• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

המועמדים לפרסי הקולנוע העצמאי (הספיריטס) – 2012/13

28 בנובמבר 2012 מאת אור סיגולי

אז הנה, עונת הפרסים של שנת 2012/13 החלה ברגע זה. אמנם כבר אתמול הכריזו את הזוכים בפרסי הגות'הם אבל באמת שאת אף אחד זה לא מעניין והחשיבות של הפרס שואפת לאפס.
הדבר שונה עם פרסי הקולנוע העצמאיים, או כפי שהם מכונים "הספיריטס". הסרטים המועמדים – סרטים שנעשו מחוץ לאולפנים בתקציב של פחות מ-20 מיליון דולר – אמנם לא מעידים על רשימת המועמדים באוסקר הקרוב, אבל הם בהחלט מפקסים במעט את המרוץ. העיניינים יתחילו להיות רציניים יותר שבוע הבא כשיוכרזו הזוכים בפרסי המבקרים של ניו יורק וה-national board of review.

השמחים במיוחד עקב רשימת המועמדויות לספיריטיס הם: דיויד או. ראסל שסרטו "אופטימיות זה שם המשחק" (Silver Linings Playbook) הוא נציג הקולנוע העצמאי לאוסקר. "אופטימיות" מוביל במספר המועמדויות עם אזכורים בסרט, במאי, תסריט, שחקן ושחקנית. את מספר המועמדויות הרב חולק אתו גם "ממלכת אור הירח". שניהם מועמדים חמש פעמים ושניהם רשמית בתוך המרוץ לאוסקר. גם "חיות הדרום הפראי" נראה טוב, כאשר הוא מועמד לסרט, במאי, שחקנית וצילום. אבל יכול להיות שהוא יישאר נחלתם של העצמאיים בלבד ולא יגיע לפרס הסרט באוסקר.
חדשות מרשימות גם בקטע לוקאלי. נציג ישראל לאוסקר, "למלא את החלל" הצליח לקבל שתי מועמדויות ובמפתיע אף אחת מהן לא בקטגוריית "הסרט הבינלאומי". רמה בורשטיין מועמדת לפרס סרט הביכורים ותסריט הביכורים. זה הישג אדיר בטח בהתחשב בעובדה שהוא הסרט היחיד שאינו דובר אנגלית שמועמד בהם ("Valley of Saints" המועמד לצילום הוא סרט נוסף שאינו דובר אנגלית בקטגוריות הראשיות). להזכירכם, שנה שעברה "הערת שוליים" היה מועמד בפרס התסריט.
מתיו מק'קונוהי יצא גדול עם שתי מועמדויות.

המאוכזב הראשי הוא רוברט דה נירו שרבות מדובר עליו בהקשר של סרטו "אופטימיות היא שם המשחק" בו הוא עושה תפקיד משנה כאביו של ברדלי קופר. דה נירו אמור לחזור לאוסקר השנה לראשונה מאז 1991 ("פסגת הפחד") אבל הוא היה צריך את המועמדות הזו לספיריטס שלא הגיעה כדי לאבטח את מקומו. אותו דבר תקף להנרי דווייט מ"חיות הדרום הפראי" שלא קיבל מועמדות על אף ההצלחה של סרטו.

אחת האכזבות האישיות שלי במועמדויות היא היעדרותו של מארק דופלאס, נסיך הקולנוע העצמאי, שהשתתף השנה גם ב"האחות של אחותך" (מועמדות לשחקנית משנה) וגם ב"Saftey not Guaranteed" (מועמדות לסרט ביכורים ותסריט ביכורים).

מכיוון שכמו שזה נראה ברגע זה, התותחים הכבדים של האוסקר – במיוחד "עלובי החיים", "ארגו" ו"חיי פיי" – אינם משתייכים לזרם העצמאי, סביר שמבחינת הסרט הטוב ביותר רק "אופטימיות היא שם המשחק" הוא זה שיעשה את המעבר מהספיריטס לאוסקר. אולי, רק אולי, "ממלכת אור הירח" ו"חיות הדרום הפראי" יצטרף אליו. העניין די זהה גם בקטגוריית המשחק.
שנה שעברה "הארטיסט" ו"היורשים" שחזרו את הצלחתם בקטגוריית הסרט. הספיריטס גם היו הראשונים להכיר בדמיין באשיר ("חיים טובים יותר") שהפך להיות המועמד מפתיע ביותר בקטגוריית השחקן הראשי באוסקר. עם זאת, הממוצע של שחקנים שהיו מועמדים גם לספיריטס וגם לאוסקר שנה שעברה.

בהמשך הפוסט רשימה מלאה של כל המועמדים, לינקים לסקירות שלנו על הסרטים והדברים ששימחו אותי ובלבלו אותי.

המועמדים לפרסי הקולנוע העצמאי 2012/13

הסרט העצמאי הטוב ביותר:
״אופטימיות היא שם המשחק״
״ברני״
״השאר את האור דולק״
״חיות הדרום הפראי״
״ממלכת אור הירח״

פסטיבל ירושלים, שבאופן כמעט רשמי הראה שהוא מתחבר לפסטיבל סאנדס יותר מכל פסטיבל אחר, הקרין שלושה מהסרטים המועמדים. על "ברני" עופר דיווח. את "השאר את האור דולק" הלכתי לראות ואני חייב להתוודות שנטשתי את ההקרנה כעבור 40 דקות. אבל אני מוכן לתת לו הזדמנות נוספת. "השאר את האור דולק" הוא הסרט הגאה המדובר של השנה (אם כי אני מעדיף את "גייבי" שיופיע בהמשך בקטגוריית התסריט) והוא גם ההפתעה של הרשימה עם מועמדויות מרכזיות בסרט, במאי ושחקן.

במאי:
ווס אנדרסון – ״ממלכת אור הירח״
אירה זאקס – ״השאר את האור דולק״
בן זייטלין – ״חיות הדרום הפראי״
ג׳וליה לוקטב – ״הפלנטה הבודדה ביותר״
דיויד או. ראסל -״אופטימיות היא שם המשחק״

לוקטוב הצרפתייה מחליפה את לינקלייטר, הבמאי של "ברני" עם סרטה שכזכור ראיתי לפני שנתיים בפסטיבל חיפה והתלהבתי ממנו מאוד. זו מועמדות מאוד משמחת.

סרט ביכורים:
״כמה טוב להיות פרח קיר״
״למלא את החלל״
״תביא ת׳חומר״
״Safety not Guaranteed״
״The Sound of my Voice״

השחקן הראשי:
ג׳ק בלאק – ״ברני״
ג'ון הוקס – "The Sessions"
ת׳יור לינדהארט – ״השאר את האור דולק״
מתיו מק׳קונהי – ״Killer Joe״
וונדל פירס – ״ארבע״
ברדלי קופר – ״אופטימיות היא שם המשחק״

השחקנית הראשית:
מארי אליזבת׳ ווינסטד – ״Smashed״
קאבנז׳אניי ווליס – ״חיות הדרום הפראי״
ג׳ניפר לורנס – ״אופטימיות היא שם המשחק״
אמייציה קורידינלי – ״Middle of Nowhere״
לינדה קרדנלי – ״Return״

שחקן משנה:
דיויד אוילואו – ״Middle of Nowhere״
ברוס וויליס – ״ממלכת אור הירח״
מייקל פנה – ״סוף משמרת״
מתיו מק׳קונוהי – ״מג׳יק מייק״
סם רוקוול – ״שבעה פסיכופטים״

Middle of Nowhere

שחקנית משנה:
רוזמרי דה-וויט – ״האחות של אחותך״
אן דואווד – ״Compliance״
הלן האנט – ״The Sessions״
לוסיין טוסיאנט – ״Middle of Nowhere״
בריט מארלינג – ״The Sound of my Voice״

התסריט:
״אופטימיות היא שם המשחק״ – דיויד או. ראסל
״השאר את האור דולק״ – אירה זאקס ומאוריסיו זקריאס
״ממלכת אור הירח״ – ווס אנדרסון
״רובי ספארקס״ – זואי קראן
״שבעה פסיכופטים״ – מרטין מק׳דונה

תסריט ביכורים:
״גייבי״ – ג׳ונתן ליסקי
״למלא את החלל״ – רמה בורשטיין
״סלסט וג׳סי לנצח״ – ראשידה ג׳ונס ו-וויל מק׳קורמק
״רובוט ופרנק״ – כריסטופר פורד
״Safety not Guaranteed״ – דרק קונלי

הסרט הבינלאומי:
״אהבה״ – אוסטריה/צרפת
״אחות״ – שוייץ
״היו זמנים באנטוליה״ – טורקיה
״חלודה ועצם״ – צרפת
״מכשפת מלחמה״ – קנדה

מלבד "היו זמנים באנטוליה" ו"חלודה ועצם" כל הסרטים ברשימה הם גם נציגי המדינות שלהן לאוסקר. "אנטוליה" נשלח שנה שעברה אך לא הצליח לשריין מועמדות, ו"חלודה ועצם" נדחה על ידי צרפת לטובת "מחוברים לחיים". "אחות" ו"מכשפת מלחמה" הוקרנו בפסטיבל חיפה האחרון. "פרידה" זכה גם פה שנה שעברה.

סרט תיעודי:
״איך לשרוד מגיפה״
״חדר המתנה״
״מרינה אברמוביץ׳: האמנית נוכחת״
״The Central Park Five״
״The Invisible War״

צילום:
״חיות הדרום הפראי״ – בן ריצ׳ארדסון
״ממלכת אור הירח״ – רוברט יאומן
״סוף משמרת״ – רומן וסיאנוב
״Here״ – לול קרולי
״Valley of Saint״ – יוני בורק

"חיות הדרום הפראי"

פרס ע״ש רוברט אלטמן לצוות שחקנים:
״Starlet״

Piaget Producer Award:
אלישיה ואן קוברינג – ״Nobody Walks״
מיינט לואי – ״Stones in the Sun
דריק צנג – ״Prince Avalance״

הפרס הזה הוא "פרס לכשרון חדש בתחום ההפקה שעל אף מגבלות תקציב הצליח לייצר סרט עצמאי איכותי בעזרת כשרון, תושיה וחזון"

Someone to Watch Award:
אדם לאון – ״תביא ת׳חומר״
דיויד פנסטר – ״Pincus״
רבקה תומס – ״Electrick Children״

הפרס ניתן לבמאי מתחיל שטרם זכה להכרה (אם כי אדם לאון זכה עם הסרט הזה בפסטיבל SXSW).

Truer than Fiction Award:
לוסיין קסטיין-טיילור ו-ורנה פראבל – ״Leviathan״
פיטר ניקס – ״The Waiting Room״
ג׳ייסון טיפט ואליזבת מימס – ״Only the Young״

אותו דבר רק עם במאי לסרט תיעודי.

פרס ע״ש ג׳ון קסאווטס לסרט שנעשה בתקציב של פחות מ-500,000 דולר:
"Breakfast with Curtis"
"Middle of Nowhere"
"Mosquita y Mari"
"Starlet"
"The Color Wheel"

תגובות

  1. אורי 1 הגיב:

    חביבי, לפי הפרסום הרשמי באתר של פרסי ה"ספירט" ובניגוד לכתוב כאן, ישנם 6 מועמדים לפרס השחקן, כאשר המועמד הנוסף הוא ג'ון הוקס המדובר. אם כך, הדרך למועמדות לאוסקר עדיין סלולה.
    חוץ מזה סקירה נאה וגם אני התאכזבתי מהיעדרו של מרק דופלאס הראוי.

    1. אור סיגולי הגיב:

      תודה על התיקון.
      זה באמת היה נראה לי לא הגיוני…

      1. Oz Guttman הגיב:

        לא רוצה לנדנד, אבל פרס על עריכה, יוק?

        1. אור סיגולי הגיב:

          תפסיק, עוז. כולם יודעים שסרטים עצמאיים נערכים מעצמם.

          1. עוז הגיב:

            ששש, אלפי אנשים ברחבי העולם חיים ו"מתפרנסים" מהבלוף הזה, אל תהרוס להם…

  2. מולכו הגיב:

    שני תיקונים בקטנה:
    סרטה של רבקה תומס מאוית Electrick Children (עם ck).
    הפרס על שם ג'ון קסאווטס הוא לסרטים עם תקציב מתחת ל-500,000 (לא 50).

    ובכלל פרס מאוד מוזר הספיריטס, תמיד מפתיע בכמה הוא בעצם נושק לתעשייה ההוליוודית ואיך בהמון מקרים (אם לא ברובם) הוא מעניק בסופו של דבר את הפרס למועמדים הכי פחות "אינדי", אלה שגם מקבלים הרבה אהבה מהאוסקרים.

    אה כן, וגם הקטע שהם נותנים פרס לסרט הזר ולא לסרט בשפה זרה (כמו באוסקרים) נותן כמעט תמיד עדיפות לסרטים דוברי אנגלית (המקרה הכי מופרך זה שנאום המלך זכה בספיריט לסרט הזר).

    בקיצור פרס קצת פופוליסטי, אבל מה אפשר לצפות מארגון שאין לו שום הגבלה על החברות בו.
    (אגב, חברות ב-film independent עולה 95 דולר בשנה ופתוחה לכולם, אז אם בא לכם להצביע לספיריטס…)

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.