• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

הזוכים בפרסי פורום מבקרי הקולנוע בישראל לשנת 2014

15 בדצמבר 2014 מאת אורון שמיר

בסוף השבוע האחרון התכנס זו הפעם השנייה פורום מבקרי הקולנוע בישראל כדי להצביע על סרטי ונבחרי השנה הקולנועית. כזכור, בשנה שעברה נבחר ״מי מפחד מהזאב הרע״ כסרט הישראלי הטוב ביותר, ובפרס המקביל לסרט בינלאומי זכה ״כח משיכה״ של אלפונסו קוארון. הבחירות עוררו התעניינות גם מחוץ לישראל, שכן זו בדיוק העונה שבה מתפרסמים שלל סיכומי השנה ופרסי המבקרים למיניהם. זה אולי יכול להתפרש כמו עוד טפיחה עצמית על השכם, שהרי בפורום חברים עופר ואנוכי ויושב הראש הנוכחי הוא פבלו (כולנו כותבים בסריטה, כמובן), אבל בכלי התקשורת הארציים העניין פורסם אמש, אז אני מרגיש בנוח לחלוק עימכם ועימכן את בחירות פורום המבקרים לשנת 2014.

בישיבה למדתי שעל אף שהייתה זו שנה מדהימה לקולנוע הישראלי, היא הצטמצמה מכ-30 מתמודדים ראשוניים למשהו כמו חמישה-שישה שמות שחזרו על עצמם בכל סיבוב ראשון וכך הפכו לשחקנים המרכזיים. למי שיתהה על חוסר אזכורם של סרטים מסויימים, או על חלוקת הפרסים הלא מאוד שיווינית שתוצג בהמשך, אומר שלדעתי זה מה שקורה כשמגיע סרט באמת נדיר, גם בשנה מעולה. אני יכול לגלות ש״גט: המשפט של ויויאן אמסלם״ היה הסגן בכמעט כל קטגוריה ו״מיתה טובה״ לא הרחק מאחוריו. שלישי הגיע פעמים רבות ״מנפאואר״, ולעיתים גם ״לוויה בצהריים״. אבל הפורום לא מחלק מדליות כסף וארד, רק זהב, וכך נוצרה תמונת הפרסים המוזהבת למדי. מה גם שחלק נכבד מאותה שנה קולנועית מופלאה בעצם נותר מחוץ למשחק. זאת משום שהגבלנו את ההצבעה לסרטים שהופצו בבתי הקולנוע בלבד, בין ינואר לדצמבר 2014, מה שזרק החוצה סרטים כמו ״את לי לילה״, ״הגננת״ ו״פרינסס״ שוודאי ינסו את מזלם בשנה הבאה.

כנ״ל לגבי סרטים בינלאומיים, כלומר שאינם ישראלים, שבעצם סיפחו לרשימת המתמודדים שלנו חלק ניכר מסרטי האוסקר שעבר (״היא״, ״בתוך לואין דיוויס״ ו״פילומנה״ נכנסו לסבב ההצבעה הראשון ולא היו רחוקים מזכייה). מצד שני, ספיחי סוף השנה הקודמת ודאי ימצאו את דרכם גם אל סיכומי השנה שלנו, אז כדאי שנשוב ונתרגל לשמות של שלהי 2013 שהגיעו ארצה רק ב-2014. ההצבעה הלכה כך שעל מנת לזכות, על סרט כלשהו להשיג 50% מקולות המצביעים. אם זה לא קורה בסיבוב אחד, והייתה רק קטגוריה אחת בה הכל נפתר בסיבוב הראשון (פרס התסריט), ממשיכים לסיבוב נוסף בו על המצביעים לדרג את בחירותיהם מבין השמות שכבר הועלו לדיון. כך הושגו שאר ההכרעות, ולא היה צורך בסיבוב שלישי של ״מוות פתאומי״.

באופן אישי אני מאוד מבסוט מהבחירה, שגם אם יש בה משהו שנראה מגמתי ואולי אפילו קל מדי, כמי שישב באולם ההצבעות אני יודע בוודאות שהיה זה אחרי מאבק עיקש שכלל נאומי סנגוריה וקטגוריה מצד מבקרי ומבקרות ישראל על כמעט כל שם סרט שהועלה לדיון. כך שרשימת הזוכים והזוכות אמנם לא מאוד מגוונת, אבל כן מאוד מוצדקת. לפחות בכל הקטגוריות הישראליות, בעיניי. להלן רשימת הפרסים המלאה:

הסרט הישראלי הטוב ביותר: ״אפס ביחסי אנוש״

הבימוי הטוב ביותר: טליה לביא, ״אפס ביחסי אנוש״

התסריט הטוב ביותר: טליה לביא, ״אפס ביחסי אנוש״

השחקן הטוב ביותר: ששון גבאי, ״גט: המשפט של ויויאן אמסלם״

השחקנית הטובה ביותר: דאנה איבגי, ״אפס ביחסי אנוש״

תגלית השנה: תמרה קליינגון, ״אפס ביחסי אנוש״

הישג אמנותי: נדב הקסלמן, צלם הסרט ״לוויה בצהריים״

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: ״מלון גרנד בודפשט״ של ווס אנדרסון, בהפצת פורום פילם/א.ד. מטלון.

ישיבת פורום מבקרי הקולנוע בישראל 2014 (צילום: בנימין טוביאס)

ישיבת פורום מבקרי הקולנוע בישראל 2014 (התמונה נלקחה מעמוד הפייסבוק של הפורום)

ברכות לכולם ולכולן, בקרוב יתחילו להגיע גם סיכומי השנה של הבלוג.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.