• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

המלצות סינמטקים – אוגוסט 2018

1 באוגוסט 2018 מאת עופר ליברגל

עקב פסטיבל ירושלים פוסט ההמלצות החודשי יהיה הפעם מעט קצר מן הרגיל והוא נפתח בבקשה לחפש חלק לא קטן מסרטי הפסטיבל הנודדים לשאר הסינמטקים. את חלק מן התחרות התיעודית ישראלית למשל ניתן למצוא בסינמטק הרצליה, כמו גם כמה מן הקלאסיקות. אבל מכיוון שכל הסרטים נבראו שווים וחלקם שווים יותר, אדגיש בעיקר את העותק החדש של ״2001: אודיסאה בחלל״ של סטנלי קובריק – חובבי קולנוע צריכים לראות זאת, בגדר חובה. שימו לב כי גם הסרטים הבולטים מפסטיבל דוקאביב האחרון זוכים להקרנות נוספות ברחבי הארץ, כאשר בחיפה ניתן החודש לצפות בסרטו של פרדריק וייזמן, ״אקס ליבריס – הספרייה הציבורית של ניו יורק״. כמו בכל חודש, חלק מהמלצות החודשים הקודמים עדיין תקפות – הרטרוספקטיבה של ברגמן נמשכת, ״ברלין אלכסנדרפלאץ״ עוד מוקרן, ונסו גם לתפוס הקרנה של ״חיקוי לחיים״ של דאגלס סירק בסינמטק הרצליה. ובהזדמנות זו – ברכות לסינמטקים של חולון והרצליה אשר חוגגים החודש 10 שנות פעילות.

בסינמטק תל אביב יתקיים החודש פסטיבל האנימציה אנימיקס, אשר ייתכן ויזכה לפוסט נפרד. האירוע חוצה-סינמטקים הבולט החודש הוא שבוע הקולנוע הצ'כי אשר מוקדש הפעם ליצירות מתור הזהב של הקולנוע הצ'כוסלובקי בשנות הששים, לפני ואחרי האביב של פראג. בין היתר יוקרן זוכה האוסקר (הסלובקי) ״החנות ברחוב הראשי״ של יאן קדר, סרט אנושי גדול וגם סרט אשר נוגע בשואה מזווית ייחודית. סרטים נוספים של יאן קדר יוקרנו גם כן. ״עפיפונים על חוט״ של הבמאי הגדול יז'י מנזל הוא דוגמה שונה באופייה ובאירוע ההיסטורי שהיא מתארת אך משלימה, ליכולת של הצ'כים למצוא את האנושי דרך נסיבות פוליטיות יוצאת דופן. בכלל, מנזל הוא במאי בעל מגע אירוני/נוגה שכדאי להכיר. על ״אהבותיה של בלונדינית״ כבר הומלץ במחווה למילוש פורמן, אבל הוא נהדר בכל הקשר.

לרוב מחוות בסינמטקים מוקדשות לבמאים, לעתים לשחקנים. המלחין הפורה יונתן בר גיורא הופך לישראלי הראשון במקצועו אשר זוכה למחווה ליצירותיו, כאשר הסינמטקים יקרינו רבים מן הסרטים שהלחין, בהם תיעודיים ועלילתיים כגון ״הכוכבים של שלומי״ ו״ההסדר״ למשל. מפסטיבל ירושלים יגיע להקרנות ״ילדי הפרא״ ועוד סרטים תיעודיים הכלולים במחווה הם ״טהורה״ של ענת צוריה (יוקרן לזכר העורכת ערה לפיד ז״ל), ״לעולם בעקבות הספארקס״ של פיני שץ (מנהל התכנייה של סינמטק תל אביב) ו״נשות החופש״ של עביר זייבק חדאד.

בסינמטק חולון לא מסתפקים רק בהקרנת יצירת מופת אחת של קובריק בחודש, ודרך מחווה לליאון ויטלי יקרנו את ״בארי לינדון״ בו שיחק, לצד הסרט התיעודי ״עבדו הנאמן של קובריק״, שחושף את הדברים הקשים שהאיש עשה עבור קובריק בהמשך חייו.

ב-23 לחודש סינמטק הרצליה בהקרנה כפולה של סרטים העוסקים בזוג הרוצחים המפורסם ליאופולד ולוב – ״עלפון חושים״ של טום קיליין אשר עוסק בהשכלות של המקרה על הקהילה הגאה, ו״החבל״ המותח והכמעט ניסיוני של אלפרד היצ'קוק, סרט אשר צולם  במספר שוטים בודדים. נסו לאתר את 10 הקאטים בסרט: חלקם גלויים בגלל שהיצ'קוק לא סמך על זריזות המקרינים בהחלפת גלגלי הסרט, וחלקם נסתרים.

היצ'קוק של שנות ה-40 יבקר גם בחולון באותו התאריך, עם הקרנה של ״רבקה״, הסרט האמריקאי הראשון של הבמאי והיחיד מבין סרטיו שזכה באוסקר לסרט הטוב ביותר.

ב-9 לחודש יוקרן בחולון סרט האימה המכונן של אולפני יוניברסל, ״פרנקנשטיין״, בגרסה של ג'יימס וייל מראשית שנות השלושים – עם בוריס קרלהוף שאף אחד לא גילם, או יגלם, את המפלצת טוב ממנו.

בירושלים יוקרנו החודש כמה סרטים מדע בדיוני נהדרים, בהם: ״סולאריס״ המדהים של אנדרי טרקובסקי, ״אי.טי.״ של סטיבן ספילברג ו״המפגש״ של דני וילנוב.

יום יובא ועוד אנשים יבינו ש״עידן התמימות״ הוא אחד מן הסרטים הגדולים של מרטין סקורסזה ובכלל. ב-15 לחודש בחולון תוכלו לראות את דניאל דיי לואיס מתייסר בתשוקתו למישל פייפר, בעודו מאורס לבת משפחתה המגולמת בידי וינונה ריידר במה שלדעתי הוא תפקידה הטוב ביותר.

ב-25 לחודש ייערך בסינמטק תל אביב יום סרטי מכשפות. הוא יכלול בין היתר את אחד מן הסרטים הישראלים הטובים של השנים האחרונות, ״בבגה״ של גן דה לנגה, ואת אחד מסרטי האנימציה הטובים אי-פעם, ״הטירה הנעה״ של הייאו מיאזאקי.

ב-16 לחודש אתר "עין הדג" עורך בהרצליה מחווה למנצחי טורניר הסינמונדיאל שערך במקביל לגביע העולם בכדורגל – האחים כהן, יוצרים שאני קצת אוהב. לפי בחירת הקהל, יוקרנו ״ארץ קשוחה״ ו״ביג לבובסקי״. אבל שני סרטים של האחים כהן בחודש זה לא מספיק, ולכן ב-26 בסינמטק תל אביב ניתן יהיה לצפות ב״יהודי טוב״.

לסיום הפוסט, החודש, והחופש הגדול – סינמטק תל אביב פותח מועדון סרטים לבעלי עצבים חזקים. זה יקרה עם ״באטל רויאל״ של קינז'י פוקאסאקו, הידוע בתור הסרט היפני שהעלילה שלו נשמעת כמו ״משחקי הרעב״ (שהקדים את הספרים והסרטים) אבל השפה הקולנועית שלו יותר מדממת ומרהיבה.

הדוּד, בעקבות הזכייה בסינמונדיאל של ״עין הדג״ וההקרנה המתקרבת בסינמטק הרצליה

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.