• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 26

23 בספטמבר 2020 מאת אורון שמיר

יחסית לזה שהמדינה חצי משותקת בגלל החגים / סגר / מגפה / מחקו את המיותר, יש כמות אירועים לא מבוטלת בסריטה השבוע – וזה רק יתגבר. לא רק שאנחנו חוגגים יום הולדת עגול, מה שכמובן יימשך בפוסטים נוספים, אלא שזה קורה בין המוני פסטיבלים והכרזת המועמדים לאופיר אתמול. אז רק כתזכורת למקרה שהתפספס בגלל ראש השנה העברית, השבוע מתקיים וירטואלית פסטיבל סרטי הסטודנטים, שעופר ואני ראינו לא מעט ממנו והבאנו המלצות בסיטונות. כל זה בזמן שאני משתדל לראות כמה שאפשר מפסטיבל הקולנוע ניו יורק לטובת סיקור עתידי, וכולנו עובדים במרץ מאחורי הקלעים על המלצות לפסטיבל חיפה. בתקווה לספק לכם ולכן חומר קריאה ליום כיפור. לגבי רעיונות לצפייה ביום שההבדל בינו ובין סגר הוא השבתת ערוצי ושירותי הטלוויזיה, החלק השני של הפוסט יוקדש דווקא לסרטים שצריך לראות לפני שמחשיכים את המסכים. אם כי להבנתי נטפליקס, אמזון ואפל טיוי+ אמורות להמשיך כרגיל.

אפשרות נוספת לצפות בסרטים קצרים מהבית היא ההרצה של פסטיבל קולנוע חדש שנקרא כרמל. לא להתבלבל עם תחרות כרמל בפסטיבל חיפה, פסטיבל כרמל לקולנוע קצר תיכנן מהדורה ראשונה בדצמבר בקרוב, בזכרון יעקב. מכיוון שאי אפשר לדעת מה יקרה אפילו בשבוע הבא, הפסטיבל מזמין את הקהל להנות בחינם מחלק מן ההיצע שלו באופן מקוון. אם יש לכם ולכן פנאי, אתר הפסטיבל מציג את התוכניה המתעדכנת שלו וכל סרט עם סימן פליי (משולש) לצד שמו – זמין לצפייה בקליק ובהרשמה זריזה. ביניהם מצאתי אחרי שיטוט לא קצר את ״לשחק חולשה״ הזוכה הטרי בפסטיבל קולנוע דרום, ״זכות מלידה״ שכתבנו עליו מספר פעמים, וגם ״המאזין״ העלילתי או ״תמו״ ו״פאטה מורגנה״ המונפשים, שכתבנו עליהם ממש הרגע לקראת פסטיבל הסטודנטים. מומלץ להתעדכן גם בעמוד הפייסבוק של הפסטיבל, שבוודאי נשוב אליו לקראת המהדורה הפיזית ונאחל לו להאריך ימים יותר מאשר חלק מהנסיונות הקודמים בישראל להקדיש פסטיבל לקולנוע קצר, בנגב או בגליל.

אם מזמן לא ערכתם או ערכתן סיבוב VOD בסינמטקים השונים, זה הזמן (גם סגר, גם סופש לא מרהיב מבחינת עצה כפי שתוכלו לראות בהמשך). בסינמטק תל אביב אונליין ממשיכים לעדכן את ההיצע עם סרטים חדשים וקלאסיים, ושם אפשר לראות למשל את ״המתים של יפו״, המועמד הטרי לאופיר, או את הדרמה הסינית ״היה שלום, ילד שלי״ שיועדה לבתי הקולנוע בישראל טרם המגפה. משם קיבלתי הפנייה אל הספרייה המקוונת החדשה של הפסטיבל הגאה, TLVFest Online. אפשר למצוא שם סרטים להט״ביים מכל הזמן, כולל חדשים ומתורגמים לעברית כמו סרט סיני חביב פסטיבלים נוסף דאשתקד, ״כלב נובח על הירח״ (וגם קישור שמוביל לאתר החדש), שאפשר לראות גם ב-VOD של סינמטק ת״א.

בסינמטק ירושלים מציעים את ״הרוכב״, סרטה הקודם של קלואי ז׳או זוכת פסטיבל ונציה על ״Nomadland״, וגם ממשיכים עם המסורת החדשה ״פסטיבל ירושלים מציג״. הסרט שיהיה זמין ממחר התחבב עליי מאוד ולמעשה מגיע ארצה די במקביל לארה״ב. מדובר בדוקומנטרי בשם ״מרגיש טוב אחי״ (Feels Good Man), בו הבמאי ארתור ג׳ונס עוקב אחרי גלגוליה השונים של הדמות המצויירת פפה הצפרדע, שיצאה משליטתו של המאייר מאט פיורי. משל מרובד לטירוף שהוא עידן האינטרנט בתחומים כמו מחנאות וסמלים, והקשר (או הנתק) בין יוצר ויצירה בעולם בו יש ממים.

בסינמטק חיפה מתכוננים אמנם לפסטיבל הקולנוע של סוכות, אבל לא מזניחים את מיזם סינמה טייק-אווי לסרטים עד הבית. כרגע אפשר להזמין שם, בין היתר, סרטים כמו ״היזהרו מחיקויים״ מפסטיבל חיפה הקודם, ״יידיש״ של נורית אביב מדוקאביב האחרון, ״הקפות״ של לי גילת בדיוק בזמן ליום כיפור, או ״השורקים״ של קורנליו פורומביו, אחד הסרטים הטובים שהספיקו להיות מוקרנים השנה בישראל.

בסינמטק הרצליה שחזר להציע סרטים אונליין תחת הכותרת סינמנט, אפשר למצוא בסופש ומעבר לו את ״ביבה״ של דוד פרלוב לכבוד יום הכיפורים, ״פיגומים״ של מתן יאיר, דאבל פיצ׳ר ז'אק דמי עם ״מטריות שרבורג״ ו״העלמות מרושפור״, ובהמשך את ״הקרקס״ של צ׳רלי צ׳פלין.

בסינמטק חולון מהסלון ממשיכים עם סדרת זום-אין המפגישה בין הקהל ויוצרים ישראליים, הפעם יובל המאירי והדס אילון וסרטיהם הקצרים, כמו גם עם הרצאות מאת הצוות המקצועי של הסינמטק, אלון רוזנבלום ואור סיגולי (היי, למה השם הזה נשמע לי מוכר?). מבחינת סרטים באורך מלא אפשר לבחור בין לרעוב מול ״דוכן הראמן״ או להתרפק על ״לה דולצ׳ה ויטה״ הקלאסי.

לפני החלק הבא של המדור, שתי פרידות. קודם כל, צפו בסרט התיעודי על רות ביידר גינסבורג, המשפטנית המהפכנית שהלכה לעולמה השבוע. לא הסרט העלילתי הפרווה עם פליסיטי ג׳ונס בתור שופטת בית המשפט העליון, אלא הדוקומנטרי ״RBG״ של ג׳ולי כהן ובטסי ווסט. הוא זמין כרגע ב-yesVOD ובמיוחד בשל המאורע אצל כאן11. לאחר מכן, או לפני זה, אני לא מתערב בלו״ז של אחרים עד כדי כך, ודאי תרצו לראות גם בסרט כלשהו שצילם מייקל צ׳פמן הגדול, שהלך אתמול לעולמו. הצלם שאם אכתוב עכשיו ״אסתטיקה אורבנית״ תדמיינו פריים שלו, עם קריירה שהחלה ב-1973 עם ״הפרט האחרון״ של האל אשבי ושכוללת בין היתר את ״נהג מונית״, ״פלישת חוטפי הגופות״ גרסת 1978, ומשום מה גם את ״ספייס ג׳אם״. שתי המועמדויות שלו לאוסקר היו עבור ״השור הזועם״ ו״הנמלט״.

סרטים חדשים ב-VOD

נתחיל עם שני סרטים מפסטיבל דוקאביב שהגיעו השבוע אל HOT8 ואל HOT VOD. האחד הוא ״גיבורות״ של מיכל ורשאי ארלוק, על שתי נשים המתמודדות עם אתגרי החיים דרך ספורט הכדורשת. האחר הוא ״בית האופנה קארדן״ (House Of Cardin) אודות ענק האופנה פורץ הדרך פייר קארדן.

All In: The Fight for Democracy – הסרט התיעודי של אולפני אמזון רק ערך בכורה בפסטיבל ניו יורק בסופש וכבר זמין לצפייה בשירות של פריים וידאו, אם הבנתי נכון ללא תשלום ועם כתוביות לעברית. אז למי שרוצה להרגיש כמו בלינקולן סנטר לשעה וארבעים, הסרט מתאר באופן חד-משמעי כיצד ארצות הברית משבשת, לאורך ההיסטוריה, את ההליך הדמוקרטי שהיא כה גאה בו. המיקוד הוא על האופנים בהם נמנע ממיעוטים לממש את זכותם להצביע, מסיבות שונות ומאוד משונות, דרך סיפורה של הפוליטיקאית סטייסי אברהמס. הבמאיות הן ליז גרבוס (״נערות אבודות״) וליסה קורטס (״The Remix: Hip Hop X Fashion״).

אנולה הולמס (Enola Holmes) – הסרט השבועי של נטפליקס, שזמין כבר מהיום (23.9), מציג את אחותו הקטנה של הבלש המפורסם. מילי בובי בראון היא אנולה הנרי קאביל הוא שרלוק, סאם קלאפין הוא מייקרופט, והלנה בונהאם קארטר היא אמא שלהם, שהולכת לאיבוד אך משאירה רמזים לפענוח מקום הימצאה. קומדיית הבילוש הזו מבוססת על ספר מאת ננסי ספרינגר, שעיבד למסך ג׳ק ת׳ורן שאני כותב את שמו פעם בשבוע בערך כי הוא לא נח השנה, וביים הארי בראדביר מתהילת ״פליבג״ ו״להרוג את איב״.

רחמים (Oh Mercy!) – מגיע מחר (24.9) אל yesVOD וסלקום tv. מדובר בדרמת פשע תוצרת צרפת, בבימויו של ארנו דפלשן ובהתבסס על מקרה אמיתי ומחריד. במרכזו של הסרט, שעלילתו מתרחשת בצפון צרפת, רצח של אישה מבוגרת, מכונית בוערת ושוטר שמנסה לחבר את הנקודות. בכיכובם של רושדי זם, ליה סיידו, שרה פורסטייה ואנטואן ריינרץ. תמונות מתוף הסרט מעטרות את הפוסט.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.