• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״ואז הגיעה טלי״, ״העודף בשבילך״, ״פלה״

9 במאי 2018 מאת אורון שמיר

נתחיל עם זה שאתמול נפתח פסטיבל קאן ה-71 ולמרות שלא הייתי אמור – אני בכל זאת כאן. דיווחים בקרוב, אבל בינתיים אפשר וצריך להתרכז בשלושת הסרטים החדשים שעולים מחר לאקרנים, שהיו בעצם אמורים להיות ארבעה. ״הרוכב״ נדחה לשבוע הבא, אולי כדי לא להתנגש עם סרט אחר בהובלת גיבורים בעלי מוגבלויות שמגיע אל בתי הקולנוע השבוע. קאן הוא לא הפסטיבל היחיד שתמצאו בסריטה בשבועות הקרובים, כאשר על דוקאביב המתחיל בשבוע הבא כתבנו ועוד נכתוב, ובהמשך המדור אתייחס לשניים נוספים שפירסמו את התוכניות שלהם.

״ואז הגיעה טלי״ (Tully) ערך את בכורתו בפסטיבל טרייבקה בחודש שעבר, אז גם כתבתי עליו. יום אחד אבין את החיבה המשונה של המפיצים לתבנית של ״ואז (היא) הגיעה״, שאין בה ממש צורך במקרה הזה כי כל המוסיף גורע. טלי מן הכותרת אינה הדמות הראשית אלא זו שבאמת מגיעה כדי להציל את מארלו (שרליז ת׳רון) משגרתה הבלתי אפשרית כאם לשלושה. טלי (מקנזי דייויס) היא אומנת לילה, מהסוג שמשגיח על תינוקות שזה עתה נולדו בזמן שאמא משלימה שעות שינה יקרות, אבל במקרה הספציפי הזה היא מטפלת גם בנפשה של הגיבורה, המצויה במצוקה מתמשכת בכל התחומים – הקשר עם בעלה (רון ליבינגסטון) נעדר תשוקה, ילדיה דורשים תשומת לב והביקור אצל אחיה (מארק דופלאס) וזוגתו (איליין טן) גורם לה להקשיב בעצתו של האח ולהזמין הביתה את הגרסה ההיפסטרית של מארי פופינס. הסרט הוא איחוד של הבמאי-תסריטאית-כוכבת של ״תקועה״ הלא מוערך דיו, ונחשב גם לחלק השלישי בטרילוגיית שיתופי הפעולה של ג׳ייסון רייטמן ודיאבלו קודי שהחל עם ״ג׳ונו״.

״העודף בשבילך״ (Keep the Change) מגיע אף הוא מפסטיבל טרייבקה, אבל זה של השנה שעברה, בו זכה בשלושה פרסים כולל ניצחון בתחרות לקולנוע אמריקאי. בישראל הוא הוקרן לראשונה בפסטיבל סרטים בערבה ואלה הם אנשי הפסטיבל שדחפו אותו להקרנות מסחריות, כולל מפגשים עם הכוכבים שהגיעו ארצה לכבוד המאורע בשבוע שעבר. אלה הם ברנדון פולנסקי וסמנתה אליסופון, לא שמות שמוכרים לקהל הרחב וגם לא השניים עם הרזומה הכי מרשים בקולנוע האמריקאי, אבל שני פורצי דרך לפחות במובן אחד – שניהם מצויים על הספקטרום האוטיסטי ומגלמים דמויות שכאלה גם בסרט עצמו. הבמאית-תסריטאית רייצ׳ל ישראל (או רחל יזראל אם תעדיפו) רקחה קומדיה רומנטית יהודית וניו-יורקית, שהייחוד שלה מגיע מכך שגיבוריה הם אוטיסטים בתפקוד גבוה הנפגשים במרכז קהילתי וצריכים להתמודד עם כל המכשולים המוכרים ועוד קצת. ארחיב על הסרט שנגע לליבי באופן יוצא דופן מכמה וכמה סיבות, בסקירה שתוקדש לו ותתפרסם במהלך סוף השבוע.

״פלה״ (Pele) משלים סדרה חשבונית מעניינת עם חבריו לפוסט – הוא ערך בכורתו בפסטיבל טרייבקה 2016. אבל העיתוי להגעתו ארצה מזכיר לכולנו כי בהמשך הקיץ יתקיים גם ״פסטיבל״ של כדורגל, הלא הוא המונדיאל. סרטם של הדוקומנטריסטים בדרך כלל, ג׳ף ומייקל זימבליסט (״שני אסקוברים״), הוא ביוגרפיה של אגדת הכדורגל הברזילאית פלה, שהגיע משכונות העוני של סאו פאולו להנפת שלושה גביעי עולם עבור נבחרת הכדורגל של מולדתו (ספוילר?), הראשון מביניהם בגיל 17 בלבד. הסרט מעוטר שמות ופרצופים לטיניים מוכרים יחסית כמו וינסנט ד׳אונופריו, רודריגו סנטורו ודייגו בונטה אבל בתפקיד הראשי כמובן שלוהק מישהו שבעיקר דומה חיצונית לפלה וזוהי לו התנסות ראשונה במשחק מול מצלמה – קווין דה פאולה מגלם אותו בבגרותו (בתמונה לעיל) ולאונרדו לימה קרבליו הוא פלה הצעיר (בתמונה מתחת). אולי נספיק לכתוב גם על הסרט הזה אבל באמת שהמלאכה מרובה החודש וגם בבא אחריו, כפי שיוכיחו גם התקצירים המאוד לא ממצים של שני הפסטיבלים הבאים.

פסטיבלים

פסטיבל הקולנוע הגאה – או TLVFest בשם החיבה שלו, יחגוג את מהודרתו ה-13 שתתקיים השנה בין ה-31.5 ל-9.6 בסינמטק תל אביב ובהמשך גם בכל סינמטקי ישראל. סרט הפתיחה יהיה ״מרסי״ (My Days of Mercy), ההרפתקה ההוליוודית הראשונה של טלי שלום עזר, בכיכובן של אלן פייג׳ ורוני מארה כשתי מפגינות משני צידי המתרס של שאלת עונש המוות, שמתאהבות זו בזו. מפיקת הסרט, כריסטין ואשון (״קרול״, ״בנים אינם בוכים״ ועוד הרבה קולנוע עצמאי ולהט״בי) תהיה אורחת הפסטיבל הבולטת לצידו של כוכב ״120 פעימות בדקה״ ארנו ולואה, שישתתף בהקרנה מיוחדת לסרט זולל הפרסים של רובן קמפיו. עוד יגיעו לפסטיבל מלכות הדראג פפרמינט ואלכסיס מישל, מתמודדות העונה התשיעית של תוכנית הפולחן ״המירוץ לדראג של רו-פול״ שקנתה לה מעריצים ומעריצות גם בישראל, וגם ההיצע הקולנועי נמשך עם מסגרות תחרותיות לצד הקרנות מיוחדות של סרטים כמו ״להמציא-מחדש את מרווין״ של אן פונטיין שזכה באריה הקויירי בפסטיבל ונציה, או סרטים בעלי אפיל מסחרי כמו "באהבה סיימון" של גרג ברלנטי ו״פרופסור מרסטון ונשות החייל״ שקיוויתי שתהיה הזדמנות לצפות בו בארץ – והנה היא. כל הפרטים והתוכניה המלאה – באתר הפסטיבל.

פסטיבל קולנוע דרום – יתקיים זו הפעם ה-17 בסינמטק שדרות וברחבי העיר, השנה בין ה-3 ל-7 ביוני. זו תהיה מהדורה שונה מהרגיל גם מאחורי הקלעים, לראשונה ללא שניים מעמודי התווך שלו – פרופסור אבנר פיינגלרנט שהיה ממייסדיו והגר סעד שלום שניהלה אותו במשך שנים. פרופסור סמי-שלום שטרית, ראש ביה"ס לאומניות הקול והמסך במכללת ספיר, יהיה יו"ר הפסטיבל, יעל מימוני היא המנהלת החדשה ותמיר הוד הוא המפיק הראשי הפעם. סרט הפתיחה יהיה ״דרייבר״ של יהונתן אינדורסקי, שמעט נשכח מאז פרסי אופיר לפני שנה, והבכורות הישראליות לסרטים עלילתיים  כוללות את "קריאה לחלומות" של רן סלווין המתמודד באופירים של שנה זו, "פרשת אונקולוס" של במאי הקאלט ימין מסיקה, ו"הורדוס איילנד" של נלי גיא, בוגר ספיר.
התוכנית הבינלאומית בהובלתו של ד״ר ארז פרי תביא השנה לשדרות בין היתר את הדוקומנטריסטית קריסטן ג׳ונסון (״קמרה פרסון״) והבמאי המקסיקני השנוי במחלוקת קרלוס רייגדס (״אור לאחר החשיכה״), שיבקר כזכור גם בפסטיבל הסטודנטים. אבל אם אני מכיר את ארז, האורחים הלא פחות שווים יהיו דווקא המוכרים פחות, שהשנה יהיו אלחו מוגוליניסקי ומריאנו שינאס הארגנטינאים והבמאי ההודי אנוורג' קאשייפ, ופסטיבל דרום יהיה המקום המושלם להתוודע ואולי גם להתאהב בקולנוע שלהם. התוכנית התיעודית, אותה אוצרת גילי גאון, תעמוד השנה בסימן מאבק עממי ומחאה אזרחית ותכלול בין היתר את הפרק הראשון של הסדרה "זכות הצעקה" של אורי רוזנווקס, את "מעשה בחמישה משוררים" של אלון לוי וכן דיון בגרסת הסדרה של הסרט ״סאלח, פה זה ארץ ישראל״ מאת דוד דרעי. יש עוד המון תוכן שיעלה בקרוב אל אתר הפסטיבל, למשל תוכנית מיוחדת לכבוד חגיגות ה-70 למדינה אותה אצר רני בלייר והמוקדשת לסרטי פולחן מכל הזמנים, אבל נשאיר גם משהו לאירוע עצמו.

״דרייבר״ של יהונתן אינדרוסקי – יפתח את פסטיבל קולנוע דרום

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.