• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״מקוללים״,״הרמוניה״,״אהבה כמו שלנו״,״עץ האגס הפראי״,״הדיבוק של האנה גרייס״,״פתאום משפחה״,״סיוט משפחתי״, ״הגרינץ'״,״בלאגן בכוורת״,״ג'ים ונהג הקטר״

28 בנובמבר 2018 מאת אורון שמיר

את חנוכה אולי חוגגים שמונה ימים, אבל לכבודו מגיעים לא פחות מעשרה סרטים חדשים אל בתי הקולנוע. לפעמים אני חושב שזו קנוניה נגד המדור. אם זה לא מספיק, יש גם שני פסטיבלים שיתקיימו במהלך החג – פסטיבל הקולנוע היהודי שאתמול המלצנו על סרטים מתוכו, ופסטיבל אוטופיה שיקבל אף הוא פוסט המלצות ייעודי ובתקווה גם דיווחים בזמן האירוע. אבל לפני הכל, בשבת בה יתחלף החודש לדצמבר תוקרן בסינמטק הרצליה הגרסה המלאה של יצירת הפאר הברגמנית ״תמונות מחיי נישואין״. מדובר באירוע חגיגי במעמד שגרירות שוודיה במהלכו יוקרנו כל ששת פרקי הסדרה, כולל הפסקה ביניהם, שיותר משווה נסיעה מיוחדת. ואם תגידו שאנחנו שלחנו אתכם – תקבלו הנחה ברכישת כרטיסים.

״מקוללים״, הראשון מבין שני סרטים ישראליים לשבוע זה ואחד מבין שלושה (!) סרטי אימה. שתבינו את רמת הקניבליזציה שמתחוללת השבוע באולמות. סרטו של יבגני רומן (״איגור ומסע העגורים״, ״האיש שבקיר״) מתרחש במדבר ומתמקד בשלושה חיילים המצויים בניווט שהופך למסע הישרדות כנגד ספק קללה הרובצת על המקום וספק שפיות דעתם המתערערת. השלושה הם צלם צבאי וצמד לוחמי גבעתי, האחד חולם על קצונה והשני פה בשביל הדאחקות, ואותם מגלמים עמית רהב, דניאל גד, ונמרוד הוכנברג, בהתאמה. גם על התסריט אחראי משולש יוצרים – יואב שוטן-גושן, איילת גונדר-גושן ועירד רובינשטיין. הסרט יהיה חלק מן ההיצע הישראלי של פסטיבל אוטופיה, אבל נכתוב עליו עוד לפני כן.

״הרמוניה״ חיכה מאז בכורתו בפסטיבלי הקיץ של 2016, אז גם כתבנו עליו, כדי להגיע אל בתי הקולנוע. עם זאת, זה עדיין פחות ממה שחיכה אורי סיון לסרט העלילתי הראשון באורך מלא עליו הוא חתום לבדו כבמאי, אחרי שהיה שותף לכמה וכמה מהיצירות המכוננות בקולנוע ובטלוויזיה בישראל מאז שנות ה-90 ועד היום – ״קלרה הקדושה״, ״פלורנטין״, ״שבתות וחגים״, ״בטיפול״ ועוד. סרטו שואב השראה מן הסיפור התנ״כי על אברהם, שרה והגר וממקם את העלילה בעולם התזמורת הפילהרמונית של ירושלים העכשווית. אלון אבוטבול מגלם את מנצח התזמורת, טלי שרון היא זוגתו ונגנית הנבל שלא מצליחה להרות, ויאנה יוסף מגלמת את התוספת החדשה לתזמורת ואולי גם למשפחה.

״עץ האגס הפראי״ (The Wild Pear Tree) הוא סרטו השמיני באורך מלא של המאסטר הטורקי נורי בילגה ג׳יילן (״היו זמנים באנטוליה״, ״שנת חורף״ ועוד), והנה כל המידע ששוחרי הבמאי צריכים כדי להפסיק לקרוא ולמצוא שלוש שעות פנויות. למי שעוד מתלבטים או מתלבטות, הביטו בתמונות שבפוסט. הסרט מתרחש הפעם באיזור בטורקיה שמוכר יותר כטרויה מהמיתולוגיה היוונית, אליו חוזר גיבור הסרט השב לבית הוריו אחרי הלימודים. התקווה שלו היא לגייס מספיק כסף כדי לפרסם את ספרו הראשון ולהגשים את עצמו כסופר, אבל מיד אחרי ההגעה הוא מתבשר מכל מכר שנקרה בדרכו על החובות שאביו פיזר ברחבי הכפר. יש עוד לא מעט עלילה אבל זה עיקר הדברים, בסרט שיצא ללא פרס מן התחרות הרשמית של פסטיבל קאן האחרון. אם תשאלו אותי זה בצדק, ואם תפנו אל הדיווח של עופר שכתב עליו בפסטיבל ירושלים תמצאו התלהבות רבה יותר.

״אהבה כמו שלנו״ (What They Had) זוכה קודם כל בתואר השם העברי ההפוך מן המשמעות המקורית. יש לו גם את הקאסט הכי מרשים אם אני לא טועה: הילרי סוונק, מייקל שאנון, רוברט פורסטר, בליית' דאנר וטאיסה פרמיגה. כולם מרכיבים יחד את המשפחה שבמרכז הסרט, שחייה משתנים בעקבות החמרת מצבה הרפואי של האם הסובלת מאלצהיימר. האב לא מוכן לשכנה בבית אבות ומעדיף לטפל בה אצלם, אבל בעצמו צריך עזרה אותה הוא כבר לא מקבל מבנו, בעלים של בר חדש. מי שקופצת על ההזדמנות לברוח מבעיות הנישואין שלה היא הבת, אבל לטפל בהורים יהיה מורכב לא פחות מלטפל בעצמה. השחקנית-בדרך-כלל אליזבת׳ צ׳ומקו כתבה וביימה לראשונה, בהתבסס על חוויה אישית. צפו לסקירה.

״פתאום משפחה״ (Instant Family) מתחיל את השלב המבלבל במדור, בוא אולי נדמה לכם שקראתם או קראתן כבר את הפסקה הזו, אז פשוט תזכרו אותו בתור ״משפחה״ פעם ראשונה. רוז ביירן ומארק וולברג מגלמים זוג חשוך ילדים המחליט לאמץ, ומגלה כי יחד עם בת-העשרה (איזבלה מונר) ששניהם מעוניינים להעניק לה בית, מגיעים בעסקת חבילה גם שני אחיה הקטנים, מה שהופך אותם להורים פלוס שלושה באופן מיידי מאוד. למקרה שלא הובן מדובר בקומדיה, בבימויו של שון אנדרס המתמחה בנושא (״גבר גבר״ 1 ו-2, ״זה הבן שלי״), שגם כתב את התסריט יחד עם שותפו הקבוע ג׳ון מוריס. עוד בקאסט: אוקטביה ספנסר מחד וקומיקאים כמו טיג נוטרו או טום סגורה מאידך.

״סיוט משפחתי״ (Slumber) הוא בעצם משפחה פעם שנייה, וגם אימה פעם שנייה. מדובר בסרט הביכורים של ג׳ונתן הופקינס, ובו מגי קיו מגלמת רופאה במרפאת שינה המבקשת לטפל במשפחה שלמה הסובלת משיתוק שינה. אלא שזהו לא מצב רגיל, גם מעצם כך שכולם חווים אותו יחדיו וגם מפני שהם טוענים כי שד מרושע הוא הגורם לכך – והוא מסוגל גם לגרום להם להזיק לעצמם. הוסיפו גם טראומה משפחתית בעברה של הגיבורה ותקבלו סרט שלאף דמות בו אסור ללכת לישון, כאילו שפרדי קרוגר מעולם לא רדף את כולנו בסיוטים.

״הדיבוק של האנה גרייס״ (The Possession of Hannah Grace), אימה פעם שלישית, נמכר! סליחה על זה. גם בסרט האימה הזה שד המשתולל בסביבה סטרילית מאיים על שלוותה של אשת מקצוע, הפעם זוהי עובדת חדשה בחדר מתים (שי מיטשל מ״שקרניות קטנות״). היא אמנם לא מאמינה ברוחות ושדים אבל הפרמדיק שמביא אליה את גופתה של האנה גרייס מן הכותרת (קירבי ג׳ונסון) מתעקש לספר לה שהצעירה מתה במהלך גירוש שדים שהשתבש, מה שאומר שהשד עדיין שם בפנים ויחפש לו גוף חדש. הבמאי הוא דידריק ואן רויין (״Daylight״) ואת התסריט כתב בריאן סייב (סדרות הטלוויזיה העכשוויות של המותגים ״צעקה״ ו״זאב צעיר״).

״הגרינץ'״ (The Grinch) פותח את החלק במדור שמוקדש לסרטי ילדים, אם כי בשונה מחבריו במקרה שלו תוכלו לבחור בין הדיבוב המקורי לבין דיבוב בעברית בלבד. כבר כתבתי עליו סקירה, אז בקצרה מדובר בגרסת אולפני אילומיניישן (״המיניונים״ ושות׳) לסיפור הקלאסי של ד״ר סוס אודות היצור הנרגן והירוק שמחליט ״לגנוב״ את חג המולד משכניו העליזים מדי לטעמו. בנדיקט קאמברבץ׳ בתפקיד הראשי, ולצידו אפשר לשמוע בגרסת המקור גם את ראשידה ג׳ונס, פארל וויליאמס ואנג׳לה לנסברי, בסרטם של יארוי צ׳יני (״החיים הסודיים של חיות המחמד״) וסקוט מוזיר.
״ג'ים ונהג הקטר״ (Jim Button and Luke the Engine Driver) מבוסס אף הוא על יצירה ספרותית של אייקון תרבות, מיכאל אנדה במקרה זה, וכמו ״הסיפור שאינו נגמר״ מדובר בסרט מצולם ולא מונפש. זה הופך את זה לקצת יותר מוזר כיוון שההפקה הגרמנית הזו, בראשות הבמאי דניס גנסל (״המכונאי 2: התחיה״), תוצג בישראל מדובבת לעברית, כאמור. למי שלא מכירים את חומר המקור מלא הדמיון, ג׳ים הוא יתום שמאומץ בידי נהג קטר מהסוג שיורד לפעמים מהפסים, תרתי משמע, והשניים יוצאים להרפתקה שכוללת חיפוש אחר נסיכה חטופה.
לבסוף, ״בלאגן בכוורת״ (Drôles de Petites Bêtes) מגיע אלינו מצרפת כפי שמסגיר שמו המקורי, ומבוסס על סדרת ספרי ילדים מאת אנטון קרינגס, שגם חתום כבמאי יחד עם האנימטור ארנו בורון. גיבור הסיפורים הוא צרצר נודד ומזמר, שנשמע כמו דמות מהחדש של האחים כהן, אבל מוצא עצמו מסובך כמו גיבורי הסרט הקודם שהוזכר בעלילות בת מלוכה במצוקה. זאת משום שעם הגעתו אל כוורת דבורים הוא פוגש במלכה, החולמת על חיים פשוטים יותר, ולפני שהשניים מספיקים לברר את רגשותיהם מתבצעת הפיכה והשליטה נחטפת, מה שמצריך מבצע הצלה מצד גיבורנו. הטריילר העברי הסגיר שהדיבוב לעברית ויתר על מבטא צרפתי מזוייף, אבל גם חשף סגנון אנימציה מעט מיושן וכעור.

תגובות

  1. איתן הגיב:

    אשמח אם עופר יכתוב מחשבות (כמו שכבר כתב בעבר) על הסרט המשובח "עץ האגס הפראי" של ג'יליין. יש סרטים שביקורת אינה מספקת. תודה!

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.