• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״מישהו יאהב מישהו״, ״ספיידרמן: אין דרך הביתה״, ״הבת האפלה״, ״בשם האח״, ״אלין״, ״יולקי 8״

15 בדצמבר 2021 מאת אורון שמיר

הגענו אל אמצע דצמבר וכולנו יודעים ויודעות מה זה אומר – סיכומי השנה שלנו בדרך, החל מהשבוע הבא בעצם ועד שתיגמר השנה. אנחנו עומלים עליהם רבות מאחורי הקלעים אבל אני מקווה שזה לא ניכר או נראה מוזנח פתאום בחזית. לא כשיש עוד שבוע עמוס בסרטים ואירועים להתייחס אליהם, שוב שישיית חדשים בקולנוע ושוב מחצית מזה לצפייה ביתית. לפני הכל יש גם פסטיבל חדש שיפתח את שעריו ביום שבת ה-18.12 וזהו פסטיבל הקומדיות האיטלקיות בסינמטקים ברחבי הארץ, הידוע בשמו ״פיניטה לה קומדיה״. הוא ייפתח עם ״השדים שלנו״, קומדיה חברתית בכיכובה של הדס ירון הישראלית כאם יחידנית השוכרת בית רדוף, יימשך עם עוד מספר קומדיות חדשות ויעבור לקלאסיקות, השנה בסימן ויטוריו דה סיקה. מומלץ לבחור את הסינמטק החביב עליכם ועליכן כדי לדעת איזה חלק מן התוכניה מוקרן מתי, אני אקשר בינתיים לסינמטק ירושלים כי נדמה לי שהכל כבר מופיע אצלם. ונעבור לסרטים שמגיעים לאולמות החל ממחר.

מישהו יאהב מישהו – סרטה השני של הדס בן ארויה, אחרי ״אנשים שהם לא אני״ ואם לא מחשיבים סרטים קצרים שדווקא כדאי להחשיב, מגיע לסיבוב ניצחון בבתי הקולנוע אחרי שנה לא רגילה. הוא החל את דרכו במהדורה הסגורה של פסטיבל ברלין בתחילת השנה, אבל פגש קהל רק באמצע השנה בהקרנות מיוחדות של הברלינאלה. מאז הספיק לזכות בפסטיבל הקולנוע של ירושלים, שם כתב עליו עופר (והרחיב בכתב-עת סינמטק), ולהיות מוקרנים בפסטיבלים נוספים ברחבי תבל. אבל ה-עיר לצפות בו היא תל-אביב, בה הוא מתרחש ואת מהותה הצעירה הוא לוכד. זה קורה דרך שלושה סיפורים שהם שלם אחד, כאשר הדמויות המופיעות בראשון יהפכו לגיבורות החלק הבא. זה מתחיל עם מישהי המחפשת מישהו במסיבה כדי להודיע לו שהיא בהריון, ממשיך עם אותו בחור שמצוי כעת במערכת יחסים חדשה, ומסתיים עם הבחורה ואחד הבעלים של כלבה עליה היא שומרת לפרנסתה. את הדמויות מגלמים, בהתאמה, הדר כץ, לייב לוין, אלישבע וייל, ויואב הייט. אם תהיתם או תהיתן לגבי שם הסרט, הוא לקוח משיר של לאה גולדברג, הידוע בזכות ביצוע של אושיק לוי ולחן של מתי כספי. התמונה לעיל היא מתוך הסרט.

ספיידרמן: אין דרך הביתה (Spider-Man: No Way Home) – יש גם מארוול חדש השבוע, אל דאגה. ספציפית, השלישי בסדרת סרטי ספיידרמן בשיתוף אולפני סוני, ואם ספרתי נכון זה הסרט הלמי-אכפת ביקום גיבורי העל. המעריצים הרי יגיעו, חמושים בידע על כל מה שקרה עד כה והספקתי לשכוח, אבל אנסה את כוחי בתקציר. פיטר פארקר (טום הולנד החמוד) מבקש מדוקטור סטריינג׳ (בנדיקט קאמברבץ׳) שאף אחד לא יזכור את זהותו הסודית-שנחשפה. עוזי חיטמן של מארוול מנסה להגשים את המשאלה אבל כנראה מתעסק עם רצף הזמן-חלל ואנחנו שוב במולטיוורס. ספציפית, המון רעים מסרטים קודמים משתחררים לחופשי ומחפשים את ספיידי, כולל רעים מסרטים שלפני עידן ה-MCU כמו הגובלין הירוק (ווילם דפו) ודוק אוק (אלפרד מולינה), או כאלה שפעלו במקביל דוגמת שוקר (ג׳יימי פוקס). גם השחקנים מסרטי ספיידרמן החדשים יותר חוזרים, מזנדאיה ועד מריסה טומיי, כמו גם הבמאי ג׳ון וואטס המשלים טרילוגיה בטרם יעבור לטפל בארבעת המופלאים.

הבת האפלה (The Lost Daughter) – לכו תמצאו קולנוען ישראלי שהייתה לו או לה שנה מוצלחת יותר מאשר אסנת הנדלסמן קרן וטליה קלינהנדלר. את פסטיבל קאן הן סיימו עם זכייה של סרט בהפקתן, ״הברך״ של נדב לפיד, בפרס השלישי בחשיבותו. בפסטיבל ונציה הן ראו סרט אחר שהפיקו השנה קוטף את פרס התסריט. הוא מבוסס על ספר של אלנה פרנטה המסתורית, שתורגם לעברית כפי שתורגם הסרט (לא אשמת ההפצה הפעם), ומי שעיבדה אותו היא מגי ג׳ילנהול, שגם ביימה לראשונה בקריירה שלה. את המפיקות הישראליות היא מכירה בזכות העיבוד האמריקאי של ״הגננת״, מאת אותו נדב לפיד, והפעם הן חברו להפקה בינלאומית בחסות נטפליקס, שלמיטב הבנתי לא כוללת את ישראל אבל מתרחשת לא רחוק. אוליביה קולמן מגלמת את גיבורת הסיפור הנופשת לבדה ביוון, ספק מתנגשת וספק מתחברת עם תיירים נוספים ובעיקר נזכרת בעברה המעיק עליה. עוד בקאסט: ג׳סי באקלי, דקוטה ג׳ונסון, אד האריס, פיטר סארסגארד (בן-זוגה של הבמאית).

הבת האפלה

בשם האח (Antigone) – העיבוד של סופי דראספ ל״אנטיגונה״, כפי שחושף השם הלועזי של הסרט, הוקרן בתחילת השנה בסינמטקים אונליין והיה בעברו תקוותה של קנדה לאוסקר וחלק מפסטיבל הקולנוע של ירושלים. עכשיו תורו של המסך הגדול בישראל והזמן להיזכר בשינויים שעורכת הבמאית, המעבירה את הטרגדיה היוונית הנודעת של סופוקלס אל קנדה של ימינו. סיפורה של מהגרת אלג׳יראית במונטריאול, אותה מגלמת נהימה ריצ׳י, הנלחמת על כבודו של אחיה כשהיא עוקפת את רשויות החוק ומבריחה אותו מבית הכלא. כעת היא זו שעומדת למשפט וגורפת אחריה את תמיכת הרשתות החברתיות, בעודה ניצבת מול מערכת שאחד החברים המרכזיים בה הוא אביה של בן-זוגה.

אלין (Aline) – סרט קנדי-צרפתי נוסף המגיע אל האקרנים בסוף השבוע, מספר את סיפורה של קנדית מפורסמת. אבל לא בדיוק. לגיבורת הסרט קוראים אלין דיו, והיא נקטפת מגיל צעיר על ידי אמרגן שמבקש להפוך אותה לזמרת הגדולה בתבל. אם זה לא מצלצל באף פעמון, השירים של סלין דיון בשלב הטריילר כנראה יעשו את העבודה. בסרט מככבת ואלרי למרסייה (״50 זה ה-30 החדש״), שגם ביימה ואף כתבה, במשותף עם בריז׳יט בוק. למה זו לא ביוגרפיה רשמית של סלין דיון בעצם? לטענת היוצרת היא העדיפה להתרחק מהדמות האמיתית ורק לקבל ממנה השראה.

יולקי 8 (Ёлки 8) – הגענו לשלב במדור בוא אני צריך להישבע שאני לא ממציא את מה שהולך פה. אז הסרט הרוסי הזה מקבל הפצה מצומצמת בכמה בתי קולנוע וכרגיל אני סקרן, אך לעולם לא אדע, האם יש היענות לסרטים המיועדים לחלק ספציפי באוכלוסיית ישראל. גייסתי את מלוא הידע שצברתי משנים של ״רוסיות״ דרך נישואים, וקצת גוגל תרגום, כדי לספר מה הבנתי שקורה בסרט הלא מתורגם לשום שפה הזה. הוא אכן משתייך לסדרת קומדיות פולחניות שנקראים יולקי, כלומר ״אשוח״, שאחד מפרקיה הופץ אף הוא בארץ. מדובר בקובץ סיפורים משתלבים המתרחשים בליל השנה החדשה הרוסית, הלא הוא נובי גוד, והתקציר מבטיח שהסרט שמגיע שנתיים אחרי קודמו ירים את המצברוח אחרי כל הדברים המבאסים שקרו מאז. בתפקידים הראשיים אפשר למצוא שוב את סרגיי סבטלקוב, מנחה ויוצר של תוכניות בידור רבות ברוסיה, ואת איבן אורגנט, הג׳ימי קימל/פלון של רוסיה. לסרט יש חמישה במאים ובמאיות אז סליחה שלא אמנע את כולם ואסיים באיחול שהסרט לא יהיה יולקי פאלקי.

הגדה השמאלית – אוהבות ואוהבים את מה שלירון כותבת כאן, ספציפית על סרטי אונס-נקמה? אולי תרצו להגיע אל מועדון הקולנוע של הגדה השמאלית (אחד העם 70, תל אביב) במוצאי שבת הקרובה (18.12 בשעה 20:30), שם אפשר יהיה לשמוע את לירון במקום רק לקרוא. זה יקרה אחרי הקרנת הסרט ״נקמה״ של קוראלי פארז׳ה, וכפי שמבטיח האירוע ידובר על תת-הז׳אנר הקשה הזה, מה הערך שלו ולמה לצפות בסרטים כאלה, ואיך התגלגל מסרטי סקספלויטיישן ידועים לשמצה משנות ה-70 ועד לזכייה באוסקר האחרון עם ״צעירה ומבטיחה״. עוד פרטים על האירוע בפייסבוק, הכניסה חופשית.

סרטים חדשים ב-VOD

זאת ניקול קידמן. או כך מספרים לנו

הלוחמים (Jungleland) – דרמת האגרוף הבריטית הזו חיכתה לא מעט עד שנחתה לבסוף ב-VOD של yes וסלקום tv שם תהיה זמינה החל ממחר (חמישי ה-16.12). צ׳ארלי האנם וג׳ק אוקונל מגלמים צמד אחים מתאגרפים המחליטים לשנות את נסיבות חייהם הקשות ולהרוויח את פרנסתם בקרבות אגרוף נטולי חוקים. גם הכוכב העולה ג׳ונתן מייג׳ורס מששתף בסרטו של מקס ווינקלר (״Flower״) שהספיק להשלים מאז סרט נוסף ולהכריז על עוד אחד, בין בימוי פרקים ב״אימה אמריקאית״ וסדרות אחרות.

Swan Song – העובדה שאין לי מושג איך נקרא הסרט בעברית יכולה להצביע על כך שזו הפקה של אפל+ וביום שישי (17.12) נוכל לדעת האם יש לסרט הזה שם עברי ומהו. עד אז, לא מדובר בדרמה הקווירית דאשתקד אלא בסרט חדש עם מהרשלה עלי בתפקיד הראשי. שירת הברבור שלו היא לשכפל את עצמו במעבדה ולהתחלף עם השיבוט, במקום לגלות למשפחתו שהוא גוסס ממחלה. לסרט הביכורים של בנג׳מין קלירי יש תאום, בצירוף מקרים אירוני כשמדובר בסרטים על שכפולים, שיוצג בפסטיבל סאנדנס ובו קארן גילן תהיה בדילמה דומה לזו של מהרשלה. הוא נקרא ״Dual״ וביים אותו ריילי סטירנס מתהילת ״אומנות ההגנה העצמית״ ובעוד כחודש אפשר יהיה להשוות ביניהם.

הזוג ריקרדו (Being the Ricardos) – נסיים עם אמזון פריים וידאו ועם סרט שיעלה ביום שלישי ה-21.12 לשירות אבל אני כותב עליו מראש כי להבנתי הוא יהיה זמין גם בארץ. קצת מוזר שהוא לא יהיה בקולנוע, משום שבכל זאת מדובר בהפקה עם שמות גדולים: אהרון סורקין כתב וביים, ניקול קידמן וחבייר בארדם מככבים בתור הזוג ריקרדו מהכותרת. כלומר, הם מגלמים את השחקנים שהיו הזוג ריקרדו בסיטקום המיתולוגי ״לוסי אהובתי״, מה שאומר שהיא לוסיל בול והוא דסי ארנז, בשבוע לחוץ במיוחד בחייהם. גם ג׳יי קיי סימונס, אליה שוקט, טוני הייל, ג׳ייק לייסי ועוד רבים מאכלסים את המסך בדרמה הביוגרפית והתקופתית הזו, שאינה מוגדרת כקומדיה על אף הנפשות הפועלות.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.