• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2021/22: פרסי איגוד המבקרים של ניו-יורק וה-NBR

4 בדצמבר 2021 מאת אור סיגולי

עונת הפרסים 2021/22 הפכה לרשמית במהלך הימים האחרונים עם שתי נקודות ההזנקה הקבועות כל שנה: פרסי המבקרים של ניו יורק, ונבחרי איגוד הביקורת הלאומי (NBR מעתה), שניים מהמוסדות הוותיקים ביותר בנמצא.
כדי להיות הוגן, גם פרסי הגות'האם, המוקדשים לקולנוע עצמאי, הכריזו על הזוכים שלהם ("הבת האפלה" סחף את הטקס בקטע יוצא דופן), אבל ההשפעה שלהם על העונה קטנה למדי, גם אם הבחירות שלהם די מגניבות רוב הזמן.

זה כמובן לא כדי לרמוז שעם ניו יורק ו-NBR אנחנו יכולים לחתום את המרוץ לאוסקר. רחוק מזה אפילו. סטטיסטית אין הרבה קשר בין הזוכים האלו ובין קו הסיום (בשנה שעברה ניו יורק העניקו את פרס הסרט ל"פרה ראשונה", וה-NBR ל"זהב של נורמן". הם אפילו לא התקרבו לפרס המקביל של האקדמיה), אז עדיין לא השלב לכתוב הימורים, אבל בכל זאת מעניין להסתכל מי הראשונים שבוקעים מהשער. בטח בהתחשב בכך שמאחוריו יש באמת המון סרטים והופעות מצטופפים, מנסים לתפוס את תשומת הלב של המצביעים והקהל.

זוכי איגוד המבקרים של ניו יורק

הנהגת של מר יוסוקה

הסרט הטוב ביותר: "הנהגת של מר יוסוקה"
מבקרי ניו יורק שוב הראו שהם הולכים בתלם הייחודי להם, והעניקו את פרס הסרט למשהו מהשוליים, זוכה פרס התסריט בפסטיבל קאן ונציג יפן לקטגורית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר. אלו חדשות טובות מאוד לבמאי ריוסוקה המגוצ'י, בדרכו להעפיל לשלב הבא של סינון המתמודדים הבינלאומיים.
בישראל הסרט הוקרן בפסטיבל חיפה, ובסוד אגיד לכם שכנראה תוכלו לראות אותו בכמה סינמטקים נבחרים במהלך ינואר. אבל לא שמעתם את זה ממני.

הבימוי הטוב ביותר: ג'יין קמפיון – "כוחו של הכלב"
שנה אחרי שניו יורק נתנו את הפרס לקלואי ז'או, עוד במאית עולה כמנצחת, עם הסרט שמוקרן כעת בבתי הקולנוע בארץ ואף כבר השתחרר לנטפליקס.

השחקן הטוב ביותר: בנדיקט קמברבץ' – "כוחו של הכלב"
אחת הקטגוריות הצפופות של העונה מתחילה עם צעד אחד קדימה לקמברבץ'. דווקא פה חשבתי שיהיה סיכוי גדול יותר לסיימון רקס של "טיל אדום" ואני מקווה שתאי מבקרים אחרים יעמדו לצדו.

השחקנית הטובה ביותר: ליידי גאגא – "בית גוצ'י"
על רקע הדעות החלוקות והפרובוקציות בנוגע לסיפור האמיתי מאחורי הסרט, ניו יורק – באופן שאני מוצא די מדהים – העדיפו את ליידי גאגא על פני קריסטן סטוארט של "ספנסר", ואני לא יכול להיות מרוצה מהם יותר.

שחקנית המשנה הטובה ביותר: קת'רין האנטר – "הטרגדיה של מקבת'"
יציאה מהסוג שמבקרי ניו יורק מאוד אוהבים, כזו שזוכה תמיד לכותרות כמו "ההופעה הכי טובה שאף אחד לא מתייחס אליה". אז הנה, ניו יורק עשו זאת. מעניין האם זה ימשיך מכאן. מפתיע שדווקא פה קירסטן דאנסט מ"כוחו של הכלב" לא זכתה, בהתחשב באהבה לסרט.

שחקן המשנה הטוב ביותר: קודי סמיט-מקפי – "כוחו של הכלב"
שלושה פרסים לסרטה של קמפיון, ובקטגוריה כל כך פתוחה השנה כמו שחקן המשנה, הניצחון הזה הוא בוסט רציני.

התסריט הטוב ביותר: פול תומס אנדרסון – "ליקריץ פיצה"
הסרט ייצא בסוף החודש בישראל, כלומר כנראה יפספס את סיכומי השנה שלנו, והציפייה כמעט בלתי נסבלת בשלב הזה. עם מי צריך לשכב בשביל שיקדימו את הקרנת העיתונאים לכזה, נגיד, מחר?

הצילום הטוב ביותר: יאנוש קמינסקי – "סיפור הפרברים"
עוד לפני שיצא באופן רשמי, הספיקו מבקרי ניו יורק לצפות בסרט ולהעניק לו את פרס הצילום, נותנים לו לעקוף את "כוחו של הכלב" ו"בלפאסט" שכנראה עוד יככבו בהמשך העונה.

סרט הביכורים הטוב ביותר: מגי ג'ילנהאל – "הבת האפלה"
אחרי החיבה מהגות'האם, סרט הנטפליקס בהפקתן של הישראליות טליה קלינהנדלר ואסנת הנלדסמן-קרן ממשיך לצבור נקודות. אני מניח שנטפליקס יתחילו לארגן מחדש את הקמפיין סביבו. בארץ הוא ייצא דרך סרטי יונייטד בקרוב מאוד.

סרט האנימציה הטוב ביותר: "משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות"
עוד נטפליקס מצליח להתבלט, משאיר מאחור את "לוקה" ו"אנקאנטו" המדוברים מבית היוצר של דיסני.

הסרט הלא-בדיוני הטוב ביותר: "לברוח"
נציג דנמרק לאוסקר, ואחד הסרטים המדוברים של השנה, מתחיל כאן ועכשיו את הדרך לאוסקר בלפחות שלוש קטגוריות: אנימציה, תיעודי ובינלאומי.

זוכי איגוד הביקורת הלאומי (National Board of Review)

ליקריץ פיצה

הסרט הטוב ביותר: "ליקריץ פיצה"

הבימוי הטוב ביותר: פול תומס אנדרסון – "ליקריץ פיצה"

השחקן הראשי הטוב ביותר: וויל סמית' – "משפחה מנצחת"
והנה, סמית' נכנס לעניינים. לא שחשבנו אחרת.

השחקנית הראשית הטובה ביותר: רייצ'ל זגלר – "סיפור הפרברים"
אני כנראה אחזור על זה כל העונה, ואז אראה איך עושים לי דווקא, אבל באמת שכל סיכה בבלון הנפוח שהוא ההופעה של סטוארט ב"ספנסר" זה חדשות טובות.

שחקן המשנה הטוב ביותר: קיארן היינדס – "בלפאסט"
אחת ההופעות שסומנו כמובילות עוד בפסטיבל טורונטו מראה נוכחות. באופן אישי אני לא כל כך מבין על מה המהומה, אבל אי אפשר שלא לשמוח עם קצת אהבה לכיוון היינדס, שחקן ותיק שתמיד עושה טוב לסרטים בהשתתפותו.

שחקנית המשנה הטוב ביותר: אנג'נו אליס – "משפחה מנצחת"
המרוץ הזה פתוח למדי ואני מניח שנראה הרבה תזוזות במהלך העונה. בינתיים, אם אליס בפנים, לא תשמעו אף אחד מתלונן.

התסריט המקורי הטוב ביותר: אסגר פרהאדי – "גיבור"
נציג אירן לאוסקר מתחיל ממש כאן עונה שבוודאי תצריך מפרהאדי עוד ארון פרסים בביתו. אנחנו נשמע עליו עוד כזה חצי דקה.

התסריט המעובד בטוב ביותר: ג'ואל כהן – "הטרגדיה של מקבת'"
גם בלי אחיו ג'ואל מקבל פרסים על עבודות הכתיבה שלו. אני בעיקר מאוד מסוקרן ממה השינויים שנעשו בין הגרסה של שייקספיר לסרט. אחכה בסבלנות.

בימוי הבכורה הטוב ביותר: מייקל סרנוסקי – "פיג"
יציאה מעולה של ה-NBR עם אחד מהסרטים הכי לא מוערכים כראוי של השנה. לא ציפיתי לראות אותו בכלל כחלק מהעונה הזו, וגם אם מדובר ברגע חולף זה משמח למדי.

סרט האנימציה הטוב ביותר: "אנקאנטו"

הסרט הטוב ביותר בשפה זרה: אירן – "גיבור"
אמרתי לכם שנשמע עליו עוד רגע.

הפריצה הטובה ביותר: אלנה היים וקופר הופמן – "ליקריץ פיצה"

הסרט התיעודי הטוב ביותר: "Summer of Soul"
כנראה התחרות המרכזית של "לברוח" לעונה הזו, יחד עם "החילוץ".

צוות השחקנים הטוב ביותר: "נקמה מרה"
פרס ראשון, ויחיד, לנטפליקס מטעם ה-NBR.

הצילום הטוב ביותר: ברונו דלבונל – "הטרגדיה של מקבת'"
בין הסרט הזה ו"בלפאסט", מעניין כמה עבודות בשחור-לבן נראה באוסקר הצילום השנה.

פרס מיוחד לחופש הדיבור והיצירה: "לברוח"
הנה, לא נשאיר את הסרט הזה בלי פרס.

הסרטים הטובים ביותר של השנה (אלפ"בתי):
"אל תסתכלו למעלה"
"בלפאסט"
"הדו קרב האחרון"
"הטרגדיה של מקבת'"
"חולית"
"טיל אדום"
"משפחה מנצחת"
"סיפור הפרברים"
"סמטת הסיוטים"
"ליקריץ פיצה"

לי בעיקר בולט ש"כוחו של הכלב" לא כאן. מסתמן שה-NBR פחות התחברו.

הסרטים הטובים ביותר בשפה זרה (אלפ"בתי):
"בנדטה" – סרטו של פול ורהובן שהוקרן בפסטיבל חיפה.
"האדם הגרוע בעולם" – הציג נורבגיה לאוסקר. הוקרן בחיפה ובירושלים.
"טיטאן" – זוכה דקל הזהב. הוקרן בחיפה ובירושלים.
"טלה" – נציג איסלנד לאוסקר. הוקרן בירושלים ובערבה.
"לינגוי" – נציג צ'אד לאוסקר. הוקרן בירושלים.

בינתיים, "אימהות מקבילות" של אלמודובר לא צץ בשום מקום.

סרטי התעודה הטובים ביותר (אלפ"בתי):
"החילוץ"
"שף: סרט על אנתוני בורדיין"
"לברוח"
"Ascension"
"Attica"

הסרטים העצמאיים הטובים ביותר של השנה (אלפ"בתי):
"האביר הירוק"
"המזכרת 2"
"סופר הקלפים"
"פיג"
"קודה"
"שבעה בייבי"
"C’mon C’mon"
"Holler"
"Jockey"
"Old Henry"