• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2023/24: הימורים על הזוכים בכל הקטגוריות

7 במרץ 2024 מאת אור סיגולי

הנה זה מגיע שוב, במהירות מסחררת או בזחילה קרחונית תלוי במי שואלים, טקס פרסי האוסקר השנתי עם בחירת נבחרי תעשיית הקולנוע. דרך ארוכה עברנו מאז הזנקת העונה, והנה מגיע קו הסיום עם האירוע המנצנץ והארוך להדהים שמסכם את שנת 2023 בקולנוע המסחרי.
לקראת הטקס שישודר בלילה שבין ה-10 ל-11 לחודש מרץ בערוצי הסרטים של yes, חזרנו עופר ליברגל ואני אור סיגולי אל לוחות המועמדים כדי להמר על הזוכים בכל הקטגוריות. כמו תמיד, כל אחד סידר הנבואות שלו בפרטיותו ולפי מחשבותיו הכמוסות ביותר. וכרגיל, הוספנו גם משבצות בחירה לאלו שאנחנו היינו מצביעים להם, ולאלו שהיעדרותם מציקה לנו יותר מכל.

בשנה שעברה היה בינינו פער יחסית גדול. עופר קלע נכונה ב-10 קטגוריות מתוך ה-23, ואילו אני הגעתי ל-18. השנה התוצאות יהיו אחרות מכיוון ששנינו הימרנו שונה רק בחמש קטגוריות, וגם הן בגבול הסביר. אף אחד מאתנו לא התפרע יותר מדי. ובכלל, עם בלוקבאסטר תקופתי כל כך מהולל כמו "אופנהיימר", בהרבה מקומות קשה להמר אחרת. אבל בואו נראה מה יביא יום.
פה תוכלו למצוא את רשימת המועמדים המלאה.

הימורי זוכים: האוסקר ה-96

הסרט הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אופנהיימר מסכנים שכאלה ימים מושלמים
עופר אופנהיימר מסכנים שכאלה מאי דצמבר

כמו בשנה שעברה, נראה שאנחנו במסלול לזוכה די ודאי. "אופנהיימר" לא רק היה אירוע קולנוע בסדר גודל עצום, אלא גם סחף את העונה בפיהוק עם ניצחון בכמעט כל האיגודים (בטח החשובים שבהם, כמו מפיקים, במאים, שחקנים, עורכים וצלמים) ופתח פער עצום מכל תשעת מתחריו. באמת שאין טעם לנסות לנחש אפילו מי המקום השני.

הבימוי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור נולן – אופנהיימר לנתימוס – מסכנים שכאלה גרוויג – ברבי
עופר נולן – אופנהיימר גלייזר – אזור העניין גרוויג – ברבי

כל הנאמר לעיל תקף אפילו יותר לפרס הבימוי. מדהים לחשוב שזו רק המועמדות השנייה של נולן בקטגוריה הזו (אחרי "דנקרק" עליו היה צריך לזכות, אגב), והנה, אחרי מעל לעשור שבו הוא נחשב למקופח אוסקרים ואפילו אחראי בעקיפין על שינוי התחרות (בעקבות השמטת "האביר האפל" הורחבה קטגורית הסרט לעשרה-או-עד-עשרה מועמדים), מגיע סיבוב הניצחון שלו. כל תוצאה אחרת תהיה בגדר ההפתעה הגדולה בתולדות האוסקר.

אופנהיימר

השחקן הראשי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור מרפי – אופנהיימר מרפי – אופנהיימר סקוט – כולנו זרים
עופר מרפי – אופנהיימר מרפי – אופנהיימר קייג' – האיש מהחלומות

על אף שעופר ואני הימרנו על קיליאן מרפי, זוכה איגוד השחקנים והבאפט"א וכמובן נציג המוביל לפרס הסרט, פה יש עדיין פתח קטנטן לשינוי. ייתכן ופול ג'יאמאטי האהוד של "נשארים לחג" יצליח לרכוב על החיבוק לסרט בכיכובו. לג'יאמאטי יש את הנראטיב הסנטימנטלי שהוא מביא עמו, זה שהתחיל לפני 20 שנה כאשר לא הצליח לסגור לעצמו מועמדות עם "דרכים צדדיות", שיתוף הפעולה הקודם של עם הבמאי אלכסדר פיין.
אם קיליאן מרפי יזכה פה ו"אופנהיימר" בפרס הסרט, זאת תהיה הפעם הראשונה מזה 12 שנים בהן שתי הקטגוריות הולכות לאותו הסרט, אחרי "הארטיסט".

השחקנית הראשית הטובה ביותר

הימור בחירה אישית הייתה צריך להיות כאן
אור סטון – מסכנים שכאלה סטון – מסכנים שכאלה פורטמן – מאי דצמבר
עופר סטון – מסכנים שכאלה סטון – מסכנים שכאלה פורטמן – מאי דצמבר

קטגורית המשחק המותחת ביותר היא ללא ספק זו של השחקנית הראשית, במרוץ מאוד צמוד בין הסטוניות: אמה סטון (זוכת גלובוס הזה, הבאפט"א ואיגוד המבקרים) ולילי גלדסטון (זוכת גלובוס הזהב ואיגוד השחקנים). הסנטימנט, וגם רוב ההימורים, לצדה של לילי על הופעתה המהוללת ב"רוצחי פרח הירח". מבחינה פוליטית זה יהיה רגע נהדר, גם כשחקנית ילידית וגם כמישהי המגדירה את עצמה כחלק מקהילת הלהט"ב, מה גם שאמה סטון הצעירה כבר זכתה בעבר ("לה לה לנד"). גלדסטון עבדה מאוד קשה בעונה הזו, הופיעה בהרבה מקומות, וכל דיווח משטיח אדום או מטקס מקדים רק נגנב ממנה יותר ויותר. רמת האהדה אליה עצומה.
לא אוכל לדבר בשם עופר, אבל על אף שזה סיכון, אני הימרתי על סטון כי אני חושב שהמצביעים הבינלאומיים פחות מחוברים לנראטיב האמריקאי של גלדסטון, מה גם שגודל התפקיד שלה עלול לקחת ממנה קולות. אבל, ואין לי בעיה להודות בזה, זוהי משאלת הנפש שלי שהכריעה את הכף. מה גם שלדעתי – וזה אחד הוויכוחים הכי ערים של העונה – גלדסטון היא בכלל שחקנית משנה.

שחקן המשנה הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור דאוני – אופנהיימר גוסלינג – ברבי ססה – נשארים לחג
עופר דאוני – אופנהיימר גוסלינג – ברבי מלטון – מאי דצמבר

ב-2008, אותה השנה שבה "האביר האפל" של נולן שינה את המשחק האוסקרי, רוברט דאוני ג'וניור היה גם הוא חלק קריטי מהנוף. לא רק שהוא צבר את מועמדות השנייה לאוסקר ("רעם טרופי") והפסיד לשחקן של נולן (הית' לדג'ר), הוא גם משך להצלחה עצומה את "איירון מן" שלימים יתחיל את היקום המשותף של דיסני-מארוול. עכשיו דאוני חובר אל נולן בסערה מושלמת שכנראה תעניק לו את האוסקר ותסגור סופית את היותו אחת האושיות ההוליוודיות הגדולות ביותר של האלף החדש.
אם מרפי ודאוני יזכו, זו תהיה הפעם הראשונה מאז "מועדון הלקוחות של דאלאס" לפני עשור בדיוק, בו שני פרסי המשחק הגבריים הולכים לאותו הסרט. אם "אופנהיימר" עושה סרט-שחקן-שחקן משנה, לדעתי זאת הפעם הראשונה מאז "בן-חור" ב-1959.

שחקנית המשנה הטובה ביותר

הימור בחירה אישית הייתה צריך להיות כאן
אור רנדולף – נשארים לחג רנדולף – נשארים לחג מור – מאי דצמבר
עופר רנדולף – נשארים לחג רנדולף – נשארים לחג פוי – כולנו זרים

אחד הדברים המשונים ביותר של העונה היה רשום על שמה של ד'אוויין ג'וי רנדולף והופעתה ב"נשארים לחג". האישה הזו לא הפסידה אפילו פעם אחת, מייצרת סטרייק שכמותו לא ראינו הרבה מאוד זמן. זה מוזר לא בגלל שהיא לא ראויה – היא נפלאה ביותר וזו תהיה זכייה משובחת לשחקנית אדירה בתפקיד מצויין – אלא ש-2023 הייתה שנה טובה מאוד לשחקניות משנה וכולן פשוט נמחקו. הקונצנזוס הכל כך קיצוני הזה לגבי רנדולף מעיד קצת על העדריות של מחלקי הפרסים. לא באשמתה כמובן.

נשארים לחג

התסריט המקורי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אנטומיה של נפילה אנטומיה של נפילה חדר המורים
עופר אנטומיה של נפילה אנטומיה של נפילה אסטרואיד סיטי

פרס התסריט המקורי הוא מקום שאפשר לעמוד ולהתחבט בו זמן מה, בטח כאשר אין יותר מדי פרסים מקדימים והשנה יותר מתמיד ארע מקרה שמנע מאתנו להבין לאן הרוח נושבת:
במשך זמן מה נראה ש"ברבי" הוא המוביל אבל אז דבקה האקדמיה בתקנון שלה והעבירה אותו לפרס המעובד (בשונה משאר מחלקי הפרסים בעונה), על פניו מפנה את הדרך לזכייה של "נשארים לחג". עם זאת, ביום המועמדויות "אנטומיה של נפילה" הראה נוכחות חזקה עם תשומת לב שרק הצטברה עוד ועוד, אבל גם הפופולריות של "חיים שלמים" הלכה וגדלה. לצערינו ל"מאי דצמבר" כבר אין הרבה סיכוי בהתחשב בכך שזו מועמדותו היחידה של הסרט, כך שחוץ ממנו כולם די אופציה.

התסריט המעובד הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור מעשייה אמריקאית ברבי אלוהים אתה שם? זאני מרגרט
עופר אופנהיימר מסכנים שכאלה רוצחי פרח הירח

גם פה באמת שאפשר להתחבט שעות בלי להגיע לשום מסקנה. מצד אחד, "מעשייה אמריקאית" זכה בבאפט"א ובמספר פרסי כתיבה נוספים (ספיריטס, איגוד המבקרים ועוד) עם תמיכה מפתיעה מצד האקדמיה (שחקן משנה, מוזיקה מקורית). מצד שני, "אופנהיימר" סופר פופולרי, לקח על עצמו מלאכת עיבוד קשה להפליא והוא יכול ליצור מצב של סוויפ בסדר גודל של "נער החידות ממומבאי"; מצד שלישי, "ברבי" לא התחרה מול השניים האלו כי העונה תפסה ממנו תסריט מקורי, והחיבה וההערכה אל הסרט ויוצריו (גרטה גרוויג ובעלה נואה באומבך) בהחלט יכולה להביא אותו לניצחון.
"מסכנים שכאלה" ו"אזור העניין" כנראה נחים בתחתית ההצבעה. אבל לעולם לא נדע.

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אנגליה – אזור העניין יפן – ימים מושלמים גיאורגיה – אזרח קדוש
עופר אנגליה – אזור העניין גרמניה – חדר המורים טורקיה – על עשבים יבשים

זו הפעם הרביעית מתוך חמש שנים בה סרט מהקטגוריה הבינלאומית מתמודד גם בקטגורית הסרט הטוב ביותר, אחרי "רומא", "פרזיטים", "הנהגת של מר יוסוקה" ו"במערב אין כל חדש". כולם זכו. לכן סבירות כמעט מוחלטת שהדאבל השנתי, זה של "אזור העניין", ימשיך את השרשרת. למזלה של אנגליה, צרפת הטפשונים לא הגישו לכאן את "אנטומיה של נפילה" (הם בחרו ב"הקדירה" במקום) וסללה לה דרך לניצחון די בטוח.

הצילום הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אופנהיימר רוצחי פרח הירח אזור העניין
עופר אופנהיימר מסכנים שכאלה אזור העניין

הפעם האחרונה שאותו הסרט זכה גם בצילום וגם בפרס הגדול הייתה ב-2014 עם "בירדמן", אבל באמת ש"אופנהיימר" גדול מכדי לחשוב שתהיה תוצאה אחרת. אוסקר ראשון להויטה ואן הויטמה האגדי, ובתקווה שיהיו עוד בהמשך. אם ייתכן מהפך זה כנראה מצדו של ענק נוסף, רודריגו פרייטו של "רוצחי פרח הירח", אבל זה באמת לונג-שוט.

אנטומיה של נפילה

העריכה הטובה ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אופנהיימר אנטומיה של נפילה בריכת האינסוף
עופר אופנהיימר אנטומיה של נפילה חיים שלמים

כל מועמדי העריכה הם גם הבולטים לפרס הסרט, אבל בהתחשב במורכבות ובאורכו של הסרט הערוך ביותר של השנה "אופנהיימר", קשה להמר על משהו אחר מעבר לניצחונה של ג'ניפר ליים.
האירוניה היא שליים פרצה לסצנה ב-2012 בזכות סרטם של גרטה גרוויג ונואה באומבך, "פרנסס הא". זמן טוב להזכיר שסרטם הנוכחי, "ברבי", לא מועמד לעריכה. אולי הם היו צריכים להישאר איתה…

עיצוב התלבושות הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור מסכנים שכאלה מסכנים שכאלה אסטרואיד סיטי
עופר ברבי מסכנים שכאלה אסטרואיד סיטי

קטגוריות עיצוב התלבושות והעיצוב האומנותי הן הטלת מטבע. חישבתי, בדקתי, השוויתי, בחנתי, ופשוט אין שום דרך להגיע למסקנה מוחלטת – או "מסכנים שכאלה" או "ברבי". ייתכן וזה יהיה תקו, אני באמת לא זוכר כזה חוסר החלטיות שלי בהימורים.
הדבר היחיד שגורם לי לפקפק בעצמי הוא שהסרט הקודם של לנתימוס, "המועדפת", שדי הייתי בטוח שיזכה פה, הפסיד לבלוקבאסטר הפנטזיה "הפנתר השחור".

העיצוב האומנותי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור מסכנים שכאלה רוצחי פרח הירח אסטרואיד סיטי
עופר מסכנים שכאלה מסכנים שכאלה  אסטרואיד סיטי

האמת היה שיש לי רקורד די מפוקפק בהימורי פרס העיצוב האומנותי, אז ייתכן ש"ברבי" באמת ייקח. אני, כמו כל בן אדם עם עיניים, אהיה שמח משתי האופציות.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אופנהיימר מסכנים שכאלה אזור העניין
עופר אופנהיימר מסכנים שכאלה הילד והאנפה

עוד מקום בו "אופנהיימר" אמור לקחת בלי הרבה מאמץ. יש מעט מאוד הפתעות בתחום המוזיקה של האוסקר, ועם החיבה לכל תחומי הסרט הזה – במיוחד המוזיקלי – כנראה שלודוויג גוראנסון בדרך לזכייתו השנייה אחרי "הפנתר השחור".

השיר המקורי הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור ברבי ברבי
עופר ברבי ברבי וונקה

בשביל הפרוטוקול, גם עופר וגם אני מהמרים שהשיר של בילי אייליש ופיניאס יזכה, כאשר משאלת הלב שלנו היא דווקא "אני רק קן". בכל זאת, הרגע הטוב ביותר בקולנוע של 2023 אם אתם שואלים אותי.

הסאונד הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אופנהיימר אזור העניין ג'ון וויק 4
עופר אופנהיימר אזור העניין

ההרפתקנים חושבים שאולי עוד "אזור העניין" יוכל לעשות מהפך, אבל זה כנראה בכיס של "אופנהיימר".

אזור העניין

האפקטים החזותיים הטובים ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור היוצר שומרי הגלקסיה 3 אופנהיימר
עופר גודזילה מינוס אחת חברת השלג

לעולם לא אדע מה גרם לענף האפקטים להשמיט את "אופנהיימר" עוד בשלב המוקדמות. בהחלט אחת ההחלטות המוזרות ביותר של האקדמיה השנה. אם היה פה, לא רק שהיה משווה את שיא המועמדויות של "הכל אודות חווה", "טיטניק" ו"לה לה לנד" אלא גם היה ניצב בראש טבלאות ההימורים. אבל זה כבר לא יקרה, ולכן נשאלת השאלה מה בכל זאת יזכה.
שני המובילים בהימורים הם "היוצר" שהיה כישלון קופתי, ו"גודזילה מינוס אחת" שהגיע מיפן. זה בהחלט יכול להיות כל אחד מאלו. אני הלכתי על הראשון בגלל החיזוק מענף מעצבי הסאונד שהביא לו מועמדות נוספת, ומפתיעה למדי. על פניו זה גם אומר ש"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון" יכול לעשות את זה. ואולי "נפוליאון" בעצם, כי גם לו מועמדות לעיצוב אומנותי?
במילים אחרות – אין לנו מושג. לכל אחד מהמועמדים יש קייס, והתוצאה יכולה להיות על חודו של קול.

סרט אנימציה באורך מלא הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור הילד והאנפה חלום של רובוט צבי הנינג'ה: טירוף המוטנטים
עופר הילד והאנפה הילד והאנפה

אולי מיאזאקי ייקח אוסקר שני על הסרט "הלגמרי אחרון שלו זהו נגמר אני הולך אני הולך אה לא רגע עזבו את זה כנראה יש עוד אחד" ואולי עולם היקומים של ספיידרמן ימשיך את סטרייק הזכיות שלו. בשיא הכנות, מהרגע ש"צבי הנינג'ה" נשמט מהרשימה אני איבדתי עניין בקטגוריה הזו.

סרט תיעודי באורך מלא הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור 20 ימים במריופול
עופר 20 ימים במריופול 20 ימים במריופול

גם פה מדובר במרוץ פתוח לחלוטין שיכול ללכת לכמה מקומות. כרגע "20 ימים במריופול" הוא המדובר והמוערך ביותר, אבל "בובי ויין" או "הזיכרון הנצחי" יכולים לעקוף.

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור המאסטרו חברת השלג להעיר את השד
עופר המאסטרו גולדה

כמו כמעט תמיד, הסרט עם הכי הרבה איפור ייקח את הפרס. השנה אין מאופר יותר מברדלי קופר ב"המאסטרו", מה גם שהמועמדות לפרס משחק ראשית תמיד עוזרת. טראומת "העיניים של תמי פיי" לא מרפה.

מאסטרו

הסרט הקצר הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור אדום לבן וכחול
עופר הסיפור המופלא של הנרי שוגר

אין ספק שהמועמד הכי גדול פה הוא ווס אנדרסון על "הסיפור המופלא של הנרי שוגר", מה גם שיש לו את התמיכה של נטפליקס. אירוניה גדולה בהתחשב בכך שהאקדמיה חסמה לגמרי את הסגנון האנדרסוני של "אסטרואיד סיטי" מהקטגוריות המרכזיות לטובת "נפוליאון".
שמות גדולים עוזרים מאוד בקטגוריה הזו. ועדיין, גם נושאים "חשובים" מביאים לתוצאות, אז אני הולך על הפלות לא חוקיות.

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור מכתב לחזיר
עופר 95 חושים  מכתב לחזיר

בהתחלה נראה שטל קנטור ו"מכתב לחזיר" די מובילים, אבל לאחרונה אנשים התחילו לגלות את "המלחמה נגמרה" והגיעו כולם יחד למסקנה שזה סרט כל כך גרוע, שהוא בטוח לוקח את הפרס. הציניות עוזרת לנו לשרוד את זה, אין מה לעשות.

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר

הימור בחירה אישית היה צריך להיות כאן
אור חנות התיקונים האחרונה
עופר חנות התיקונים האחרונה חנות התיקונים האחרונה דב

או משהו. אני מניח.

אנחנו נתכנס פה שוב החל מתחילת הטקס ללייב-בלוגינג המסורתי, אז ראו עצמם יותר ממוזמנים. דרך טובה להעביר את הזמן.