• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״ולנטינוס״, ״למצוא את ריצ'רד״

21 בדצמבר 2022 מאת אורון שמיר

חג חנוכה שמח, כמעט מרי כריסמס ואני בטח שוכח עוד כמה ברכות בתקופה שנהוג לקרוא לה ״החגים״ כאילו תשרי לא היה לפני דקה. באופן דומה, גם חג סיכומי השנה הלועזית שוב איתנו ואפשר אפילו לומר שזה כל מה שעשינו השבוע בסריטה – אור דירג סרטי אימה, אני חילקתי את השנה לקטגוריות, וכולנו יחד בחרנו לסגור כמה חורים בהשכלה הקולנועית שלנו. זה אפילו לא מחצית ממה שתוכנן ויתבצע מכאן ועד סוף דצמבר, אבל יום רביעי הוא תמיד זמן טוב לעצור את השטף השבועי ולהביט קדימה אל הסופש שגם בו יעלו סרטים חדשים בבתי הקולנוע. כיוון שהפעם מדובר במספר מצומצם מאוד, אני מצרף כאן איתות לטרום בכורה של סרט שמתוכנן להגיע למסכים בינואר אבל אפשר ואף כדאי לתפוס אותו כחלק מהשנתון הנוכחי. זהו ״מבט מבפנים״ (RMN), סרטו של כריסטיאן מונג׳יו, שעל הסיום שלו עדיין מתווכחים מאז פסטיבל חיפה. גשו אל הפוסט של אור לכל הפרטים או פשוט האמינו בבמאי הרומני הענק שלא נוטה לפשל וגשו אל סינמטק חיפה וקולנוע לב כדי למצוא את מועדי ההקרנות המוקדמות. כמו בשבוע שעבר, עוד דרכים שמצאתי לעבות בהן את המדור הם גם אירועים נוספים ולא רק סרטים לצפייה ביתית, שיגיעו בסיום.

ולנטינוס – סרט ישראלי בהפתעה? ככה בלי התשת פרסי אופיר או בכורה פסטיבלית, ישר אל בתי הקולנוע. ממש נס חנוכה, אם כי מועד הגעתו לאקרנים מתכתב דווקא עם ערב ראש השנה האזרחית המתקרב, מועד התרחשות העלילה. ״ולנטינוס״ הוא שמה של המסעדה בה נפגשות ארבע הדמויות שיהיו כל הסיפור כולו, אך אפשר לפרש אותו גם כ״נאהבים״ בגלל התוכן. שני הזוגות מהווים עולם של ניגודים, למשל מבחינת גיל או הרעפת אהבה בגלוי, אבל דברים אינם תמיד כפי שהם נראים. זאת משום שהאישה הצעירה והאוהבת (הילי לואיס) של עבריין צמרת (נירו לוי), נתקלת במבטה במאהב המבוגר שלה (אוהד שחר), שהגיע כדי לחגוג את הזוגיות ארוכת עם אשתו (אסתי זקהיים). לא יכול להיות שההיתקלות הזו היא מקרית או שהסוד האחד הזה הוא היחיד שיתגלה כאשר שני הזוגות מתחילים במשחק חברה. תאיר שמואלוב היא השחקנית הנוספת בסרטה של בילי בן משה, שהפיקה לדורון ערן את ״נמס בגשם״ ו״המבשר״, חתומה על התסריט והבימוי. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט המוגדר בכרזת הפרסום שלו כ״פרודיה על אהבה וזוגיות״.

למצוא את ריצ'רד (The Lost King) – לפני כמעט עשור יצא ״פילומנה״, שהביא למסך את סיפורה של אישה הנלחמת בקיבעון המחשבה של סביבתה ויוצאת למסע שנראה לאחרים חסר סיכוי כדי למצוא דמות חשובה שאבדה לה. ראה צוות הסרט כי טוב והתאחד כדי לעשות כמעט את אותו הדבר פעם נוספת: הבמאי סטיבן פרירס, התסריטאי ג׳ף פופ, והכותב שגם מככב בתפקיד משנה, סטיב קוגן, שוב מעבדים למסך ספר המבוסס על אירועים אמיתיים. הפעם זהו סיפורה של פיליפה (סאלי הוקינס), אישה שהחברה כאילו מתעקשת לקטלג כמוזרה רק בגלל הפרעת השינה שלה. הגיבורה מסייעת מעט לתדמית כאשר היא מפתחת אובססיה לתיקון היסטורי עבור מלך אנגליה המושמץ ריצ׳ארד השלישי, לאחר ששחקן (הארי לויד) שגילם אותו במחזה של שייקספיר מופיע מולה שוב ושוב כהזיה. בתמיכה חלקית של כל מיני טיפוסים, כולל בעלה לשעבר (קוגן) וארכיאולוג שזקוק למימון (מארק אדי), היא מכריזה על מגרש חנייה בעיר לסטר כעל מקום קבורתו האבוד של המלך. עכשיו צריך לשכנע את כולם שכדאי לחפור.

כריסמס בסינמטקים – אחת המסורות האמריקאיות החביבות עליי היא ללכת לקולנוע בחג המולד, משהו שתמיד תהיתי למה לא מאמצים גם בישראל. אפילו לא צריך להאמין בישו או בסנטה קלאוס, רק בקולנוע. בסינמטק ת״א הרימו את הכפפה עם לא פחות מחמש אופציות חגיגיות ביום שבת ה-24.12, מקלאסיקות כמו ״אלו חיים נפלאים״ ועד קלאסיקות מודרניות כמו ״שכחו אותי בבית״ או ״הסיוט שלפני חג המולד״ (שיוקרן גם בקולנוע קנדה התל-אביבי אף הוא). בסינמטק ירושלים תוכלו להיכנס לאווירה עם סרט הכריסמס הטוב ביותר אי פעם, ״מת לחיות״.

אבי נשר – הבמאי הישראלי חביב הקהל חוגג יום הולדת 70 ו-45 שנות יצירה, מה שמוביל למחווה מקיפה ויצירתית בסינמטקים השונים (היא כבר החלה שלשום למעשה ותימשך עד סוף החודש). שווה לבדוק אינדבידואלית את ההיצע בכל סינמטק ואף לנדוד ביניהם, כי בכל אחד תמצאו הפתעות. למשל סרטיו האמריקאיים ״חוקר המס״ ו״פצצת זמן״ מהתקופה האמריקאית שלו בסינמטק תל אביב, חמישה סרטי ענק שהוא בחר כמשפיעים עליו בסינמטק ירושלים, או התמקדות בגיבורות ובדמויות הנשיות של סרטיו בסינמטק הרצליה. כל זאת לצד סרטיו המוכרים והאהודים, מ״דיזנגוף 99״ ו״הלהקה״ דרך ״זעם ותהילה״ ועד ״תמונת הנצחון״.

המנסרים מטקסס 2 – סרט ההמשך לקלאסיקת האימה המדממת יוקרן לראשונה בישראל על מסך גדול, כך על פי הפרסומים של ״קולנוע זמיר״, המשבצת של גילי פורת ושני קיניסו (״טראשטוק״) בסינמטק הרצליה. זה יקרה עוד שבוע מהיום, כולל שיחה עם זיו הרמלין-שד״ר, כלומר ביום רביעי ה-28.12 בשעה 20:30 בסינמטק ההרצליאני. האם אני רק מפנה אתכם ואתכן לאירוע שנשמע מגניב או גם מוכן לספק את קוד ההנחה שקיבלתי לכל דורש? הכניסו את המילה CANNON בעת הזמנת הכרטיסים ותגלו.

סרטים חדשים ב-VOD

שיר אהבה בפריז (Not My Type / Les Goûts Et Les Couleurs) – נתחיל עם משהו קליל, ובלעדי לסינמטק של yes החל ממחר (22.12), המוגדר כקומדיה רומנטית. זמרת צעירה (הכוכבת הצרפתייה העולה רבקה מרדר) מקליטה אלבום מוזיקלי עם אייקונית רוק ותיקה (ג׳ודית שמלה), שהולכת לעולמה לפני יציאתו. מי שמחזיק בזכויות הקניין הרוחני כעת הוא קרוב משפחה צעיר (פליקס מואטי) שמסרב בתוקף, אבל אולי תחילתה של התאהבות תשכנע אותו אחרת. סרטו של מישל לקלר (״שמות של אהבה״, ״מלחמת המעמדות״).

ברברי (Barbarian) – סרט האימה החביב על אור מיבול 2022, וגם אחד הסרטים שהכי לא הבנתי מה הקטע שלהם, זמין החל ממחר (22.12) לא רק בדיסני+ כפי שהיה עד כה אלא גם בספריות של yes וסלקום TV. למקרה שהצלחתן והצלחתם להימנע ממידע קריטי על סרטו של זאק קרגר עד כה, אולי עדיף להשאיר זאת כך ולצפות במידה ואימה מסתורית זה משהו שמעניין אתכם ואתכן. רק כדי להזכיר על מה מדובר, זה מתחיל כאשר ג׳ורג׳ינה קמפבל מגיעה לדירת האייר-ביאנבי שהשכירה ומוצאת שהיא כבר מאוכלסת. על ידי ביל סקארסגארד.

רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית (Glass Onion: A Knives Out Mystery) – תזכורת לכך שנטפליקס מצויה בשלב הדבקת הדוושה לרצפה, כמו בכל שנה, עם סרטים גדולים ומתוקצבים ומלאי פרצופים מוכרים שמדלגים מהקולנוע לשירות הסטרימינג שלה. ביום שישי (23.12) יהיה זה סרט ההמשך לקורותיו של הבלש בנואה בלאנק (דניאל קרייג), תעלומת הרצח השנונה והמהנה שכתב וביים ריאן ג׳ונסון (״רצח כתוב היטב״). לירון כתבה כבר סקירה, אני רק אחראי על הלו״ז כאמור, לטובת מי שפספסו את הסרט בקולנוע או העדיפו מראש לצפות בו בבית.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.