• סרטים חדשים: ״אלמנות״ בבימויו של סטיב מקווין
  • קריאות ב״הצד האחר של הרוח״
  • אלמנות
  • המועמדים לפרסי הקולנוע העצמאי לשנת 2018
  • חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד
  • מחכים לתרגום: ״בליינדספוטינג״
  • פסטיבל ״או לה לה!״ לקומדיות צרפתיות 2018
  • הנערה ברשת העכביש
  • ״החיים האלה״, סקירה לסרטו של דן פוגלמן
  • סקירה כפולה: ״אורי זהר חוזר״, ״ווייס אובר״
  • סספיריה
  • המלצות סינמטקים: מהדורת נובמבר 2018

פודקאסט #6 – הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר: "ורטיגו" של אלפרד היצ'קוק

19 בינואר 2013 מאת פבלו אוטין ועופר ליברגל

אנחנו ממשיכים בסדרת הפודקאסטים "הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר" ובהם אנחנו (פבלו אוטין ועופר ליברגל) משוחחים עם נחמן על הסרטים האהובים עליו. כזכור, את הסרטים בחר נחמן בעבור סקר המגזין הבריטי "סייט אנד סאונד" (שעליו דיווח אור). ואת הרשימה המלאה של הסרטים שנחמן בחר אפשר לראות באתר של המגזין.

ובפרק הזה, הסרט שניצב בפסגה: "ורטיגו" של אלפרד היצ'קוק, הזוכה הגדול של הסקר שנמצא גם ברשימה של נחמן – הסרט שכשל בזמן יציאתו למסכים בשנת 1958 וצבר עם השנים מעמד של יצירת מופת, עד שתפס את מקומו כסרט המוערך ביותר בכל הזמנים, אם בכלל יש דבר כזה.

אך מה שברור הוא שהיצ'קוק נוכח בחיי אוהבי הקולנוע נוכחות כמעט יומיומית גם בזמננו. למשל, השבוע מוצגת ברשת "יס פלנט" יצירת מופת אחרת שלו: "פסיכו", בעותק דיגיטלי משוחזר ואיכותי, ובקרוב יעלה למסכים סרט עלילתי העוסק בימי ההפקה של הסרט. ואם לא היה די בכך, לקראת סוף 2013 יקיימו הסינמטקים בארץ רטרוספקטיבה כמעט מלאה של סרטיו של אמן המתח. אז יש למה לצפות.

היצ'קוק נתפס כבמאי מסחרי מאוד ובכך יש שינוי בינו לבין רוב הבמאים שנחמן בחר לרשימה שלו. האם קולנוע מסחרי הוא חשוב יותר או פחות מקולנוע אמנותי? ומה הופך את היצ'קוק לבמאי ענק ואת "ורטיגו" לטוב שבסרטיו? לא בטוח שאפשר לענות על השאלות הללו, אבל בשיחה שלנו נגענו בלא מעט נושאים – למשל משבר גבריות וייצוג האישה בקולנוע של היצ'קוק. אבל דומה כי במקרה של הסרט הזה כל מילה נוספת מיותרת, אז הנה הדיון שלנו בסרטו המהפנט של אלפרד היצ'קוק:

 

להאזנה בדף נפרד: הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר: "ורטיגו"

(להורדה והאזנה בסלולרי או במחשב: כפתור ימני + שמירה)

להאזנה כאן בבלוג:

נושאי הפודקאסט:

00:00 עלייתו ההדרגתית של "ורטיגו" לראש רשימת הסרטים הטובים

08:05 היצ'קוק והאובססיה לכוח ותהילה

18:40 אימפוטנציה: ההקשר ההיסטורי-סוציולוגי והמשמעות האידיאולוגית של "ורטיגו"

33:24 הליהוק של ג'יימס סטיוארט והגבריות הרכה

36:40 קץ עידן הגבריות?

41:20 מעגלים וחרדת ביצוע: תשוקה היא המתח בין משיכה וחרדה

47:00 אובייקט התשוקה: האינפנטיליות של הגבר והקתוליות שמתחת לפרוטסטנטיות

54:00 כותרות הפתיחה: המבט הנשי, ברנרד הרמן וסול באס

57:45 היצ'קוק והשחקניות שלו: קים נובאק הייתה גדולה עליו

1:04:35 ד"ר אלפרד: היצ'קוק והאקדמיה

1:11:20 "ורטיגו" כמנבא פוסט מודרניזם

Vertigo, Judy behind Madeleine

הפרקים הקודמים בפודקאסט:

1. "שבעת הסמוראים" של אקיראה קורוסאווה
2. "האזרח קיין", של אורסון וולס
3. "פרסונה" של אינגמר ברגמן
4. "8 וחצי" של פדריקו פליני
5. "בלו-אפ" של מיכלאנג'לו אנטוניוני

בפרק הבא: "סרט לבן" של מיכאל האנקה, 2009

תגובות

  1. יצחק הגיב:

    הורטיגו שמוצג בסרט איו ורטיגו אמיתי
    כמי ש"חווה" ורטיגו אמיתי אוכל לספר לך שאין אפשרות לזוז ,(אצלי אפילו זה היה מלווה בהקאות בשכיבה במיטה בזמן הזזת הראש בסנטימטרים בודדים)
    בעמידה נראה כאילו אין רצפה והכל מסתחרר ואתה נופל …ממש נפל

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.