• כחום הגוף
  • אוסקר 2023/24: הטקס בסיקור חי
  • אוסקר 2023/24: מהמרים על הזוכים
  • מאהבת, מטרידנית, רוצחת
  • אוסקר 2023/24: דירוג כל הסרטים המועמדים
  • אוסקר 2023/24: איך הלך עם ההימורים המוקדמים
  • אוסקר 2023/24: רשימת המועמדים המלאה

כרטיסים ל״52 ימי שלישי״ בשיתוף TLVFest והקרנות סריטה הקרובות

21 באוקטובר 2014 מאת אורון שמיר

רצה הגורל והצטברו כמה אירועים משמחים בלו״ז החודשי של הבלוג, אז רצינו לשתף. אחד הוא אירוע סריטה לכל דבר ועניין, האחר הוא צ׳ופר בדמות כרטיסים לסרט שמוקרן מסחרית, ויש גם הקרנה מיוחדת שאני קשור אליה אבל הבלוג לא. נתחיל עם המנה העיקרית דווקא – חלוקת כרטיסים לסרט ״52 ימי שלישי״ (Fifty-Two Tuesdays). סרטה העלילתי הראשון באורך מלא של היוצרת האוסטרלית סופי הייד, על פי תסריט שלה ושל מתיו קורמק, הוקרן בקיץ במסגרת TLVFest, הלא הוא הפסטיבל התל-אביבי לקולנוע גאה. הוא עשה זאת לאחר שגרף פרסים כמעט בכל מקום בו הוצג, בין אם אלה הפסטיבלים של סאנדנס (פרס הבימוי), ברלין (דב הקריסטל) או ממש לאחרונה גם בטורונטו (פרס הביכורים).

בראותו כי טוב, החליט המנהל האמנותי של TLVFest, יאיר הוכנר, החלטה שאני לא בטוח אם היא תקדימית אז בואו נלך רק על נדירה ואמיצה – הפסטיבל מפיץ כעת את הסרט באופן מסחרי בסינמטק ת״א. לא דרך גוף הפצה גדול ומוכר, או אפילו קטן ונישתי, אלא הפצה ישירה של פסטיבל קולנוע שכל-כך מאמין בסרט עד כי הוא קנה את הזכויות שלו ומעוניין לחלוק אותו עם קהל רחב ככל שמתאפשר. בראותנו כאן בבלוג את המהלך הראוי לפרגון, ובתוספת דברי השבח שכתב עופר עת צפה בסרט המדובר בפסטיבל, החלטנו במשותף עם הוכנר ופסטיבלו לצרף את קוראי וקוראות סריטה לחגיגה בצורת חבר מביא חבר. כלומר, במהלך השבוע הראשון של הסרט באקרנים (23-30 באוקטובר) יתאפשר מבצע 1+1 בהצגת הקופון המצורף בהמשך הפוסט. אפשר להדפיס אותו, להציג לקופות הסינמטק את טלפונכם ובו פתוח הפוסט הזה, או להמחיז בפנטומימה. מצידי אפשר גם פשוט להגיד ״באנו מסריטה, אפשר שני כרטיסים במחיר של אחד?״. העיקר שתגיעו.

הסרט מתאר שנה אחת, ומכאן 52 ימי השלישי, בחייהן של אם ובת. שתיהן עוברות שינויים גדולים, בין אם זו בת העשרה המצויה בשלב מכריע בהתבגרות המינית שלה ומוצאת נער ונערה השותפים לסקרנותה, ובין אם מדובר באשה שהביאה אותה לעולם וכעת מבקשת להפוך לגבר – להפסיק להיות ג׳יין ולהתחיל להיות ג׳יימס, עם זריקות הורמונליות וניתוחים מורכבים. ההחלטה של האם גורמת לנתק בין השתיים, שמבטיחות זו לזו לשמור על קשר פעם בשבוע, באותם ערבי שלישי, במשך השנה שתיקח לאם להפוך לאב. הסרט עצמו צולם במשך שנה גם כן, ומתעד את השינויים שעוברים על הדמויות והשחקניות כאחד, למרות שהינו עלילתי לחלוטין. בעיקר הערכתי בסרט את האיזון, את הצגת המשפחה הזו כמשפחה נורמלית עם בעיות נורמטיביות בעיקרן, אבל תוך התייחסות מפורטת למצב הבלתי רגיל מבלי לשפוט ועם המון יכולת לגעת בקהל, כל קהל שהוא. לכן אשמח לראות אותו מצליח ולנסות לתרום להצלחתו בעזרת המבצע הנ״ל. אחרי הקפיצה – הקרנות סריטה הבאות בתור.

אני כמובן מזכיר את המפגש הבא שלנו בסדרת ״סרטים מחוץ לזרם״ בשיתוף עם קולנוע לב – הקרנת הסרט ״רובר״ (The Rover), חלק מיבול פסטיבל ירושלים האחרון ולאחר מכן גם פסטיבל אוטופיה. עכשיו יש גם דף אירוע פייסבוקי שיזכיר במקומי, אבל בכל זאת אכתוב שהמפגש יתקיים ביום שישי הקרוב, ה-24.10, בשעה 11:30 באולם 2 של קולנוע לב תל אביב (דיזנגוף סנטר). כרטיסים ניתן להזמין מראש באתר של קולנוע לב. הנה חמש סיבות שאני יכול לחשוב עליהן לצפייה בסרט הזה יחד איתנו:

* הבמאי הוא דייויד מישוד, מטאור אוסטרלי שחתום על ״ממלכת החיות״ מ-2010. סרט הביכורים שלו נחל הצלחה מרהיבה ולדעתי מעניין לראות כיצד הוא מתמודד עימה ועם מכשול הסרט השני. רמז: הוא עושה זאת בהצלחה יתרה.

* בסרט מככב גאי פירס, תמיד סיבה בפני עצמה לצפות בסרט עבורי, ולצידו רוברט פטינסון. לא עוד ״ההוא מ״דמדומים״ אלא שחקן מוכח שנותן כאן את ההופעה המעולה בקריירה המתפתחת שלו. רבים וטובים לא זיהו אותו, ולדעתי זה לא בגלל המראה המוזנח אלא בעיקר בזכות תפקיד דרמטי משובח.

* עלילת הסרט משתרעת על פני ערבות אוסטרליה הצחיחות, שמצטלמות מדהים בעדשותיה של נטשה ברייר. אני לא חושב שאני מכיר מספיק צלמות ממין נקבה, שכן הן נדירות אפילו יותר מבמאיות, אבל ברייר היא אחת הצעירות והמצטיינות שבהן לפי דעתי, עם רזומה שכולל את ״ילד/ה״, ״חלב הצער״, ״בעיר של סילביה״ ו״פריז פינת ניו יורק״.

* העלילה והמבע הקולנועי מערבבים יחד מגוון ז׳אנרים וסגנונות לקוקטייל חגיגי וקודר כאחד, בין אם המערבון על שלל גלגוליו, מותחן הפשע בצורתו החשופה ביותר ואפילו אלמנטים של דרמה משפחתית ורגעים ששמורים כנראה רק לקולנוע האוסטרלי שגדל על ברכי ״מקס הזועם״.

* אנחנו (אור, עופר ואני) נהיה שם בתום ההקרנה כדי לשוחח אתכם על כל זה ועוד. תבואו?

The-Rover-8

כדי לסגור את החודש כמו שצריך, איידע בדבר הקרנת ״מתחת לעור״ במסגרת מועדון המבקרים של סינמטק ירושלים ופורום מבקרי הקולנוע בישראל. זה קורה ביום חמישי ה-30.10 בשעה 20:30, במסגרת מועדון הקרנות חודשי וירושלמי, בו שני מבקרי קולנוע מדברים על סרט אחד. הפעם הצמד יהיה דורון פישלר מ״עין הדג״ ועבדכם הנאמן, ועל סרטו של ג׳ונתן גלייזר בו סקרלט ג׳והנסון מפתה גברים בסקוטלנד האפרפרה כבר כתבנו מספיק, הלא כן? כמו ״רובר״, גם הוא נחשף לראשונה בפסטיבל ירושלים והמשיך אחר-כך לפסטיבל אוטופיה, שם גם זכה במסגרת התחרות הבינלאומית. צפיתי בו לפני חצי שנה בהקרנה מקדימה והוא ממאן לעזוב את ראשי וחלומותיי/סיוטיי, אז יהיה מעניין לראות איך יגיב אליו הקהל הירושלמי, שתמיד תענוג לשוחח עימו (או לפחות כך היה בשני ביקוריי הקודמים בבירה).

ואם כבר הזכרתי את הדג האדום והקרנות מיוחדות, אסיים בפרגון לחברים ללא קשר לסריטה – ביום חמישי הקרוב, ה-23.10, תתקיים בסינמטק חולון הקרנה של ״הפשיטה 2״ (The Raid 2: Berandal) ביוזמת ״עין הדג״. מי שציפו לסרט האקשן האינדונזי-גרנדיוזי ופספסו את ההקרנה הבודדת שלו בפסטיבל ירושלים ודאי כבר הקליקו על הקישור כדי להזמין כרטיסים. אלה שהיו בהקרנה, כמוני למשל, ודאי כבר זוממים על מימוש הצפייה הנוספת שלהם ושלהן. אז הנה, ההזדמנות הגיעה. אל תתנו לה לחמוק.

לסיום, קצת טיזינג קל עד בינוני לקראת נובמבר, שיהיה גדוש בהקרנות סריטה מכל מיני סוגים: מלבד מפגש מספר שלוש בסדרת ״סרטים מחוץ לזרם״ (זהות הסרט ותאריך יימסרו בהמשך, עוד סיבה להגיע למפגש השני), צפו לעוד שלושה אירועים הקשורים לסריטה במהלך החודש הבא. ארמוז רק שבשניים מהם נצא מגבולות תל אביב אל עבר הלא נודע, והאחר מתוכנן להיות חינמי. מקווה שלא בלבלתי.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.