• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

פרסי אופיר 2015: החמישיות של סריטה

2 באוגוסט 2015 מאת מערכת סריטה

קוראינו הותיקים מכירים אולי את המסורת הזו כ"נבחרת החלומות", מין טקס אופיר פרטי של חברי סריטה שאנחנו מריצים מאז 2011, בסמוך לסיום ההצבעה. השנה, בעקבות האופי השונה של האופירים וגם העובדה שאנחנו חברי אקדמיה מצביעים, החלטנו ללכת על אותו הקונספט בגרסה מעט שונה, עם שם קצת אחר.

אז מה נשאר אותו דבר?
הרעיון הוא אותו רעיון: אנחנו, שלושת חברי סריטה (אורון, אור ועופר), נפגשים לדיון ארוך בו אנחנו עוברים על כל הסרטים המתמודדים ובונים לנו את רשימת המועמדויות החלומית שלנו. אנחנו לא עושים את זה בצורה של הצבעות וספירת קולות, אלא באופן משותף וגלוי, בו כל אחד משכנע, מתפשר, מתגמש ומתעקש על פי בחירותיו. התוצאה היא רשימת מועמדויות שמייצגת אותנו כבלוג, אבל לא באופן אינדיבדואלי.
זה חשוב לדעת, כי אם במקרה מישהו מאתנו התבטא באופן פרטי או פומבי בתמיכתו לסרט או יוצר, אך זה נשמט איכשהו מהרשימה, דעו שלא היה מדובר במס שפתיים, אלא מכיוון שהדינמיקה המשולשת עשתה את שלה.
זכרו גם שלא מדובר בהימורים. ההפך הגמור מזה. וסביר להניח שרשימת המועמדים של האופיר תהיה שונה מאוד מזו שלנו. כך קורה בדרך כלל.

עוד משהו שנותר זהה, הוא שאנחנו מתעלמים מחוקי האקדמיה כשזה מגיע לבחירת המועמדים. כלומר, אצלנו אנשי צוות ללא אזרחות ישראלית בהחלט יכולים להיות מוזכרים בחמישיות, ואנחנו משאירים לנו את האופציה לשחק עם מיקום השחקנים. לפיכך, שחקן או שחקנית שנרשמו לאופיר כראשיים יכולים להופיע אצלנו בקטגורית המשנה ולהפך, אם אנחנו חושבים שזה המצב. השנה זה קרה שלוש פעמים, כפי שתראו בהמשך.

מה בעצם השתנה?
קודם כל, התזמון. בעבר "נבחרת החלומות" סגרה את שלב ההצבעות, והפעם הגרסא החדשה פותחת. הסיבה העיקרית לכך, היא שהשנה ויתרנו על מסורת אחרת, "שמעו נא תחינתי" שבדרך כלל הייתה יריית הפתיחה.
בנוסף, לראשונה מאז 2011, לא בחרנו "זוכה". זאת מכיוון שהרגישות של שלב ההצבעות האישי די גבוהה, ולא רצינו שאנשים יקבלו רושם מוטעה על הצבעותינו, אבל בעיקר כי הרגשנו שאנחנו לא רוצים לבטל את המועמדים לטובת זוכה אחד, והעדפנו להבליט חמישה. מה גם שבשנה כל כך מוזרה, לעולם לא יכולנו בנינו להגיע להחלטה, וחבל על כאב הראש והחיבה ההדדית שעדיין שוררת בנינו.

שינוי אחרון הוא, שהוספנו קטגוריה אחת משלנו. אני מניח שלא תפספסו אותה.

אז זהו לתחום ההקדמות. הנה לכם הפנטזיה שלנו לאופיר 2015, והבחירות של סריטה. עד הכרזת המועמדים (ב-11.8) עוד נמשיך ונכתוב מזוויות שונות על העונה הזו, אז תשארו בסביבה. בסוף הפוסט תוכלו למצוא את רשימת הסרטים המועמדים, עם לינקים לפוסטי עבר בעניינם, ולנבחרת החלומות של השנים הקודמות.

aftertought

החמישיות של סריטה לאופיר 2015

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"המילים הטובות" – דורון אשכנזי
"חתונה מנייר" – קרן אייל-מלמד
"ירח בבית 12" – לי אלמביק
"סיפורי מעשיות של רבי נחמן" – פרנסואז קוריאט
"ציפורי חול" -דני בר שי, אתיה חודק לביא

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"אני לא מאמין, אני רובוט?!" – ברק ואזן, נעם גלברט
"ארץ פצועה" – יואל הרצברג
"באבא ג'ון" – יהודה אקו
"מסווג חריג" – הגר ברוטמן
"ציפורי חול" – יהודה אקו

נחמד לראות דרמה משטרתית, קומדיית מד"ב, סרט אימה, ניאו-נואר וסרט תקופתי, כולם בקטגוריה אחת. זה מעיד על איזשהו גיוון בקולנוע הישראלי, למרות שזה לא תמיד נראה ככה מרחוק. והנה משהו שמגלים רק אחרי שבונים חמישיה – "באבא ג'ון" ו"ציפורי חול", שני סרטים כל כך שונים זה מזה, חולקים את אותו מעצב אומנותי, יהודה אקו. מרשים במיוחד.
זאת השנה הראשונה מאז ייסוד "נבחרת החלומות" שערד שאואט לא נמצא בחמישיות. אנחנו מתגעגעים.

ציפורי חול

ציפורי חול

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר:
"אחד באפריל" – יונתן דקל (בימוי), שקד לוי (הפקה)
"גרינלנד" – אורן גרנר (בימוי), ליטל מייזל ויואב בירנפלד (הפקה)
"החזן והים" – יהונתן אינדורסקי (בימוי), טליה קלינהנדלר ואסנת הנדלסמן קרן (הפקה)
"למה?" – נדב לפיד (בימוי), אלונה רפואה וסתיו מרון (הפקה)
"משרה מלאה" – מיה צרפתי (בימוי), ניר סער (הפקה)

"סם שפיגל" נוכח פה יותר מכל מוסד לימודי אחר, וזאת כי שלושה מבוגרי בית הספר נמצאים פה עם סרטיהם. אחד מהסרטים הוא סרט גמר ("אחד באפריל"), השני הוא פרוייקט שקם במהלך הלימודים ("מכתב אהבה לקולנוע" של רפואה ומרון), והשלישי סרט עצמאי של בוגר (אינדורסקי). מעבר לאלו, "משרה מלאה" של אוניברסיטת תל-אביב זכה בשנה שעברה בפסטיבל חיפה, וזוכה פסטיבל סרטי הסטונדטים 2014 "גרינלנד" מבית ספר "מנשר", גם הם פה.
לפיד, קלינהנדלר והנדלסמן קרן מופיעים אצלנו שנה שנייה ברציפות, לאחר שבשנה שעברה הזכרנו אותם בחמישיותנו בזכות "הגננת".

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
"איפה אלה-קרי ומה קרה לנוריקו-סאן?" – דבורית שרגל (בימוי והפקה), יעל לשם (הפקה)
"גיבור העל העברי" – שאול בצר ואסף גלאי (בימוי), שאול בצר והילה בשן (הפקה)
"חייו מלאי שיר – סיפורו של אברהם חלפי" – אורי משגב (בימוי), תמי מרגלית (הפקה)
"ליל הפתאים" – רמי קמחי (בימוי והפקה)
"קוזלצ'יק" – רוני ניניו (בימוי), טובי ארבל (הפקה)

הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר:
"היה היה מלך" – דורון ג'רסי
"סינדרום בנטביץ'" – גור בנטביץ'
"ספירלות" – יעל גור
"פתלתל" – אבי בלקין
"קרדיט לרצח" – ולאדי אנטנוביץ'

עיצוב הסאונד הטוב ביותר:
"ארץ פצועה" – רונן נגל, עמית שמן
"ג'רוזלם" – אוני אלבר, יובל בר און
"היורד למעלה" – ויטלי גרינשפן, אביב אלדמע
"למה עזבתני" – אורן רביב, נין חזן, יונתן אנגלנדר, גיל תורן
"מסווג חריג" – ודים יאגמן, מיכאל אמת

בשנים הקודמות היה נראה שכל הקטגוריה הזו מורכבת מפחות או יותר אותם אנשים עסוקים שמדלגים בין סרטים, אבל ככל שהזמן עובר, נדמה שעוד ועוד מועמדים בסאונד צצים ומופיעים. אני לא בטוח מה זה אומר על תעשיית עיצוב הסאונד בארץ, אבל זה בטוח מעיד על משהו.
עם זאת יש בכל זאת כמה שבולטים כמעט כל שנה. ביניהם נגל (זוכה האופיר על "מי מפחד מהזאב הרע"), זוכה האופיר משנה שעברה אלדמע ("מיתה טובה"), ותורן (זוכה לפחות שישה אופירים). הם גם נציגים קבועים אצלנו בחמישיות.

העריכה הטובה ביותר:
"ארץ פצועה" – עינת גלזר-זרחין
"ג'רוזלם" – יואב פז, דורון פז
"היורד למעלה" – אריק להב ליבוביץ'
"מסווג חריג" – עמית גינתון
"ציפורי חול" – יצחק צחייק

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"ארץ פצועה" – חיים פרנק אילפמן
"ירח בבית 12" – ישי אדר
"מסווג חריג" – אשר גולדשמידט
"פלאפל אטומי" – רן שם טוב
"ציפורי חול" – עדי כהן

nadia

נדיה – שם זמני

התסריט הטוב ביותר:
"ארץ פצועה" – ארז תדמור, שלמה אפרתי
"האיש שבקיר" – יבגני רומן
"היורד למעלה" – אלעד קידן
"מסווג חריג" – ליאור לדרמן
"ציפורי חול" – אורלי רובינשטיין-קצפ, יצחק וולף, אמיר י. וולף

הליהוק הטוב ביותר:
"באבא ג'ון" – נועה אלה
"בן זקן" – נטע יעקב
"המילים הטובות" – אורית אזולאי
"פלאפל אטומי" – לימור שמילה, לבנה חכים, מעיין חן
"ציפורי חול" – דידי לובצקי

האיפור הטוב ביותר:
"ארץ פצועה" – אורלי רונן, שירן כהן היימן
"ג'רוזלם" – רינת אלוני, ריצ'רד טאקש, שגית צמח
"מסווג חריג" – קארן דוידוף
"ציפורי חול" – רונית דוגו ארביב
"קאפו בירושלים" – שני לוין

האפקטים הטובים ביותר:
"אני לא מאמין, אני רובוט?!"
"ג'רוזלם"
"מסווג חריג"

אל תבהלו, הקטגוריה הזו לא נמצאת באופירים (עדיין?), אבל החלטנו לראשונה אי פעם להוסיף אחת לשורותינו, וזאת בעקבות שהשנה באמת יש שלושה מועמדים שמרכיבים קטגוריה שאפשר להתגאות בה.

מסווג חריג

מסווג חריג

הצילום הטוב ביותר:
"בן זקן" – שפיר סרוסי
"היורד למעלה" – ירון שרף
"למה עזבתני" – שרון שרק דה מאיו
"מסווג חריג" – משה (מוש) משעלי
"ציפורי חול" – אמנון זלאיט

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
גילה אלמגור – "ציפורי חול"
פלורנס בלוך – "המילים הטובות"
אסי לוי – "חתונה מנייר"
מלי לוי-גרשון – "פלאפל אטומי"
דבורה קידר – "ציפורי חול"

דאבל-דיפ ל"ציפורי חול" עם שתי מועמדויות, לאלמגור וקידר. באופיר המצב ודאי יהיה שונה מכיוון שאלמגור מורצת כראשית, לצדה של מרים זהר. ואגב אלמגור, על אף שהיא כלת פרס למפעל חיים מטעם האקדמיה, באופן מפתיע היא מעולם לא זכתה במסגרת תחרותית.
קידר, לעומתה, זכתה באופיר בקטגוריה הזו בשנת 1993 בזכות "נקמתו של איציק פינקלשטיין". אסי לוי כבר זכתה פעמיים, כמשנה ב-1998 ("קשר עיר") וכראשית ב-2006 ("אביבה אהובתי").
בלוך ולוי-גרשון עדיין מחכות למועמדותן הראשונה. נקווה שהשנה זה יגיע, אינשאללה.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
רועי אסף – "חתונה מנייר"
אסף בן שמעון – "המילים הטובות"
תום גרציאני – "ג'רוזלם"
נאביד נגהאבן – "באבא ג'ון"
נורמן עיסא – "מלחמת 90 הדקות"

נגהאבן, המגלם את האב הקרוע ב"באבא ג'ון", אינו בעל אזרחות ישראלית, ולכן לא יכול להיות מועמד לאופיר השנה. לנו זה לא הפריע, ולכן החלטנו בכל זאת לתת לו את המקום הראוי. בן שמעון ואסף מורצים כשחקנים ראשיים על תפקידם אלו, אז באופיר עצמו בטוח שהקטגוריה הזו תהיה שונה מאוד מזו שלנו.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
תמר אלקן – "האיש שבקיר"
מרים זוהר – "ציפורי חול"
רותם זיסמן-כהן – "המילים הטובות"
יערה פלציג – "ירח בבית 12"
נטע שפיגלמן – "נדיה – שם זמני"

ככל הידוע לנו, מתוך חמשת המועמדות שלנו, רק זיסמן-כהן ידעה תהילת אופיר מהי. היא אמנם טרם זכתה (אנחנו מהמרים שזה ישתנה השנה) אבל הייתה מועמדת לראשונה בשנת 2009 ("הבודדים") ואז ברצף בין השנים 2011 ל-2013, כאשר בשנה האחרונה הוזכר שמה פעמיים. זה הופך אותה למועמדת חמש פעמים תוך חמש שנים. מרשים לא משנה איך מסתכלים על זה.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
רועי אסף – "ארץ פצועה"
איתי זבולון – "מסווג חריג"
איתי טיראן – "היורד למעלה"
יותם ישי – "אני לא מאמין, אני רובוט?!"
אודי פרסי – "10% ילדה שלי"

רועי אסף השתתף בשלושה מסרטי האקדמיה השנה (כך ספרנו. יכול להיות שהיו יותר), ולאופיר מורץ כמשנה על "המילים הטובות" וכראשי על "ארץ פצועה" ו"חתונה מנייר". היינו חוששים שזה עוד יגרום לפיצול קולות, אבל העבודה שלו ב"ארץ פצועה" כל כך עצמתית, שאנחנו לא באמת דואגים. זוהי הפעם השנייה שאסף מופיע אצלנו בשתי קטגוריות, לאחר שב"נבחרת החלומות" של 2012 היה מועמד אצלנו גם על "המשגיחים" וגם על "עדות".
אסף, כזכור, זכה בעבר על "המשגיחים" ואיתי טיראן היה מועמד ב-2006 על "מחילות". השאר טרם הגיעו לאופיר, למרות שאנחנו רצינו שיותם ישי יהיה מועמד על "רוק בקסבה". אף אחד לא הקשיב לנו.

erez_pzua

הבימוי הטוב ביותר:
"בן זקן" – אפרת כורם
"היורד למעלה" – אלעד קידן
"מסווג חריג" – בועז ארמוני
"נדיה – שם זמני" – טובה אשר
"ציפורי חול" – אמיר י. וולף

מבלי שאף אחד מאתנו התכוון לכך, יצא שהקטגוריה עצמה מורכבת אך ורק מבמאים שזהו להם סרטם הראשון באורך מלא. זאת הפעם הראשונה שזה קורה לנו…
אבל, כמעט כמו תמיד, הדברים קצת אחרים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר.

הסרט הטוב ביותר:
"ארץ פצועה" – שמי שנפלד, עמית מנלזון, משה אדרי, לאון אדרי
"היורד למעלה" – איתן מנצורי, אלי מאירוביץ', יונתן דובק, דני גולדברג
"מסווג חריג" – גל גרינשפן, רועי קורלנד
"נדיה – שם זמני" – אסתי יעקב-מקלברג, חיים מקלברג, רותי כץ
"ציפורי חול" – מיכאל שרפשטיין, משה אדרי, לאון אדרי, אודי רקנאטי

שנה מוזרה זאת הייתה, ואת זה אנחנו יודעים כי החמישייה הסופית שלנו ממש נרקמה מעצמה, וזו הייתה למעשה הקטגוריה היחידה בה לא היינו צריכים לשכנע או לבוא בדברים. זה לא שכל אחד מאתנו לכשלעצמו היה בוחר את החמישייה הזו מטעם עצמו, אבל נדמה שכל אחד קיבל את החיובי והשלילי מההחלטות הקולקטיביות. בשנים הקודמות השלב הזה היה אחד הקשים והמתסכלים. השנה הוא פשוט קרה.
בהצלחה לכולם.

סיכום חמישיות:
"ציפורי חול" – 13
"מסווג חריג" – 11
"ארץ פצועה" – 8
"היורד למעלה" – 7
"ג'רוזלם" – 5
"המילים הטובות" – 5
"אני לא מאמין, אני רובוט?!" – 3
"באבא ג'ון" – 3
"חתונה מנייר" – 3
"ירח בבית 12" – 3
"נדיה – שם זמני" – 3
"פלאפל אטומי" – 3
"האיש שבקיר" – 2
"למה עזבתני" – 2
"10% ילדה שלי" – 1
"מלחמת 90 הדקות" – 1
"סיפורי מעשיות של רבי נחמן" – 1
"קאפו בירושלים" – 1

התיעודיים והקצרים:
"אחד באפריל"
"איפה אלה-קרי ומה קרה לנוריקו-סאן?"
"גיבור העל העברי"
"גרינלנד"
"החזן והים"
"היה היה מלך"
"חייו מלאי שיר – סיפורו של אברהם חלפי"
"ליל הפתאים"
"למה?"
"משרה מלאה"
"סינדרום בנטביץ'"
"ספירלות"
"פתלתל"
"קוזלצ'יק"
"קרדיט לרצח"

נבחרת החלומות 2011
נבחרת החלומות 2012
נבחרת החלומות 2013
נבחרת החלומות 2014

תגובות

  1. לב הגיב:

    מת כבר לראות את "ציפורי חול". אתם יודעים אם מתוכנן השנה יום הקולנוע הישראלי, כמו שהיה בשנה שעברה?
    וההופעה הטובה ביותר ב"ארץ פצועה" שייכת לדעתי לדביר בנדק. נראה לי המועמדות שלו בטוחה, מקווה שהשחקן הנפלא הזה גם יזכה.

    1. אני מסכים. דביר בנדק נותן הופעה מרשימה ומרגשת ואפילו נוגעת ללב (אגב, אני גם חושב שאייל רוזלס עושה עבודה נהדרת בסרט הזה). וכן, זה סרט שמשופע במשחק טוב, לפחות בין הטובים שאני ראיתי השנה, רועי אסף, דבר בנדק ואייל רוזלס לגמרי מצליחים להעביר דמויות עגולות, עמוקות, פגועות, ומרגשות.

      1. levorlov הגיב:

        מסכים. ההופעה של רוזלס מצויינת. זאת כנראה הדמות המורכבת ביותר בסרט

  2. איתי הגיב:

    הנה הסקירה שלי של כל סרטי האקדמיה העלילתיים השנה: https://archaicinema.wordpress.com/2015/08/01/israeli-academy-2015/

  3. איתמר הגיב:

    אחלה בחירות
    אבל איפה מורן רוזנבלט?

    1. אני עם איתמר, אני חושב שמורן רוזנבלט כנראה תגיע שם לחמישייה. או לפחות אני מקווה.

  4. רוני הגיב:

    יום הקולנוע הישראלי מתוכנן ל9.9 וגם ציפורי חול יהיה חלק ממנו

  5. אור הגיב:

    אז להמעיט ציפיות לגבי ״באבא ג׳ון״ ו״פלאפל אטומי״ שהשמועות דיברו על כך שיהיו מוצלחים ונהדרים? אוף 🙁

  6. עדי הגיב:

    מה עם בן זקן?

  7. עינת הגיב:

    אין לי מושג למה "באבא ג'ון" לא מופיע אצלכם בקטגוריית המוסיקה המקורית. המוסיקה שם מהממת. בשיחה עם הבמאי על המוסיקה מתברר שיש מאחורי המלחין סיפור חיים מדהים שאפשר לעשות עליו סרט. בכל אופן מוסיקה יפיפיה.
    לדעתי גם הבימוי מצויין, אגב.

  8. Spartak הגיב:

    "בעקבות האופי השונה של האופירים ", מה הכוונה?
    תודה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.