שזה עושה את הטקס מעניין יותר בעשרות מונים.
בהמשך הפוסט יופיעו הקטגוריות השונות (לסרטים ארוכים בלבד) ואיתם ההימור שלנו המופיע תחת "הימור", מה שהיינו מצביעים אליו תחת "בחירה אישית", וסתם בשביל לתבל – ההיעדרות הכי פחות מוצדקת בענינו בשדה "היה צריך להיות כאן". האמת היא שהשנה זה מעניין במיוחד מכיוון שהימרנו לרוב באופן די שונה.
אתם מוזמנים לפתוח את רשימת המועמדים המלאה ולהשתתף במשחק. הניחוש שלכם טוב בדיוק כמו שלנו.
הסרט הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | בירדמן | התבגרות | לוויתן |
עופר | התבגרות | התבגרות | מר טרנר |
אורון | התבגרות | בין כוכבים |
הנה משהו מלחיץ – אני מהמר נגד עופר ואורון. לא בטוח מתי זה קרה לאחרונה.
השנה נדע איזה חוק יותר חזק. חוק העריכה (בשביל לזכות בפרס הסרט חייבים פרס עריכה. שנת חקיקה – 1981) או חוק האיגודים (סרט שזוכה בכל שלושת האיגודים המרכזיים חייב לקחת את הפרס. שנת חקיקה – 1996). אני הולך על חוק קטן משלי: הסרט האהוב עלי מהשנה החולפת לא יכול לזכות בסרט. זה פשוט לא מנת חלקי (שנת חקיקה – 2003).
הבימוי הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | בירדמן | התבגרות | נעלמת |
עופר | התבגרות | התבגרות | מתחת לעור |
אורון | בירדמן | התבגרות | בין כוכבים |
אורון היחיד שמהמר על פיצול בין הסרט והבמאי. בשנתיים האחרונות זה מה שקרה, הבמאי והסרט פוצלו לשני זוכים נפרדים. זה לגמרי משהו שיכול לקרות גם השנה. איניאריטו, חשוב לציין, זכה בפרס איגוד הבמאים. לינקלייטר זכה בפרס איגוד הביקורת, ופחות או יותר בכל השאר.
השחקן הראשי הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | קיטון – בירדמן | קיטון – בירדמן | פיינס – מלון גרנד בודפשט |
עופר | קיטון – בירדמן | קמברבץ' – משחק החיקוי | ספול – מר טרנר |
אורון | רדמיין – התיאוריה של הכל | רדמיין – התיאוריה של הכל | גליסון – הכומר |
הראש אומר רדמיין אבל הלב אומר קיטון, וזאת הפעם היחידה בהימורים שאני הולך עם הלב, אז יאללה, פאק איט, קיטון למלוכה. אורון לא מהמר נגד איגוד השחקנים, וזה כנראה הדבר הנכון לעשות.
השחקנית הראשית הטובה ביותר
הימור | בחירה אישית | הייתה צריכה להיות כאן | |
אור | מור – עדיין אליס | פייק – נעלמת | מוס – The One I Love |
עופר | מור – עדיין אליס | קוטיאר – יומיים ולילה | צ'סטיין – אלנור ריגבי |
אורון | ווית'רספון – הולכת רחוק | ווית'רספון – הולכת רחוק | ג׳והנסון – מתחת לעור |
זאת אמורה להיות אחת הקטגוריות הקלות. מור צברה אינספור פרסים במהלך העונה והיא שחקנית אהודה מאוד שמעולם לא זכתה, ומגלמת בסרטה חולת אלצהיימר. אורון ממשיך עם קו ה"הפתעה אחת בפרסי המשחק כל שנה" ונותן אוסקר שני לריז ווית'רספון.
שחקן המשנה הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | סימונס – וויפלאש | רופאלו – פוקס-קצ'ר | פטינסון – רובר |
עופר | סימונס – וויפלאש | רופאלו – פוקס-קצ'ר | הארט – רכבת הקרח |
אורון | סימונס – וויפלאש | רופאלו – פוקס-קצ'ר | פטינסון – רובר |
הכי קל בעולם. שימו לב שלראשונה כולנו מהמרים על אותו דבר, אך גם בוחרים באותו זוכה מטעמינו. קונצנזוס זה נחמד.
שחקנית המשנה הטובה ביותר
הימור | בחירה אישית | הייתה צריכה להיות כאן | |
אור | ארקט – התבגרות | ארקט – התבגרות | סווינטון – רכבת הקרח |
עופר | ארקט – התבגרות | ארקט – התבגרות | ריילי – הכומר |
אורון | ארקט – התבגרות | ארקט – התבגרות | סווינטון – רכבת הקרח |
אחרי הצפייה ב"התבגרות" כתבתי בפייסבוק שאם ארקט לא מועמדת אני מחרים את הטקס השנה. אז עכשיו אני אומר את הדבר הבא – אם ארקט לא זוכה, אני מחרים את הטקס של שנה הבאה. אחרי שצפיתי בכל המועמדות אני בכלל לא חושב שהיא באותו יקום כמו הארבע האחרות, כבודן במקומן מונח. וגם פה נרשם קונצנזוס סריטתי משולש וכפול. זה יקרה שוב רק עוד פעם אחת בהמשך ההימורים.
התסריט המקורי הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | מלון גרנד בודפשט | מלון גרנד בודפשט | לוויתן |
עופר | מלון גרנד בודפשט | התבגרות | הכומר |
אורון | מלון גרנד בודפשט | בין כוכבים |
על אף שכולנו רשמנו את ווס אנדרסון כזוכה, הקטגוריה הזו רחוקה מלהיות ברורה. שני המתמודדים הכי חזקים לפרס הסרט נושפים בעורפו, "התבגרות" ו"בירדמן" וזה בהחלט יכול להיות כל אחד מהם.
התסריט המעובד הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | משחק החיקוי | מידות רעות | נעלמת |
עופר | וויפלאש | מידות רעות | הקופסונים |
אורון | התיאוריה של הכל | רכבת הקרח |
בעיני מדובר באחת הקטגוריות הקשות, ושימו לב שהיא פיצלה את שלושתנו. לי אין מושג ירוק לאן זה יילך, והאמת שזה לא משנה, כי בהתחשב בעובדה שזה לא יהיה פ.ת אנדרסון, אני יכול לצטט בלב שלם את עופר: "לא רק שארבעת התסריטים האחרים לא טובים, הם בעצם הדבר הכי גרוע בכל אחד מהסרטים". לגמרי נכון.
הצילום הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | בירדמן | בירדמן | הפשיטה 2 |
עופר | בירדמן | אידה | המהגרת |
אורון | בירדמן | אידה | בין כוכבים |
שנים שעמנואל לובצקי נחשב לאחת מפאדיחות האוסקר, לאחר שהתעלמו מעבודותיו המדהימות כמו ב"הילדים של מחר" ו"עץ החיים", ונתנו את הפרס לאחר. בשנה שעברה זה נשבר כשזכה על "כוח משיכה" והשנה הוא כנראה יהיה הצלם הראשון מאז ג'ון טול באמצע הניינטיז שזוכה פעמיים רצוף. חשוב לציין שרוג'ר דיקינס גם הוא מועמד השנה, בפעם ה-12 ללא זכייה, על "לא נשבר", ותמיד יש את האופציה שהאוסקר יעשה את מה שהוא אוהב מאוד לעשות – להתעלם ממישהו במשך שנים, ואז להזכר לתת לו אוסקר על העבודה הכי פחות מרשימה שלו.
העריכה הטובה ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | התבגרות | וויפלאש | קצה המחר |
עופר | צלף אמריקאי | וויפלאש | רכבת הקרח |
אורון | התבגרות | וויפלאש | הולכת רחוק |
האם האקדמיה תצ'פר כאן את סרט המלחמה של קלינט איסטווד, לסרט עם העריכה הכי אינטנסיבית של השנה, או שמא תתן כבוד למישהי שערכה 12 שנים לטובת משהו אחיד (אם כי יש שיטענו ההפך)? "בירדמן" לא מועמד פה, ולכן זהו כנראה קרב משולש צמוד מאוד.
המוזיקה המקורית הטובה ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | מלון גרנד בודפשט | מלון גרנד בודפשט | מתחת לעור |
עופר | התיאוריה של הכל | מר טרנר | מתחת לעור |
אורון | משחק החיקוי | בין כוכבים | מתחת לעור |
עוד פיצול משולש והפעם בקטגורית המוזיקה, אם כי בעצם יש פה רק שני מוזיקאים. אלכסנדרה דספלה המועמד השנה גם על "מלון גרנד בודפשט" וגם על "משחק החיקוי" הוא ההימור של אורון ושלי, כאשר עופר טוען שהזוכה יהיה חתן גלובוס הזהב יוהאן יוהנסן. על דבר אחד כולנו מסכימים, מיקה לוי הייתה צריכה להיות מועמדת על "מתחת לעור".
השיר המקורי הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | סלמה | התחלה חדשה | משחקי הרעב 3 |
עופר | גלן קמפבל: אהיה אני | התחלה חדשה | הקופסונים |
אורון | סלמה | התחלה חדשה |
הקטגוריה הכי מיותרת באוסקר תהיה הסיכוי היחיד של "סלמה" לצאת עם אוסקר מהערב, כך לפחות על פי אורון ואני. עופר טוען ובצדק שגלן קמפבל, מוזיקאי אהוב וידוע שסובל מאלצהיימר, יכול לזכות ולו על סמך אהדה בלבד. תעירו אותי כשזה מסתיים.
העיצוב האומנותי הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | מלון גרנד בודפשט | מלון גרנד בודפשט | בירדמן |
עופר | מלון גרנד בודפשט | מלון גרנד בודפשט | רכבת הקרח |
אורון | מלון גרנד בודפשט | בין כוכבים | רכבת הקרח |
לא נראה שיש מישהו שמפקפק בכך ש"מלון גרנד בודפשט" ייצג את כל הקולנוע של ווס אנדרסון, שכבר מזמן היה צריך לקבל אוסקר או שניים. האמת היא שכל זוכה אחר יחשב בגדר הפתעה גדולה מאוד.
עיצוב התלבושות הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | אל תוך היער | מלון גרנד בודפשט | גאווה |
עופר | אל תוך היער | מלון גרנד בודפשט | רכבת הקרח |
אורון | מלון גרנד בודפשט | מידות רעות | רכבת הקרח |
תמיד יש סיכוי שהפופולריות של "מלון גרנד בודפשט" באקדמיה תביא לו גם את פרס עיצוב התלבושות, ועל כך אורון מהמר. עם זאת, הפרס לפעמים נופל בחלקו של סרט שלא מרוויח שום דבר אחר ("אנה קארנינה", "מארי אנטואנט") ולכן יש סיכוי שקולין אטווד תרוויח את האוסקר הרביעי שלה (היא כבר זכתה פעמיים בזכות רוב מארשל עם "שיקאגו" ו"זכרונותיה של גיישה", כמו גם על "אליס בארץ הפלאות"). ועדיין, מעצבת התלבושות של "מלון גרנד בודפשט" היא מילנה קנונרו האגדית, שגם באמתחתה שלוש זכיות ("בארי לינדון", "מרכבות האש" ו"מארי אנטואנט").
עריכת הסאונד הטובה ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | צלף אמריקאי | צלף אמריקאי | הפשיטה 2 |
עופר | צלף אמריקאי | צלף אמריקאי | וויפלאש |
אורון | צלף אמריקאי | בין כוכבים | וויפלאש |
אם אתם שואלים אותנו, הפרס לשילוב האפקטים הקוליים בסרט הולך לסרט המלחמה של קלינט איסטווד. "מכתבים מאיוו-ג'ימה", הפעם האחרונה שסרט של קלינט איסטווד היה מועמד לפרס הסרט, זכה אך ורק בקטגוריה הזו. זה קרה ב-2006. ההיסטוריה יכולה לחזור על עצמה.
מיקס הסאונד הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | וויפלאש | וויפלאש | פוקס-קצ'ר |
עופר | צלף אמריקאי | וויפלאש | שומרי הגלקסיה |
אורון | וויפלאש | בין כוכבים | שומרי הגלקסיה |
הקטגוריה הזו הולכת בדרך כלל לסרטי מוזיקליים במיוחד, ולכן אין זו הפתעה שגם אורון וגם אני הימרנו על הסרט הרועש והמוזיקלי ביותר מהמועמדים. עופר שובר את ההגמוניה לטובת איסטווד. מכיוון שהאקדמיה לא נורא מבינה את ההבדלים בין שתי הקטגוריות, ו"וויפלאש" לא מועמד לעריכת סאונד, יכול מאוד להיות שהוא ייצא הצודק.
הסרט הטוב ביותר בשפה זרה
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | לוויתן | לוויתן | גט |
עופר | סיפורים פרועים | לוויתן | כוח עליון |
אורון | אידה | אידה | כוח עליון |
אן תומפסון של "אינדיווייר" טוענת שהמירוץ הוא בין "אידה" הפולני ו"סיפורים פרועים" הארגנטינאי, כך שאני כנראה זה שיפסיד הפעם. הקטגוריה הזו לנצח בלתי צפויה וטומנת בחובה הפתעות, אז אני הלכתי על הסרט הגרנדיוזי ביותר מכולם. שווה להזכיר שגם נציג מאוריטניה "טימבוקטו" המעולה, יכול להפתיע ברגע האחרון.
הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | סיטיזנפור | חולית של חודורובסקי | |
עופר | סיטיזנפור | חולית של חודורובסקי | |
אורון | סיטיזנפור | חולית של חודורובסקי |
להמר נגד "סיטיזנפור" יהיה ממש הימור פרוע, וכולנו נמנענו ממנו, תוך כדי שאנו לוקחים דקה דומיה לזכר "חולית של חודורובסקי".
האפקטים החזותיים הטובים ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | בין כוכבים | בין כוכבים | ההוביט 3 |
עופר | בין כוכבים | בין כוכבים | |
אורון | בין כוכבים | בין כוכבים | ההוביט 3 |
הבטחתי לכם עוד קונצנזוס כפול/משולש והנה הוא הגיע, כי מי יעיז להמר נגד נולאן באפקטים? בדרך כלל הזוכה הוא זה שמועמד לסרט הטוב ביותר, אבל לראשונה מאז 2008 אין אף סרט משותף לשתי הקטגוריות, אז קשה מאוד לקבוע.
האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | שומרי הגלקסיה | מלון גרנד בודפשט | לא נשבר |
עופר | מלון גרנד בודפשט | מלון גרנד בודפשט | מר טרנר |
אורון | פוקס-קצ'ר | שומרי הגלקסיה | ההוביט 3 |
רק שלושה מועמדים יש בקטגוריה הזו, וכל אחד מאתנו החליט להמר על סרט שונה. זה אומר שמישהו בטוח יצליח, ושניים אחרים מאתנו בטוח יפלו. המתח, הוא בלתי נסבל.
סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר
הימור | בחירה אישית | היה צריך להיות כאן | |
אור | שישה גיבורים | סרט לגו | |
עופר | הדרקון הראשון שלי 2 | הקופסונים | |
אורון | הדרקון הראשון שלי 2 | הקופסונים |
אני לא בטוח מה גרם לי להמר נגד "הה"ש 2" שכל כך אהבתי, אבל אני דובק ביכולת של דיסני לאגור פרסים.
כמובן שיש גם את פרסי הסרטים הקצרים, אבל השנה בחרנו לוותר עליהם. אנחנו מאחלים בהצלחה ענקית ל"איה" הישראלי בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר, ומאחלים לעצמנו שלא נתפדח יותר מדי. חזרו אלינו בבוקר שאחרי הטקס לראות מה המצב.
אני היחיד שחושב שהתבגרות זה סרט ממש מאעפן?
גם בין כוכבים הוא ממש מעפן ולא ברור איך אפשר להמר עליו כל כך הרבה פעמים
–ספויילר–
בין כוכבים לפחות התחיל טוב(הסרט נהרס בשניה שמאט דיימון הופיע)
רגע, אורון, אהבת את בין כוכבים או לא? 🙂
הימוריי.
סרט- בירדמן (לצערי)
במאי- לינקלייטר
שחקן ראשי- אנדי ראמיין
שחקנית ראשית- ג'וליאן מור
שחקן משנה- ג'יי קיי סימונס
שחקנית משנה- פטרישה ארקט
תסריט מקורי- מלון גרנד בודפשט
תסריט מעובד- משחק החיקוי
סרט זר- אידה
סרט אנימציה- הדרקון הראשון שלי 2 (אני מאמין שתיהיה התנכלות אירונית לדיסני כי הסרט נוצר רק בזכות עסקאות ענק עם מארוול ולא ממניעים טהורים של סרט המשך)
סרט תיעודי- אזרח מס' 4
עריכה- התבגרות/ וייפלאש (אני לא יודע אם יחליטו להעניק לסרט שנערך הכי הרבה זמן או לסרט שבאמת ערוך הכי טוב)
צילום- בירדמן
שיהיה לנו טקס מהנה
על פי המסגרת שלכם:
סרט: מלון גרנד בודפסט – סלמה – רכבת הקרח
במאי: לינקלייטר – אנדרסון – דווראני
שחקן ראשי: רדמיין – קיטון – פיינס
שחקנית ראשית: מור – וויתרספון – אני די בסדר עם הקטגוריה כמו שהיא. היה אפשר להחליף את פייק בנייטלי ב"התחלה חדשה".
שחקן משנה – נורטון- ראפלו – טיילר פרי היה גיוון מעניין
תסריט מקורי: מלון גרנד בודפסט – מלון גרנד בודפסט -סיפורים פרועים
תסריט מעובד: צלף אמריקאי – מחמת הספק, מידות רעות. כל שאר התסריטים נוראיים מדי – שומרי הגלקסיה/נעלמת/הולכת רחוק/רכבת הקרח… אפשר להקים קטגוריה חדשה וטובה יותר מכל הסרטים הנהדרים שהם פיספסו השנה.
צילום: בירדמן – אידה – השבט
עריכה : מג"ב – מג"ב – נעלמת
מוזיקה מקורית: מג"ב – מג"ב – בירדמן
שיר: סלמה- סלמה- שירים אחרים ויותר טובים מ"התחלה חדשה"
עריכת סאונד: בירדמן – בירדמן – מג"ב
מיקס סאונד: בירדמן – בירדמן – מג"ב
אפקטים מיוחדים: שומרי הגלקסיה – קפטן אמריקה 2 – מתחת לעור
איפור: מג"ב – שומרי הגלקסיה – רכבת הקרח
עיצוב אומונתי: מג"ב – מג"ב – רכבת הקרח
עיצוב תלבושות:
סרט זר: סיפורים פרועים – סיפורים פרועים – פחם שחור, קרח דק
סרט דוקו: אזרחארבע -???? -????(הנסיך הירוק היה נחמד)
סרט אנימציה: הדרקון הראשון שלי 2- הדרקון הראשון שלי 2 – ספר החיים
ואיך שכחתי:
שחקנית משנה: ארקט- אף אחת – סווינטון (רכבת הקרח")