• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

הקרנות סריטה הקרובות: טרום בכורה של ״גט – המשפט של ויויאן אמסלם״ ושיחה עם העורכת + עונה שנייה של ״סרטים מחוץ לזרם״

1 בספטמבר 2014 מאת אורון שמיר

אוגוסט מאחורינו, תודה לאל או למי שזה לא יהיה, ואנחנו משקיפים קדימה אל מה שאמור להיות חודש מלא התרחשויות משמחות ומרגשות. חלק מהן יגיעו עוד לפני פסטיבל אוטופיה שכבר דנו בו ועוד נשוב לעשות זאת, וטקס פרסי אופיר שיתקיים מיד בסיום הפסטיבל ושהצבעותיו החלו היום. אני מדבר כמובן על שתי הקרנות סריטה הקרובות, לאחר ההצלחה של יום שישי האחרון בקולנוע לב, אז הקרנו בטרום-בכורה חינמית את ״התבגרות״ (Boyhood) מול מאה ומשהו קוראות וקוראים ברי מזל. הכיף ממשיך איתנו גם אל ספטמבר, מינוס הדברים השליליים יש לקוות, כאשר שני ימי שישי הבאים יהיו שייכים אף הם לשיתוף הפעולה בינינו לבין קולנוע לב. במילים אחרות, אם תכננתן או תכננתם לעשות משהו מלבד לראות סרטים בצהרי יום שישי הקרוב והבא – תשכחו מזה. יש לנו טרום-בכורה של סרט ישראלי ענק בתוספת שיחה עם העורכת שלו (רמז בתמונה לעיל), וגם את השקת העונה השניה של סדרת המפגשים ״סרטים מחוץ לזרם״. עד כאן טיזינג, הנה כל הפרטים.

ביום שישי ה-5.9 בשעה 11:30 נקיים בקולנוע לב תל אביב אשר בדיזנגוף סנטר הקרנה מיוחדת של ״גט – המשפט של ויויאן אמסלם״, סרטם החדש והמופתי של שלומי ורונית אלקבץ. הסרט סוגר את הטרילוגיה האלקבצית שהחלה עם ״ולקחת לך אשה״ והמשיך עם ״שבעה״, ומועמד ל-12 פרסי אופיר כולל כל הקטגוריות החשובות. העלילה מתרחשת בין כתלי בית הדין הרבני, שם מנסה במשך שנים ויויאן אמסלם (אלקבץ) לזכות בגט מבעלה (סימו אבקריין). אלי גורנשטיין הוא הדיין הראשי, מנשה נוי וששון גבאי הם עורכי הדין של הניצים, והשמנת של הקולנוע הישראלי מגיעה טיפין טיפין בתור עדי מפתח במשפט (זאב רווח, אוולין הגואל, רובי פורת שובל, דליה בגר, אלברט אילוז ועוד ועוד).

את דעתי על הסרט כבר כתבתי עת צפיתי בו בפסטיבל קולנוע דרום, כך שזה לא סוד שאני חושב שהוא מלאכת מחשבת. את דעתם של חבריי לבלוג אפשר לקרוא בין השורות בפוסט נבחרת החלומות שלנו לאופירים ועוד נמשיך ונתייחס אליו בבלוג כשיעלה לאקרנים. זה יקרה רק ב-18.9 ולכן ההקרנה שלנו היא הזדמנות לא רק לצפות בו מראש ולתת לו להתעכל לקראת טקס האופיר, אלא גם לשוחח לאחר הצפייה עם העורכת המבריקה שלו – ג׳ואל אלכסיס.

אלכסיס, המועמדת לפרס אופיר על עבודת טווית הסיפור המדוייקת שלה בסרט זה, היא אחת הבולטות והבכירות בתחומה בארץ, בין עם מדובר בסרטים עלילתיים (״הנוער״, ״ג׳ירפות״) תיעודיים (״שתיקת הארכיון״, ״הנסיך הירוק״) או סדרות טלוויזיה (״בלו נטלי״). היא ליוותה את טרילוגיית ״גט״ מראשיתה ועד סופה ואני בטוח שיהיה מרתק לדבר איתה על עבודתה בסרט הנוכחי ובכלל. סטודנטים וסטודנטיות לקולנוע ו/או עורכים ועורכות במקצועם – ההקרנה הזו יכולה להיות כיתת אמן עבורכם ועבורכן, ו״גט״ הוא חתיכת שיעור בעריכה, לעניות דעתי. כרטיסים אפשר לרכוש דרך האתר של קולנוע לב, על ידי בחירה בבית הקולנוע ״לב תל אביב״, ובשם הסרט יש לבחור ״סריטה – גט״ ולא רק ״גט״. היום והשעה יספקו בחירה בודדת לאירוע והמחיר הוא 38 ש״ח (כמו סרט רגיל, 41.9 כולל העצבים על עמלת ההזמנה באינטרנט) ואפשרות לכניסה למנויי ומנויות לב על חשבון המינוי, כמובן.
עדכון לחברי וחברות איגוד העורכים: עם הצגת כרטיס חבר בקופות תזכו להנחה של 10 ש"ח, כלומר סכום הכרטיס שתקנו יהיה זהה לזה של מנויי לב (28 ש"ח). ואם תבואו ותשאלו שאלות מחכימות בכלל תעשו לנו את היום, ואז כולנו נצא נשכרים.

Calvary

לאחר שבוע מנוחה חוזרים באותו יום ובאותה השעה אל זירת הפשע, שם נקרין את הסרט הראשון בסדרת המפגשים המתחדשת של קולנוע לב ושלנו – סרטים מחוץ לזרם. כזכור, בשנה שעברה השקנו מעין רצועה חודשית אלטרנטיבית בתוך מקדש הקולנוע של לב תל אביב, שמטרתה להציג לקהל לפחות פעם אחת סרטים שלא זכו בהפצה מסחרית אך לגמרי ראויים למסך הגדול. ששת המפגשים, שלוו בדיונים עם הקהל בתום ההקרנות, כללו את: ״אל הפלא״ של טרנס מאליק, ״מעבר לגבעות״ הרומני והמצויין, ״רחמים״ חסר הרחמים של קים קי דוק, הגרסה המלאה של ״צל הימים״ המפואר, נציג הונג-קונג לאוסקר ״גראנד מאסטר״ והמותחן השבדי ״המהפנט״. בואו נקרא לכל זה העונה הראשונה של סדרת סרטים מחוץ לזרם, נתרפק על שידורים חוזרים שלה בשעות שאחרי הפריים-טיים בעוד כמה שנים ונתחיל להתכונן לעונה השנייה שתחל ממש בעוד שבוע וחצי, כלומר ביום שישי ה-12.9 בשעה 11:30.

הסרט שיפתח את החגיגות יהיה ״הכומר״ (Calvary), שהוצג לראשונה בישראל בפסטיבל ירושלים האחרון וכעת תהיה לכל מי שלא ראה אותו אז הזדמנות להבין ממה כל כך התלהבנו אז. מדובר בסרטו החדש של ג׳ון מייקל מקדונה, מי שהביא לנו את ״שומר חוק״ (The Guard) המשובח לפני מספר שנים ואחיו של המחזאי ובמאי הקולנוע מרטין מקדונה (״ברוז׳״, ״שבעה פסיכופטים״). כמו ברוב סרטיהם של השניים, גם הפעם מככב השחקן האירי גדל הגוף והנשמה ברנדן גליסון, המגלם את הדמות שהעניקה לסרט את שמו העברי. האב ג׳יימס מתחיל את הסרט בתא הווידוי, כאשר מן הצד השני נשמע איום על חייו. הוא מחליט לחיות את השבוע הקרוב כאילו הוא האחרון, אבל מאידך נראה שליו למדי נוכח החרב שהונפה מעל צווארו, בעודו חושף בפנינו את תפקידו של איש הדת בזמננו אנו, בקהילה אירית קטנה שכל חבריה הם שחקנים מעולים (כריס אודאוד, קלי ריילי, אייזק דה בנקולה, דילן מורן, איידן גילן ודומנל גליסון).

אור, עופר ואנוכי (היי!) נהיה באולם גם בתום ההקרנה הזו כדי לפתח דיון עם הקהל (הפעם ללא אורחים נוספים, מן הסתם), ואולי לנסות להבין מה יש לנו מסרטים על כמורה ב״סרטים מחוץ לזרם״ ולמה הם לא מגיעים להקרנות מסחריות בישראל. במקרה של הסרט הנוכחי, לדעתי מדובר בעוול גדול מאוד. גם אם לא תהנו מתצוגות המשחק המופלאות, מההומור הדק והמושחר, מהדרמה האפלולית והמקאברית או מהעלילה עתירת המסרים אך החפה מדידקטיות – תמיד יהיו שם בשבילכם ובשבילכן הנופים עוצרי הנשימה, מילולית ממש, של אירלנד. אז קבענו ביום שישי הזה והבא בקולנוע לב תל אביב ב-11:30 אפס אפס? אל דאגה, אזכיר לכם ולכן בימים הקרובים. בינתיים כבר אפשר להזמין כרטיסים ולגרור חברות וחברים.

תגובות

  1. Shai הגיב:

    Gett, the divorce trial of Viviane Amsalem-they kept the Hebrewe name- is going tomorrow on release in The Netherlands and already receiving rave reviews.

להגיב על Shaiלבטל

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.