פרסי אופיר 2014: המועמדים !
12 באוגוסט 2014 מאת אור סיגוליאחרי שפתחנו את העונה, אחרי שדיברנו על האנדרדוגים המשמעותיים, ואחרי שהרכבנו לעצמינו את פרסי האופיר הפרטיים שלנו – הגיע הזמן למשחק האמיתי.
ממש עכשיו הוכרזו כל המועמדים לפרסי הקולנוע הישראלי לשנת 2014, ע"ש שייקה אופיר ז"ל.
פרס למפעל חיים יוענק לשחקן, במאי, מפיק, תסריטאי ואושיית הקאלט של הקולנוע הישראלי – לא אחר מאשר יהודה ברקן.
הרבה הפתעות היו השנה. בראש ובראשונה – "יונה", שהוכיח שלניר ברגמן יש חיבה גדולה באקדמיה, אם מישהו חשב אחרת. עם זאת, הסרט נעדר מקטגוריות בולטות אחרות כמו תסריט או שחקן משנה (תום חגי, מישהו??).
"מיתה טובה" מועמד לכל אחת מהקטגוריות, להוציא את עיצוב התלבושות. אבל אם יש משהו שאנחנו זוכרים מ"העולם מצחיק" הוא שזה לא אומר כלום.
"גט" מועמד בכל הקטגוריות מלבד שחקנית המשנה, ופרס הצילום, אליו לא היה כשיר.
וכמובן, כמו תמיד – אין אף סרט ממסלול הפרינג' באף אחת מהקטגוריות שאינו "הסרט". נו, באמת…
שימו לב גם שקטגוריית הסרט, הבימוי והעריכה זהות במועמדיויתיהן.
ובנימה משמחת – המון גיבורי "שמע נא תחינתי" שלנו מצאו את דרכם פנימה: נווה צור (שחקן), אדם קלדרון (תלבושות), נדב הקסלמן (צילום), יעקב זאדה-דניאל (שחקן משנה). שמחים בשמחתכם, ומקווים שאולי – רק אולי – תרמנו.
בולטיהם בהיעדרם בלי מועמדויות כלל: "הרחק מהיעדרו", "פנסיון פראכט", "עלים אדומים", "שושנה חלוץ מרכזי", "הקפות", "זינוק בעלייה", "אנשים כתומים" ו"התאבדות".
להשלמת התמונה ולקצת סדר, קראו גם את ההיסטוריה והטריוויה של מועמדי השנה.
הסרט הטוב ביותר:
"אפס ביחסי אנוש" – אילון רצ'קובסקי, יוסי עוזרד, גיא יקואל, יוחנן קרדו
"את לי לילה" – חיים מקלברג, אסתי יעקב-מקלברג, יגאל מוגרבי, משה אדרי, לאון אדרי
"גט: המשפט של ויויאן אמסלם" – שלומי אלקבץ
"יונה" – חיליק מיכאלי, תמי ליאון, אברהם פרחי, משה אדרי, לאון אדרי
"מיתה טובה" – חיים מקלברג, אסתי יעקב-מקלברג, טליה קלינהנדלר, אסנת הנדלסמן-קרן, משה אדרי, לאון אדרי
מסלול פרינג': "האם זה אתה" – דני מנקין
הבימוי הטוב ביותר:
אסף קורמן – "את לי לילה"
טל גרניט ושרון מימון – "מיתה טובה"
טליה לביא – "אפס ביחסי אנוש"
ניר ברגמן – "יונה"
רונית ושלומי אלקבץ – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
ארבעה גברים ושלוש נשים מועמדים לחמשת פרסי הבימוי. חמש מתוך חמש עם הסרט. זה אומר מירוץ פתוח בין "גט", "אפס ביחסי אנוש" ו"מיתה טובה".
ניר ברגמן עם סטרייק מדהים של שלוש מועמדויות עם שלושה סרטים בפילמוגרפיה.
השחקן הראשי הטוב ביותר:
תאופיק ברהום – "ערבים רוקדים"
יוסי מרשק – "מנפאואר"
מנשה נוי – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
נווה צור – "עמק"
זאב רווח – "מיתה טובה"
השחקנית הראשית הטובה ביותר:
דאנה איבגי – "אפס ביחסי אנוש"
רונית אקלבץ – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
לירון בן-שלוש – "את לי לילה"
שירה האס – "פרינסס"
נעמי לבוב – "יונה"
לבנה פינקלשטיין – "מיתה טובה"
היה לנו ברור שיהיו פה יותר מחמש מועמדות, ועדיין קשה להיפרד מכמה נהדרות שהיו ראויות לא פחות. אבל זה טבע החיה.
שחקן המשנה הטוב ביותר:
אלישע בנאי – "תפוחים מן המדבר"
ששון גבאי – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
אילן דר – "מיתה טובה"
יעקב זאדה-דניאל – "את לי לילה"
מיכאל מושונוב – "ערבים רוקדים"
שחקנית המשנה הטובה ביותר:
דאנה איבגי – "את לי לילה"
ריימונד אמסלם – "תפוחים מן המדבר"
שני קליין – "אפס ביחסי אנוש"
עליזה רוזן – "מיתה טובה"
נלי תגר – "אפס ביחסי אנוש"
דאנה איבגי שוב עושה דאבל-דיפ אחרי 2010 אז הייתה מועמדת על "כלת הים" ו"היו לילות". ריימונד אמסלם חוזרת לאופיר שנה שנייה ברציפות, אחרי שבשנה שעברה הייתה מועמדת פעמיים לפרס השחקנית ("פלסטלינה" ו"כידון"). היא נותנת פייט ראוי לרותם זיסמן-כהן על תואר "מריל סטריפ של האופיר".
התסריט הטוב ביותר:
טליה לביא – "אפס ביחסי אנוש"
לירון בן שלוש – "את לי לילה"
נדב לפיד – "הגננת"
רונית ושלומי אלקבץ – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
שרון מימון וטל גרניט – "מיתה טובה"
ארבע תסריטאיות מועמדות, שנת שיא. זה אומר שאלא אם נדב לפיד יזכה, זו תהיה השנה השנייה בתולדות האופיר בו את הפרס תיקח תסריטאית ולא תסריטאי.
הצילום הטוב ביותר:
עמית יסעור – "את לי לילה"
זיו ברקוביץ' – "בורג"
שי גולדמן – "הגננת"
טובי הוכשטיין – "מיתה טובה"
נדב הקסלמן – "לוויה בצהריים"
גולדמן מועמד כבר פעם רביעית ברציפות ("השוטר", "התחלפות", "פלסטלינה" ועכשיו). יסעור מועמד בפעם השנייה אחרי "הנותנת".
העריכה הטובה ביותר:
אריק להב לייבוביץ' – "אפס ביחסי אנוש"
שירה הוכמן ואסף קורמן – "את לי לילה"
ג'ואל אלכסיס – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
איילה בנגד – "יונה"
עינת גלזר-זרחין – "מיתה טובה"
גלזר-זרחין ממשיכה להיות מכונת אופירים, ואחת היוצרות עם הכי הרבה מועמדויות בהיסטוריה, עם כבר מעל ל-15 מועמדויות.
אריק להב לייבוביץ' מועמד בפעם השלישית ברציפות ("ההתחלפות", "שש פעמים" ועכשיו) וגם אסף קורמן משווה ("המשגיחים" ו"מי מפחד מהזאב הרע").
העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
רון (זיק) זיקנו – "אפס ביחסי אנוש"
ערד שאואט – "בורג"
אבי אביבי – "יונה"
כרמלה סנדרסון – "לוויה בצהריים"
ערד שאואט – "מיתה טובה"
יואל הרצברג – "ערבים רוקדים"
ערד שאואט במועמדות כפולה ומשמחת. הוא זכה בשנה שעברה עם "מי מפחד מהזאב הרע". הרצברג היה מועמד לפני שנתיים עם "העולם המצחיק".
עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
לי אלמביק – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
מיכל דור, ענבל רוזנטל – "יונה"
לאורה שיים – "לוויה בצהריים"
אדם קלדרון – "פרחים של מרציפן" (יש!!!)
דני בר שי, אביטל טלי אסקרי – "תפוחים מן המדבר"
אלמביק מועמדת בפעם הרביעית ברציפות ("הנותנת", "העולם מצחיק", ו"מפריח היונים" עליו גם זכתה). שיים הייתה מועמדת שנה שעברה בזכות "מקום בגן עדן" ומאחוריה היסטוריה ענפה ומרהיבה של מועמדויות וזכיות.
קלדרון מועמד בפעם השלישית בשנתיים האחרונות, אחרי שבשנה שעברה היה מועמד על העיצוב האומנותי ועיצוב התלבושות של "שש פעמים".
המוזיקה הטובה ביותר:
רן בגנו – "אפס ביחסי אנוש"
דקלה, שאול בסר – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
אבי בללי – "יונה"
אבי בללי – "מיתה טובה"
ישי אדר – "פרינסס"
אבי בללי הוא הכפול של הקטגוריה הזו.
הסאונד הטוב ביותר:
אשי מילוא, איציק כהן – "אפס ביחסי אנוש"
איציק כהן, תולי חן – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
אביב אלדמע – "הגננת"
אביב אלדמע – "מיתה טובה"
גיל תורן – "ערבים רוקדים"
עוד קטגוריה עם דאבל מועמד כפול שניים (כן, זה אפשרי) – אביב אלדמע ואיציק כהן.
האיפור הטוב ביותר:
מאיה גרסטל – "אפס ביחסי אנוש"
קרין גבע – "את לי לילה"
זיו קטנוב – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
קרין גבע – "יונה"
אורלי רונן – "מיתה טובה"
קטגוריה אחרונה של דאבל, ברשותכם, קרין גבע.
הליהוק הטוב ביותר:
אורית אזולאי – "אפס ביחסי אנוש"
יובל אהרוני – "גט: המשפט של ויויאן אמסלם"
לימור שמילה – "יונה"
מיכל קורן – "מיתה טובה"
אסתר קלינג – "פרינסס"
הסרט התיעודי הטוב ביותר:
"אדם הגון" – ונסה לאפא
"היה שלום פטר שווארץ" – סער יוגב, נעמי לבארי, יעל ראובני
"הנסיך הירוק" – נדב שירמן, עמרי עוזרד
״משפטי חיים" – נורית קידר, ירון שני
״תקופת מבחן" – אילנית באומן, עהב שנהר, אביגיל שפרבר
הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
"גינת עדן" – אבי בוחבוט, יהודית כהנא
"השדכנית" – ברק הימן, דני ווסרמן
"כופר נפש" – אסנת טרבלסי, גלית כחלון, קרן שעיו
"רקדנית, עמוד וסרט" – ישרי (ישראל) הלפרן
"שבעת מדורי הגיהנום של הדיור הציבורי" – דפנה פרנר, שי אינס, דורון צברי
הסרט הקצר הטוב ביותר:
"אלוהים יקר" – שמי שינפלד, עמיתן מנלזדון, ארז תדמור, גיא נתיב
"דפיקה בדלת" – אורן רוגובין, אלירן אליה
"הביקור" – ענבר חורש
"הרי אני… הרי אתה…" – דקלה ג'יקה אלקסלסי
"פריז על המים" – רותם עלימה, הדס איילון
סיכום מועמדים:
"מיתה טובה" – 14
"אפס ביחסי אנוש" – 12
"גט" – 12
"את לי לילה" – 9
"יונה" – 9
"ערבים רוקדים" – 4
"הגננת" – 3
"לוויה בצהריים" – 3
"פרינסס" – 3
"תפוחים מן המדבר" – 3
״בורג״ – 2
"אדם הגון" – 1
"אלוהים יקר" – 1
"גינת עדן" – 1
"דפיקה בדלת" – 1
"האם זה אתה" – 1
"הביקור" – 1
"היה שלום, פטר שווארץ" – 1
"הנסיך הירוק" – 1
"הרי אני… הרי אתה…" – 1
"השדכנית" – 1
"כופר נפש" – 1
"מנפאואר" – 1
"משפטי חיים" – 1
"עמק" – 1
"פרחים של מרציפן" – 1
"פריז על המים" – 1
"רקדנית, עמוד וסרט" – 1
"שבעת מדורי הגיהנום של הדיור הציבורי" – 1
"תקופת מבחן" – 1
נווה צור חייב לזכות בשחקן ראשי , משחק מושלם בסרט "עמק"
שכחתם את פרס ההישגים המקצועיים לאלי ירקוני
גאה בהישגי תלמידי – לי אלמביק ואדם סנדרסון.
בסרט התיעודי – רק גינת עדן .. סרט ממש טוב
אתה מתכוון לגינת עדן (על הנערות הדתיות בסיכון) או לגן עדן (על הסחנה) שהיה מועמד בשנה שעברה?
תיקון חשוב… בקטגוריית הסאונד יש שני דאבלים… איציק כהן מועמד על גט ועל אפס ביחסי אנוש..
תוקן. תודה על תשומת הלב.
לטעמי, האכזבה הכי גדולה היא ששרית לארי לא מועמדת על 'הגננת' לפרס השחקנית
ההפתעה הכי גדולה היא המועמדות של אלישע בנאי כשחקן משנה – הוא אמנם חביב למדי, אבל היו אלטרנטיבות ראויות הרבה יותר
[שני תיקונים: בקטגוריית הבימוי, אלקבץ היו מועמדים בעבר על 'שבעה'. ובסיכום המועמדויות בסוף הפוסט, שכחתם את 'פרחים של מרציפן' עם מועמדות אחת]
תבורך.
שמח על ההכרה בשחקני ״מנפאוור״ ו״תפוחים מן המדבר״, שמאוד אהבתי השנה, וחששתי שיילכו לאיבוד מול התותחים הכבדים.
אגב, חלק מהמועמדויות גורמות לי לתהות האם הן התבססו באמת על צפייה בסרטים. לצורך העניין, ל״פרחים של מרציפן״ הייתה הקרנה אחת בלבד, והוא הצליח לגרוף מועמדות בקטגוריית עיצוב התלבושות (לא ראיתי, וייתכן בהחלט שהסרט ראוי לכך ואף מגיע לו לזכות, אבל אין סיכוי שהמון חברי אקדמיה ראו אותו). לא מן הנמנע שתמיכת סריטה בסרט בקטגוריה זו סייעה.
בקשר לברגמן… כן, אפשר להגיד שזה מדהים (וזה אכן כך), אבל הוא ממש לא היחיד, יש יותר "מרשימים" לסידר 4 מ4 במועמדויות (2 זכיות), גם לזרחין יש את אותו הרקורד (בהסתיגות ל"לילסדה" שאז פשוט עדיין לא היו מועמדויות) ולגביזון בכלל 3 זכיות מ3. וזה רק אלו שעלו לי לראש תוך דקה-שניים.
נ.ב. ל"גט" גם "חסרה" מועמדות בעיצוב אמנותי.
ש"לילסדה" התחרה בהחלט היו מועמדויות. ושמי זרחין היה מועמד גם עליו
לא רק שבתקופת "לילסדה" היו מועמדויות, זרחין הפסיד ל"חולה אהבה משיכון ג'" שהיה חלק מהסטרייק של גביזון אותו זכרת 🙂
באותה שנה היו רק 3 מועמדויות במקום חמש בכל קטגוריה, כאשר רובן היו מאוכלסות על ידי "לילסדה", "חולה אהבה בשיכון ג'" ו"עץ הדומים תפוס" (סרט, בימוי, עריכה, עיצוב אומנותי, צילום, מוזיקה, פסקול, שחקנית משנה, תלבושות ותסריט).
שני הסרטים האחרים שקיבלו מועמדויות היו "לילה לבן" (שחקן) ו"שחקנים" (שחקנית, שחקן ושחקן משנה, שגם זכה).
תודה על התיקון, בחיפושי אחרי ידיעות על מועמדים משנים הראשונות (עד 1999, כולל) ולא מצאתי כמעט שום פיסת מידע… אפילו ניסתי לייצר קשר עם האקדמיה עצמה (למרבה ההפתעה קיבלתי תשובה, אבל משום מה, טענו שם שה"חמישיות"/שני סיבובי הצבעה היו, רק משנת 2000 והלך)… מקטעי עיתונות שונים מאותם השנים, הבנתי שעד שנת 1997 לא היו מועמדים, אז כנראה שגם זה טעות…
אם יש באפשרתוך לספק לי מידע יותר מדויק על השנים הללו (למעט 1997, לא מצאתי רשימת מועמדים מלאה), אשמח מאוד לקבל עזרה.
ושוב תודה!
מצחיק שאתה אומר את זה – בשבוע הבא (כנראה) יעלה פוסט שיענה לך בדיוק על השאלה הזו, עם עוד קצת מידע. תשאר בסביבה…
אם אני זוכר נכון – ומדובר על תקופה בה הייתי ממש ילד – עד 1996 כולל היו רק שלושה מועמדים בכל קטגוריה [צריך לזכור שהיו מעט סרטים שמתחרים] – לא היו מפרסמים אותם לפני הטקס באופן רשמי, אולי רק מודיעים למועמדים עצמם. מ97 פירסמו מראש את החמישיות אבל היה רק סבב הצבעה אחד, ככה שהיה קשר ישיר בין הסרט המוביל במועמדויות לסרט שזכה לבסוף]
גם אותי מסקרן לדעת מי היו המועמדים בשנים עברו. לדוגמא, ב94', עבור 'שחור' מי הייתה מועמדת כשחקנית משנה – גילה אלמגור או אורלי בן גרטי? איך האקדמיה התייחסה ל'חסד מופלא' ב92'? האם מילי אביטל בתפקידה הראשון בקולנוע, גברה על חנה מרון ב91'? ועוד זוטות מאין אלו…
למרבה הצער, אני יכול לענות לך רק על שאלה אחת מתוך אלו שהעלת: מילי אביטל ("מעבר לים") אכן גברה על חנה מרון ("זמן אמת") בשנת 1991. היא ניצחה גם את גילה שטרן ("עונת הדובדבנים") ואת חלי גולדנברג ("אבא גנוב 3"), בשנה בה היו ארבעה מועמדים בלבד.
בקשר ל"שחור" זה יחסית פשוט… בגלל שאז כמו היום (שוב, לא יאומן שלא משנים את החוקים במשך עשרות שנים) כל סרט יכל להגיש 4 מועמדים בסך הכל לקטגוריות המשחק, אז בן גירטי הייתה זאת שהמפיקים הגישו אותה כמועמדת מטעם הסרט בקטגוריית שחקנית המשנה.
אין הגבלה לכמות השחקנים שסרט יכול להגיש לקטגוריות המשחק. אפילו "מי מפחד מהזאב הרע" הגיש חמישה אנשים (גליקמן, קינן, אשכנזי, גראד, קלוגר).
אלו לרוב היוצרים שבוחרים רק שחקן אחד לכל קטגוריה, כדי שלא יבטלו זה את זה.
הערה קטנה, אמנם ככה זה גם מופיע במקור בפרסומים של האקדמיה, אבל זה קצת מוזר בסרטים הדוקומנטריים לכתוב קודם את שמות המפיקים ואז את שמות הבמאים. בסרטים עלילתיים נהוג שהמועמדות לסרט רשומה על המפיקים ולבמאים נשארת קטגורית הבימוי. בסרטים דוקומנטריים אין קטגוריה נפרדת לבימוי, ואולי בלי המפיק לא היה סרט או היה סרט מעט שונה, אך הסרט הוא בראש ובראשונה של הבמאי. גם להבדיל מרשימות האקדמיה לא ציינתם מי היה באיזה תפקיד ובדוקו הרבה פעמים יש כפילות, נגיד במקרה של ירון שני ונורית קידר קשה לדעת מהרשימה כאן מה היתה חלוקת התפקידים ביניהם (שניהם שותפים ליצירה ולהפקה במקרה הזה). אני אומר את זה דווקא מזווית של מי שבפרויקט שכרגע על הפרק עוסק בתחום של ההפקה.
גם בשנה שבה נראה שהדוקו יחסית מחוויר לעומת ההיצע העלילתי המעולה, אם מסתכלים על הרשימה הסופית של המועמדים לסרט התיעודי הטוב ביותר מעל 90 דקות רואים שהיתה שנה מאוד חזקה. אזכיר בקצרה את "משפטי חיים" המעולה שזה בירושלים בשנה שעברה, אהבתי את המורכבות בו ואת ההתעקשות להתקדם עם העריכה בקצב האיטי והביישני של נימר גיבור הסרט. "היה שלום פטר שווארץ" שזכה בחיפה באמת אחד היפים כפי שאור ציין, הסיבה היחידה שלא כתבתי עליו באריכות היא הפרשי השעות בין ישראל לגרמניה. ו"תקופת מבחן" זו יצירת מופת שאני מקווה שתקבל את הכבוד הראוי לה מעבר לזכייה בדוקאביב, לעיתים בסרטים אישיים מייחסים משקל מאוד גדול לסיפור ששוכחים שגם היה מי שהצליח או במקרה הזה הצליחה לתרגם אותו לסרט.
מבין הסרטים העלילתיים אני עדיין צריך להשלים כמה. אין ספק שזה מרשים כמה סרטים השנה נעים בין טוב למדהים. בגדול הרשימה הסופית די מאוזנת ומשקפת. אני חושב של"עמק" הגיעה יותר ממועמדות אחת, היו עוד קטגוריות מרשימות בסרט. היה לי חשש שההופעה של יעקב זאדה-דניאל יכולה להתפספס ושמחתי שהוא קיבל מועמדות. באופן אישי גם שמחתי מאוד שיוסי מרשק מועמד לשחקן הראשי בסרט שהיה אולי קל למצביעים לפספס את האיכויות שלו בין כל הסרטים, ותהיתי אם הוא מועמד ובסרט יש כזה קאדר רחב ומרשים של שחקנים מוכרים ולא מוכרים בדמויות המשנה איך זה ששלי בן שחר לא מועמדת על ליהוק. אני לא לגמרי אובייקטיבי בתהיה זו, אבל אני די בטוח שאור יסכים איתי.
בסרטים העלילתיים הקצרים, "פריז על המים" הוא פייבוריט מובהק. סרט נפלא וגם כזה שחברי האקדמיה הם בשבילו קהל אוהד פוטנציאלי [בוודאי אחרי שלל המועמדויות ל'מיתה טובה'].
'הביקור' יפה אך קצת פחות מגובש – החלק הראשון טיפה מופרך עלילתית, אבל בחלק השני יש כמה רגעים חזקים.
שלושת האחרים – מעניינים ועשויים במקצועיות- אך הם לא ממש סרטים שלמים, אלא יותר תרגילים קולנועיים ולכן הם פחות מותירים רושם.
שירה האס – שחקנית מלידה. כל כך מדוייקת, מלאת אופי ואישיות . מקצוענית באורח טבעי ומושלם. היא הפתעת השנה. היא שחקנית השנה. היא הראויה לפרס השחקנית בפסטיבל ירושלים , בו זכתה והיא המתאימה ביותר, בשל יחודיותה גם לפרס ״אופיר״ המכובד והמכבד. מגיע לה.
היי, תודה על הפוסט. תקנו לכם שם את המניין המגדרי של הבמאים והבמאיות המועמדים- טל גרניט היא אישה.
לא הבנתי איפה יש בעיה.
מימון, אלקבץ, ברגמן, קורמן – ארבעה.
לביא, גרניט, אלקבץ – שלוש.