• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2022/23: הימורים על הזוכים בכל הקטגוריות

11 במרץ 2023 מאת אור סיגולי

בלילה שבין ראשון לשני (12-13 במרץ) יתקיים טקס האוסקר, אירוע שכמו בכל שנה אנחנו מקדישים לו הרבה יותר מדי זמן ומשאבים. השנה יש מרוץ די מותח, הרבה קטגוריות שיכולות ללכת לכמה כיוונים (כפי שתראו עוד רגע), אבל האמת היא שאפילו יותר מזה, בעיקר מחכים לראות מה עומד להשתבש.
טקס האוסקר, שבתחילת העשור היה די מנומנם ולא מסעיר, הפך להיות בשנים האחרונות אירוע שכדאי לראות בלייב – ולא בהכרח מנסיבות חיוביות. בין הטעות שבהכרזת "לה לה לנד" כזוכה הסרט, או המתקפה האלימה והמבחילה של וויל סמית' בשנה שעברה, המתח הוא בעיקר איפה תהיה הפאלטה. ולראייה, מארגני הטקס הקימו חוליית תגובה לכל דבר בלתי צפוי שיקרה. שזה אחד המשפטים הכי הזויים שכתבתי, אבל זו אמת לאמיתה.

בינתיים, עופר ואני שוב מתכנסים כדי להמר על הזוכים, מוסיפים קצת אדרנלין לתחרות. כרגיל, אנחנו מסמנים את מי שאנחנו מאמינים שיזכה, ומוסיפים עוד שני שדות רשות: לבחירה האישית שלנו אם היינו מצביעים, ולמועמד/ת שהכי חסר/ה לנו. בשנה שעברה הימרנו זהה ברוב הקטגוריות, אבל השנה יש יותר חילוקי דעות אז יהיה מעניין.

הרבה שאלות באוויר, אז אנסה להתייחס לכמה שיותר מהן תחת כל קטגוריה, ומיותר לציין ששנינו נשמח לכמה שיותר הפתעות. את רשימת המועמדים המלאה אתם יכולים למצוא כאן.

הימורי זוכים לאוסקר ה-95

הסרט הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור הכול בכל מקום בבת אחת הכול בכל מקום בבת אחת אחרי השמש
עופר הכול בכל מקום בבת אחת טאר המנצחת אחרי השמש

זה עדיין נראה מוזר, קומדיית-מד"ב משונה שיצאה לבתי הקולנוע בחצי הראשון של השנה היא המובילה לפרס הסרט. מצד שני, אמרנו את זה גם על גייז, אנשי דג, סרטים שאינם באנגלית ותוצרי סטרימינג.
על פי הנתונים היבשים, "הבמב"א" הוא ההימור ההגיוני היחיד מכיוון שיש לו את כל מה שצריך – נצחונות באיגוד השחקנים, הבמאים והמפיקים, יחד עם בחירת המבקרים והספריטיס. על פניו הוא בלתי מנוצח, אבל, כאמור, הדברים היו די חורגים מהנורמה לאחרונה.
השאלה היא מי יכול להדיח אותו, והתשובה היא "אף אחד" ממש כמו "כולם". בהתחשב בשיטת ההצבעה של האקדמיה והגיוון של חבריה בשנים האחרונות, הרבה דברים יכולים להשתנות.

הבימוי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור הדניאלים – הכול בכל מקום בבת אחת הדניאלים – הכול בכל מקום בבת אחת דונט – קירבה
עופר הדניאלים – הכול בכל מקום בבת אחת פילד – טאר המנצחת וולס – אחרי השמש

בתחילת העונה זה נראה כאילו פרס הבימוי סגור לסטיבן ספילברג ובכלל אין מה להשקיע מחשבה יתרה בעניין. אבל אז "הפייבלמנים" התחיל לאבד מומנטום, זכה ליחס מנומס לכל היותר, ו"הבמב"א" זכה בפרס איגוד הבמאים. ועדיין, זה אולי הסיכוי היחיד של "הפייבלמנים" לצאת עם פרס מהטקס (גם "הבוגר" וגם "כוחו של הכלב" זכו בבימוי ולא בשום דבר אחר), וספילברג הוא אגדה. על אף שעופר ואני הימרנו זהה, אני חושב שיש פה פתח למהפך.

הפייבלמנים

השחקן הראשי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור באטלר – אלביס פארל – רוחות אינישרין דמבין – קירבה
עופר פרייזר – הלוויתן פארל – רוחות אינישרין סנדלר – השיחוק

כבר הרבה זמן לא היה כזה מתח בפרס השחקן, ולפירוט יתר אשלח אתכם להתעמקות שלי בפרסי המשחק של השנה, אם תרצו יותר מידע ומסקנות סותרות.
מעמדתי, אסביר שאני הולך על באטלר מכיוון שהפעם האחרונה ששחקן זכה בלי גיבוי מפרס הסרט הייתה 2009 ("לב לא שפוי"), שביוגרפיות קולנועיות מאוד פופולריות בקטגוריה הזו, ושסנטימנטליות לא תמיד מנצחת. אני נזכר בביל מוריי, מיקי רורק ומייקל קיטון, למשל. עופר הולך עם הזוכה של פרס איגוד השחקנים, שזה תמיד חכם.

השחקנית הראשית הטובה ביותר

הימור בחירה אישית הייתה צריך להיות כאן
אור יו – הכול בכל מקום בבת אחת בלאנשט – טאר המנצחת הול – תחייה
עופר יו – הכול בכל מקום בבת אחת בלאנשט – טאר המנצחת הול – תחייה

עד לפני חודש בטח ההימורים שלנו היו אחרים, אבל בשבועות האחרונים, ימי ההצבעה, נראה שהרכבת של מישל יו לא עוצרת. כולם מסכימים שקייט בלאנשט היא זוכה ראויה, אבל פה ייתכן ונכנסים גם שיקולים אחרים, כמו ההיסטוריה שמישל יו תעשה (כזוכה האסייתית הראשונה בקטגוריה), וזה שלבלאנשט יש כבר שניים ובטח עוד בדרך. מה שבטוח הוא שמדובר במרוץ צמוד מאוד, וזו בקלות יכולה להיות בלאנשט. אנחנו לא נתלונן על שום תוצאה.

שחקן המשנה הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור קוואן – הכול בכל מקום בבת אחת קוואן – הכול בכל מקום בבת אחת שוך – במערב אין כל חדש
עופר קוואן – הכול בכל מקום בבת אחת הנרי – Causway פסקל – משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק

אחת משתי הקטגוריות הכי צפויות של המשדר, אלא אם כן מחכה לנו הפתעת חיינו. קוואן זכה בכל פרס תחת השמש להוציא את הבאפט"א (שם ניצח בארי קיגן), והסיפור שהוא נושא עמו הוא מדהים בפני עצמו.

שחקנית המשנה הטובה ביותר

הימור בחירה אישית הייתה צריך להיות כאן
אור באסט – הפנתר השחור: וואקנדה לנצח שו – הכול בכל מקום בבת אחת מלנגה – סנט-עומר
עופר קונדון – רוחות אינישרין קונדון – רוחות אינישרין רוסליני – מרסל הקונכייה עם הנעליים

טוב, על זה אנחנו צריכים לדבר, כי די ברור שאני מכניס את עצמי למפלה ידועה מראש. אמנם באסט הייתה בראש המרוץ זמן מה, אבל אז קונדון זכתה בבאפט"א וג'יימי לי קרטיס זכתה באיגוד השחקנים, משאירות את באסט מאחור. תוסיפו לזה את הסנוביזם כלפי תוצרי דיסני-מארוול (בצדק או שלא), ותסכימו שזו גבעה די גבוהה לטפס עליה מצד באסט. מצד שני, בזמן שבהחלט הגיוני שקונדון או לי קרטיס ינצחו, אני פשוט לא מצליח להמר על אף אחת מהן. לא יודע למה. באמת שאני מותש מהקטגוריה הזו.

רוחות אינישרין

רוחות אינשירין

התסריט המקורי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור הכול בכל מקום בבת אחת הכול בכל מקום בבת אחת משהו בעפר
עופר רוחות אינישרין טאר המנצחת אחרי השמש

שכנעתי את עצמי ש"הבמב"א" יהיה זוכה די סוחף, ולכן אני צריך ללכת אתו גם בפרס התסריט. מצד שני, "רוחות אינישרין" פופולרי וגם מגיע ממוחו היצירתי של כותב מוערך, מרטין מקדונה. מצד שלישי, זה בדיוק מה שאמרנו על "שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי", וכולנו זוכרים שהוא הפסיד את הפרס לסרט המגניב של השנה. יש מתח, לא נכחיש.

התסריט המעובד הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור נשים מדברות הפלא
עופר במערב אין כל חדש רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית מרסל הקונכייה עם הנעליים

בעיני זאת הקטגוריה החלשה ביותר באוסקר, כזו שמורכבת מחמישה מועמדים שמצאתי בעייתיים במיוחד. אני באמת לא חושב שלמישהו מהם מגיע, אבל זאת לא השאלה שניצבת בפנינו.
עופר ואני מהמרים על שניים ממועמדי פרס הסרט הטוב, כשעופר פונה לזה שבאופן מוכח הוא הפופולרי מביניהם, לעומת ההימור שלי – סרט שהמניות שלו כל כך צנחו עד שהגעתו לפרס הגדול נתפסה כהפתעה יחסית. בכל מקרה, אם שרה פולי תזכה זו תהיה הפעם השנייה ברציפות שתסריטאית בודדת זכתה בקטגוריה הזו (אחרי "קודה"). הפעם לפני כן שזה קרה הייתה 1995 ("על תבונה ורגישות").

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור במערב אין כל חדש קירבה סרט בנות (פינלנד)
עופר במערב אין כל חדש קירבה סנט-עומר (צרפת)

יהיה מאוד משונה אם משהו שאיננו נציג גרמניה יזכה, בהתחשב בשאר שמונה המועמדויות שלו, אז זו מסתמנת כאחת הצפויות ביותר של הטקס.

הצילום הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור במערב אין כל חדש במערב אין כל חדש ארץ אלוהים
עופר אלביס טאר המנצחת החלטה לעזוב

עופר מאמין שמינדי ווקר תעשה היסטוריה ותהיה לצלמת הראשונה שזוכה באוסקר. זה כמובן משהו שיהיה מצוין אם יקרה, אבל אני חושב שסרט המלחמה יכול לעקוף.

העריכה הטובה ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור הכול בכל מקום בבת אחת הכול בכל מקום בבת אחת המרד הגדול
עופר אהבה בשחקים: מאווריק טאר המנצחת אחרי השמש

עוד מחלוקת ביני לבין עופר. אני הולך עם המחשבה ש"הבמב"א" יסחוף את הטקס, מה גם שהוא אחד הסרטים "הערוכים" ביותר של השנה, כשעופר נוטה לכיוון הבלוקבאסטר המסעיר עם קטעי הטיסה המרשימים.

במערב אין כל חדש

עיצוב התלבושות הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אלביס בבילון לוחמת
עופר אלביס בבילון לוחמת

קת'רין מרטין הייתה מועמדת פעמיים לפרס התלבושות, על "מולין רוז'" ו"גטסבי הגדול", סרטיו של בעלה באז לורמן. היא גם זכתה בשניהם. הסיבה שאני עדיין מעט מסוייג, היא כי התלבושות ב"אלביס" מבוססות על ארכיונים, כך שאולי חברי אקדמיה לא יתפסו את עבודתה פה כיצירתית במיוחד. מצד שני, לא נראה שהם אהבו את "בבילון" יותר מדי.

העיצוב האומנותי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אלביס במערב אין כל חדש הכול בכל מקום בבת אחת
עופר אווטאר: דרכם של המים בבילון אין מצב

קת'רין מרטין הייתה מועמדת שלוש פעמים לפרס העיצוב האומנותי, על "רומיאו וג'ולייט", "מולין רוז'" ו"גטסבי הגדול", סרטיו של בעלה באז לורמן. היא גם זכתה בשני האחרונים. אני לא מהמר נגד הגברת הזו.
עופר חושב שהעולם שברא קמרון יזכה פה בפעם השנייה, אחרי שהצליח לעשות זאת עם "אווטאר" הראשון ב-2009. בסוף זה יהיה "בבילון".

המוזיקה המקורית הטובה ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור במערב אין כל חדש בבילון מילה שלה
עופר בבילון רוחות אינישרין מילה שלה

הייתי מאוד מאוד קרוב להמר גם אני על "בבילון", בעיקר כי המוזיקה שם מדהימה והמלחין, ג'סטין הורוויץ, הוא חבוב די נערץ בהוליווד. ועדיין, מאז האלף החדש רק שלושה סרטים זכו בפרס הזה בלי להיות מועמדים לפרס הסרט ("פרידה", "שמונת השנואים" בעיקר בזכות אניו מוריקונה, ו"נשמה"), כך שפופולריות כנראה משחקת תפקיד. אני פשוט הולך על בטוח.

השיר המקורי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור המרד הגדול אהבה בשחקים: מאווריק אדומה אש
עופר המרד הגדול המרד הגדול רעש לבן

קטגוריה שמביאה עמה הרבה הפתעות, אבל "המרד הגדול" פשוט נשמע כמו ניצחון משמח מדי.

הסאונד הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אהבה בשחקים: מאווריק אווטאר: דרכם של המים אמבולנס
עופר אהבה בשחקים: מאווריק אהבה בשחקים: מאווריק טאר המנצחת

על אף החיבה ל"אהבה בשחקים", זו קטגוריה שמאוד קשה לחזות השנה. סרטי מלחמה מאוד פופולריים בה, כך ש"במערב אין כל חדש" לגמרי אפשרות. עם זאת, גם סרטים מוזיקליים זוכים לחיבה, כך שלא נופתע אם "אלביס" ינצח. בתווך, יש את ההישג הטכני העילאי של השנה והוא "דרכם של המים". אז אולי אפשר רק להסיק שאנחנו די בטוחים שזה לא יהיה "באטמן" שינצח.

אהבה בשחקים: מאווריק

האפקטים החזותיים הטובים ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אווטאר: דרכם של המים אווטאר: דרכם של המים הכול בכל מקום בבת אחת
עופר אווטאר: דרכם של המים אהבה בשחקים: מאווריק

באמת שקשה לדמיין מישהו אחר זוכה.

סרט אנימציה באורך מלא הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו אדומה אש
עופר גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו מרסל הקונכייה עם הנעליים הדרקון של אבא

האם גיירמו דל טורו יהפוך להיות הראשון שזוכה גם בפרס הסרט ("צורת המים") וגם בפרס סרט האנימציה? כנראה שכן לפי האינדיקציות. מה גם שיש פה כסף של נטפליקס שמעורב, וששאר המועמדים לא סחפו את העולם.

סרט תיעודי באורך מלא הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור נבלני כל היופי ושפיכות הדמים
עופר כל היופי ושפיכות הדמים נבלני נסיגה

משעשע שעופר ואני הפוכים בין ההימורים והבחירה האישית. מה גם שבטח לא נתלונן אם "אש האהבה" יזכה.

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור הלוויתן במערב אין כל חדש הכול בכל מקום בבת אחת
עופר אלביס באטמן

קטגוריה מותחת למדי השנה. מצד אחד, "אלביס" פופולרי יותר, יש בו מסת איפור על טום הנקס וכמובן הפאות המרשימות. אני בכל זאת מאמין שהאיפור הבולט ביותר יזכה, וקשה לחשוב על אחד מאסיבי יותר (סליחה) מאשר "הלוויתן". מה שמעניין הוא שעופר ואני מהמרים נגד ההימורים שלנו בפרס השחקן, כשההיגיון אומר שהם אמורים ללכת ביחד (ע"ע "העיניים של תמי פיי", "אשת הברזל", "שעה אפלה" ו"מועדון הלקוחות של דאלאס", בין היתר).

הסרט הקצר הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור התלמידות
עופר התלמידות התלמידות

אם אנחנו מסיימים את הטקס הזה עם אוסקר לאליצ'ה רורוואכר, אני מרוצ'ה.

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור הילד, החפרפרת, השועל והסוס
עופר שנת הזרגים שלי שנת הזרגים שלי

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור הלוחש לפילים
עופר זר בשער תצפית להחזיק את מוזס

אתם מוזמנים לקרוא על כמה מהמועמדים והמתחרים בפוסט של עופר, אם תרצו מידע משמעותי יותר. תמיד בעד.

שיהיה בהצלחה לכולם. אנחנו נפגש פה בליל האוסקר ללייב-בלוגינג המסורתי, בעיקר כדי להריץ צחוקים על כל הטרפת הזו.

הלוחש לפילים