• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״מלך החגיגת״, ״מאדאם ווב״, ״הצבע ארגמן״, ״פריסילה״, ״עצמאי בשטח״, ״בוב מארלי: One Love״, ״אהבה זה כל העניין״

14 בפברואר 2024 מאת אורון שמיר

יום אהבה שמח, או הפי ולנטיינז בעברית, לכל מי שחוגג-ת. את אהבת המדור נשלח לכל מי שעשו דרכם ודרכן אל פסטיבל הקולנוע של ברלין שנפתח מחר (15.2) ויימשך עד ה-25 בפברואר. פיזרנו קצת אהבה גם לאורך השבוע שחלף, מהמשך פרויקט האופירים של אור דרך דאבל פיצ׳ר לומט את פאצ׳ינו של עופר ועד הסקירה שלו ל״נשארים לחג״, הסרט שמוכיח שוב כי פשוט אסור להמליץ יותר אפילו על סרטים נהדרים. הרי יש מי שיצליחו להתאכזב מהם, רק כי הם מומלצים, ולך תעמוד בציפיות של אנשים. לכן המדור הפעם יהיה נטול הייפ ככל האפשר, אף על פי שיש לנו סרט אוסקר, סרט של במאית בעלת שם, גיבורות-על, אייקון מוזיקלי ואפילו סרט אנימציה ישראלי שהוא ממש לא לילדים. נתחיל איתו כמובן, נמשיך לשישה הנוספים ונקנח בקצת סטרימינג.

מלך החגיגת – זוכרים וזוכרות את סם הפיצוציות ״חגיגת״ מתחילת המאה? סרטו של אורי מרנץ מתמקד בהמצאה שלו, ובעיקר באיש שהמציא אותו אבל נאלץ להישאר בצללים. בסרט קוראים לו גבי (שם בדוי) ומגלם אותו אושרי כהן, שגם מקריין את הסרט מהתחלה ועד הסוף והכל נחווה דרך התודעה שלו. יתר השחקנים לא ממש מדברים והרקעים כמו גם חלק מהדמויות הם באנימציה, מה שנוטע את הסרט בקרקע לא מציאותית על אף שהוא טוען להכיל רכיבים דוקומנטריים. הוא אף הוקרן בתחרות התיעודית של פסטיבל הקולנוע חיפה, אז שווה לזכור שההגדרות נזילות. הסיפור של גבי הוא סיפור על טיפוס מופנם, עם ידע מסיבי בביולוגיה וחיבה לסמים פסיכו-אקטיביים, שמנסה ומצליח לזקק סם סינתטי. מכאן הוא הופך להייזנברג של המזרח התיכון והלאה, או לפחות כך הסרט מציג זאת. הכל בזמן שהוא מנסה לנהל חיי משפחה נורמטיביים וחיי לילה מסטוליים. התמונה לעיל היא מתוך הסרט ובאדיבות היח״צ ודרומהפקות.

מאדאם ווב (Madame Web) – אמרו לנו שאין סרטי גיבורי-על השנה? לא חלפו חודשיים והנה מגיעות כל נשות העכביש שרק תרצו, וגם ספיידי חדש. קסנדרה ווב (דקוטה ג׳ונסון) מפתחת יכולת על-טבעית לראות את העתיד, להבנתי דרך ממד העכביש שהוצג בסרטי האנימציה של סוני. היא חוברת אל שלוש ספיידר-ליידיז (סידני סוויני, איזבלה מרסד, סלסט אוקונור) ויחד הן צריכות להביס מעין ספיידרמן לובש שחורים (טאהר ראחים). זה נשמע קצת כמו ״המארוולס״ ונראה עוד פחות טוב מהטריילרים, אבל תמיד יש תקווה. כאמור לעיל, באתי להוריד היום במקום להרים כדי שאולי נופתע לטובה. הבמאית היא סי-ג׳יי קלארקסון, שזהו לה סרט קולנוע ראשון אחרי שני עשורים בטלוויזיה בכל סדרה שרק תבחרו (לאחרונה ״יורשים״, בעבר הרלוונטי ״ג׳סיקה ג׳ונס״). היא גם חתומה על התסריט יחד עם עוד שלוש: קלייר פארקר (״החיים על מאדים״) והצמד מאט סאזמה וברק שארפלס, שהביאו לנו את ״מורביוס״ ו״מלחמת האלים״.

הצבע ארגמן (The Color Purple) – כמו ״ילדות רעות״ לפניו, ואני באמת צריך לכתוב עליו כי לא יפה מה שעושים לו עמיתיי, כך המסלול של ״הצבע ארגמן״. הוא התחיל בתור ספר מאת אליס ווקר, שעובד לסרט בבימוי סטיבן ספילברג, משם עבר לבמות ברודווי בתור מחזמר וכעת חוזר לקולנועים בצורה זו. האם סיפור מלא באלימות נגד נשים שחורות הוא נושא לשירים וריקודים? נצפה ונגלה. פנטייז׳ה בארינו מגלמת את הגיבורה, הנמסרת בידי אביה המתעלל לנישואים שם תחווה התעללות נוספת, עד שתיגאל בידי אחווה נשית. הקאסט התומך מורכב בין היתר מטארג׳י פי הנסון, קולמן דומינגו, דניאל ברוקס, קורי הוקינס, האלי ביילי וג׳ון בטיסט. הבמאי הוא בליץ באזוואלה הגנאי ועל העיבוד חתום מרקוס גארדלי. אור דירג את הסרט במצעד שלו לכל מועמדי האוסקר.

פריסילה (Priscilla) – הסרט שילמד את כולנו סוף כל סוף לא לכתוב ״פרסיליה״. לא מדובר במלכת המדבר אלא בפריסילה פרסלי, זוגתו של מלך הרוקנרול, כפי שתוארה בספר שכתבה יחד עם סנדרה הרמון, שהפך לתסריט ולסרט מאת סופיה קופולה. את פריסילה, נערה שאינה בגיל ההסכמה בשום מדינה (אני מקווה), מגלמת קיילי ספייני. את אלביס, בשיא מוקדם של תהילתו, מגלם ג׳ייקוב ״סולטברן״ אלורדי. היא מתאהבת בו כמו כל נערה בגילה, אבל הוא משיב לה אהבה וחושף צד פגיע ופוגע רק בפניה. על אף תקוות אוסקר מסוימות הסרט לא מועמד בשום קטגוריה, אבל בהחלט אפשר לצרף אותו לגלריה התופחת משנתון 2023 של סיפורים על נשים ומאבקן בדיכוי, לרוב גברי. עופר כתב עליו עוד בפסטיבל ונציה של אותה השנה. התמונה לעיל היא מתוך הסרט.

בוב מארלי: וואן לאב (Bob Marley: One Love) – האמת היא שהשם הרשמי של הסרט הוא ״בוב מארלי: One Love״, שהרי שמות של אמנים אפשר לתרגם אבל לכו תדעו מה שאר המילים אומרות באחד השירים המפורסמים שלו. זוהי עוד ביוגרפיה מוזיקלית, טרנד נוסף שלא מסתיים, על האיש שדווקא הייתה לו יותר מאהבה אחת – בוב מארלי. קינגסלי בן-אדיר מגלם את מלך הרגאיי, במסעו לאחות את העולם בעזרת מוזיקה ולחולל מהפכות בג׳מייקה מולדתו ומעבר לה. לשאנה לינץ׳ מגלמת את זוגתו, ריטה מארלי, אז אפשר גם לצפות בתור דאבל פיצ׳ר עם הסרט דלעיל. ריינאלדו מרקוס גרין (״משפחה מנצחת״) ביים וכתב עם עוד שלושה: זאק ביילין שסייע לו בסרטו הקודם, טרנס ווינטר (״הסופרנוס״) ופרנק אי פלאוורס. אותי מעניין לדעת האם הסרט יכלול את סיפורי המקור של השירים, ספציפית זה שבו בוב מארלי פוגש אריה מברזל בציון.

ֿאהבה זה כל העניין (Sam & Kate) – לפני שתתלוננו על התרגום לעברית, גם השם הלועזי די מוזר. קייט וסאם הם אכן השמות של שתיים מן הדמויות בסרט, אבל להבנתי את התקציר והטריילר יש לפחות עוד שתיים משמעותיות לא פחות: אבא שלו ואמא שלה. מה גם ששורת התקציר הבודדה מבשרת כי מערכת היחסים המרכזית בחייו של סאם כוללת שיבה הביתה כדי לטפל באביו החולה. רק אז הוא מתאהב בקייט, בעוד האב שם עין על אמא שלה. את הצעירים יותר מגלמים ג׳ק הופמן וסקיילר פיסק, ואת ההורים שלהם בסרט מגלמים ההורים המפורסמים יותר שלהם במציאות: דסטין הופמן וסיסי ספייסק. אם כל זה לא מספיק נפוטיסטי, הבמאי-תסריטאי הוא דארן לה גאלו, שההישג המהותי בקריירה שלו עד כה הוא היותו בן הזוג של איימי אדמס.

עצמאי בשטח (Freelance) – קומדיית האקשן הזו תביא אותנו אל סוף החלק במדור שעוסק בסרטי קולנוע, ואני נדיב עם ההגדרה הזו כי בחלק מן הטריטוריות הסרט הזה דילג על המסך הגדול לטובת הפצה אונליין. זאת על אף כמה שמות גדולים, כפי שיתבהר מיד. ג׳ון סינה מגלם איש כוחות מיוחדים לשעבר, הנשכר בידי מפעיל בדימוס (כריסטיאן סלייטר) כדי לאבטח באופן פרטי עיתונאית חוקרת (אליסון ברי). היא זקוקה לאבטחה משום שהמשימה שלה היא לראיין דיקטטור (חואן פבלו ראבה) של מדינה בדיונית באמריקה, וכולם יזדקקו לסיוע כאשר הפיכה צבאית פורצת בזמן הראיון ומניסה את הנפשות הפועלות להילחם על חייהן בג׳ונגלים. פייר מורל (״חטופה״) ביים, על פי תסריט של ג׳ייקוב לנץ.

חוף השמש (Suncoast) – הישר מפסטיבל סאנדנס אל שירות דיסני+ בישראל (או הולו בארה״ב), סרטה של לאורה צ׳ין פשוט נחת כל-כך מהר שלא הבחנתי בו בשבוע שעבר. ניקו פארקר מגלמת צעירה בשם דוריס, שאחיה גוסס ואמה (לורה לייני) משקיעה את כל משאביה הנפשיים בו. המשפחה עוברת לסאן-קוסט כדי לטפל בחולה, דוריס מתמודדת עם האתגר של להיות החדשה בבית הספר וגם מתיידדת עם אקטיביסט אקסצנטרי (וודי הארלסון).
שדרוג (Upgraded) – באותו תאריך כמו הסרט לעיל, ה-9 בפברואר, הגיע אל שירות הסטרימינג של אמזון סרט נוסף שאולי כדאי להכיר. אמזון כרגיל לא מודיעים מראש על סרטים חדשים ולכן האיחור הזעום במקרה שלהם די צפוי. הסרט בבימויה של קארלסון יאנג הוא קומדיה רומנטית שמתחילה עם שדרוג של נוסעת למחלקה ראשונה. קמילה מנדס מ״ריברדייל״ ו״עושות נקמה״ מככבת בתור המשודרגת ברת המזל, שגם זוכה לחיזור מצידו של גבר (ארצ׳י רנו) הטועה לחשוב שהיא הבוסית שלה (מריסה טומיי), כלומר מנהלת בית מכירות פומביות ליצירות אמנות.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.