• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

פרסי אופיר 2016: החמישיות של סריטה

4 באוגוסט 2016 מאת מערכת סריטה

יחד עם פתיחת ההצבעות לשלב המועמדים של פרסי האופיר, אנחנו בסריטה חוזרים זו השנה השישית ל"חמישיות של סריטה" (לשעבר "נבחרת החלומות").
נתחיל עם השורה התחתונה של ההקדמה, כי איכשהו אחרי כל כך הרבה זמן אנשים עדיין מתעקשים שלא להבין: "החמישיות של סריטה" אינו פוסט הימורים. אנחנו חוזרים – לא מדובר בפוסט הימורים.
פה אנחנו לא מנסים לקלוע ולפענח את טעמה של האקדמיה, החמישיות המפורטות מטה אינן מה שאנחנו חושבים שיקרה. בקיצור, אלו לא הימורים.
אז מה זה באמת? זוהי הפנטזיה שלנו. אחרי פגישה ארוכה, במהלכה נאלצנו אפילו לעזוב מקום אחד שכבר נסגר עלינו ולנדוד למקום חדש שיאפשר לנו לשבת בו, בנינו שלושת חברי הבלוג – אורון שמיר, אור סיגולי ועופר ליברגל – את המועמדים לפרסי אופיר 2016 כמו שאנחנו היינו רוצים שיהיו.
אלו לא הימורים.

משהו שמאוד חשוב לנו שתדעו, אם אתם עדיין נחמדים מספיק בשביל להמשיך לקרוא את ההקדמה הזו, היא שהחמישיות הן תוצר של עבודה משותפת, מאת אנשים בעלי העדפות שונות למדי, כך שהן לא מייצגות טעם אינדיבדואלי, אלא קיבוצי. זה אומר שאם מישהו מאתנו התבטא, בדיבור או בכתב, על חיבתו לסרט או יוצר, שבסופו של דבר לא מופיע פה, זה לא בגלל שלא היו כנים אתכם. זה מכיוון שכמו תמיד, נדרשה פה מידה רבה של התפשרות בין שלושתנו כדי להגיע לתוצאה הכי מאפיינת, כזו שתייצג את טעם כותבי הבלוג המשותף. כמובן שאם היה מדובר בחמישיות פרטניות, הדברים היו נראים שונים לגמרי.

דבר חשוב אחד אחרון: אנחנו מתעקשים שכל סרט מסרטי האקדמיה יצפה על ידינו לפני שאנחנו מתחילים להרכיב את הפנטזיה האופירית הזו שלנו. השנה, לצערנו, סרט אחד נותר בחוץ. מדובר ב"סנפשוט", וזאת מכיוון שהקרנת האקדמיה היחידה שלנו נקבעה בזמן שאורון כבר היה בחו"ל, ועופר ואור התפקדו להקרנת העיתונאים של "יחידת המתאבדים". לכן הסרט הספציפי הזה לא עלה לדיון. חבל לנו על כך, אבל זה לא היה בשליטתנו. כל שאר הסרטים נצפו על ידי לפחות אחד מחברי סריטה.

ואחרי כל זה, הנה החמישיות של סריטה. כמובן שהסיכויים שהאקדמיה (בה אנחנו חברים) תיישר קו עם הבחירות האלו היא די קלושה, אבל זה מה שעושה את זה כיף.
בסוף הפוסט תמצאו לינקים לכל הסרטים שהוזכרו עליהם כתבנו בעבר, ותזכורת לכל החמישיות/נבחרות החלומות מאז 2011.

החמישיות של סריטה לפרסי אופיר 2016

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"אבוללה" – אודי טוגנרייך
"ברש" – שונית אהרוני
"הרמוניה" – שונית אהרוני
"סופת חול" – ניר אדלר
"תיקון" – אמיר ירון

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"ברש" – ירון אריה
"הלהקה האחרונה בלבנון" – מיכל דור
"הרמוניה" – אופיר חזן
"לעבור את הקיר" – חווה לוי רוזלסקי
"סופת חול" – חן גלעד

דם חדש בדור של המעצבים האומנותיים ומעצבי התלבושות. כל המועמדים בשתי הקטגוריות האלו מופיעים אצלנו בפעם הראשונה, מלבד מיכל דור שהוזכרה אצלנו בשנת 2013 עם "מי מפחד מהזאב הרע".

abulele3

אבוללה

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר:
"אנה" – בימוי: אור סיני, הפקה: לאה טוניק
"גבולות" – בימוי: דנה לרר, הפקה: נועה גוטסמן ודנה לרר
"מיומנו של צלם חתונות" – בימוי: נדב לפיד, הפקה: אסנת הנדלסמן קרן וטליה קלינהנדלר
"עיקרון החסד" – בימוי: מאה קסל, הפקה: דינה זילברג
"עם הפנים לקיר" – בימוי: אלמורק דוידיאן, הפקה: סער יוגב ונעמי לבארי

זו השנה השנייה ברציפות בה לפיד מועמד אצלנו בקטגוריה הזו, אחרי "למה?". שתי מפיקותיו היו מועמדות גם הן בזכות "החזן והים". שימו לב שלפיד והמפיק סער יוגב הם שני הגברים היחידים בקטגוריה הזו.
אגב, ארבעה מתוך חמשת הבמאים/ות הם/ן בוגרי/ות סם שפיגל.

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
"בית האילמת" – בימוי: תמר קיי, הפקה: אריאל ריכטר ותמר קיי
"לא רחוב ולא נעליים" – בימוי והפקה: דוד פישר
"מוות בבאר שבע" – בימוי והפקה: טלי שמש ואסף סודרי
"שבוע 23" – בימוי והפקה: אוהד מילשטיין
"שלושה אחים ומערה" – בימוי: תמר טל ענתי, הפקה: תמר טל ענתי, הילה מדליה, יורגן קלייניג וטינה ליב

הסרט התיעודי הטוב ביותר באורך מלא:
"17 התחלות על טליה" – בימוי: יונתן בן טובים, הפקה: ענת קנדל
"בת זונה" – בימוי: נירית אהרוני, הפקה: נירית אהרוני, דויד מנדיל
"המתנחלים" – בימוי: שמעון דותן, הפקה: יונתן ארוך, שמעון דותן
"מיסטר גאגא" – בימוי: תומר הימן, הפקה: ברק הימן
"פוטו פרג'" – בימוי: קובי פרג', הפקה: מוש דנון, קובי פרג'

היי. רק רצינו להזכיר לכם שלא מדובר בהימורים.

מיומנו של צלם חתונות

מיומנו של צלם חתונות

עיצוב הסאונד הטוב ביותר:
"אבוללה" – איציק כהן, ויטלי גרינשפן
"ג'נקשן 48" – איתי אלוהב, גיל תורן
"הכל שבור ורוקד" – אביב אלדמע, תולי חן
"הלהקה האחרונה בלבנון" – אביב אלדמע, מוטי חפץ
"תיקון" – אביב אלדמע, אלפרד טסלר

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"אבוללה" – פרנק חיים אלפמן
"ג'נקשן 48" – איתמר ציגלר, תאמר נפאר
"ברש" – דפנה קינן
"סופת חול" – רן בגנו
"שבוע ויום" – רן בגנו

אלפמן בחמישיות שנה שנייה ברציפות (ורביעית בסך הכל), אחרי שהיה בחמישיות של שנה שעברה עם "ארץ פצועה". רן בגנו הועמד אצלנו בעבר עם "אפס ביחסי אנוש".

העריכה הטובה ביותר:
"אנשים שהם לא אני" – אור לי-טל
"ברש" – ג'ואל אלכסיס
"הכל שבור ורוקד" – מאור קשת
"מעבר להרים ולגבעות" – אריק להב ליבוביץ'
"תיקון" – נילי פלר, אבישי סיון

כאשר אנחנו מרכיבים את החמישיות שלנו, אנחנו לא עובדים על פי שמות האמנים, אלא פי שמות הסרטים, ככה שרק לאחר שהחמישייה נקבעת אנחנו בעצם רואים מי השמות שמאחוריה. באופן מרהיב ולא מתוכנן, אריק להב ליבוביץ' משתחל במיומנות מעוררת השתאות לכל אחת מהרשימות שלנו באופן רצוף מאז 2012 ("ההתחלפות", "שש פעמים", "אפס ביחסי אנוש", "היורד למעלה"). אלכסיס גם היא נתנה ברצף לפני שנתיים עם "גט" ו"הנוער". כל שאר העורכים מופיעים אצלנו לראשונה.

התסריט הטוב ביותר:
"אנשים שהם לא אני" – הדס בן ארויה
"ברש" – מיכל ויניק
"להציל את נטע" – ניר ברגמן, ערן בר-גיל
"מעבר להרים ולגבעות" – ערן קולירין
"תיקון" – אבישי סיון

קולירין הוא למעשה היחיד שהיה מועמד בעבר לחמישיות של סריטה, על "ההתחלפות" כמובן ("ביקור התזמורת", שהעניק לו את האופיר, נעשה לפני עידן סריטה). כל השאר מועמדים לראשונה.

ג'נקשן 48

ג'נקשן 48

הליהוק הטוב ביותר:
"ברש" – אורית אזולאי
"להציל את נטע" – לירון זהר ונעמה זלצמן
"סופעולם" – רוני קידר
"סופת חול" – לימור שמילה
"שבוע ויום" – אסתר קלינג

זו השנה החמישית של קטגורית הליהוק באופיר. מאז שנוסדה בשנת 2012, אורית אזולאי היא כבר מועמדות קבועה אצלנו בחמישיות ("ההתחלפות", "העולם מצחיק", "הנוער", "אפס ביחסי אנוש", "הגננת" "המילים הטובות". סה"כ: שש מועמדויות בארבע שנים).
שמילה גם היא ותיקת החמישיות. היא הוזכרה אצלנו בשנה שעברה עם "פלאפל אטומי", ולפני כן בזכות עבודותיה ב"מי מפחד מהזאב הרע" ו"פנתר לבן".

האיפור הטוב ביותר:
"אבינו" – מירב בשושה הורוביץ'
"ברש" – אתי בן נון
"הלהקה האחרונה בלבנון" – אתי בן נון
"סופת חול" – כרמית בוזגלו
"תיקון" – אורלי רונן

הצילום הטוב ביותר:
"אנשים שהם לא אני" – מידן ארמה
"הכל שבור ורוקד" – זיו ברקוביץ'
"הפורצת" – עמית יסעור
"מעבר להרים ולגבעות" – שי גולדמן
"תיקון" – שי גולדמן

גולדמן עם לא פחות משתי מועמדויות אצלנו השנה. ארמה הוא היחיד שזו הופעתו הראשונה בחמישיות של סריטה.

barash1

ברש

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
רותם אבוהב – "להציל את נטע"
נעמה ארלקי – "להציל את נטע"
רובא בלאל-עספור – "סופת חול"
סנדי בר – "הפורצת"
אורנה בנאי – "ישמח חתני"

אבוהב וארלקי נרשמו כשחקניות ראשיות מטעם סרטן, אז באופיר עצמו המצב יהיה אחרת לגמרי. בסריטה אנחנו הרגשנו שהן שחקניות משנה, ולכן הן נמצאות בקטגוריה הזו. כי זה לא הימורים או משהו.
כל חמש המופלאות האלו מופיעות פעם ראשונה בחמישיות של הבלוג.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
שמיל בן ארי – "נמל בית"
דביר בנדק – "ברש"
דודו טסה – "הכל שבור ורוקד"
אורי לייזרוביץ' – "הלהקה האחרונה בלבנון"
חיליפה נאטור – "תיקון"

נכון לבוקר העלאת הפוסט הזה, עם תחילת ההצבעות, נאטור כלל לא מופיעה ברשימות המתמודדים של "תיקון", זאת על אף כמה שבועות בהם נרשם כשחקן ראשי.
עדכון: שלא כמו ברשימות של אתר האקדמיה, בטופסי ההצבעה האלקטרוניים נאטור אכן כן מופיע כמתמודד על שחקן המשנה. הכל טוב ובהצלחה.
בנדק היה מועמד גם מטעמינו וגם באופיר עוד בשנה שעברה על "ארץ פצועה". כל ארבעת האחרים עושים הופעת בכורה בחמישיות של סריטה.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
יבגניה דודינה – "שבוע ויום"
מילי עשת – "מעבר להרים וגבעות"
נועה קולר – "לעבור את הקיר"
ליהי קורנובסקי – "הפורצת"
סיוון נועם שמעון – "ברש"

אין ספק שמדובר בקטגוריה הכי צפופה השנה. כל כך הרבה הופעות נהדרות היינו חייבים להשאיר מחוץ לחמישייה, אחרת זה לא היה נגמר לעולם.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
שי אביבי – "שבוע ויום"
מוריס כהן – "אבינו"
תאמר נפאר – "ג'נקשן 48"
יובל סגל – "חדרי הבית"
אלון פדות – "מעבר להרים ולגבעות"

בזכות מועמדותו לפרס המוזיקה, נפאר למעשה מועמד כפול השנה.

הפורצת

הפורצת

הבימוי הטוב ביותר:
הדס בן ארויה – "אנשים שהם לא אני"
הגר בן-אשר – "הפורצת"
מיכל ויניק – "ברש"
אבישי סיון – "תיקון"
ערן קולירין – "מעבר להרים ולגבעות"

שלוש במאיות, שתיים מהן עם סרט ביכורים. שני במאים, רק אחד מהם (קולירין) הוזכר בחמישיות שלנו בעבר.

הסרט הטוב ביותר:
"ברש" – איילת קייט, אמיר הראל
"הפורצת" – איתן מנצורי
"מעבר להרים ולגבעות" – איילון רצ'קובסקי, יוחנן קרדו, יוסי עוזרד, ליסה שילוח עוזרד, גיא יקואל
"שבוע ויום" – סער יוגב, נעמי לבארי
"תיקון" – רונן בן טל, אבישי סיון, משה אדרי, ליאון אדרי

אבישי סיון הפך להיות היוצר עם הכי הרבה איזכורים בחמישיות השנה (עריכה, תסריט, בימוי, סרט). יוגב ולבארי הוזכרו גם הם בהתחלה עם פרס הסרט הקצר. מנצורי חוזר אלינו שנה שנייה ברציפות, אחרי "היורד למעלה" ב-2015.
כמובן שבגלל שאילצנו את עצמנו לבחור רק חמישה סרטים, היו כמה שנשארו בחוץ, אבל זה לא אומר ששכחנו אותם. אנחנו מאחלים בהצלחה ענקית גם להם.

סיכום (עם לינקים לסקירות):
"ברש" – 11
"תיקון" – 9
"סופת חול" – 6
"מעבר להרים ולגבעות" – 6
"אנשים שהם לא אני" – 5
"שבוע ויום" – 5
"הכל שבור ורוקד" – 4
"הלהקה האחרונה בלבנון" – 4
"הפורצת" – 4
"להציל את נטע" – 4
"אבוללה" – 3
"ג'נקשן 48" – 3
"אבינו" – 2
"הרמוניה" – 2
"לעבור את הקיר" – 2
"חדרי הבית" – 1
"ישמח חתני" – 1
"נמל בית" – 1
"סופעולם" – 1

קצרים ותיעודיים:
"17 התחלות על טליה", "אנה", "בית האילמת", "בת זונה", "גבולות", "המתנחלים", "לא רחוב ולא נעליים", "מוות בבאר שבע", "מיומנו של צלם חתונות", "מיסטר גאגא", "עיקרון החסד", "עם הפנים לקיר", "פוטו פרג'", "שבוע 23", "שלושה אחים ומערה"

קפיצה לעבר:
נבחרת החלומות 2011
נבחרת החלומות 2012
נבחרת החלומות 2013
נבחרת החלומות 2014
החמישיות של סריטה 2015

תגובות

  1. אורי הגיב:

    בעיצוב אומנותי קוראים למעצבת שונית אהרוני

    1. אור סיגולי הגיב:

      תוקן. תודה.

  2. ערן הגיב:

    הערה קטנה לגבי טעות בסיכום: לפי ספירתי נתתם ל"ברש" 11 מועמדויות ול"תיקון" 9, ואילו ל"שבוע ויום" ו"הפורצת" נתתם 5, ולא 4 כפי שכתוב. לגבי "הפורצת", אני נלהב לראות את האהבה אליו. הרגשתי שעם "הנותנת" בן-אשר הראתה הבטחה גדולה כבמאית, וזה רק מעלה את הציפיות שלי לסרטה החדש. אני רק מקווה שתהיה הזדמנות לראותו בקרוב. בהקשר הזה, ידוע האם יום הקולנוע הישראלי צפוי להתקיים בבתי הקולנוע גם השנה?

    1. אור סיגולי הגיב:

      נכון. הספירה התפספסה. תודה לך!

  3. שי הגיב:

    מעבר להרים ולגבעות ראוי להיכלל בקטגוריית הליהוק, זה חלק מהחן של הסרט לטעמי שלא הפציצו עם שחקנים מוכרים לעייפה אלא הלכו על ליהוק יותר מיוחד. מנגד קולר הציגה משחק די מביך בלשבור את הקיר

  4. יערה הגיב:

    רשימות מעניינות! מועמדי הבימוי זו רשימת חלומות ממש. מעניין ההבדל הדק בין חמישיית הבימוי לחמישיית הסרט. כליה מטאפורית בשביל להיות זבוב על הקיר בשיחה בה נפלה ההחלטה הספציפית הזו.
    כמו כן, הפורצת. סרט נפלא, שומט לסתות ומרטיט לבבות. הלוואי שיקבל את כל האהבה המגיעה לו.

  5. דן הגיב:

    ח׳ליפה נאטור כן מועמד לשחקן משנה לסרט ׳תיקון׳
    נא לתקן 🙂

    1. אור סיגולי הגיב:

      לא על פי דף המתמודדים של הסרט באתר האקדמיה:

      http://www.israelfilmacademy.co.il/?item=16108&section=566

      עדכון: שלא כמו בדפי האקדמיה, בטפסי ההצבעה האלקטרונים נאטור אכן מופיע. הפוסט עודכן.

  6. rubi הגיב:

    אתם טוענים שאתם לא בלוג של הימורים אבל ברגע שאתם מפרסמים ממוצע טעמים אז בהכרח אתם בצד מהמר שאם לא כך אז מה עניין הבולשביקי שיוויוני לפה? שכל אחד יפרסם את החמשיות שלו. חושב שלראות דעות שונות ופערים של טעם הרבה יותר מעניין מלנסות להגיע לממוצע מתמתי.

    1. אור סיגולי הגיב:

      לחלוטין לא הבנתי את הטענה שלך שממוצע טעמים הוא בהכרח הימור (אבל מגניב אותי שהשתמשת ב"בולשביקי". קיבלת חמש נקודות). אז ברשותך, אני אסביר את הרציונל מזווית אחרת:
      זה לא שאנחנו "לא בלוג של הימורים", אנחנו דווקא די נהנים מלהמר. על האוסקר למשל, או על הזוכים בקאן. בנוסף, לפני שבוע התפרסם פוסט שלי שמסקר מין תמונת מצב של האופירים שהיו בו לא מעט הימורים לעתיד.
      בנוגע לפרסום בחירות אישיות, זה בעייתי משתי סיבות. קודם כל, פוסט שבו כל קטגוריה מוכפלת שלוש פעמים על ידי שלושה בלוגרים שונים, הוא משהו שאף קורא לעולם לא יוכל לצלוח עד הסוף, וחבל, כי לרוב אנחנו מנסים להיות קריאים עד כמה שניתן. בנוסף, כרגע אנחנו חברי אקדמיה, ואנחנו – מסיבות שוודאי תבין – לא מעוניינים לחשוף לכולם את הצבעותינו, מה שיקרה אם נעשה את זה בדרך בה אתה מציע.
      והכי חשוב, לא מדובר בתוצאה של ממוצע מתמטי, אלא בפגישה ודיון. אין פה קולות וחישובים, רק שיח ארוך.

  7. rachel הגיב:

    האם צפיתם בכל הסרטים בכלל? לא נראה ככה!!!

    1. אור סיגולי הגיב:

      את יותר ממוזמנת לבדוק ברישומי ההגעה של האקדמיה.

    2. 19 סרטים קיבלו ייצוג אצלנו בתחרות העלילתית. סביר להניח כי זו כמות גדולה יותר ממה שנראה במועמדים בפועל.

  8. דורון (אחר) הגיב:

    בחיי שאני לא מבין את ההלהבות מ-ברש, שנראה לי כמו סרט סטודנטים שנמרח לאורך מלא. יש בו הרבה חן, ומוזיקה מעולה, אבל לא הרבה יותר.
    לא הצלחתי לצפות בכל הסרטים, ועדיין לא צפיתי בכמה מהסרטים שמסקרנים אותי מאוד, אבל המועדפים שלי עד כה – תיקון, מעבר להרים ולגבעות, סופת חול, לעבור את הקיר.

  9. לב הגיב:

    יש מוסיקה ב"סופת חול"? ממה שאני זוכר הבמאית נמנעת לחלוטין מליווי מוסיקלי.
    פספסתי לצערי את קולירין ובן אשר כך שאני לא יכול להתייחס באופן מלא לבחירות שלכם.
    כבר הכריזו מי זוכה בפרס למפעל חיים השנה? כי זאת צריכה להיות ירושלים. העיר הזאת השלימה השנה באופן סופי את ההשתלטות שלה על נוף הקולנוע הישראלי.
    הסרטים הירושלמים החביבים עלי השנה: "לעבור את הקיר", "הרמוניה", "אבוללה".
    ומחוץ לירושלים: "שבוע ויום", "אבינו", "הכול רוקד ושבור".

  10. אלון הגיב:

    ברש סרט מאכזב מאוד. לא מבין מהעניין בסיפור אהבה על לסביות שזה העניין היחיד בו. אין שום מהות או דרמה מעבר לאיזה תיאור עולם מגניב יעני. הרגעים הטובים הבודדים זה בסצנות בכפר הערבי עם דביר. כל השאר חיצוני ולא נוגע. אגב הטריילר המעולה עושה לו שירות רע. מבטיח ולא מקיים.

  11. איתי הגיב:

    למתעניינים, סקירת כל 27 סרטי התחרות העלילתית בבלוג שלי:
    https://archaicinema.wordpress.com/2016/08/04/israel-academy-2016/

  12. אורן הגיב:

    ברש אחלה סרט אבל הפייבוריט שלי הוא מעבר להרים ולגבעות. קולירין שוב שיחק אותה. התפקיד שאלון פדות עושה פשוט פרק לי את הלב. מי זה השחקן הזה, הוא עשה עוד דברים?

  13. N הגיב:

    עידכון (מאוחר, סליחה.. ) כשל טכני זמני הוריד את נאטור מהאתר בטעות אבל הוא אכן מועמד לשחקן משנה, ומופיע שם. ובהצלחה לכוווולם. ותודה לסרוטים!

  14. מייקל נהרי הגיב:

    בהחלט שנה מעניינתֿ, מה שמצחיק אותי זה שרונן נגל לא מועמד על אבוללה עם עם צוות הסאונד איציק כהן וויטלי גרינשפן, הרי בכותרות סיום הסרט הקרדיט שלו זה עיצוב סאונד המפלצת ובנוסף והוא זכה בפרס פורום המבקרים על עיצוב הסאונד לפני כמה חודשים!

להגיב על איתילבטל

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.