• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״גוף שלישי״, ״הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם״, ״תקועים בחופשה״, ״פרז הצעיר״, ״קסם של בית״, ״שודדי הפיצוחים״

4 ביולי 2014 מאת אורון שמיר

שישה סרטים חדשים עלו אתמול לאקרנים בבתי הקולנוע. מבט ראשוני מגלה לנו בלי שום מאמץ שהקיץ הקולנועי נמצא בשיא הקיבעון, עם ז׳אנרים כדוגמת סרטי ילדים או סרט של אדם סנדלר. מי שלא עונה להגדרות מעין אלו מעלה מיד את השאלה – מה הוא בכל זאת עושה כאן? מאיפה ברח?

״גוף שלישי״ (Third Person) הוא סרטו החדש של הבמאי והתסריטאי פול האגיס (״התרסקות״, ״בעמק האלה״), שהתארח בישראל השבוע יחד עם אחת מכוכבות הסרט – מורן אטיאס. במסורת סרטי שלושה סיפורים מצטלבים, הקונספט הפעם הוא שלושה זוגות בשלוש ערים בעולם – רומא, פריז וניו יורק. מככבים לצידה של אטיאס: ליאם ניסן, מריה בלו, מילה קוניס, אדריאן ברודי, אוליביה וויילד, קים בסינג׳ר, ג׳יימס פרנקו ועוד. אור כתב על הסרט עבור עכבר העיר, עופר עשה זאת כאן אצלנו בסריטה.

״הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם״ (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann), וסליחה על השבדית, מבוסס על ספר שמכר יפה גם כאן בישראל תחת אותו השם. על העיבוד הקולנועי אחראים התסריטאי-השותף הנס אינגמסון והבמאי-תסריטאי פליקס הרנגרן (״Every Other Week״). בתפקיד הראשי מככב רוברט גוסטפסון, שמתחיל את הסרט כזקן בן מאה שיוצא מחלון בית האבות שלו להרפתקאה בלתי צפויה, ובהמשך חושף את תולדות חייו בפלאשבקים מפתיעים לא פחות, המוכיחים כיצד השפיע על ההיסטוריה בדרכים מגוונות. מעין ״פורסט גאמפ״ פוגש את ״המקרה המוזר של בנג׳מין באטן״, רק בשבדית. כתבתי על הסרט לעכבר העיר.

״תקועים בחופשה״ (Blended) רק נראה כאילו שכחו להחליף את הפוסטר מאז הפעם הקודמת שאדם סנדלר ודרו ברימור נפגשו על המסך. אך למעשה, זהו סרט חדש לגמרי, מהשנה הנוכחית, בה השניים מגלמים צמד אנשים שמוצאים את עצמם באותה חופשה באפריקה לאחר שההיכרות הראשונית ביניהם הייתה בדייט מביך במיוחד. כל אחד מהם נמצא באתר הנופש האקזוטי עם ילדיו, ודרכם מגיע החיבור המתבקש בין השניים. דבר מעניין שכדאי לדעת – הבמאי הוא פרנק קוראצ׳י, ולא דניס דוגן המשמים. בפעמים הקודמות שקוראצ׳י וסנדלר שיתפו פעולה התוצאות היו ״נער המים״, ״קליק״ וכמובן ״זמר החתונות״, פגישתם הראשונה של סנדלר וברימור. סיבה לאופטימיות, בעיניי לפחות.

״פרז הצעיר״ (Victor Young Perez) מבוסס על סיפורו האמיתי של המתאגרף היהודי ממוצא טוניסאי ויקטור ״הצעיר״ פרז, שהיה אלוף העולם במשקל זבוב בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת ונשלח לקרבות ראווה באושוויץ. מלבד הקשר היהודי, יש גם נקודה ישראלית – התסריטאי השותף יוני דרמון, שכתב וביים לפני שני עשורים את הפיצ׳ר ״סוף המשחק״, וחתום כאן על הכתיבה יחד עם הבמאי ז׳אק אואניש, שבדומה לפול האגיס הגיע גם הוא ארצה כדי לקדם את סרטו.

שני סרטי הילדים לסופש זה הם ״שודדי הפיצוחים״ (The Nut Job) ו״קסם של בית״ (The House of Magic). הראשון מתמקד בסנאי המתכנן שוד של חנות פיצוחים כדי לכפר על פאשלה במהלכה איבד את מלאי המזון של קהילתו הפרוותית, אלא שעובדי החנות האנושיים זוממים בעצמם לשדוד בנק. פיטר לפניוטיס הוא במאי האנימציה, ואם תרצו לראות את הסרט בגרסתו המקורית עם הדיבוב של וויל ארנט, ליאם ניסן, ברנדון פרייזר וקתרין הייגל – אז חבל, כי אין. מדובב לעברית בלבד, תלת-מימד או רגיל. אותו הדבר לגבי גרסאות העותקים ושיטות ההקרנה נכון גם לגבי הסרט השני שצויין לעיל, מונפש אף הוא ומגיע אלינו מבלגיה. ג׳רמי דגרוסון ובן סטאסן, האחרון הוא הבמאי של ״טרמפ לירח״ ו״מסביב לעולם בחמישים שנה״, חתומים על סיפורו של חתול רחוב בשם רעם, המתגלגל לפתח דלתו של קוסם ומוצא אצלו בית.

פלוס – זאבי שבתאי

למקרה שפספסתם או פספסתן, היה זה שבוע מלא חדשות טובות בכל הקשור לקולנוע, אולי כקונטרה לחדשות הפחות מרנינות ביותר מדי תחומים אחרים. על השמחה למשמע ההודעה של גיירמו דל טורו על הפקתו של ״פסיפיק רים 2״ (מתי כבר קיץ 2017?) גברה רק ההשתתפות באושרם של אהרון קשלס, נבות פפושדו ופרנק אילפמן. ״מי מפחד מהזאב הרע״ זכה בשני פרסים בטקס פרסי הסאטורן, כנראה החשוב שבטקסי תבל לסרטי ז׳אנר (סליחה MTV). הסרט היה מועמד בשתי קטגוריות, וגבר בשתיהן על מתמודדים מהשורה הראשונה. בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר ניצח ״הזאב״ את ״שלגייה״ הספרדי, "חטיפה בלב ים״ הדני, ״סטוקר״ של פארק צ׳אן-ווק הדרום-קוריאני, והבריטיים ״How I Live Now״ ו״סוף העולם״ של אדגר רייט. בקטגוריית המוזיקה הטובה ביותר גבר פרנק אילפמן על מלחינים בסדר הגודל של דני אלפמן (״ארץ אוז״), האוורד שור (״ההוביט: מפלתו של סמאוג״), בריאן טיילור (״האשליה״ ו-״איירון מן 3״) וג׳ון וויליאמס הגדול (״גנבת הספרים״).

אז אמנם פרסי הסאטורן אינם פרסי האוסקר (אגב, לדעתי הסרט כשיר למועמדות השנה, אם בא לאקדמיה הישראלית להתפרע), אבל זהו כן הישג שנחשב להיסטורי ואני מקווה שיהיה פורץ דרך עבור סרטים אחרים מישראל. רק כדי להסביר כמה הם מגניבים שם בסאטורן – פרס הסרט אמנם הלך ל״כח משיכה״ והתסריט ל״היא״, ממש כמו באוסקרים, אבל – סקרלט ג׳והנסון זכתה בפרס על הופעתה הווקאלית ב״היא״. ״אסירים״ זכה בפרס האיפור הטוב ביותר, ויש גם פרסים לסרט האימה, האקשן, הקומיקס ועוד קטגוריות שבעיניי הן לא רק מגניבות אלא מוכיחות צורת חשיבה מעודכנת יותר ושמרנית פחות מצידה של האקדמיה למדע בדיוני, פנטזיה ואימה. הנה רשימת כל הזוכים, ברכותינו לזאבים.

תגובות

  1. שגיא הגיב:

    פסיפיק רים היה מספיק משעמם,לא צריך עוד סרט של החסר כשרון הזה

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.