• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

"ההתחלפות" של ערן קולירין פורש מן המירוץ לאופיר

24 ביולי 2011 מאת אורון שמיר

מוזר. הערב נודע כי "ההתחלפות" של היוצר ערן קולירין מסיר את מועמדותו מן המירוץ אל פרס אופיר של השנה הנוכחית. הסיבה הרשמית היא טכנית ומשרדי ההפקות "יולי אוגוסט" מבטיחים להתראות בשנה הבאה. כל ההקרנות שתוכננו עבור חברי האקדמיה, בוטלו כמובן.

זה מוזר משום שסרטו השני והמאוד מצופה של במאי "ביקור התזמורת" מסרב בינתיים לראות אור מקרנה. ואני כותב זאת כצופה נלהב ומלא אהבה לסרט שטרם ראיתי, לא כעיתונאי מריח סקופים. כבר לפני כשנה וחצי, בתחילת הצילומים, החלו ספקולציות לגביי תאריך אפשרי לבכורה. רבים הימרו על פסטיבל קאן האחרון, שנערך כשנה לאחר צילומי הסרט, תאריך אשר היה אמור לאפשר לצוותו לסיימו בזמן. פסטיבל קאן עלה בשל הפרסים והתשבוחות להם זכה קולירין עת ביקר בקאן 2007 עם "ביקור התזמורת", מה שאמור להעניק לו כניסה כמעט אוטומטית עם סרטו החדש. אך קאן 2011 חלף עבר ללא פרימיירה עולמית של "ההתחלפות".

מיד החלו הימורים חפוזים על בכורה ארצית בפסטיבל ירושלים, אשר ודאי ישמח לקלוט את הסרט אשר זכה בשלושה פרסים במהדורת 2007 של הפסטיבל – השחקן הראשי (ששון גבאי), השחקנית הראשית (רונית אלקבץ) ופרס וולג'ין לסרט הישראלי הטוב ביותר של השנה. אך גם פסטיבל ירושלים של 2011 כבר התחיל ואף נגמר, גם הוא בלי סרטו של קולירין.

התחנה הבאה הייתה, באופן טבעי, הייתה פרסי אופיר. באותה שנה בה זכה כמעט בכל פרס אפשרי, בחרה האקדמיה הישראלית לקולנוע לכבד את "ביקור התזמורת" בלא פחות מ-8 פרסי אופיר, מתוך 13 להם היה מועמד. הזכיות כללו פרסים לשחקנים, לבימוי, לתסריט וכמובן לסרט הטוב של השנה, בין היתר. ואכן, "ההתחלפות" היה אחד מבין 31 המתמודדים אשר ניגשו אל תחרות האופיר בתחילתה. הוא טרם הוקרן לחברי האקדמיה וכעת מגיעה ההודעה על הסרת המועמדות מסיבות טכניות וביטול ההקרנות שנקבעו לו. בכך פרש מן המירוץ מי שנראה כמו אחד המתמודדים החזקים של השנה על הפרס, לצד "הערת שוליים" של יוסף סידר. והריצה של השניים זה לצד זה, העלתה נשכחות בקרב לא מעט מאנשי הקולנוע הישראלי.

כזכור, באותה שנה בה זכה "ביקור התזמורת" בזכות לייצג את ישראל באוסקר האמריקאי, נבחר לבסוף סרטו של… יוסף סידר, "בופור" שמו. אני מזכיר את הפרשה המביכה ההיא רק מפני שרבים חשבו על קרב חוזר, אשר לבסוף לא יקרה השנה עקב פרישת סרטו של קולירין, מה שמשאיר את "הערת שוליים" כמועמד האיתן ביותר בשלב זה של התחרות ואותנו הצופים בלי ידיעה לגביי מתי כבר נוכל לשזוף עיניים ביצירה החדשה של קולירין המוכשר.

נעצור את הניוז בשלב הזה. אני מזמין כל מי שיודע עוד על הסיבות לפרישה לעדכן באיזור התגובות, כולל את משרד ההפקות שכשלתי מלהשיג בטלפון. אך אנא מכם, בלי קונספירציות, בלי גידופים ושקרים ובטח שבלי שמות בדויים בזמן שאתם מטקבקים, אם יש לכם מידע אמיתי. וכמובן שנאחל בהצלחה רבה ליוצרי הסרט, תוך הישארות במצב של המתנה סבלנית.

"התחלפות" הוא הפורש החמישי מן התחרות השנתית, אשר החלה עם מספר שיא של סרטים (31) וכעת עומדת על 26 מתמודדים, מספר מכובד בהחלט ועדיין שבירת השיא הקודם של 2009, אשר עמד על 23 סרטים. רשימת הפורשים המעודכנת כוללת את: "ההתחלפות" של ערן קולירין, "אנחנו לא לבד" של ליאור הרלב, "יותר איטי מלב" של יוני זיכהולץ וינאי גוז, "עד סוף הקיץ" של נועה אהרוני, וגם "רוק בקסבה" של יריב הורוביץ. (החסירו אותם מן הרשימה הראשונה, אשר בכוונה קראתי לה "ראשונית" על כל מקרה של פרישה עתידית). נאחל גם הצלחה לכל הסרטים הפורשים בעבודות הפיניש ובתקווה שייכנסו אל ההתמודדות של השנה הבאה, ובהצלחה גדולה לא פחות לכל היוצרים שסרטיהם עדיין מצויים בתחרות.

אני אסתכן בהתחזות לבלוגרי קולנוע אחרים, אבל נדמה לי שכל המצב הזה היה נמנע לו היו זכאים לפרס אך ורק סרטים שכבר הוקרנו מסחרית בבתי הקולנוע. שלושה ארבעה סרטים בלבד עונים להגדרה זו, נכון לעכשיו – "הערת שוליים", "כלבת", "עוד אני הולך" ו-"התפרקות" (תודה לעופר שעידכן בתגובות). בצורתו הנוכחית, אין פלא שלקהל הרחב אין עניין רב בפרס אופיר. אבל אל דאגה, יש לי הרגשה שהמצב ישתנה בקרוב. ממש בקרוב.

תגובות

  1. גם "התפרקות" של נינה מנקס הוקרן בסינמטק תל אבי במתכונת מצומצמת אך מסחרית. לפי מיטב הבנתי, הסיבה לפרשית "התחלפות" היא לא דמיון בשם לסרט הקודם שהזכרתי, אלא שהעריכה של הסרט לא הסתיימה בזמן. "כלבת" דרך אגב, פרש בשלהי התחרות שנה שעברה בנסיבות דומות.

  2. דני הגיב:

    למה יש לך הרגשה שהמצב ישתנה בקרוב?

    1. אתה מוזמן הנה ביום א' הקרוב כדי להבין בדיוק, אבל בוא נגיד שנמאס לנו לקטר על התדמית של האופיר והחלטנו לנסות לעשות משהו בנידון.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.