• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

מבט קדימה אל עונת פסטיבלי הקולנוע של קיץ 2012

2 במאי 2012 מאת אורון שמיר

מאי הוא תמיד אחד החודשים היותר מעניינים בשנה הקלנדרית עבור חובב הקולנוע בעל הטעם המגוון. מצד אחד, התותחים הכבדים משונעים הנה מאמריקה – עתירי תקציב, נוצצים מכוכבים ובתקווה שגם מכילים מספיק תחמושת בשביל מעט בידור קיצי קליל אך ראוי. מאידך, זו גם התקופה של פסטיבלי קולנוע המעוניינים לספק תחושה של איכות ואמנותיות. בין אם זה פסטיבל קאן היוקרתי במהדורתו ה-65, אשר ייערך השנה בין ה-16 וה-27 במאי, או שלל פסטיבלים מקומיים, אשר התקבצו להם יחדיו בראשית הקיץ – בצפיפות משמחת.

אל סרטי הקיץ ההוליוודיים כבר התחלנו להתכונן כאן בבלוג, אז הגיע הזמן להסתכל אל האופק ולפנות מקום להתרגשות גם מסרטי הקיץ האחרים. אלא שאולי יתביישו אם תקראו להם כך. הנה כל פסטיבלי הקולנוע המקומיים אשר יתרחשו כאן בשלושת החודשים הקרובים, מסודרים לפי תאריכים, ואשר מהם ודאי יצאו כמה וכמה מן הסרטים המדוברים של השנה. כיוון שקצת קשה לי להבטיח שנסקר את קאן, אומר רק שנשתדל לכסות כמה שיותר אירועי קולנוע ישראלים. כמובן שנשמח לעזרת המגיבים והמגיבות. ספרו לנו גם אם שכחנו או התעלמנו, או נצלו את איזור התגובות לקידום עצמי חסר בושה של הסרט/הפסטיבל שלכם. נשמח לעזור.

פסטיבל סרטי פועלים (חיפה)
1 עד ה-8 במאי
עונת הפסטיבלים למעשה נפתחה כבר אתמול בערב בסינמטק חיפה. לולא המסורת, הייתי ממהר להכריז על הפסטיבל הזה בתור שבוע קולנוע סרטי פועלים, אבל אם הוא רוצה להיות פסטיבל אז לא אתווכח. התוכנית פשוטה – בכל ערב יוקרן בסינמטק חיפה סרט הקשור לדעת מארגני האירוע לנושא הכללי, מלווה בהרצאה של מומחים או שיחה עם היוצרים, או גם וגם. לצד קלאסיקות כמו "זמנים מודרניים" ו-"עשר" נמצאים גם סרטים חדשים כגון "אשת הברזל", "אלברט נובס" ו-"התמוטטות".  אני אישית ממליץ על "ריח פועלים" הישראלי. ואתמול הוצג "הנשים בקומה השישית", כך שאני מבין שהסרטים הם לפעמים רק תירוצים להרצאות.

דוקאביב (תל אביב)
3 עד ה-12 במאי
המהדורה ה-14 של פסטיבל הקולנועי הדוקומנטרי הבינלאומי, אשר יערוך גם השנה הקרנות חינמיות, לצד אירועים בנמל ובבית העם, ואפילו הקרנות אונליין במקביל להצגת הסרטים בסינמטק התל אביבי ושאר המוקדים. כתבתי מדריך לתוכניית הפסטיבל עבור עכבר העיר, אז אולי תמצאו את מבוקשכם שם. בקצרה, אומר רק שלא מאוד התלהבתי. כמחצית מ-12 הסרטים בתחרות הישראלית עוסקים ביוצרים של הסרטים, נושא שאני מתקשה להתלהב ממנו. האחרים מפנים את המצלמה אל שכנינו הפלסטינים, או עוסקים בזהות מינית. קצת קלישאתי, לא?
בתוכניה הבינלאומית דווקא סימנתי לי כמה סרטים שעשויים להיות מעניינים, כמו "עולמו של רוג'ר קורמן", אבל נדמה לי שחוץ מ"בריונות" ו-"מתערבים" אין ממש סרטים מדוברים השנה. תקנו אותי אם אני טועה. בבקשה, תקנו אותי. בינתיים נפרגן לתחרות הסטודנטים עם טריילר לסרטה של מיכל אהרונסון, "גרייס":

פסטיבל סרטים קצרים בגליל
ה-23 עד ה-25 במאי
שבוע וחצי חופש וקדימה אל קרית שמונה, העיר אשר תנסה להוכיח שיש בה לא רק כדורגל מנצח. על היוזמה החדשה והמבורכת להקדיש פסטיבל מיוחד לסרטים קצרים כבר דווח כאן בבלוג ואתר הפסטיבל חושף את כל הפרטים החסרים. למשל, שסמל הפסטיבל הוא שלדג והזוכים בתחרויות יקבלו את פרס שלדג הזהב. מקסים.
הפסטיבל חילק את המתחרים בו לסרטים קצרים וסרטי סטודנטים. בקטגוריית הסטודנטים הכרתי רק את הסרט "ביט" של אור בראל ואת "קרב עיניים" של אורית פוקס (קבלו טריילר בהמשך), אבל התחרות הראשית מכילה כמה וכמה סרטים או יוצרים מוכרים יותר – "להרוג דבורה" של טל גרניט ושרון מימון, "אני אשתה את דמעותיי" של תום שובל, "סוסיא" של דני רוזנברג ו-"בטמן במחסום" של רפאל בלולו. בפסטיבלי ירושלים קודמים יצא לי גם לצפות בעוד מספר סרטים, אבל מה שבאמת עשוי להיות מגניב בפסטיבל הזה הוא אירועים כמו מפגש עם גור בנטביץ', מקבצי הקרנות שעושות כבוד לבתי הספר לקולנוע, מחווה לאברהם הפנר ואפילו שת"פ עם אלופת המדינה בכדורגל. נדמה שראשי הפסטיבל חשבו על הכל ומציעים הנחות במלונות הגליליים. ואם ממש אין לכם איפה לישון אבל בא לכם לבוא, יש הרבה ספות אצל ההורים שלי.

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים (תל אביב)
ה-2 עד ה-9 ביוני
מסתבר שחודש מאי היה רק החימום. החודש העמוס באמת נפתח בקול תקועה עם שובו לעניינים של פסטיבל סרטי הסטודנטים אחרי הפסקה ארוכה. זו תהיה הפעם ה-14 שבה החוג לקולנוע של אוניברסיטת ת"א מקיים את האירוע, תמיד בשנים זוגיות ובהפרדה בין התחרות הישראלית לבינלאומית. בפעמיים האחרונות זכו "המנון" של אלעד קידן ו"סיור מודרך" של בנימין פרידנברג, שניים מסרטי הסטודנטים החביבים עליי בכל הזמנים. תמיד כדאי לשנן את שמות הזוכים ואז להשוויץ בהם כעבור תקופה. ב-2008, לדוגמה, פרס הצילום הלך אל עמית יסעור על עבודתו ב"משעולים" של הגר בן אשר. כמה שנים לאחר מכן והצמד שב לשתף פעולה בסרטה הארוך של בן אשר, "הנותנת". ובפסטיבל שעבר זכתה רוני קידר בפרס היוצרת המקורית, על "זנב", וכולנו יודעים את ההמשך.
הפעם אין עדיין תוכניה, יש רשימת משתתפים של התחרות הישראלית. אבל אני מניח שהשמות המופיעים בה לא היו אומרים הרבה לציבור הרחב, אולי מלבד סרטי סטודנטים שכבר התקבלו לפסטיבלים יוקרתיים אחרים כמו "תפרים" של עדיה-אמרי אור, "על מרתה לעוף" של מעיין ריף ואפילו יצירת המופת המונפשת "לוף", או סרטים שנכחו בפסטיבל ירושלים, כמו "למה השמש" של אפרת קאופמן. ובדיוק בשביל זה אנחנו פה, כדי להכיר לכם לפחות עוד סרט כדאי אחד מכל תחרות. אז הנה "שיחות אחרונות" של רותי פרי-בר שיוקרן במסגרת הבינלאומית, ואחריו "רמז" של עדי בר יוסף מהרשימה הישראלית:

TLVFest – הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה
ה-9 עד ה-16 ביוני
פסטיבל אחד נגמר והאחר מיד מתחיל. גם למהדורה השביעית של הפסטיבל הגאה אין עדיין תוכניה, אבל המון שמות כבר נחשפו. בין היתר תוכלו למצוא בו "יותר איטי מלב", סרטם החדש של יוני זיכהולץ וינאי גוז ("אלנבי רומאנס"), לתפוס שוב את "אודם" ו-"קשר עיר" של יהונתן סגל וליהנות במסגרת הסרטים הקצרים מ"סרק" של מיכל ויניק, "אהבתה של באני" של רוני קידר ואפילו מסרטו של אור סיגולי "להמשיך לנשום" (כן, זה אותו אור שכותב כאן בבלוג). נשמח להמשיך ולעדכן כאשר ייחשף גם הליין-אפ הבינלאומי. בינתיים, סורו אל אתר הפסטיבל לפרטים נוספים ואולי גם עוד כמה דברים שהחמצתי.

מימין: תמר שטיירמן, גל פרציגר ויפתח מזרחי, מתוך "להמשיך לנשום"

פסטיבל קולנוע דרום (שדרות)
ה-10 עד ה-14 ביוני
קצת מבאס ששני פסטיבלי קולנוע מקומיים מתקיימים במקביל, בייחוד כאשר השבועיים האחרונים של יוני דווקא פנויים לגמרי. אז אם בא לכם על שדרות ולא על ת"א, זו הפעם ה-11 בה יתקיים הפסטיבל האדג'י לאללה של קולנוע דרום, אשר ייפתח עם "המשגיחים" של מני יעיש. זהו הפסטיבל ממנו קם ועלה גל הקולנוע העצמאי של 2011, כך שיהיה מעניין לראות את הנבחחרת הנוכחית – "יותר איטי מלב" (שיוקרן גם כאן כדאי שלא תתלבטו בין ת"א לשדרות), "מעשיה אורבנית" של אליאב לילטי, "לא בתל אביב" של נוני גפן ו-"זוהר הרקיע" של אליהו בנימין. ואם אתם חושבים שתתחמקו מאור סיגולי על-ידי בריחה אל סינמטק שדרות – טעות בידכם. יאיר רוה מספר ש"החיים בינתיים", סרטו החדש של ענר פרמינגר, יוקרן בפסטיבל. נחשו מי מופיע בו בתפקיד משנה…
עוד נודע על שני פוקוסים מיוחדים שיקבלו היוצר הישראלי ימין מסיקה והבמאי האמריקאי-ישראלי סם פירסטנברג, אשר ביים בשנות השמונים סרטי נינג'ות ("נינג'ה אמריקאי", למשל). מלבד הקרנות של סרטיו פנה הפסטיבל ליוצרים מכל הזנים והגילאים במטרה לצלם סרטוני נינג'ה באורך 2 דקות, אשר יתמודדו ביניהם בתחרות מיוחדת. יוצרי "חתולים על סירת פדלים", אשר הוקרן בפסטיבל דאשתקד, סיפרו לי על השתתפותם בתחרות זו והבנתי שיש עוד כמה שמות מעניינים. כרגיל, נמתין לתוכניה.

פסטיבל הקולנוע ירושלים
ה-5 עד ה-14 ביולי
אחרי שלושה שבועות שלמים של התאוששות, אותם אפשר לנצל גם למציאת אופציות לינה בעיר הקודש או לבהייה במשחקי יורו 2012 בכדורגל, יגיע מה שמתיימר להיות שיא הקיץ הפסטיבלי. בפעם ה-29 ייערך בירושלים פסטיבל הקולנוע השנתי, אשר איכזב מעט בשנה שעברה אבל זכה במשב רוח חדש של תקווה עם מינויה הטרי של אליסיה ווטסון לתפקיד מנהלת הפסטיבל והסינמטק. השנה אני לא גר יותר בירושלים, אבל אשתדל מאוד שלא להרוס מורשת של חמש שנות סיקור האירוע האהוב עליי כל-כך. יש לי הרגשה שגם אור ועופר לא יוותרו על עשרה ימים של טירוף קולנועי, או לפחות יקפצו לבקר לאיזה סופש. על תוכניה במקרה הזה אפשר רק לפנטז כרגע, או לשחק במשחקי ניחושים. אני מוותר בשלב זה. מעדיף להיות מופתע.

תגובות

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.