• כחום הגוף
  • אוסקר 2023/24: הטקס בסיקור חי
  • אוסקר 2023/24: מהמרים על הזוכים
  • מאהבת, מטרידנית, רוצחת
  • אוסקר 2023/24: דירוג כל הסרטים המועמדים
  • אוסקר 2023/24: איך הלך עם ההימורים המוקדמים
  • אוסקר 2023/24: רשימת המועמדים המלאה

פרסי אופיר 2014: הזוכים, הזוכות והטקס

21 בספטמבר 2014 מאת אורון שמיר

ערב מלא רגשות והפתעות כבירות בטקס פרסי אופיר ה-25. כבר תכננתי מראש איך לנסח משפט פתיחה לא משעמם ככל הניתן למרות שהטקס היה צפוי, אבל אז הגיעה המציאות ושיבשה לי את התוכניות באופן המשמח ביותר. משמח לפחות כמו מניין הפרסים של "אפס ביחסי אנוש", שעומד על שש זכיות מדהימות. כולל פרס הבימוי והתסריט. אחריו צועד "מיתה טובה" עם ארבע זכיות, המכילות בתוכן את פרס השחקן הראשי שנדמה לפני הטקס כי היה בכיס של מנשה נוי, אבל הוענק לענק אחר – זאב רווח. "גט: המשפט של ויויאן אמסלם" מגיע שלישי אבל לקח את הפרס הגדול, כלומר נבחר לסרט הטוב של השנה. וזאת למרות שבאמתחתו רק עוד פרס אחד בלבד, אותו קטף ששון גבאי בקטגוריית שחקן המשנה.

את פרסי המשחק סוגרת דאנה איבגי, שניכסה לעצמה את שני פרסי המשחק הנשי באופן חסר תקדים (ראשית ב"אפס ביחסי אנוש", משנה ב"את לי לילה"). גם ל"יונה" שני פרסים, כמו ל"גט", בקטגוריות עיצוב התלבושות והעיצוב האמנותי. בזאת מסתיימת חלוקת הפרסים, שהלכו כולם לחמישיית הסרט הטוב ביותר, לא כולל "האם זה אתה?" שהפך לסרט השישי בקטגוריה הראשית בזכות זכייה במסלול הפרינג'. השאר הסתפקו במועמדות, ולא שזה רע בשנה צפופה ואיכותית כמו 2014.

את מילות הסיכום של אור לטקס ההיסטורי הזה אפשר (ורצוי) לקרוא בפוסט המיועד לכך, בעוד כאן למטה תוכלו למצוא את הסיקור החי שלנו מן הטקס אותו התחלנו חצי נרגשים וחצי מנומנמים, וסיימנו בקריאות התפעלות והרבה יותר מדי אדרנלין. נמשיך לעכל ולעדכן אם יהיה צורך, ובינתיים הנה הפוסט המקורי, אלה המועמדים, וזו רשימת ההימורים שלנו (כדי שתבינו טוב יותר למה אנחנו בהלם מהול באושר).

ophir2014moni2

חלק מהתמונות צילם פבלו, וחלק אני. איך תבדילו? שלו טובות וקרובות.

ברגעים אלה נחת צוות סריטה במשכן לאמנויות הבמה אר באשדוד, בה ייערך בעוד דקות ספורות טקס פרסי אופיר ה-25 מטעם האקדמיה הישראלית לקולנוע. בדרך כלל פוסט הסיקור השנתי שלו את שיאה המרוכז של השנה הקולנועית הוא מעין לייב בלוגינג של הטקס, משום שהוא לא נוטה להיות מועבר בשידור ישיר בטלוויזיה, אלא בשידורים דחויים או כל מיני המצאות מגוונות. השנה הטקס כן מועבר בשידור ישיר, בערוץ 10 החל מהשעה 21:00, כך שאנחנו פה לגמרי כדי להנות ולהתרגש. הפוסט בכל זאת יעודכן ככל שניתן בזמן אמת, בעיקר כדי לחסוך לנו עבודה אחר-כך וכדי לספק לכם ולכן את רשימת הזוכים והזוכות המלאה במועד הסמוך ביותר לסיום האירוע. בהחלט אפשר ורצוי לרפרש לעדכונים, ולהיעזר בנו אם הצטרפתם או הצטרפתן מאוחר לשידור, כדי להשלים את כל מה שקרה. או במקרה שהיציאה לפרסומות תגיע על חשבון חלוקת אחד מהפרסים שנחשבים משניים (קרו דברים מעולם).

בעוד דקות ספורות מתחילים. האולם מתמלא לאיטו. האם באמת נתחיל בזמן? והאם על פי גודל התזמורת על הבמה הזוכה הגדול יהיה ״בלדה לאביב הבוכה״? והאם נהג האוטובוס שלנו היה משה אדרי?

מונולוג פתיחה מבדח של מוני מושונוב. לדוגמה: "הסרטים השנה הורכבו מחוויות שמוכרות לכל ישראלי. אפס ביחסי אנוש, למשל. מי מאיתנו לא היה בצבא? או גאליס המסע לאסטרה. מי מאיתנו לא יצא למסע אל אסטרה ואז דמיין שהיה לו קטע עם אליאנה תדהר?". מוני מנחה – סריטה שמחים.

אושרי כהן ומלי לוי גרשון מגישים את הפרס לשחקן המשנה. הזוכה: ששון גבאי. 1:0 ל״גט״
זהו האופיר השלישי של גבאי, שמודה לרונית ושלומי אלקבץ בראש ובראשונה ואז לצוות כולו. הוא אף מחמיא למועמדים מולו ומצטט את "רבים וטובים!" של דמותו מ"גט" כולל הנפת האצבע. איזה איש.

שירה האס ואורי פפר (״פרינסס״) מגישים את פרס שחקנית המשנה. הזוכה: דאנה איבגי, ״את לי לילה״. מודה לחבר הכי טוב שלה מכיתה ח׳ – במאי הסרט אסף קורמן. זהו האופיר השני של דאנה איבגי.

פרס העריכה, בהגשת מיכאל הנגבי. הזוכה: אריק להב ליבוביץ׳, ״אפס ביחסי אנוש״. ויש לנו טקס! זהו האופיר הראשון (סוף סוף) של העורך הנהדר הזה, בקטגוריה שכולם בה (כולל אותנו) הימרו על ״גט״. כיף לי, ובו זמנית צובט לי על ז'ואל אלכסיס.

אוולין הגואל וששון גבאי מגישים את פרס התסריט ומחבקים חזק (מדי) את תושבי הדרום. הזוכה: טליה לביא, ״אפס ביחסי אנוש״. 2:1 ל״אפס״ על פני ״גט״. ההתרגשות גדולה, גם אצל לביא, שנשבעת שלא הכינה נאום. אבל זה לא כאילו היא צריכה. לביא היא התסריטאית השניה בתולדות האופירים שזוכה בפרס הזה (הראשונה היא רמה בורשטין על ״למלא את החלל״).
2014-09-21 23.18.29

מורן רוזנבלט ואלישע בנאי (״תפוחים מן המדבר״) מגישים את פרס העיצוב האמנותי. הזוכה: אבי אביבי, ״יונה״. גם סרטו של ניר ברגמן מצטרף למניין הזוכים. לאיזה סרט יילך פרס המוזיקה?
מורן ואלישע נשארים על הבמה להציג את המועמדים. הזוכה: רן בגנו, ״אפס ביחסי אנוש״. 3:1 ל״אפס״, מסתמן סוויפ. פרס ראשון למלחין, שכמובן מודה ליוצרת וגם לעורך.

נעמי לבוב ואיתמר רוטשילד (״יונה״) מגישים את פרס הצילום. הזוכה: טובי הוכשטיין, ״מיתה טובה״. המועמד המוביל לפרס הסרט הגיע אף הוא לתחרות עם פרס ראשון הערב. האם זה מסמן משהו?

מונטאז׳ הצגת המועמדים. חוזרת אליי ההבנה שעבור הקהל בבית זו חשיפה ראשונה לרוב המועמדים (מלבד "אפס" שכבר מוצג מאז יוני ואולי גם "גט" שעלה לאקרנים בסוף השבוע). עבור הקהל באולם, לעומת זאת, מדובר ברגע מיותר למדי, לא?

תמרה קליינגון ונלי תגר (״אפס ביחסי אנוש״) מגישות את פרס הסרט העלילתי הקצר. הזוכה: ״פריז על המים״ של הדס איילון מהחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. התרשמנו מהקטע שנבחר למונטאז׳ המועמדים, בו מרים זוהר לועגת לתפקידי המשנה של אילן דר (שהיה מועמד השנה על ״מיתה טובה״). הבמאית מודה לבת זוגה ואור מעיר שזהו הנאום הלסבי הראשון באופיר.

שרת התרבות לימור לבנת מעניקה את הפרס הצפוי של הערב – פרס על מפעל חיים ליהודה ברקן. הקהל נעמד על רגליו להריע, האימג׳ים שוטפים את המסך. ברקן מכניס קצת קדושה לערב, אבל בשל מחיאות הכפיים עופר ואני לא הצלחנו לשמוע האם הוא מודע לבורא עולם, או מנחם גולן. בסוף הסתבר שהוא הודה לשניהם.

ophir2014barkan

אביגיל הררי וסן אינסטופ (״מנפאואר״) עולים להגיש את פרס הסאונד. הזוכה: אביב אלדמע, ״מיתה טובה״. פרס נוסף ל״מיתה טובה״, אלדמע מנצח את עצמו (היה מועצד גם על ״הגננת״) ומתבדח על כך.
המגישים נשארים על הבמה לפרס הליהוק. הזוכה: אורית אזולאי, ״אפס ביחסי אנוש״. ארבעה פרסים ל״אפס ביחסי אנוש״ ומי אם לא מייסדת ומלכת קטגוריית הליהוק מתכבדת בשלל. זכייה שניה שלה בשלוש שנות קיומה של הקטגוריה.

מייק בורשטיין מעניק פרס על הישגים מקצועיים לאיש הסאונד אלי ירקוני. רשימת הסרטים עליהם עבד היא בלתי נגמרת, ועופר הבחין מתוכם שגם ״לופו״, בכיכובו של יהודה ברקן, בעצם זכה בשני פרסים בטקס עד כה. או לפחות הוזכר פעמיים בשני רגעי זכייה.

רני בלייר וטליה קליינהנדלר מגישים את הפרס לסרט התיעודי הקצר. הזוכה: ״כופר נפש״ של קרן שעיו. זו השנה הראשונה של הקטגוריה הזו, חידוש נחמד של האקדמיה. כמו ב״מטען הכאב״ באוסקרים, גם כאן הזוכות מייחלות להפצה רק אחרי הזכייה.

יושב ראש האקדמיה איתן אבן נושא דברים. הוא מצטרף לקריאות של מספר מגישים וזוכים להגדיל את תקציב התרבות. האם הטקס הפך רשמית לקיבוץ נדבות?

מונטאז׳ ״לזכרם״. כמות הענקים והענקיות שהלכו השנה לעולמם בלתי נתפסת. בועז שרעבי עולה לשיר את "תני לי יד" והקהל מצטרף חרישית.

טל קלאי ואפרת אביב (״פרחים של מרציפן״) מגישים את פרס האיפור. הזוכה: אורלי רונן, ״מיתה טובה״. פרס שלישי ל״מיתה טובה״ שמשאיר את ״גט״ מאחור ונושף בעורפו של ״אפס ביחסי אנוש״. הנאום הקצר בטקס, אם אפשר לקרוא לתודה של רונן נאום (לא שיש לי משהו נגד ביישנות).
המגישים ממשיכים לפרס התלבושות. הזוכה: מיכל דור וענבל רוזנטל, ״יונה״. כן, גם ״יונה״ לפני ״גט״ כרגע. תודו שזה מדהים.

מנכ״ל הרשות השנייה ושרית ״הגננת״ לארי מגישים את פרס הסרט התיעודי. הזוכה: ״הנסיך הירוק״. אני די גאה על ההימור המוצלח הזה שלי, למרות שמצב ההימורים שלנו מרגיש כרגע בכי רע. מפיק הסרט, עומרי עוזרד, מקבל את הפרס גם בשם הבמאי נדב שירמן שלא יכול היה להגיע.

יעל אבקסיס וד״ר יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד, מגישים את פרס השחקנית הראשית. הזוכה: דאנה איבגי, ״אפס ביחסי אנוש״. אוקיי, אני מתקן – שלושה אופירים לאיבגי, שניים בטקס הזה! דאנה משווה את מספר הזכיות של אביה (פעמיים ראשי ופעם משנה) ובאה מוכנה עם פתק תודות גם בכיס השני. חמישה פרסים ל״אפס״. מישהו רוצה לשנות הימורים עכשיו?

ophir2014dana

אסי לוי (״הקפות״) מדברת על ריבוי היוצרות השנה, ומגישה את הפרס לשחקן הראשי. הזוכה: זאב רווח, ״מיתה טובה״. אופיר שני לזאב רווח ואיזה אופיר! אין פייבוריט אחד ברור בטקס הזה. רווח המתרגש מודה לבוחרים בו קודם כל ואז עובר לשואו כובש ומפורט על מערכת היחסים עם שותפיו לעשייה. רגע לפני ההכרזה על הזוכה, עופר לוחש לי שהוא מהמר על דאנה איבגי גם בקטגוריה הזו. לרגע, בשל מצבי המתוח, חשבתי שזה אפשרי.

נשארו לנו רק פרסי הבימוי והסרט ועדיין יש מתח רב. עופר מזכיר שזה לא קרה לנו בבלוג מעולם, כלומר לא באופירים ולא בכזו עוצמה. אז בעצם, מסתבר שכל התחרות הייתה בין ״אפס ביחסי אנוש״ לבין ״מיתה טובה״? אם מסתכלים על מניין הפרסים, כנראה שכן.

לבנה פינקלשטיין ואילן דר (״מיתה טובה״) מגישים את פרס הבימוי. הזוכה: טליה לביא, ״אפס ביחסי אנוש״. אין לי מילים. יאללה סרט.

עוזי דיין, יושב ראש מפעל הפיס, ומשה איבגי, היועץ האמנותי של פסטיבל הסרטים באשדוד (כך הוא הוצג, אני לא ממציא) הגיעו כדי לסיים את הערב המשוגע הזה, בזמן שאני שוקל למחוק את כל הלינקים להימורים המקדימים שלנו.
ופרס הסרט הישראלי הטוב ביותר של 2014 הולך אל: ״גט: המשפט של ויויאן אמסלם״.
מה?! טירוף מוחלט באולם מול הפיצול הראשון אי פעם של פרסי הסרט והבימוי. זהו הפרס השני בלבד לסרטם של האלקבצים, מלבד שחקן המשנה. אנחנו לא יודעים מה לעשות עם עצמנו. מזל שהמגיבים שלנו עירניים כשאנחנו כותבים שטויות בעת סערת הרגשות המשתוללת באולם. זה היה חתיכת אופיר שעוד ייזכר לדורות, אבל אחרי השעות הרבות באולם אנחנו רק רוצים לפרוץ החוצה ולנסות להתחיל לעכל. נשוב עם סיכומים ומחשבות נוספות, הנה קצת סטטיסטיקה בינתיים.

מצב ההימורים של סריטה (מתוך 18 קטגוריות):
אורון – 11 ניחושים נכונים.
עופר – 9 ניחושים נכונים.
אור – 8 ניחושים נכונים.

בלי לבדוק אפילו אני בטוח שאלה הנמוכים של כולנו אי פעם. אני לא הכנתי נאום כי ממש לא חשבתי לזכות, אז נחזיר את הזרקורים אל המנצחים האמיתיים של הערב.

מניין הפרסים:
אפס ביחסי אנוש – 6 (בימוי, שחקנית ראשית, תסריט, עריכה, מוזיקה, ליהוק)
מיתה טובה – 4 (שחקן ראשי, צילום, סאונד, איפור)
גט: המשפט של ויויאן אמסלם – 2 (סרט, שחקן משנה)
יונה – 2 (עיצוב, תלבושות)
את לי לילה – 1 (שחקנית משנה)
הנסיך הירוק – 1 (תיעודי)
פריז על המים – 1 (עלילתי קצר)
כופר נפש – 1 (תיעודי קצר)

הסתפקו במועמדות: ערבים רוקדים (4), הגננת (3), תפוחים מן המדבר (3), פרינסס (3), לוויה בצהריים (3), בורג (2), האם זה אתה? (1), עמק (1), מנפאואר (1), פרחים של מרציפן (1).

לסיום, הנה כל הפוסטים שלנו על עונת האופיר המרתקת של שנת 2014:

קודם כל והכי חשוב – רשימת כל המועמדים לפרס אופיר לשנת 2014.
ולשם השוואה – רשימת המתמודדים הראשונית.
פוסט ״מתחילים״ המסורתי, בו סיכמנו כולנו (לראשונה) את שלב הקרנות האקדמיה.
הפייבוריטים של סריטה בפוסט השנתי של נבחרת החלומות.
והאנדרדוגים שרצינו להבליט בפוסט ״שמעו נא תחינתי״.
כל מה שרציתם לדעת, ואור רצה לספר, על רשימת המועמדים השנתית.
פוסט ההימורים השנתי שלנו שמתחלק לרצוי ומצוי.
ולבסוף, פוסט מורטם. להתראות בשנה הבאה, אנחנו הולכים לישון איזה שבוע.

2014-09-21 21.02.35

תגובות

  1. levorlov הגיב:

    ואוווו
    רק חבל לי על מנשה נוי…

  2. אופיר הגיב:

    הפיצול הראשון בין במאי לסרט מאז 2005, לא אי פעם.

  3. אורי 1 הגיב:

    טקס מאוד משונה. מצד אחד, משמח שהפרסים חולקו בין שלל הסרטים הראויים ולא הלכו באופן מובהק לסרט אחד, כמו ברוב הפעמים.
    מצד שני,מאוד לא ברור הפיצול בין קטגוריית הסרט הטוב לשאר הקטגוריות – אם אכן חברי האקדמיה חשבו ש"גט" הוא הסרט הטוב ביותר, איך העניקו כמעט את כל הפרסים לסרטים אחרים?
    המסקנה היא שחברי האקדמיה לצערנו באמת מעדיפים לבחור בסרט שלכאורה יתאים לייצג אותנו באוסקר ולא בהכרח בסרט שהם הכי אהבו. התוצאה מגוכחת מעט.
    אין מנוס מלפצל את הבחירה לשתי קטגוריות נפרדות – 'הסרט הטוב' ו'הסרט שייצג את ישראל באוסקר'.

    בשנה כל כך טובה ישנם לא מעט שחקנים טובים שלא קיבלו הפעם פרס – בעיקר מנשה נוי ואנשי 'מיתה טובה' – לבנה פינקלשטיין, אילן דר ועליזה רוזן – אני מקווה שזה יקרה בהמשך.

    דאנה איבגי מהערב עם שלושה פרסי אופיר. לאמא שלה, אירית שלג יש אופיר אחד על 'למלא את החלל' ולאבא משה יש שלושה פרסים גם כן.

  4. אורי 1 הגיב:

    היו פעמיים פיצולים בעבר, אבל ההבדל הוא שאז הקרב היה הרבה יותר צמוד והסרט שזכה כסרט הטוב זיכה את יוצרו [בשני המקרים איל חלפון] בפרס התסריט. הפעם, הזוכה 'גט' בסך הכל זכה בעוד פרס אחד, בעוד שמרבית הפרסים המרכזיים הלכו ל'אפס ביחסי אנוש' – בימוי, תסריט, שחקנית.

    1. אור סיגולי הגיב:

      האשמה היא בי. בכל הטירוף שקרה שם, אמרתי לאורון שזה הפיצול הראשון, אבל זו הייתה טעות. תודה על התיקונים.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.