• עשר לסריטה: פתיחת חגיגות יום ההולדת העגול
  • חגיגות עשור לסריטה: 10 דברים שלא ידעתם עלינו
  • אימת החודש - ספטמבר 2020
  • פסטיבל חיפה 2020: המלצות, אזהרות וכמה באמצע
  • עשר לסריטה: ראיון עם עצמנו, כי למה לא בעצם
  • ״מרגיש טוב אחי״, סקירה
  • עשר לסריטה: מסע בין פוסטים באוצרות אישית
  • במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 26
  • סיכום שנת תש״פ בקולנוע הישראלי
  • תמיד השטן
  • ״אני חושבת לגמור עם זה״, סקירת נטפליקס

פודקאסט #5 – הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר: "בלו-אפ" של מיכלאנג'לו אנטוניוני

12 בינואר 2013 מאת פבלו אוטין ועופר ליברגל

הגענו לאמצע הדרך בסדרת הפודקאסטים "הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר" ובהם אנחנו (פבלו אוטין ועופר ליברגל) משוחחים עם נחמן על הסרטים האהובים עליו. כזכור, את הסרטים בחר נחמן בעבור סקר המגזין הבריטי "סייט אנד סאונד" (שעליו דיווח אור). ואת הרשימה המלאה של הסרטים שנחמן בחר אפשר לראות באתר של המגזין.

בעקבות השיחה על פליני בפרק הרביעי, החלטתנו בפרק החמישי לעסוק ביוצר איטלקי גדול אחר, שהוא גם אחד היוצרים האהובים על כל המשתתפים: מיכלאנג'לו אנטוניוני. בסקר, נחמן העדיף את סרטו של אנטוניוני מ-1966,  "Blowup" או כפי שאנחנו ממש לא אוהבים לכנות אותו בעברית "יצרים". מדובר בסרט הכי מסחרי של במאי אמנותי מאוד, שאף עוסק במהות המסחריות ובמהות האמנות. השיחה עם נחמן נגעה במגוון נושאים: אדפטציות ספרותיות לקולנוע (בלו-אפ מבוסס על הסיפור "ריר השטן" של הסופר הארגנטינאי חוליו קורטסר), שאלות בנוגע לאמת ותודעה, ובקולנוע ככלי בעל יכולת לייצר דימויים של חשיבה ושל זמן. עם זאת, "בלו-אפ" נחשב גם לסרט שיישר קו עם רוח התקופה, ולכן תראו שהפודקאסט מתחיל ממקום אחר לגמרי, שאותו כינינו: "סקס, סמים ואנטוניוני":

Blow-up1

להאזנה בדף נפרד: הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר: "בלו-אפ" של מיכלאנג'לו אנטוניוני

(להורדה והאזנה במחשב או בסלולרי: כפתור ימני + שמירה)

להאזנה כאן בבלוג:

נושאי הפודקאסט:

00:00 סקס, סמים ואנטוניוני

09:50 סרט פילוסופי על שינוי תודעה והקשר לסיפור המקורי של קורטסר

16:30 "בלו-אפ" ושאלת הקשר בין קולנוע, תודעה ומציאות

27:55 האם אנטוניוני מציב גם שאלה אתית?

38:46 הקשר העמוק בין היצ'קוק ואנטוניוני

41:23 ניאוריאליזם בלי האופניים: החיפוש המדומה והעולם ההזוי.

47:30 סרט שבנוי כמו מטוטלת

50:22 שפה חדשה כדי לבטא דברים חדשים: לצלם זמן ומחשבה

59:45 סיכום: דרך חדשה להגדיר את הקולנוע, שהיא דרך חדשה להגדיר את האנושות.

רצח או אהבה?

רצח או אהבה?

הפרקים הקודמים בפודקאסט:

1. "שבעת הסומראים" של אקיראה קורוסאווה
2. "האזרח קיין", של אורסון וולס
3. "פרסונה" של אינגמר ברגמן
4. "8 וחצי" של פדריקו פליני

בפרק הבא: "ורטיגו" של אלפרד היצ'קוק, 1958

תגובות

  1. דיסקו הגיב:

    שלום רב,
    אני מאד אוהב את האתר ואת הפודקאסט.
    יש לי בקשה : אני משער לעצמי שחלק גדול מהאנשים שנכנסים לכאן, הם פריקים של סרטים מהסוג שכנראה עבר באיזה בית ספר לקולנוע בארץ. מהסוג שלמד כמה פעמים על תולדות הקולנוע כמה קורסים.
    ולכן שמע את ההרצאות על אנטוניוני ובלואו אפ, בערך מאה פעם {לפעמים אפילו ממש ממר אינגבר היקר.}
    יש מצב להתעדכן ברשימת הסרטים הגדולים?
    כאילו, אני לא יודע מה איתכם, אבל כשאני שומע על פרסונה , האזרח קיין, שמונה וחצי ובלואו אפ, אני ישר נמצא בכיתה של תולדות הקולנוע. וזה קצת מבאס. כאילו זהו?? הקולנוע נגמר בסוף שנות השישים?? מאז לא נעשה שום דבר מעניין? {כמובן, כל אחד מהסרטים האלה אכן נמצא במקום שלו מסיבה טובה..
    אבל אולי בחצי השני של התוכנית תכניסו סרטים מהעשור או שניים האחרונים? אני ממש הייתי שמח, לפודקאסט על סורנטינו למשל. הייתי שמח לפודקאסט על התפתחות הקומדיה הרומנטית בשנים האחרונות {אני שותף כמוך להתלהבות מאופטימיות היא שם המשחק למשל. אבל הוא קומדיה רומנטית שמאתגרת את המושג קומדיה רומנטית. זה מעניין. בעיניי}
    סתם, רק מחשבה.
    בכל מקרה, תחזקנה ידי העוסקים במלאכה.

    1. הי, אני מאוד אוהב את ההצעה ואני מאמין שהכול יגיע בתורו 🙂 יש לנו כוונות כאלה.

      בינתיים פתחנו את סדרת הפודקאסטים עם הבחירות של נחמן, ואנחנו נצמדים לבחירות שלו בסקר של המגזין הבריטי. וכן מדובר בסרטים "של פעם". אנחנו במקביל מנסים לדבר על הסרטים באופן רחב או שונה מהאופן שהוא מדבר עליהם בשיעורים ובסופו של דבר יש קצת מזה וקצת מזה.

      אני מאמין שגם אם נכחת בשיעורים של נחמן, בסופו של דבר תמצא בפודקאסטים הנאה הן מהחזרת על דברים שנחמן אמר בשיעורים, כי הוא אומר אותם בדרכו הייחודית, וגם מההעמקה והדברים החדשים שהוא מביא שצומחים מתוך השיחה.

      אז מבטיח לרצות אותך בקרוב 🙂

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.