• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2023/24: הימורים מוקדמים בקטע מוגזם

29 באפריל 2023 מאת אור סיגולי

לחזות את המועמדים לאוסקר זו משימה קשה במרחק של שבוע לפני ההכרזה עצמה, אז לעשות את תשעה חודשים מראש זה ברמת הלא אפשרי. אפילו המטופש, אפשר לומר בקול רם. ההיסטוריה מלמדת אותנו שאין שום סיכוי לדעת מה עומד לקרות, אילו סרטים יפתיעו משום מקום, מה יהיה הלך הרוח, מי לפתע יבוטל ומי לפתע תצוץ משום מקום.
זה נכון שבתקופה הזו בשנה שעברה כבר יכולנו לדעת ש"הפייבלמנים", כפרויקט ספילברגי מדובר, יגיע רחוק; או שברנדן פרייזר יעורר הרבה תשומת לב עם "הלווייתן", אבל אף אחד – ובאמת אף אחד – לא יכל לנבא את מה שיקרה עם "הכול בכל מקום בבת אחת", "אלביס" או "אהבה בשחקים: מאווריק", אפילו אחרי שהסרטים נחשפו.
בשלב הזה לפני שנה היינו מהמרים על "הבן" עם יו ג'קמן שנעלם בין רגע אחרי ונציה, "אין מצב" או "בבילון", וגם זה בקושי.

אנחנו עוד דקה בחודש מאי, יותר מחצי שנה לפני שעונת הפרסים בכלל תתחיל להתניע. אנחנו אפילו לא לגמרי יודעים אילו סרטים הולכים לצאת ומתי, ברובם אנחנו לא יודעים מי שחקני משנה ומי הראשיים, מה יהיה בוונציה או טלורייד, איזה שחקן שבחיים לא שמענו עליו עד כה יקבל ביקורת אוהדת בהוליווד ריפורטר ויהפוך לשם החם של השנה. אלו הרבה מילים כדי להגיד אמת אחת פשוטה – אין לנו אפילו קצה חוט, והדברים הולכים להתהפך איזה עשר פעמים עד שנגיע לאוסקר ה-96.

אז למה בעצם לעשות הימורי מועמדים כל כך מוקדם, למרות שסטטיסטית לא תהיה להם משמעות? התשובה הראשונה לזה כנראה קשורה לשפיותי האישית, ולכן לא נכנס לזה כרגע. אבל האמת היא שהסיבה שהשקעתי שעות במעקב אחרי הסרטים המדוברים והמסקרנים של 2023, בחינת אנשי צוות, ציד טריילרים, ניסיון להבין האם באמת יש להם אופק הפצה השנה ועוד כל מיני חישובים והסקת מסקנות, היא כי אני חושב שיהיה מעניין לראות איפה חשבנו שנהיה, לבין מה שיקרה בסופו של דבר.
בסוף ינואר 2024, כשנסתכל על רשימת המועמדים האמיתית של האוסקר ה-96, ההימורים המוקדמים יעזרו לנו לראות את כל התהפוכות והטוויסטים שקרו השנה – הציפיות והתוצאות. אפשר להסתכל על זה כסוג של ניסוי.

בהימורים המוקדמים התמקדתי בקטגוריות המיועדות לסרטים בדיוניים באורך מלא, בעיקר כי אלו הנתונים האפשריים להשגה כרגע. כל מה שקשור לתיעודי וקצרים הוא בחזקת העלאת אוב מבחינתי בשלב הזה. עם זאת, גם בתחום הקטגוריות שנותרו החלטתי להשמיט שניים: השיר המקורי והסרט הבינלאומי, בעיקר כי אין מספיק מידע בשלב זה.

לפני שנתחיל – יש שני שמות סופר עצומים מהם התעלמתי לגמרי, אך ורק כי אני לא בטוח אם הם יצאו במהלך 2023. אלו הם "מגאלופוליס" של פרנסיס פורד קופולה, ו-"Drive-Away Dolls" של אית'ן כהן, והם יכולים לגמרי לשנות את כל התמונה.
אני לא יכול לחכות לראות כמה ארכאית הרשימה הזו תראה בעוד חודשים בודדים…

הימורים מוקדמים בטירוף לאוסקר ה-96

אופנהיימר

הסרט הטוב ביותר:
"The Holdovers" – החדש של אלכסנדר פיין
"Killers of the Flower Moon" – החדש של מרטין סקורסזה
"One Life" – דרמה בריטית על ניקולס ווינטון, שהציל ילדים במלחמת העולם השנייה
"Poor Things" – החדש של יורגוס לנתימוס
"אופנהיימר" – החדש של כריסטופר נולן
"הצבע ארגמן" – העיבוד הקולנועי למחזמר על פי ספרה של אליס ווקר
"חולית: חלק 2" – סרט ההמשך לבלוקבאסטר זולל האוסקרים מ-2021
"חיים שלמים" – אחד הסרטים המדוברים מסאנדנס והפקה של A24
"לה צ'ימרה" – סרטה של אליצ'ה רורוואכר מהתחרות הרשמית של פסטיבל קאן
"מאסטרו" – הביוגרפיה של נטפליקס על לאונרד ברנשטין

הדבר הראשון שעשיתי היה ללכת לליין-אפ של פסטיבל קאן כפי שפורט והורחב על ידי עופר, לבדוק איזה סרט לא-אמריקאי ימשיך את המסורת של "פרזיטים", "הנהגת של מר יוסוקה" ו"משולש העצבות". האופציות כמובן נוצצות למדי, ביניהן "מונסטר" של קורה-אדה בין היתר, אבל בחרתי בסרטה של רורוואכר, שהייתה מועמדת בשנה שעברה על "התלמידות" הקצר שלה.
משם היה קל לסמן את השמות הגדולים – סקורסזה, פיין, נולן, A24, נטפליקס, "חולית" כמובן והמחזמר הגדול של השנה. בחיפושי אחרי הנציג הבריטי, הלכתי על "One Life" שאפילו אין לי מושג אם ישתחרר השנה, אבל הוא הכי אוסקרי שהצלחתי למצוא.

כדי לבחור רק עשרה נאלצתי להשמיט כמה שמות גדולים ומסקרנים אחרים. ביניהם "נפוליאון" של רידלי סקוט עם חואקין פניקס, "May December" של טוד היינז, "ברבי", "מתחרים" של לוקה גוואדניניו, "אסטרויד סיטי" ו"פרארי" בין היתר. חלקם יופיעו בקטגוריות אחרות.

הבימוי הטוב ביותר:
דני וילנוב – "חולית: חלק 2"
כריסטופר נולן – "אופנהיימר"
סלין סונג – "חיים שלמים"
מרטין סקורסזה – "Killers of the Flower Moon"
אליצ'ה רורוואכר – "לה צ'ימרה"

בעצם כל במאי ובמאית שסרטם הוזכר בקטגורית הסרט יכולים להיות פה, אבל האמת שיכול להיות משעשע אם בפעם השנייה ברציפות בראדלי קופר יכניס סרט לקטגוריה הראשית אבל ייפול מהבימוי (עם "מאסטרו" אחרי "כוכב נולד") אז אם סרטו החדש יצליח כנראה שיהיה לו סיכוי טוב להשתלב הפעם.
אני שיבצתי שתי במאיות, אף אחת מהן איננה גרטה גרוויג למרות שאם "ברבי" יהיה להיט זה בהחלט יכול לקרות.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
פול ג'יאמטי – "The Holdovers"
קולמן דומינגו – "ראסטין"
אנתוני הופקינס – "One Life"
ג'סי פלמונס – "Killers of the Flower Moon"
בראדלי קופר – "Maestro"

כמעט עשרים שנה אחרי שפספס מועמדות מוצדקת בזכות סרט של אלכסנדר פיין, פול ג'יאמטי מקבל סיבוב נוסף, אז זאת תהיה הזדמנות לתיקון. לגבי פלמונס עדיין לא לגמרי ברור האם הוא נחשב ראשי או משנה, אבל נמקם אותו פה בינתיים. שאר הרשומים מגלמים דמויות אמיתיות בביוגרפיות, וכמוהן יש עוד רבים, כמו אדם דרייבר ("פרארי"), חואקין פניקס ("נפוליאון"), קיליאן מרפי ("אופנהיימר") וקאלווין האריסון ג'וניור (Chevalier).
עוד כמה שאנחנו מאוד מחכים להם: דאבל מייקל פאסבנדר (The Killer, Next Goal Win), ג'וד לאו (Firebrand) ואלדן אהרנרייך (Fair Play).

מאסטרו

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
פנטייז'יה בארינו – "הצבע ארגמן"
אמילי בלאנט – "Pain Hustlers"
גרטה לי – "Past Lives"
ג'וליאן מור – "May December"
רג'ינה קינג – "Shirley"

בתחום השחקניות הראשיות האופציות השנה הן בכלל הגזמה, גם, אבל לא רק, כי אנחנו לא לגמרי יודעים באילו ביוגרפיות על גברים השחקניות יקבלו מעמד של ראשי או משנה. למשל ונסה קירבי ב"נפוליאון", קארי מאליגן ב"מאסטרו" או שיילין וודלי ב"פרארי".
החמישייה שכתבתי כוללת את בארינו, תפקיד שכבר סידר מועמדות לאוסקר בעבר (לוופי גולדברג); לאמילי בלאנט יש שנה עמוסה שכולל את הסרט המדובר, בו היא מגלמת אישה שמסתבכת עם פשיעה בעולם התרופות, וגם "אופנהיימר". היא חייבת להיות מועמדת לאוסקר מתישהו, ואולי השנה זה יקרה; ג'וליאן מור לא הייתה מועמדת מאז הזכייה שלה לפני תשע שנים, וב"מאי דצמבר" היא חוזרת לשתף פעולה עם היינז שסידר לה כמעט-אוסקר על "הרחק מגן עדן" לפני עשרים שנה; גרטה לי היא על תקן תגלית השנה, ואם כבר שחקנית אסייתית זכתה בשנה שעברה למה שלא שתהיה אחת מועמדת בעקבותיה; ועל רג'ינה קינג בביוגרפיה של נטפליקס יהיה מאוד קשה לפסוח.

מעבר לאלו יש טרפת של הופעות פוטנציאליות לפרסים: ג'ודי פוסטר ואנט בנינג (Nyad), אמה סטון (Poor Things), ג'וליה לואי-דרייפוס ("שקרים קטנים"), מרגו רובי ("ברבי"), זנדייה ("מתחרים"), מיה וואסיקוסקה ("קלאב זירו"), אליסיה ויקנדר (Firebrand) והלן מירן ("גולדה") בין היתר.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
רוברט דה נירו – "Killers of the Flower Moon"
לאונרדו דיקפריו – "Killers of the Flower Moon"
מייק פייסט – "מתחרים"
טהאר ראחים – "נפוליאון"
כריס רוק – "ראסטין"

אם אף אחד מהחמישייה הזו לא יגיע לאוסקר בסופו של דבר, אני לא אהיה מאוד מופתע. יש פה יותר מדי נעלמים. את "אופנהיימר" השמטתי גם כי הקאסט עצום מדי, וגם כי כריסטופר נולן לא מצליח להכניס שחקנים לאוסקר אלא אם כן הם מתים באופן טראגי אחרי הצילומים. על מייק פייסט אני חושב בגלל ההתעלמות מהופעתו האדירה ב"סיפור הפרברים" אז אולי הפעם ישכנע אותם, וכריס רוק כנראה יגיע לאוסקר מתישהו בקרוב פוסט הסטירה, אולי השנה.
שמות נוספים שבולטים כרגע: מארק ראפלו/ווילם דפו/כריסטופר אבוט (Poor Things), קולמן דומינגו ("הצבע ארגמן"), ואוסטין באטלר ("חולית: חלק 2").

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
הלנה בונהם קרטר – "One Life"
לילי גלדסטון – "Killers of the Flower Moon"
ויולה דיויס – "אייר"
טרג'י פ. הנסן – "הצבע ארגמן"
נטלי פורטמן – "May December"

השאלה האמיתית כרגע היא האם האקדמיה תעשה חסד עם הדבר היחיד שלא שנאתי ב"בו מפחד", ההופעה המטורללת והמופלאה של אגדת הבמה פאטי לופון. הלוואי שכן, אבל נראה כמה זה ישרוד עד סוף השנה. שאלה גם לגבי גודל התפקיד של זנדייה, פלורנס פיו ורבקה פרגסון ב"חולית: חלק 2", וכל נשות הביוגרפיות שהזכרתי בקטגורית השחקנית הראשית.

Killers of the Flower Moon

התסריט המקורי הטוב ביותר:
"Fair Play" – קלואי דומונט
"Poor Things" – אלסדיר גריי וטוני מקנמרה
"The Holdovers" – דיויד המינגסון
"לה צ'ימרה" – אליצ'ה רורוואכר, כרמלה קובינו, מרקו פטניו
"חיים שלמים" – סלין סונג

אמנם אלכסנדר פיין, מועמד כמעט אוטומטי של התסריטאים, לא חתום על כתיבת התסריט שביים ל"The Holdovers" אבל עדיין הוא מקפיץ סיכויים. גם טוני מקנמרה, שהיה מועמד בעבר על תסריט שכתב ללנטימוס – "המועדפת".
מעבר לשני אלו, ייתכן ונראה דומיננטיות נשית בקטגוריה, מה שאני לא חושב שקרה מאז 2007, בעיקר בזכות להיטי סאנדנס של דומונט וסונג.
יש כמובן גם אופציה כמו תמיד לווס אנדרסון ו"אסטרויד סיטי", "בו מפחד", "מאי דצמבר", "מונסטר", "ראסטין" שכתב זוכה האוסקר דסטין לאנס בלאק, ניקול הולופסנר עם "שקרים קטנים", "אלמנטלי", "אייר" ועוד.

התסריט המעובד הטוב ביותר:
"Killers of the Flower Moon" – אריק רות', מרטין סקורסזה
"One Life" – ניק דרייק, לוסינדה קוקסון
"אופנהיימר" – כריסטופר נולן
"ברבי" – גרטה גרוויג, נואה באומבך
"חולית: חלק 2" – ג'ון ספאייטס, דני וילנוב

אמנם עוד לא היה מועמד לאוסקר תסריט שמבוסס על צעצוע, אבל כל עוד ידווח לנו אחרת, "ברבי" ייחשב באוסקר כתסריט מעובד כי הוא מבוסס על מותג קיים. לדעתי זה רק יעזור לו, אבל לכו תדעו מה יהיה.
ברשימת התסריטים המעובדים האפשריים יש גם את "הצבע ארגמן" (למרות שהיסטורית מיוזיקלז לא מצליחים להיכנס), "Pain Hustlers" שאולי יש לו סיכוי טוב יותר מנולן, "The Nightingale" ו"The Killer" הנטפליקסי של פינצ'ר.

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"Killers of the Flower Moon" – ג'ק פיסק
"אופנהיימר" – רות דה יונג
"אסטרויד סיטי" – אדם סטוקהאוזן
"חולית: חלק 2" – פטריס ורנט
"נפוליאון" – ארתור מקס

קודם כל, הולכים ומסמנים את הסרט של ווס אנדרסון, בטח כשזה עם משתף הפעולה הקבוע שלו סטוקהאוזן, שזכה באוסקר על "מלון גרנד בודפשט" (למרות שסרטם האחרון, "הכרוניקה הצרפתית" נשמט מהרשימה, בקטע פלאי). משם מחפשים את השילוב בין השמות הגדולים והסרטים הגדולים. זה הביא אותי לשילוב של סקורסזה והאגדה ג'ק פיסט שטרם זכה באוסקר למרבה התדהמה ("האיש שנולד מחדש", "המאסטר", "זה ייגמר בדם", "מלהולנד דרייב"). משם קופצים להפקה של "חולית" שכנראה תביא סיבוב נוסף לזוכה האוסקר פטריס ורנט, וממשיכים עם ארתור מקס האחד והיחיד ("גנגסטר אמריקאי", "שבעה חטאים").
אבל שלא תחשבו שהיה קל לנפות. עוד הפקות מרשימות מאוד מתרגשות עלינו כמו "מאסטרו", "Poor Things", "פרארי", "ברבי", "וונקה", "בת הים הקטנה", "שבאלייה", "הצבע ארגמן", וזה בלי הסרטים שכבר נחשפו כמו "אייר" ו"בו מפחד".

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"Killers of the Flower Moon" – ז'קלין ווסט
"White Bird" –  ג'ני ביוון
"ברבי" – ז'קלין דוראן
"וונקה" – לינדי המינג
"חולית: חלק 2" – ז'קלין ווסט

להפתעתי, סנדי פאוול לא חתומה לא על החדש של סקורסזה ולא על החדש של היינז. למעשה, לזוכת שלושת האוסקרים אין בכלל סרט השנה, אז התחרות פתוחה. השאלה היא כמה ז'קליניות יצליחו להיות מועמדות, ומה עם "הצבע ארגמן", "שבאלייה", "פרארי", "אסטרויד סיטי" ו"נפוליאון". השנה לא התחילה וכבר יש יותר מדי אופציות.

אסטרויד סיטי

העריכה הטובה ביותר:
"Killers of the Flower Moon" – תלמה סכונמייקר
"The Killer"
"אופנהיימר" – ג'ניפר ליים
"חולית: חלק 2" – ג'ו ווקר
"מתחרים" – מרקו קוסטה

עדיין אין עדות לכך שמישהו עורך את הסרט החדש של פינצ'ר, אבל אנחנו יודעים היטב איך נראית האומנות הזו בסרטיו, אז מבחינתי הוא בפנים, מי שלא יהיה. כך גם האגדה שעורכת את סרטיו של סקורסזה, והעורך זוכה האוסקר על "חולית" הקודם.
"מתחרים" של לוקה גוואדניניו הוא סרט על טורניר טניס. פוטנציאל העריכה בו הוא בשמיים, אז הוא לגמרי קופץ.

הצילום הטוב ביותר:
"Killers of the Flower Moon" – רודריגו פרייטו
"אופנהיימר" – הויט ואן הויטמה
"חולית: חלק 2" – גרג פרייזר
"מאסטרו" – מתיו ליבאטיק
"פרארי" – אריק מסרשמידט

למסרשמידט, זוכה האוסקר על "מאנק", יש שני פרויקטים השנה – "The Killer" של פינצ'ר ו"פרארי" של מייקל מאן. הוא כמובן יכול להיות בקלות מועמד על שניהם. שאר הארבעה הם מהגדולים בתחומם, כולם היו מועמדים בעבר ולא משנה קופצים לראש הרשימה עם כל פרויקט שלהם, בטח כשהם מעורבים בהפקות כל כך מדוברות.
גם פה הגיוני שנמצא את כל הסרטים שכבר הוזכרו, מ"נפוליאון" ועד "אסטרויד סיטי".

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"Pain Hustlers" – ג'יימס ניוטון הווארד
"אופנהיימר" – לודוויג גורנאסון
"אלמנטלי" – תומס ניומן
"ברבי" – אלכסנדרה דספלה
"מתחרים" – טרנט רזנור, אטיקוס רוס

גם פה לא אבוש להודות שבחרתי בשמות הגדולים, בהיעדר כל נתון אחר, וגם כי הקטגוריה הזו מקבלת מעט מאוד שמות חדשים לשורותיה. העניין שלחלק פה יש יותר מפרויקט אחד השנה, כמו רזנור+רוס (עם "The Killer") או דספלה (עם "אסטרויד סיטי").
השאלות הגדולות בעיני הן לגבי "חולית: חלק 2" ו"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", שניהם ממלחינים שזכו או היו מועמדים בעבר על המותג (האנס זימר וג'ון וויליאמס, בהתאמה), אבל השאלה כמה מהפסקול הנוכחי יהיה חדש ולא מעורב עם הקודם, מה שעלול לפסול אותו.

ברבי

הסאונד הטוב ביותר:
"Killers of the Flower Moon"
"אופנהיימר"
"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
"חולית: חלק 2"
"מאסטרו"

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:
"אופנהיימר"
"גולדה"
"חולית: חלק 2"
"פרארי"
"מאסטרו"

האפקטים החזותיים הטובים ביותר:
"אופנהיימר"
"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
"חולית: חלק 2"
"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון"
"רובוטריקים: עליית החיות"

סרט האנימציה הטוב ביותר באורך מלא:
"How Do You Live" – מיאזאקי החדש
"Wish" – דיסני
"אלמנטלי" – פיקסאר החדש
"מרד התרנגולים 2"
"ספיידרמן: ברחבי ממד העכביש" – ההמשך לזוכה האוסקר

עכשיו נוכל להניח לאוסקר כמה חודשים טובים, ולהתרכז בעונת הפסטיבלים שבטח תבלבל אותנו עוד יותר.

תגובות

  1. נדב הגיב:

    אי-אילו הערות:
    1. הטקס ה-96 יתקיים ביום ראשון, 10 במרץ 2024. יש פרסום רשמי באתר האקדמיה, כולל לו"ז מפורט.
    2. יש מועד להענקת "פרסים מדעיים וטכניים" לפני תום ההצבעה הסופית. קטגוריה לא מוכרת לי.
    2. האלי ביילי (לא "היילי").
    3. אם אינני טועה, באוקטובר יוצא פריקוול ל"מקום שקט" בשם A Quiet Place: Day One.

    1. נדב הגיב:

      ובכן, פרסי האקדמיה בתחום המדע והטכניקה, מוענקים לאישים וחברות שפיתחו אמצעים ושיטות שתרמו משמעותית (לדעת האקדמיה) לקידום תעשיית הקולנוע. הפרסים מוענקים בטקס נפרד מהטקס המרכזי (כן, זה הטריד אותי…)

  2. טאי הגיב:

    אמג התגובות פתוחות?? בטח זו טעות. תמיד חלמתי גם לתקן טעויות קטנות בסקירות המרתקות שלך על האוסקר 🤩 סוף סוף התגשם חלומי! מרד התרנגולים הראשון לא זכה בשום אוסקר, זה יצא לפני המצאת קטגוריית סרט האנימציה באוסקר. שבוע טוב ♥️

    1. גיא הגיב:

      אימת החודש, מאי 2023 –

      ״התגובות״
      סרט אימה ישראלי. מבקר קולנוע שוכח לנעול לתגובות את הפוסטים שלו, ומקבל הודעה שתהרוג אותו תוך 7 ימים, אלא אם יפענח את הסוד האפל שמאחוריה. סרטו של אור סיגולי, בכיכובו של אור סיגולי. הצפיה באחריותך בלבד…!

      1. אור סיגולי הגיב:

        🙂

    2. אור סיגולי הגיב:

      תודה!

Comments are closed.