• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2023/24: המועמדים בכל הקטגוריות

23 בינואר 2024 מאת אור סיגולי

במה שמרגיש כמו בוקר שקבע שיא חדש של כאב אפילו אחרי מאה ימים של בקרים בלתי נסבלים, הדבר הראשון שצריך להגיד הוא שהלב שלנו פה בסריטה נמצא עם משפחות החיילים שאבדו בטרגדיה שהתרחשה הלילה, וכולנו תקווה שכל שאר לובשי המדים יחזרו לביתם במהרה, ושכל המפונים יוכלו להכות שורשים בביתם בשנית. זה הכי חשוב, וזה גורם לכל דבר אחר להרגיש כמו התעסקות בתפל.

ככזה, חגיגת הזהב ההוליוודית השנתית שהגיעה היום לנקודת ציון חדשה במרוץ לאוסקר נראית יותר מתמיד רחוקה ומוזרה. אבל מכיוון שהעולם למרבה הצער לא מחכה לנו, כן נקח רגע לבשר על המועמדים לאוסקר ה-96 כפי שהוכרזו לפני שעה קלה. זה לא יקל עלינו, זה לא יעזור לנו לברוח, זה רק רגע של עצימת עיניים לפני שפוקחים אותן שוב למציאות שלנו.
אם זו נחמה אולי, טל קנטור הצליחה להיות מועמדת לאוסקר בזכות סרט האנימציה הקצר שלה, "מכתב לחזיר".

המועמדים לפרס האוסקר ה-96

(לינקים לכל הסרטים שכתבנו עליהם, ויש הרבה, תוכלו למצוא בסוף, בסך המועמדויות של כל הסרטים)

הסרט הטוב ביותר:
"אזור העניין"
"אמריקן פיקשן"
"אופנהיימר"
"אנטומיה של נפילה"
"ברבי"
"המאסטרו"
"חיים שלמים"
"מסכנים שכאלה"
"נשארים לחג"
"רוצחי פרח הירח"

אין הפתעות בכלל. אותם המועמדים של איגוד המפיקים, אותם סרטים שכולם הימרו עליהם כולל עופר ואני שקלענו בכל העשירייה.

הבימוי הטוב ביותר:
ג'ונת'ן גלייזר – "אזור העניין"
ג'וסטין טרייה – "אנטומיה של נפילה"
יורגוס לנתימוס – "מסכנים שכאלה"
כריסטופר נולן – "אופנהיימר"
מרטין סקורסזה – "רוצחי פרח הירח"

אשר יגורתי בא עלי. גרטה גרוויג אמנם הפכה להיות האישה היחידה שביימה שלושה מועמדי סרט ("ליידי בירד", "נשים קטנות" ו"ברבי") אבל נפלה מקטגוריית הבימוי. איגוד הבמאים שיבץ את גרוויג ואת אלכסנדר פיין, אך האקדמיה החליפה אותם לטובת בוגרי קאן הבינלאומיים, טרייה וגלייזר.
עופר קלע נכונה לכל החמישה, אני דבקתי בגרוויג ונותרתי עם 4.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
פול ג'יאמטי – "נשארים לחג"
קולמן דומינגו – "רסטין"
קיליאן מרפי – "אופנהיימר"
ברדלי קופר – "המאסטרו"
ג'פרי רייט – "אמריקן פיקשן"

אם אני שם בצד את המפלה של אנדרו סקוט (ספויילר: "כולנו זרים" נשמט כליל מהמועמדויות), זאת רשימה בסדר גמור. חבל לי על דיקפריו, שכמו דה נירו ב"האירי" לא הצליח לשריין מועמדות, אבל בפעם השנייה בתולדות האוסקר שחקן גיי מועמד על גילום של גיי (דומינגו), אז ניצחונות קטנים, אני מניח.
עופר ואני צדקנו בארבעה.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
אנט בנינג – "ניאד"
לילי גלדסטון – "רוצחי פרח הירח"
סנדרה הולר – "אנטומיה של נפילה"
קארי מאליגן – "המאסטרו"
אמה סטון – "מסכנים שכאלה"

עוד מכה איומה ל"ברבי". אמנם מרגו רובי מועמדת כמפיקה, אבל איזה טירוף זה שברבי בעצמה לא מועמדת. מטופש לחלוטין.
עופר ואני גם פה צדקנו בארבע מהמועמדויות.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
סטרלינג ק. בראון – "אמריקן פיקשן"
רוברט דאוני ג'וניור – "אופנהיימר"
רוברט דה נירו – "רוצחי פרח הירח"
ריאן גוסלינג – "ברבי"
מארק ראפלו – "מסכנים שכאלה"

בקרב על "מסכנים שכאלה" זכה בסופו של דבר מארק ראפלו, במקום ווילם דפו שמועמד במקומו בפרסי איגוד השחקנים. אותו איגוד שבישר על מועמדותו של בראון, מדיח שתיים מההופעות הטובות של השנה: צ'רלס מלטון ("מאי דצמבר") ודומיניק ססה ("נשארים לחג").
עופר ואני צדקנו עם שלושת המובילים: דאוני, דה נירו וגוסלינג.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
אמילי בלאנט – "אופנהיימר"
דניאל ברוקס – "הצבע ארגמן"
ג'ודי פוסטר – "ניאד"
אמריקה פררה – "ברבי"
ד'אוויין ג'וי רנדולף – "נשארים לחג"

עד רגע זה אני עדיין לא מאמין שאמריקה פררה הצליחה לדחוק החוצה את ג'וליאן מור, רוזמונד פייק ("סולטברן" עם אפס מועמדויות), ופנלופה קרוז. אפילו היא הצליחה להיכנס, אבל מרגו רובי לא. מעבר לזה, הדברים היו די צפויים. אני צדקתי בארבעה, ועופר בשלושה.

חיים שלמים

חיים שלמים

התסריט המקורי הטוב ביותר:
"אנטומיה של נפילה"
"המאסטרו"
"חיים שלמים"
"מאי דצמבר"
"נשארים לחג"

שוב קיוויתי שענף התסריטאים יתאפס על עצמו ולא ייתן מועמדות לתסריט כמו "המאסטרו", אך שוב כשלתי. זה משאיר לעופר הצלחה מסחררת פה עם חמש קליעות נכונה. אני עם ארבע.

התסריט המעובד הטוב ביותר:
"אופנהיימר"
"אזור העניין"
"אמריקן פיקשן"
"ברבי"
"מסכנים שכאלה"

אחת התדהמות הגדולות של המשדר היא השמטת "רוצחי פרח הירח" מהקטגוריה הזו, לטובת "אזור העניין" סרט שמרגיש הרבה יותר כמו ניצחון קולנועי מאשר תסריטאי, אבל האקדמיה רצתה אותו גם פה. עופר ואני קלענו נכונה עם ארבעה.

הצילום הטוב ביותר:
"אופנהיימר"
"המאסטרו"
"הרוזן"
"מסכנים שכאלה"
"רוצחי פרח הירח"

אותה חמישייה של איגוד הצלמים, ומכיוון שהימרתי עליה צדקתי נכונה בכל החמישייה. האמת היא שהתחשב במועמדות על התסריט, מאוד מפתיע ש"אזור העניין" לא כאן.

העריכה הטובה ביותר:
"אופנהיימר"
"אנטומיה של נפילה"
"מסכנים שכאלה"
"נשארים לחג"
"רוצחי פרח הירח"

כמו בפרס הבימוי, גם הפעם "אנטומיה של נפילה" דחק החוצה את "ברבי" ואת "המאסטרו". עופר קלע עם 4 ואני עם 3.

השיר המקורי הטוב ביותר:
"ברבי"
"ברבי"
"חריף אש"
"סימפוניה אמריקאית"
"רוצחי פרח הירח"

מהתדהמה בפרס התסריט המעובד, לתדהמה חיובית בפרס השיר המקורי הטוב ביותר ל"רוצחי פרח הירח". הוא דחק החוצה את הפייבוריט לני קרביץ של "רסטין". וכמובן, דיאן וורן מועמדת על סרט עלום בפעם הלדעתי שביעית ברציפות.
עופר ואני קלענו עם ארבעה.
"ברבי", אגב, נכנס עם שירו של קן ושירה של ב. אייליש.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"אופנהיימר"
"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל"
"אמריקן פיקשן"
"מסכנים שכאלה"
"רוצחי פרח הירח"

לא מהמרים נגד ג'ון וויליאמס, אמרתי לעצמי בזמן שדרדסתי את רשימת ההימורים, ולמרבה האימה צדקתי. סרטי האנימציה "הילד והאנפה" ו"ספיידרמן" נותרו בחוץ. גם המוזיקה של מיקה לוי ל"אזור העניין".
אני הצלחתי בארבעה, עופר בשלושה.

עיצוב הסאונד הטוב ביותר:
"אופנהיימר"
"אזור העניין"
"היוצר"
"המאסטרו"
"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון"

הפתיעו אנשי ענף הסאונד כאשר חסמו לחלוטין את "פרארי" מרשימת המועמדים, ושלא כדרכם, בחרו בשני סרטי אקשן/מד"ב. גם היעדרות "רוצחי פרח הירח" בולטת מאוד.
עופר ואני הצלחנו עם שלושה.

המאסטרו

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"אופנהיימר"
"ברבי"
"מסכנים שכאלה"
"נפוליאון"
"רוצחי פרח הירח"

"וונקה" נחסם לחלוטין מהאוסקר ה-96, והשאיר לי ארבעה הימורים נכונים, ממש כמו עופר שפספס עם "הצבע ארגמן".

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"אופנהיימר"
"ברבי"
"מסכנים שכאלה"
"נפוליאון"
"רוצחי פרח הירח"

חמש שלם בשביל ההימורים שלי. די מופתע שזה קרה. עופר צדק בארבעה.

האפקטים החזותיים הטובים ביותר:
"גודזילה מינוס אחת"
"היוצר"
"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון"
"נפוליאון"
"שומרי הגלקסיה"

עופר ואני הצלחנו עם שלושה.

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר:
"אחוות השלג"
"אופנהיימר"
"גולדה"
"המאסטרו"
"מסכנים שכאלה"

עוד חמישייה נכונה לחלוטין שלי ורביעייה לעופר.

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר:
איטליה – "קפיטאנו"
אנגליה – "איזור העניין"
גרמניה – "חדר המורים"
יפן – "ימים מושלמים"
ספרד – "אחוות השלג"

ניסיון ההתחכמות שלי בהימורים פה לא עלה טוב בכלל, והותיר אותי רק עם שתי הצלחות. עופר לעומתי הצליח עם ארבעה.
אבל הסיפור הכי גדול פה – והסיבה שאני די רוצה לחבק את האקדמיה – היא שהם עשו אצבע משולשת לצרפת ולא הכניסו את "הקדירה" שנשלח במקום "אנטומיה של נפילה". איזה יופי.

סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר:
"אלמנטלי"
"הילד והאנפה"
"חלום של רובוט"
"נימונה"
"ספיידרמן: ברחבי ממד העכביש"

את כל הדברים הטובים שאמרתי על האקדמיה אני לוקח בחזרה עם ההשמטה של "צבי הנינג'ה". לא מגניב בכלל.
אני צדקתי עם ארבעה, ועופר עם שלושה.

סרט התעודה באורך מלא הטוב ביותר:
"20 ימים במריופול"
"ארבע אחיות"
"בובי ויין"
"הזיכרון הנצחי"
"לגבור על הנמר"

גם השנה ענף התיעודי של האקדמיה הראה שהוא הכי לא צפוי. הטוען לכתר, "סימפוניה אמריקאית" של נטפליקס לא נכנס בסופו של דבר (הוא כן מועמד לשיר הטוב ביותר), וכך גם "מעבר לאוטופיה".
זה אומר שעופר ואני קלענו נכונה רק עם שני סרטים.

אזור העניין

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:
"מכתב לחזיר"
Ninety-Five Senses
Our Uniform
Pachyderme
War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko

אני -3. עופר – 2.

סרט התעודה הקצר הטוב ביותר:
The ABCs of Book Banning
The Barber of Little Rock
Island in Between
The Last Repair Shop
Nǎi Nai and Wài Pó

עופר ואני – 2. הפתעה גדולה שהנציג של נטפליקס "מחנה קיץ לאמיצות" לא נכנס.

הסרט הקצר הטוב ביותר:
The After
Invincible
Knight of Fortune
Red, White and Blue
The Wonderful Story of Henry Sugar

גם פה עופר ואני עם שתי הצלחות. ווס אנדרסון בפנים, פדרו אלמודובר בחוץ.

אז איך הלך לנו בהימורים, אתם ודאי שואלים? אפילו יותר טוב מבשנה שעברה. אני הצלחתי עם 88 מתוך 120, ועופר עם 86.

סך המועמדויות לסרטים באורך מלא:
"אופנהיימר" – 13 (מרחק מועמדות אחת מהשיא)
"מסכנים שכאלה" – 11
"רוצחי פרח הירח" – 10
"ברבי" – 8
"המאסטרו" – 7
"אזור העניין", "אמריקן פיקשן", "אנטומיה של נפילה", "נשארים לחג" – 5
"נפוליאון" – 3
"אחוות השלג", "היוצר", "חיים שלמים", "ניאד", "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון" – 2
"גודזילה מינוס אחת", "אינדיאנה ג׳ונס וחוגת הגורל", "גולדה", "רסטין", "הרוזן", "קפיטאנו", "ימים מושלמים", "חדר המורים", "חריף אש", "בובי ריין", "לגבור על הנמר", "ארבע אחיות", "20 ימים במריופול", "הזיכרון הנצחי", "הילד והאנפה", "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש", "אלמנטלי", "נימונה", "חלום של רובוט" – 1

ואחרי כל זה, אהיה חייב לסיים עם המילים היחידות שרלוונטיות כרגע: תחזירו אותם הביתה. עכשיו.