• סרטים חדשים: ״אמא!״ מגיע לבתי הקולנוע
  • פרויקט כל זוכי האוסקר לסרט הטוב ביותר - פרק 47
  • אימת החודש - אוקטובר 2017
  • על היחס הביקורתי לסרטים ישראליים בידוריים
  • ״סיפורי מאירוביץ׳״, סקירה וניתוח
  • פרויקט כל זוכי האוסקר לסרט הטוב ביותר - פרק 46
  • ״אנשים ומקומות״, סקירה
  • פרויקט כל זוכי האוסקר לסרט הטוב ביותר - פרק 45
  • דיווח שני ואחרון מפסטיבל הקולנוע של ניו יורק
  • גם בניו יורק יש פסטיבל קולנוע
  • פסטיבל חיפה 2017: הסיכום של עופר
  • פסטיבל חיפה 2017 - סיכום ופרידה של אור
  • ״חזק יותר״, סקירה
  • בלייד ראנר 2049
  • כל הנציגים לאוסקר הסרט הטוב ביותר בשפה זרה
  • המשחקים של ג'ראלד
  • קינגסמן: מעגל הזהב

סרטים חדשים: ״שתיקה״, ״המייסד״, ״הגיבורים של בוסטון״, ״xXx: הילוך גבוה״, ״ ג'ילדה״

18 בינואר 2017 מאת אורון שמיר

חמישה סרטים חדשים מצטרפים אל לוח ההקרנות במחצית השנייה של ינואר, בה גם נדע סופית את המועמדים לפרסי האוסקר. זה אומר שיש לנו עוד כשבוע להשתעשע בהימורים, וכך נעשה בימים הבאים. בינתיים, אפשר לנחש שמבין ההיצע השבועי אולי רק אחד-שניים מבין הסרטים יככבו גם בהמשך עונת הפרסים. בפינת האירועים והעניינים, מלבד ערב סרטי הגמר של ״מעלה״ שכתבתי עליו בהרחבה אתמול, יש עוד סיבות לצאת מהבית.

עדכון חדשותי: לפני כשעה פורסם כי בפסטיבל ברלין שיתקיים בחודש הבא, יכללו מספר הפקות ישראליות, כולן קופרודוקציות למעשה. אז ברכות לסרטים אשר יוצגו במסגרת המשנית הקרויה ״פורום״: ״מוצא אל הים״ של דניאל מן (״איש הציפורים״) שנעשה בשיתוף עם צרפת, ״Bickel [Socialism]״ של היינץ אמיגהולץ הגרמני, ו״Menashe״ של ג׳ושוע זי וויינסטין האמריקאי. עוד על משתתפי המסגרת אפשר לקרוא באינדיווייר, ושלושת הסרטים הישראליים המשתתפים בה מצטרפים אל סרטה של הלן יאנובסקי, ״הילד מ-H2״, שהוכרז לפני כשבוע כי יוקרן במסגרת הקצרים. אם יש עוד הפקות ישראליות אפילו בחלקן שפספסתי אעדכן, וכמובן שבתחרות הראשית שכבר פורסמה אפשר למצוא שמות כמו הונג סאנג-סו, אלכס דה לה איגלסיה ופולקר שלונדרוף, וכן בכורות עולמיות של ״טריינספוטינג 2״ ו״לוגאן״ (הסרט החדש בסדרת ״וולברין״).

״שתיקה״ (Silence), הסרט שמרטין סקורסזה מדבר עליו מאז סוף שנות ה-80, מגיע כעת לקולנוע. או כך לפחות נחמד להציג אותו כך, כי אלא אם יש לכם ולכן זיכרון יוצא דופן לפרוייקטים דחויים או לא ממומשים, מספר הפעמים שסקורסזה ניסה לעבד למסך את ספרו של שוסאקו אנדו לא ממש משנה – העיקר שבסוף זה הצליח. אנדרו גארפילד ואדם דרייבר מגלמים שני כמרים קתולים בני המאה ה-17, הלוקחים על עצמם משימה לצאת אל יפן במטרה למצוא את האב פררה (ליאם ניסן). הכומר הוותיק נהג לשלוח מכתבים לכנסייה בהם פירט על הסכנות שבארץ בה הנצרות אסורה בחוק, ומשפסקו מכתביו עלתה השאלה מה עלה בגורלו. כך מתחיל מסעם של השניים בצללים של יפן, בה הנצרות מתקיימת בסתר, בעוד האמונה שלהם עצמם תעמוד במבחן ביותר מדרך אחת. את התסריט כתב סקורסזה (באופן לא אופייני יש לציין) יחד עם ג׳יי קוקס (״עידן התמימות״, ״כנופיות ניו יורק״) ובסרט מככבים גם קירן הינדס ועוד המון שחקנים יפניים שוודאי תזהו ממקומות שונים. אישית, התרגשתי חלקית מאיחוד כמה מכוכבי ״Ichi the Kiiler״, גם אם הבנתי את זה רק בדיעבד והזכרתי זאת בביקורת שלי עבור עכבר העיר. עופר יהיה זה שיכתוב בסריטה על יצירת הפאר הזו, שמשום מה מפלגת קהל בכל מקום בו היא מוקרנת.

״המייסד״ (The Founder) הוא סיפור די מעניין, מבחינת הפצה. הארווי ווינסטין האמין כי יש לו ביד גם שובר קופות קיצי וגם שחקן מרכזי באוסקרים הקרובים, ושיחק עם תאריכי היציאה שהשתנו בין אוגוסט, נובמבר ודצמבר. רק כעת הסרט מופץ באופן מסחרי גם בארה״ב, וההזיות על פסלונים מוזהבים נובעות כנראה מהעובדה שמייקל קיטון, באחד הקאמבקים המדהימים של הוליווד העכשווית, מגלם את מייסד רשת המזון המהיר הפופולרית בתבל. שמו הוא ריי קרוק, אבל הרשת שעליה הוא חתום נקראת מקדונלד׳ס, וזאת לאחר שלקח את ההמבורגריה של האחים דיק ומאק מקדונלד (אני לא ממציא את השמות הפארודיים האלה) והפך אותה למותג משגשג שאיפשר לו לעבור מעסקי המילקשייק לנדל״ן. ניק אופרמן וג׳ון קרול לינץ׳ מגלמים את הופכי הקציצות המקוריים, ומלבדם שווה להזכיר גם את לורה דרן, לינדה קרדליני, בי.ג׳יי. נובאק ופטריק ווילסון. רוברט סיגל (״המתאבק״) כתב, ומי שביים הוא חובב האגדות האמריקאיות ג׳ון לי הנקוק (״הזדמנות שנייה״, ״להציל את מר בנקס״).

״הגיבורים של בוסטון״ (Patriots Day) משיב את השחקן-מפיק מארק וולברג אל זרועותיו של הבמאי-תסריטאי פיטר ברג, לאחר שיתופי פעולה מוצלחים (מבחינתם) בעבר הקרוב – ״השורד האחרון״ ו״אסון בלב ים״. הפעם מתמקדים צמד הפטריוטים באירועי הפיגוע במרתון של בוסטון בשנת 2013, ובמצוד העירוני אחר האחראים לפיצוצים שגבו קורבנות. צפו לאקשן אפקטיבי, דגלים מתנפנפים ברוח, ובטח בדיחה או שתיים על חשבון טרוריסטים מפורסמים – ואני כותב זאת בלי לראות את הסרט, אלא רק מהיכרות עם הנפשות הפועלות. עוד בקאסט: קווין בייקון, ג׳ון גודמן, ג׳יי קיי סימונס ומישל מונאהן. אור יהיה זה שיצפה בסרט וגם יכתוב עליו, היות ושרד את כל שיתופי הפעולה של וולברג-ברג (טיהי) עד כה.

״xXx: הילוך גבוה״ (xXx: Return of Xander Cage) משיב את וין דיזל לתפקיד ספורטאי האקסטרים שהפך לסוכן ממשלתי, זנדר קייג׳ המכונה טריפל אקס. לא ברור מי נזכר בו אחרי 15 שנה מאז הסרט הראשון, אבל בהתחשב ב״מהיר ועצבני 8״ ו״שומרי הגלקסיה 2״ שיגיעו בקיץ נדמה שזוהי יריית הפתיחה לשנת הדיזל. וממש כמו בסדרת סרטי המירוצים או בהרפתקת החלל המארוולית, למוות של דמויות אין שום משמעות גם בסרט הזה – קייג׳ רק היה נחשב למת בסוף הסרט הקודם וכעת חוזר לפעולה באופן חשאי מתמיד. המפעיל שלו הוא סמואל אל. ג׳קסון, את אויבו מגלם דוני יין, ומשום מה משתתף בסרט גם כוכב הכדורגל הברזילאי ניימאר. אולי הוא הנשק האולטימטיבי מהתקציר, שמעמיד את מעצמות העולם בתחרות שתקבע מי יניח עליו את ידיו? תשאלו את התסריטאי אף. סקוט פרייז׳ר (״קוד פרוץ״) או הבמאי די.ג׳יי. קארוזו (״דיסטרביה״).

״ג'ילדה״ (I'm Gilda) מביא אותנו אל מחוזות אמריקה הלטינית, ומציג בתפקיד הראשי את נטליה אוריירו (שאני אף פעם לא בטוח האם היא מתקמבקת סדרתית או פשוט תמיד נשארת בתודעה) כזמרת הנודעת ששמה כשם הסרט. כלומר, ״נודעת״ בתנאי שבמקרה גדלתם או גדלתן בארגנטינה בשנות ה-90 לצלילי מוזיקת הקומביה (Cumbia). זהו סיפורה של מרים אלחנדרה ביאנקי, גננת ונשואה פלוס שניים, שאודישן מוצלח הופך אותה לסנסציה מוזיקלית תחת שם הבמה ג׳ילדה, ומזניק קריירה קצרה שנקטעת באכזריות בתאונה טרגית. בשפת המקור כותרת המשנה של שם הסרט היא ״no me arrepiento de este amor״, המתורגמת ל-״אני לא מתחרטת על האהבה הזאת״, כשם השיר שמילותיו כמו מנבאות את סופה של האגדה. הבמאית היא לורנה מוניוס, דוקומנטריסטית בדרך כלל, שגם כתבה את התסריט במשותף עם תמרה וינייס.

פלוס: מגוון אירועים, בחינם, בתשלום, או במענק

מועצת הפיס לתרבות ואמנות – שהיו לנו המזל להיתמך על ידה כבר פעמיים, פרסמה קול קורא למענקים לשנת 2017. אמנם כתבי עת מקוונים לקולנוע (למשל אנחנו) לא ייתמכו השנה, אבל כאלה בתחום אמנות חזותית, או ספרות ושירה, דווקא כן. כמובן שגם יצירות מסוגים שונים בתחומים כמו קולנוע, טלוויזיה, ניו מדיה, במה ועוד. אני מפציר בכל מי שיש לו או לה פרוייקט שכבר נמצא בתהליכי התגלגלות קדימה לסור אל אתר מועצת הפיס, להציץ בקטגוריות ולעיין בקריטריונים לזכאות. בתור מי שכבר קיבל תמיכה בעבר אני מבטיח שזה אפשרי, אבל גם מזהיר שהמילה ״מענק״ כאן פירושה הרבה עבודה קשה ולא הישענות לאחור בזמן שערימות של כסף מרפדות את חשבון הבנק. דדליין להגשה – עד סוף ינואר.

שיעורים בקולנוע – ספרו הטרי של ד״ר פבלו אוטין, יוצא למעין סיבוב הופעות לשם הרחבת מעגל השיחות בין פבלו לבמאי ובמאיות ישראל. זה יקרה בגלריית המדרשה (רחוב הירקון 19 תל אביב), אחת מן היוזמות של הפקולטה לאמנויות המדרשה המכללה האקדמית בית ברל, והמפגש הראשון יתקיים בעוד שבוע – יום רביעי ה-25 בינואר בשעה 19:00. האורחת הראשונה תהיה מייסלון חמוד, יוצרת ״לא פה, לא שם״, שתשוחח עם פבלו והקהל על סרטה וגם תציג את סרטיה הקצרים המוקדמים. הכניסה חופשית והפרטים המלאים באתר המדרשה.

ג׳אמפ קאט – בית הספר לעורכים ואנימטורים, יציג ביום שישי הקרוב (20 בינואר) החל מהשעה 11:00 בסינמטק תל אביב מרתון בן 20 סרטים קצרים עד קצרצרים, שנעשו בידי בוגרי ובוגרות בית הספר בסגנון ״אישי-חופשי״ כהגדרת האירוע. הכניסה חופשית והפרטים המלאים נמצאים בדף האיבנט הפייסבוקי של בית הספר.

סינמטק הרצליה – יקיים דאבל פיצ׳ר מגניב למדי באותו יום שישי ה-20 בינואר, החל מהשעה 21:00, בשיתוף עם האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה (שחבריה יזכו למחיר כרטיס מוזל). ראשית יוקרן ״איש הכוכבים״ (Starman) של ג׳ון קרפנטר, אבל חשוב יותר מבחינתי – אחריו יעלה ויבוא ״ספיישל חצות״, הסרט החביב עליי מבין השניים שביים ג׳ף ניקולס ב-2016, שטרם הוקרן בארץ על מסך גדול ככל הידוע לי וגם לא מתוכנן. תפסתי אותו במקרה בטיסה, כפי שאפשר לקרוא בסקירה שלי, והוא לגמרי הפך לאחד ההפתעות החביבות של אשתקד מבחינתי. גם הפעם, פרטים נוספים אפשר לדלות מן האירוע שבפייסבוק, אבל כרטיסים כדי לרכוש באתר הסינמטק ההרצליאני. הנה תמונה מתוך הסרט, שבין היתר ממחישה עד כמה גדול הראש של מייקל שאנון:

Midnight-Special-2016

השאר תגובה