• סרטים חדשים: ״האחים סיסטרז״ של אודיאר
  • אימת החודש - דצמבר 2018: סיכום שנה
  • דיווח אחרון מפסטיבל אוטופיה 2018
  • ״מוגלי: אגדת הג׳ונגל״, סקירת נטפליקס
  • דיווח מפסטיבל אוטופיה 2018: ״הגולם״ ו״גבול״
  • הכהנים הגדולים: פרק 11 - ״לחסל את הליידי״
  • Can You Ever Forgive Me? - מחכים לתרגום
  • המלצות סינמטקים: מהדורת דצמבר 2018
  • ״מקוללים״, סקירה
  • על ״רובין הוד״ 2018 ו״מלחמתו של רוברט דה ברוס״
  • ״אהבה כמו שלנו״, סקירה
  • אימת החודש - נובמבר 2018
  • ״שירקרס״, סקירת נטפליקס
  • קריד 2
  • ״ראלף שובר את האינטרנט״ ו״הגרינץ׳״, סקירה כפולה

סרטים חדשים: ״האחים סיסטרז״, ״ערי טרף״, ״תעלומה בסילבר לייק״, ״משפחה בהפתעה״

5 בדצמבר 2018 מאת אורון שמיר

חג חנוכה שמח וברוכים הבאים לדצמבר עמוס סיכומי השנה. אצלנו לא מאמינים בסגירת הדלת על השנה הקלנדרית כמה שיותר מוקדם כדי להתחרות באחרים, ולכן נקדיש רק את החצי השני של החודש לעניין, עם כל הפוסטים המסורתיים שלנו. הרבה לפני שזה יקרה, יש עוד לא מעט סרטים להתייחס אליהם, למשל הרביעייה של שבוע זה שאחד מתוכה עשוי בהחלט למצוא את עצמו בעשרת הגדולים. אליהם אפשר לצרף את ״סיבת המוות״ הדוקומנטרי והישראלי שיוקרן בסינמטקים,בבימויו של רמי א. כץ ואודות הפיגוע בצומת בית מעריב ותעלומת מותו של השוטר הדרוזי שחיסל את המחבל האחראי. סרט שיזכה להקרנה חד פעמית הוא ״קליימקס״ של גספר נואה, מחר (6.12) בשעה 21:30 בקולנוע לב תל אביב. לעוד המלצות ואירועים בקרו במדריך החודשי של עופר לנעשה בסינמטקים.

״האחים סיסטרז״ (The Sisters Brothers), המערבון דובר האנגלית של הבמאי הצרפתי ז׳אק אודיאר (״נביא״, ״חלודה ועצם״, ״דיפאן״), מגיע אל בתי הקולנוע בארץ בתזמון די מושלם בעיניי. ראשית, זה בדיוק הזמן להישאר טרי במוחם של מבקרים ומבקרות בזמן סיכומי השנה ובחירת הסרטים הטובים של 2018, ושנית מדובר בתשובת מחץ בעיניי לאחים אחרים שניסו את כוחם בז׳אנר – האחים כהן ו״באסטר סקראגס״ שלהם, שדי איכזב אותי. הסיסטרז מהכותרת הם חואקין פיניקס וג׳ון סי. ריילי, שמציגים את עצמם היטב בפתיחת הסרט כשני אקדוחנים להשכרה, אחד מרגיש שנולד למקצוע והשני מהרהר בפרישה. המשימה המוטלת עליהם היא לאתר כימאי (ריז אחמד) שהמציא נוסחה לגילוי זהב, ומי שדולק גם הוא בעקבותיו הוא טיפוס יהיר עם תפקיד מכריע בעלילה בגילומו של ג׳ייק ג׳ילנהול. הרביעייה הזו מחזיקה פחות או יותר את כל הסרט, כאשר בתפקידים קטנים תוכלו למצוא את רוטגר האוור, רבקה רוט ועוד. אודיאר גם חתום על התסריט יחד עם שותפו הקבוע תומא בידגאן, עיבוד לספרו של פטריק דה-וויט. עופר כתב על הסרט בוונציה ואני הוספתי פסקונת לקראת פסטיבל סרטים בערבה. התמונות בפוסט זה הן מתוך הסרט.

״ערי טרף״ (Mortal Engines) משווק בתור ״הסרט החדש של פיטר ג׳קסון״, למרות שהוא לא ביים אלא רק הפיק וכתב (במשותף, בשני המקרים). הבמאי הוא כריסטיאן ריברס, משתף פעולה קבוע של ג׳קסון בגזרת הארט והאפקטים, שגם זכה באוסקר על עבודתו ב״קינג קונג״ וכעת זוכה לחסות מהמאסטר שלו. מדובר בעיבוד לראשון מתוך סדרת ספרים מאת פיליפ ריב, המתרחשים בעולם בו במקום גבולות פיזיים בין מדינות ישנה שממה דיסטופית ובתוכה מתנועעות ערי-ענק על גלגלים הנלחמות זו בזו. לונדון היא המסוכנת שבהם מבחינת גיבורי הסרט, שלושה פליטים מסוגים שונים המבקשים לשלב כוחות ולהפיל את הרודן השולט בבירה הבריטית הניידת, אותו מגלם הוגו וויבינג. את הגיבורים מגלמים הרה הילמר, רוברט שיהאן ושחקנית הידועה רק בשם ג׳יהיי, כאשר מבחינת שמות מוכרים נוספים מצאתי למשל את סטיבן לאנג ברשימה. על התסריט חתומים לצידו של פיטר ג׳קסון גם פראן וולש ופיליפה בויאנס, שתיהן תסריטאיות זוכות אוסקריות שעבדו עימו בעבר. נשמע מספיק מעניין בשביל סקירה.

״תעלומה בסילבר לייק״ (Under the Silver Lake) הוא אחד מאותם מקרים באמת נדירים שבהם בא לי פשוט לצרוח לא להתקרב לסרט, אבל: א. אני יודע שלא תקשיבו לי וב. כמובן לא רק מכבד אלא ממש מקנא במי שיצליחו להפיק משהו מבזבוז הזמן הקטטוני הזה ששיעמם אותי עד מוות בפסטיבל קאן. הסרט כן נשמע מעורר סקרנות אם לוקחים בחשבון את זהות הבמאי-תסריטאי, דייויד רוברט מיטשל (״משהו עוקב אחריי״), או את התקציר שמבטיח ניאו-נואר קומי-ביזארי ברחבי לוס אנג׳לס, ובו אנדרו גארפילד מגלם בטלן שנדלק על השכנה החדשה שלו (ריילי קיו) ומתאבסס קשות כשהיא נעלמת בבוקר למחרת יחד עם כל תכולת הדירה שלה, מותירה רמזים בלבד. בקאסט אפשר למצוא גם את טופר גרייס ועוד הפתעה או שתיים, אבל אותי אישית זה לא ניחם במהלך 140 הדקות הארוכות ביותר שחוויתי השנה מול מסך. ייתכן שנחפש דעה נוספת אודותיו.

״משפחה בהפתעה״ (La Ch'tite Famille) עלול לגרום לתחושה קלה של דז׳ה וו בשלב השם. הרי רק לפני שבוע היה לנו את ״פתאום משפחה״, לפני שבועיים את ״המשפחה שלי״ ובהצלחה לרוכשי ורוכשות הכרטיסים בניסיון להיזכר מי מביניהם הוא היפני, האמריקאי או הצרפתי, החדש שמצטרף אל משפחת הסרטים החורגים הזו. הקומיקאי המצליח דני בון ממשיך לביים, לכתוב יחד עם שרה קמינסקי ואף לככב בקומדיות המבוססות על פערי תרבות בין צפון צרפת לבין פריז, כפי שהיה למשל בסרטי ״ברוכים הבאים לצפון״. הפעם הוא מגלם מעצב פריזאי שבעקבות תאונה זכרונו נמחק והוא בעצם חוזר לגיל 17, בעיקר אל המבטא המקורי שלו שמסגיר את היותו מאיזור השטי. כל זה קורה בזמן שהמשפחה המפדחת שלו מגיעה לביקור פתע (מכאן השם העברי?) ובת זוגו לחיים ולמקצוע (לורנס ארנה) מנסה להשיב את זכרונו לפני שיישאר לנצח במצב ״צפוני״. אפשר ממש לדמיין את הרימייק הישראלי עם אשכנזי שחוטף מכה בראש והופך למזרחי, או להיפך, או כל סטריאוטיפ מטופש שתרצו.

תגובות

  1. יניב הגיב:

    לגבי תעלומה בסילבר לייק, אם זכרוני אינו מטעה אותי יציאת הסרט נדחתה על ידי איי 24 בעקבות התגובות השליליות בקאן לצורך שיפורים ועריכה מחודשת. אז אולי גירסת דצמבר טובה במעט מזו שצפית בה…

    1. אורון שמיר הגיב:

      אתה זוכר נכון, A24 עשו בחוכמה עם תקופת הצינון, שפורסמה גם כתקופה של עריכה מחדש.
      אלא שאורכו של הסרט נשאר 139 דקות.
      כך שלדעתי זה בעיקר היה תעלול פרסומי ואת הזמן שהם הרוויחו הם השקיעו בדיוק בזה, באסטרטגיית שיווק חדשה.
      האם אלא אותן 139 דקות שהוקרנו בקאן, או שהסרט באמת נערך מחדש ובמקרה יצא אותו האורך? לעולם לא אדע.
      אבל, שוב וכדי להדגיש: מבחינתי אין פה מה להציל, זה מקרה מצער של לזרוק הכל לפח.
      וגם אם היה, אין סיבה ביקום שסרט כזה, שהוא קומדיית סטלנים בסופו של דבר, ייארך שעתיים וחצי.
      זה לא ״מידות רעות״ של פול תומאס אנדרסון 🙂

      1. ערן הגיב:

        בנוגע לעריכה מחדש, למיטב הבנתי זאת הנחה שנעשתה לאחר הדחייה של הפצת הסרט, אך לפי הכתוב כאן נציגי הסרט הכחישו את זה והגרסה של הסרט שתופץ היא אכן אותה אחת שהוצגה בקאן:
        https://www.indiewire.com/2018/11/a24-under-the-silver-lake-release-date-2019-andrew-garfield-1202017214/

  2. איתן הגיב:

    טוב, הצילו! ״קליימקס״ הערב בהקרנה חד פעמית בקולנוע לב (בסוף הוא לא יוצא להקרנות מסחריות נכון??) או ״גבול״ בהקרנה חד פעמית הערב בסינמטק? לא הבנתי מה זו בחירתה-של-סופי הזאת משל היינו כעת בפסטיבל סרטים עמוס בסרטים שווים המוקרנים במקביל. לא יכלו למצוא ימים שונים להקרין אותם?! 😩

    1. לא ראיתי קליימקס,אבל גבול הוא אחד הסרטים הטובים של השנה,ואחד היותר יוצאי דופן שראיתי באופן כללי.וחוץ משה, לקליימקס יש במאי יחסית פופולרי אז יותר סביר שתוכל להשלים אותו בהמשך

    2. בחירה קשה. "קליימקס" לא יוצא מסחרית אבל ייתכן שיהיו לו עוד הקרנות, כמו גם לגבול. "גבול" בעיניי סרט טוב יותר, אבל גם "קליימקס" הוא אחד מן הסרטים היותר טובים של גספר נואה וסרט שעובד כחוויה היפנוטית על המסך הגדול, למי שלא יתנתק מן הסרט בגלל שהוא לא מפתח דברםי שהבמאי אף פעם לא מפתח. שני סרטים מאוד מיוחדים, כל אחד בדרכו.

  3. איתן הגיב:

    טוב, נראה שלא שמעו את תחינתי 🙁
    התכוונתי להשלים את הקלאסיקה ״הנרי: דיוקנו של רוצח סדרתי״ ב26.12 בסינמטק, ועכשיו קבעו הקרנה נוספת של ״קליימקס״ בקולנוע לב באותו היום, עקב ביקוש להקרנה נוספת.

    נשאלת שוב השאלה – מה כדאי לראות באותו היום?! 😩

    1. אור סיגולי הגיב:

      טרם ראיתי את "קליימקס" אבל אולי זה יעזור לך להחליט:
      http://srita.net/2015/10/13/from-the-past-henry-portrait-of-a-serial-killer/

      1. איתן הגיב:

        כן, התכוונתי ללכת לזה בגלל הסקירה שלך. אבל גם הביקורות על ״קליימקס״ מעניינות, אז זה לא עוזר לי. אוף.

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.