• עשרה סרטים שכבר היו אמורים להיות קאלט בשלב הזה
  • דאבל דוקו: ״ראש העיר של סטוקטון״ ו״הספיד-קיוברים״
  • פרויקט מפסידי האוסקר לסרט הטוב ביותר: עונה 3
  • ״ידיים על ההדק״, סקירה
  • במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 19
  • The Assistant :מחכים לתרגום
  • בחזרה אל סרטי נעוריי: ״מלכודת עכברים״ של לין רמזי
  • אימת החודש - יולי 2020
  • ״אבא חייל בן״, סקירת נטפליקס תיעודית
  • ״חברים ישנים״, הסרט היחיד שביימה ג'ואן טיוקסברי
  • ״רומן גורלי״, סקירת נטפליקס

פודקאסט #8 – הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר: "האדם האחרון" של פ.וו. מורנאו

2 בפברואר 2013 מאת פבלו אוטין ועופר ליברגל

בפרק שעבר עסקנו בסרט החדש ביותר שברשימתו של נחמן המונה את הסרטים הטובים בכל הזמנים כפי שהתבקש למלא על ידי המגזין הבריטי לקולנוע "סייט אנד סאונד". כזכור, זה היה "סרט לבן" של מיכאל האנקה מ-2009. הפעם חזרנו אחורה בזמן עד לקצה השני של הרשימה ודיברנו על הסרט הכי ישן: סרטו האקספרסיוניסטי של פרידריך ווילהלם מורנאו "האדם האחרון" (Der letzte Mann), מ-1924; או כפי שהוא מוכר בארה"ב – "הצחוק האחרון" (The Last Laugh).

מעניין לעסוק בסרט הזה ממש אחרי "סרט לבן" , שכן בהרבה מובנים הסרטים האלה מחוברים, ולו רק בגלל המקורות הגרמניים. השיחה על "האדם האחרון" פותחת למעשה את טרילוגיית השיחות שלנו על שלושת הסרטים האילמים שנחמן בחר ("האדם האחרון", "הפאסיון של ז'אן ד'ארק" ו"נפוליאון") – ולמרות שאנו מודעים לכך שהרבה אנשים מתקשים לראות כיום קולנוע אילם, החלטנו להקדיש פודקאסט נפרד לכל אחד מהסרטים, בתקווה שזה יעודד לראות את מי שעדיין לא ראה; ואלה שכן ראו, יוכלו לקבל מבט נוסף על הסרט.

מכיוון שנחמן מלמד את "האדם האחרון" כל שנה בקורס שלו "תולדות הקולנוע", ניסינו דווקא לקחת אותו למקומות חדשים ולחקור את מורנאו ואת השפעתו על הקולנוע מזוויות שונות. כך הגענו לדבר על סרטי בורקאס, סטיבן ספילברג ואפילו על תרגילי הסטודנטים של גיא רז (הצלם של "כלבת" ו"חיותה וברל") ונבות פפושדו (במאי שותף של "כלבת"). איך הכול מתחבר יחד, אתם שואלים? תקבלו את התשובות בלחיצת כפתור.

להאזנה בדף חדש: הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר: "האדם האחרון"

(להורדת הקובץ והשמעה במחשב או בסלולרי: כפתור ימני + שמירה)

להאזנה כאן בבלוג:

(אורך הפודקאסט: 50:15)

נושאי הפודקאסט:

00:00 "האדם האחרון" או "הצחוק האחרון": הבדל אידיאולוגי

03:45  אמיל יאנינגס – אמן ההשפלה

18:39 קולנוע ללא מילים: כפי שמאירים אותך – ככה אתה

28:00 "אני רוצה שתעשה משהו משוגע" – המתנה של מורנאו לקולנוע

41:26 "תראו איך התקדמנו מאז" – "זריחה" אל מול "האדם האחרון"

46:40 ספילברג מביים כמו מורנאו

האור מגדיר את האדם - מתוך "האדם האחרון"

האור מגדיר את האדם – מתוך "האדם האחרון"

הפרקים הקודמים בפודקאסט:

1. "שבעת הסמוראים" של אקיראה קורוסאווה
2. "האזרח קיין", של אורסון וולס
3. "פרסונה" של אינגמר ברגמן
4. "8 וחצי" של פדריקו פליני
5. "בלו-אפ" של מיכלאנג'לו אנטוניוני
6. "ורטיגו" של אלפרד היצ'קוק
7. "סרט לבן" (ו"אהבה") של מיכאל האנקה

בפרק הבא "הפסיון של ז'אן ד'ארק" של קארל תיאודור דרייר, מ-1928

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.