• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״ההיסטוריה האישית של דיוויד קופרפילד״, ״לשיר מהלב״

14 באפריל 2021 מאת אורון שמיר

כבמטה קסם וכבכל שנה, יום הזיכרון הפך ליום העצמאות. שלא כרגיל, היום ובהמשך בתי הקולנוע הופכים לסינמטקים, שמצידם מזמן כבר הפכו לבתי קולנוע מתפקדים מבחינת היצע הסרטים החדשים. על סרטים הקשורים ליממות הללו כבר כתבתי אתמול בפוסט נפרד, בעוד הפוסט הנוכחי הוא מדור די רגיל שיתמקד בעיקר בסרטים שאפשר יהיה לראות מחר, בבית קולנוע או בבית. אני מוותר על ״חגיגות״ שנה וחודש בלי רשתות הקולנוע הגדולות בישראל, שיחזרו לעבוד מתי שמתאים להן מצידי. הודות לרשתות לב ומובילנד מבחינתי יש הוכחות שאפשר להקרין סרטים בישראל גם מחוץ לסינמטקים, אז נתחיל איתם ונמשיך כרגיל.

ההיסטוריה האישית של דיוויד קופרפילד (The Personal History of David Copperfield) – המצטרף החדש להיצע של קולנוע לב, שמפעילים בסופשים את הסניפים בתל אביב (דיזנגוף סנטר) ובירושלים (לב סמדר). כפי שמציעה הכותרת, מדובר בעיבוד לספר ידוע של צ׳ארלס דיקנס, אבל זהות המעבד מעניינת: ארמנדו איאנוצ'י (״סטאלין מת!״, ״בסוד העניינים״, הסדרה ״ויפ״). הסאטיריקן הבריטי הנשכני נעזר בשותפו לכתיבה סיימון בלקוול ומציג עיבוד שאינו שגרתי בשום צורה, החל משלב הליהוק העיוור לצבעים וגזעים, שמציב בתפקיד הראשי את דב פאטל (בתמונה לעיל) כדמות הראשית והאוטוביוגרפית עבור דיקנס, המדלגת בין מעמדות וייחוסים באנגליה של לפני כמעט שתי מאות. עוד בקאסט העמוס: טילדה סווינטון, יו לורי, פיטר קפלדי, גוונדלין כריסטי, בנדיקט וונג, בן ווישאו, מורפיד קלארק (בתפקיד כפול).
באופן מעניין למדי, לב נכנסים לעסקי הקלאסיקות ויציגו באולמות את ״קליאו מ-5 עד 7״ המכונן של אנייס ורדה. כן ירבו.

לשיר מהלב (A Piece of My Heart) – בסינמטקים וברשת מובילנד, המפעילה במתכונת הרצה את סניפיה בחיפה, כרמיאל ונתניה, אפשר יהיה לראות את הסרט השוודי הזה, שהוקרן כבר בטרום בכורה קודמת בוולנטיינז דיי. בסרטו של אדווארד אף סילן מככבת מאלין אקרמן, שוודית למי ששכחו, שמפזזת ושרה בשפת אמה. היא מגלמת אשת קריירה שחוזרת אל כפר הולדתה לכבוד יום ההולדת של אביה, ומגלה כי אחותה מתחתנת עם האקס שלה. כיוון שלפנינו קומדיה רומנטית ומוזיקלית בשוודית, גם להקת אבבא בעסק.
גם במובילנד תוקרן קלאסיקה, ״2001: אודיסיאה בחלל״ של סטנלי קובריק, בגרסה המשוחזרת-אך-בעצם-מקורית שעל העותק שלה פיקח כריסטופא נולאן לפני כמה שנים.

עלילות תלמי המנגב וחיים הזורק החוצה – כך נקרא סרטה החדש של הבמאית דבורית שרגל (טרילוגיית ״ילדי העולם״, ״צוללת״). התפספסה לי הפרימיירה שלו בסוף השבוע החולף בסינמטק תל אביב, במחילה, אבל הוא יוקרן שנית וגם שלישית (בשבת ובשלישי הבא). הסרט מלווה את אורי רותם, מעריץ נלהב של ספרי "תמונות יפואיות" שכתב מנחם תלמי, במסע להפחת חיים בסיפורי יפו. הוא מחפש את הדמויות מהספרים ונפגש עם מי שכתב אותם ביצירותיו, כולל הראיון האחרון עם תלמי שהלך לעולמו ב-2018.

אם כבר אנחנו בטריטוריות סינמטקיות, נישאר פה רגע עבור חתך חלקי. על הנעשה בירושלים כתבתי אתמול ולא כדאי להחמיץ את התוכניה שלהם למחר. מבחינת טרום בכורות, בחיפה אפשר יהיה לתפוס ויותר מפעם אחת את ״מאחורי הקלעים״ (Dreamfactory), סרטו של מרטין שראייר הגרמני השב אל ימי הזוהר של תעשיית הקולנוע בברלין ואל הקמת חומת ברלין שחצתה את העיר, ובמקרה של הסרט הפרידה בין נאהבים. בסינמטק חולון, בסופש הזה והבא, אפשר יהיה לראות על המסך הגדול את ״מתיאס ומקסים״ של קזבייה דולן, שכתב עליו אור במסגרת הקרנותיו המקוונות בפסטיבל הקולנוע הגאה, ואת ״הנערה עם הצמיד״ עליו כתב עופר בימי פסטיבל הקולנוע ירושלים אונליין.
בסינמטק הרצליה מכינים לנו סרט הפתעה בשיתוף עין הדג. זוהי בטרום-בכורה של ״סרט חדש דנדש, מדובר עד מאוד בקרב חובבי הסרטים״ כך על פי הסינמטק, שם גם מוסיפים: ״אפשר להוסיף שיש בו כוכב מוכר ואהוב, מינון גבוה של אגרופים ומהלומות ושזה לא סרט על ספורט״. אני פתרתי את כתב החידה ומאוד מקנא במי שיהיו בהרצליה במוצאי שבת ה-17.4 כי הזמינו כרטיסים על פי כללי התו הירוק.

סרטים חדשים ב-VOD

גרינלנד

גרינלנד (Greenland) – הגיע הרבה יותר מדי בשקט אל ה-MOVIE STORE של yes ואם הגיע ברעש לו הוא ראוי ופספסתי, אני מתנצל. בשלבים שונים של המגפה הוא נודע בתור הסרט שבו ג׳רארד באטלר מתמקד בהצלת משפחתו במקום העולם כולו, מה שמפתיע לטובה. לצידו מככבת מורנה בקארין והשניים מבקשים להגיע יחד עם בנם אל המקלט היחידי שעשוי להציל את האנושות מפני מטר אסטרואידים מתמשך: בונקרים תת-קרקעיים בגרינלנד. הבמאי הוא ריק רומן ווא (״המטרה: שומר הראש״, ״מעל לחוק״) והתסריטאי הוא כריס ספרלינג (״קבור״, ״ים של עצים״).

משחק על זמן 2 (Welcome to Sudden Death) – אחרי כל סרטי הניינטיז שזכו להמשכונים שאיש לא ביקש באיחור של רבע מאה, ספק אם הייתי מהמר מתישהו ש״משחק על זמן״ (Sudden Death), במקור עם ואן דאם, יהיה הבא בתור. לבמאי והתסריטאי דאלאס ג׳קסון היו תוכניות אחרות והסרט שלו הוא בעצם רימייק לקודמו, עם מייקל ג׳יי ווייט בתפקיד הראשי הפעם. סיפור המסגרת זהה: איש הכוחות המיוחדים לשעבר, העובד כמאבטח במשחק ספורט פופולרי, מוצא עצמו כקו ההגנה האחרון כנגד התקפת טרור על האירוע. הפעם יהיה עליו להגן על המושל וראש העיר וכן על משפחתו שנוכחת באולם (בסרט המקורי זה היה סגן נשיא ומשחק הוקי). כל הטוב הזה רק ב-yes החל מאתמול.

אהבה ומפלצות (Love and Monsters) – נטפליקס לא מתחשבת בחגי ומועדי ישראל ומציעה את מרכולתה בימי רביעי ושישי כרגיל. הסרט של היום הוא המועמד לאוסקר בקטגוריית האפקטים הוויזואליים, מאת הבמאי הדרום-אפריקאי מייקל מתיוס (״חמש אצבעות ממרסיי״). דילן אובריאן (״הרץ במבוך״) מככב בקומדיה הפוסט-אפוקליפטית המתרחשת בעולם בו שולטות מפלצות מגוונות למראה. אחרי שנים של הסתתרות בבונקר הוא מחליט לצאת ולחפש את החברה/אקסית שלו. ג׳סיקה הנוויק ומייקל רוקר מככבים אף הם, בסרט שכתב בריאן דאפילד (״תיכון פיצוץ״, כך גיליתי השבוע שייקרא בישראל ״Spontaneous״ שיהיה חלק מן המדור של השבוע הבא).

אמהות ובנות (The Rest of Us) – נשוב אל יס ואל יום חמישי ה-15.4 עם פרמיס שכמוהו לא רואים כל יום: שני צמדי אמהות-בנות מתאחדות ליחידה אחת כשהגבר המקשר בין כולן הולך לעולמו במפתיע. הת׳ר גראהם וסופי נליס הן האם והבת שמחליטות להציע קורת גג למאהבת (ג׳ודי בלפור) והבת הקטנה (אביגייל ניאווסקי), לאחר שמותו בטרם עת של האב והבעל הנוטש הותיר את שתי הנשים במצב בלתי אפשרי. מעניין אם הרביעייה תסתדר והאם יש פה מסר על כך שגברים רק מפריעים או משהו. כדי לגלות כנראה שצריך לצפות בסרטה העליליתי הראשון באורך מלא כבמאית של אשלינג צ'ין-יי, קולנוענית קנדית עם שם אירי-סיני, על פי תסריט הביכורים של אלנה פרנסיס.

סינכרוניק (Synchronic) – חזרנו אל נטפליקס והגענו אל יום שישי ה-16.4 שאיתו גם נסיים להפעם. הסרט הנ״ל סבל רבות מן המגפה, שכן אחרי סיבוב הפסטיבלים המוצלח שערך בסתיו 2019 הפצתו נדחתה ונדחתה, עד הגיעו כעת אל שרתי נטפליקס בתזמון בו בטח היה מופץ בכל מקרה בצפייה ביתית. מדובר בסרטם החדש (יחסית) של הצמד ג׳סטין בנסון ואהרון מורהד, שאחראים לסרטים פולחניים כמו ״התרה״, ״אביב״ ו״האינסופי״. נראה שהפעם הם מתנסים עם תקציב מעט גבוה מהרגיל עבורם, או לפחות בעבודה עם כוכבים דוגמת אנתוני מקי וג׳יימי דורנן. השניים מגלמים פרמדיקים בניו-אורלינס שמתחילים להיות עדים לתופעות מוזרות, בדגש על אחד מהם שכנראה קופץ אקראית בזמן. או שאולי הטיפולים שהוא עובר כדי לטפל במחלתו שלו משבשים את תפיסת המציאות שלו. או מהיכרות עם צמד היוצרים, כנראה אופציה שלא חשבתי עליה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.